ד"ר דבי רנד

פקולטה לרפואה סגל אקדמי בכיר
דואר אלקטרוני: drand@post.tau.ac.il
טלפון פנימי: 03-6406551
משרד:
מקצוע הבריאות, 320

מידע כללי

ד"ר דבי רנד היא מרפאה בעיסוק חוקרת ומרצה בכירה בחוג לריפוי בעיסוק בבית הספר למקצועות הבריאות ע"ש שטייר בפקולטה לרפואה. יש לה נסיון קליני מעל 12 שנים בטיפול באנשים לאחר אירוע מוחי והיא מרכזת את התחום גריאטרי-פיזיקלי בחוג לריפוי בעיסוק.

 

קורות חיים

ד"ר דבי רנד חוקרת רבות את האוכלוסייה שמשתקמים לאחר אירוע מוחי במטרה להבין את תהליך ההחלמה ולייעל את הטיפול שניתן לאנשים אלו. האכזבה מטיפול מסורתי לשיפור הגפה העליונה (שנשארת לא תפקודית במקרים רבים) והעובדה שאנשים רבים לאחר תקופת שיקום ארוכה לא חוזרים לרמת תפקוד אופטימלית, הובילה אותה לפיתוח תוכניות שיקום חדשות. כמו כן, ד"ר רנד חוקרת כיצד ליקויים בתפקודים ניהוליים משפיעים על תפקודו של האדם ומפתחת תוכניות לטיפול בליקויים אלו.

 

כבר במהלך לימודי הדוקטורט ד"ר רנד פיתחה סופרמרקט מדומה (ה-VMall) לטיפול ביד החלשה ובליקויים בתפקודים ניהוליים של אנשים לאחר אירוע מוחי. בשנים האחרונות, ד"ר רנד משתמשת במערכות משחקי וידיאו שונות במטרה להתאים אותם לשיקום כדי לעודד חזרות של תנועות מכוונות מטרה במהלך משחק מהנה. ד"ר רנד סיימה לאחרונה מחקר ניסוי מבוקר בו היא בדקה את יעילות טיפול קבוצתי בעזרת משחקי וידיאו בהשואה לקבוצה אשר השתתפה בטיפול מסורתי לשיפור התפקוד המוטורי והתפקודי של אנשים בשלב הכרוני לאחר אירוע מוחי. כחלק מאפיון ההתערבות לכל אחת מהקבוצות ד"ר רנד כימתה את מספר התנועות של הגפיים העליונות במהלך טיפול אופייני.

 

תחומי מחקר

מספר התנועות

נראה כי משחקי וידיאו מעודדים יותר תנועה של הגפיים העליונות מאשר תרגול מסורתי. מטרת המחקר היתה להשוואת את מספר החזרות ואת התנועתיות אשר נמדדה בעזרת מדדי תאוצה של הגפיים העליונות של נבדקים בשלב הכרוני לאחר אירוע מוחי אשר שיחקו במשחקי וידיאו או השתתפו בתרגול מסורתי. עשרים ותשעה נבדקים בגיל ממוצע 59 שנים, 1-7 שנים לאחר האירוע המוחי השתתפו באחת מקבוצות ההתערבות למשך שלושה חודשים. במהלך 1-2 מפגשים הנבדקים צולמו במצלמת וידיאו וענדו מדדי תאוצה על שורשי כפות ידיהם.
הצילומים נותחו והתנועות נספרו וסווגו לתנועות פסיביות/אקטיביות, תנועות מכוונות מטרה פסיביות/אקטיביות. נמצא כי המשחק במשחקי הוידיאו מעודד פי חמישה תנועות מכוונות מטרה וכפול תנועתיות בהשואה לתרגול המסורתי. אצל נבדקים עם יכולת תנועתית טובה יותר, הפערים הללו אף גדולים יותר. ממחקר זה ניתן להסיק כי משחקי וידיאו יכולה להיות דרך יעילה לעודד תנועתיות אצל אנשים לאחר אירוע מוחי. 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive