• ראשי
  • לימודי תעודה בריפוי בעיסוק בנושא: התערבות קוגניטיבית מתווכת

    לימודי תעודה בריפוי בעיסוק בנושא: התערבות קוגניטיבית מתווכת

    לימודי תעודה בנושא:

    התערבות קוגניטיבית מתווכת במקצועות הבריאות
    על פי תיאורית ההשתנות הקוגניטיבית מבנית

     (DCI - Dynamic Cognitive Intervention)ׂ

     ניהול אקדמי: ד"ר נעמי הדס-לידור

     מרכזת: גב' אנדארה רפפרוט

                               

    ההתערבות הקוגניטיבית מתווכת במקצועות הבריאות ((DCI היא אחת המובילות היום בתחום הלמידה והתקשורת האנושית. התערבות זו מבוססת על תיאוריית ההשתנות הקוגניטיבית מבנית מיסודו של פרופ' פוירשטיין. תיאוריה זו שהחלה בעבודתו של וויגוצקי בתחילת המאה העשרים  מיועדת לענות על צרכיהם של ילדים ואנשים  שאינם  משתלבים בקהילתם מסיבות אורגניות או סביבתיות שונות: הילד עם קשיי התפתחות,  עם ליקויי הלמידה והפרעות קשב, התת משיג, פגוע הראש הטראומטי, האדם הסובל מפגיעה נפשית והזקן. לצד השימוש בגישה באוכלוסיות יעודיות אלה נמצאה ההתערבות הקוגניטיבית מתווכת מתאימה גם לשימוש תקשורתי בינאישי של כל אדם. מדובר בתיאוריה מקיפה ואינטגרטיבית הכוללת בסיסי ידע מתחומים שונים, גישה ייחודית וכלי אבחון וטיפול.  בשנים האחרונות הרחיבו ד"ר נעמי הדס לידור ועמיתיה את גישת התיווך לעבודה עם משפחות ולשיפור הקשר הורה ילד, מה שנמצא כהתערבות מוכחת ראייתית במחקרים שונים.

     

    תכנית לימודי תעודה מקנה לבוגריה התמחות בהתערבות הקוגניטיבית מתווכת (תיווך) ובהיבטיה הישומיים , בעקרונות ובגישת התיווך, לשימוש בחייהם האישיים והמקצועיים.

     

    מטרות התכנית

    • הקניית ידע עיוני ומעשי בתיאוריות הלמידה והגישות הקוגניטיביות המקובלות היום בהתערבות באוכלוסיות בעלות צרכנים מיוחדים.
    • לימוד תפיסת ההשתנות הקוגניטיבית מבנית והגישה התיווכית באבחון ובטיפול.
    • לימוד עיוני והתנסות קלינית בדוגמאות מכלי האבחון והטיפול הקוגניטיביים של תיאוריה זו.
    • לימוד העקרונות של שינויי סביבות המאפשרות השתנות.
    • יישום התיאוריה וגישת התיווך בעבודה היומיומית ובמיוחד עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

    האדם שיתמחה במסגרת התוכנית בגישה הקוגניטיבית דינאמית, יוכל לטפל בגישה זו באותה אוכלוסייה בה הוא מורשה לטפל על-פי מקצועו הבסיסי, ולהעשיר את עבודתו בגישה ובכלים נוספים ועדכניים אלה.

     

    תנאי קבלה לתכנית

    התכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון ממקצועות הבריאות והסיוע: מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, עובדים סוציאלים, פסיכולוגיים, אנשי חינוך וכדומה שסיימו את לימודיהם בציון 80 לפחות ובעלי ניסיון של לפחות שנה בעבודה קלינית או שיעבדו במסגרת טיפולית / חינוכית / שיקומית בזמן הלימודים.

    תינתן עדיפות למועמדים לבעלי השכלה בסיסית בתחום הקוגניציה, למועמדים עם צרכים מיוחדים ולבני משפחתם.

     

    מורי התכנית

    על סגל התכנית ימנו מרצים מבית הספר למקצועות הבריאות, ומומחים נוספים בתחום זה. בין המרצים יהיו: ד"ר נעמי הדס-לידור, הרב רפי פוירשטיין, פרופ' אלכס קזולין, ד"ר' פנינה וייס, גב' אנדראה רפפורט, גב' ליבי כהן, גייל תהל ואחרים.

     

    מסגרת הלימודים מבנם והיקפם

    הלימודים יתקיימו בבית הספר למקצועות הבריאות, בחוג לריפוי בעיסוק, בימי רביעי.

    הלימודים מתקיימים במהלך שנת לימודים אחת: שני סמסטרים הכוללים 238 שעות לימוד (17 ש"ס) בתוספת 100 שעות התנסות. סה"כ 338 שעות.

    שעות הלימוד כוללות הוראת פרונטלית, סדנאות והדרכה בקבוצות קטנות.

    התכנית נפתחת מדי שנה,  ומועד פתיחתה הבאה באוקטובר  2017.

    למעוניינים בהרחבה והעמקה בכלי ההתערבות והאבחון, ייפתחו קורסים קצרים בשנת הלימודים תשע"ז.

     

    תכנית הלימודים

    שעות

    שם הקורס

    המרצה

    ש"ס

    סמסטר א'

    08:30-10:00

    המוח מתפקוד לאי תפקוד

    הבנת התפקוד היומיומי דרך מבנה המוח

    מבנה המוח כמסביר/מוביל  התנהגות

    גב' גייל תהל

    2

    10:15-13:45

    התיווך – עקרונות ומרכיבים

    • התפיסה, הגישה, הסביבות והכלים (DCI)
    • עקרונות ה-DCI והתיווך
    • התיווך ככלי של תקשורת בינאישית
    • המפה הקוגניטיבית
    • הפונקציות הקוגניטיביות
    • התיווך בראי ההחלמה
    • לימוד הכלי של ארועי חייים

    ד"ר נעמי הדס-לידור

    ד"ר פנינה וייס  וגב'

    אנדראה רפפורט

     

     

     

    4

    14:00-15:30

    סדנת הדרכה: התנסות בניתוח קוגניטיבי – תיווכי של אירועי חיים

    מנחות: ד"ר פנינה וייס,

    גב' אנדראה רפפורט

    2

    סמסטר ב' – שימוש בכלי התערבות

    08:30-11:00

    כלי התערבות למגוון אוכלוסיות (העשרה אינסטרומנטלית, כתיבה, קריאה, אלבום התמונות שלי, משחקים ומיומנויות יומיום)

    מרכזת: גב' אנדראה רפפורט מרצים שונים

    3

    11:30-13:45

    ההתערבות הקוגניטיבית דינאמית-כלי אבחון

    • מיפוי  כלי ההתערבות והאבחון הדינאמיים
    • ההבדל בין האבחון הססטי לאבחון הדינאמי
    • למידה והדגמה מכלי האבחון
    •  למידה והדגמה מכלי הטיפול
    • קביעת מטרות ומערך התערבות

    מרכזת: חיה גינתון

     

     

     

    3

    14:00-15:30

    סדנת הדרכה: התנסות בניתוח התנסויות קליניות ואחרות, על פי  ה  DCI

    מנחות: ד"ר פנינה וייס

    גב' אנדראה רפפורט

    2

     

    הדרכה אישית

    מנחות: ד"ר נעמי הדס לידור גב' אנדראה רפפורט

    1

     

    * כל הקורסים  מחייבים התנסות ותרגול קליניים במסגרות העבודה השונים.

     

    עלות שכר לימוד

    • עלות התכנית היא 60% מגובה שכר לימוד של שנה אקדמית אחת (כ- 9,000 ₪ כולל תשלומים נלווים)
    • פתיחת התכנית מותנית במספר מינימלי של משתתפים.

     

     

    הליכי הרשמה

    הרישום לתכנית  מתבצע באתר הרישום: https://www.ims.tau.ac.il/md/rishum/login.aspx

    (יש לבחור: תואר שני/לימודי תעודה). סימול לימודי התעודה לשם הרשמה הוא 0184.
    ההרשמה לקורס תתקיים עד לתאריך 31/7/17                                                       

    לפרטים יש לפנות למרכזת התכנית: גב' אנדראה רפפורט:
    דואל: andreay@post.tau.ac.il     טלפון: 052-2040277 

    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    Developed by
    UI/UX Basch_Interactive