הגישה ההתייחסותית

 

 

 

 

פסיכותרפיה פסיכואנליטית בגישה ההתייחסותית

לימודי תעודה תלת שנתיים במסגרת הלימודים המתקדמים בפסיכותרפיה

ראש המסלול: ד"ר אילן טרבס

מרכז המסלול: ד"ר רוני באט

 

 

א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהנם בכירים בתחום, 10 שנות ניסיון לפחות, לאחר סיום ההתמחות.

 

ב. במקרים חריגים, הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.

  

המסלול מציע תכנית לימודים תלת-שנתית, ייחודית ומקיפה אשר נועדה לאפשר הכרות מעמיקה עם התיאוריה והקליניקה של הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית ההתייחסותית.

התכנית קיימת חמש שנים ומהווה את אחד ממסלולי ההכשרה הבולטים כיום בתחום.

בתכנית מלמדים מיטב המרצים והקלינאים בתחום בארץ, בשיתוף מרצים וקלינאים מהמסלול לפסיכואנליזה התייחסותית באוניברסיטת ניו יורק.

למסיימי הלימודים במסלול תוענק תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בגישה ההתייחסותית*.

 

הזרם ההתייחסותי מכיר בהשפעה ההדדית הבלתי נמנעת של שני השותפים  במפגש הטיפולי, חוקר את המארג הנוצר בין החוויה התוך נפשית לבין החוויה האינטר סובייקטיבית בתוך התהליך ומאפשר הבנייה משותפת של משמעויות המתגלות בתהליכי העברה והעברה נגדית.  פרספקטיבה זו מאפשרת התבוננות חדשה על שחזורים וחוויות טראומתיות בחיי המטופל והשפעותיהן על התפתחותו הנפשית. בשנים האחרונות תורם הזרם ההתייחסותי מושגים אשר מרחיבים ומשנים את הבנתנו הפסיכואנליטית והקלינית לגבי הקשר בין מודע ולא מודע באמצעות משמעותו המתהווה של הקשר הטיפולי.

 

תכנית הלימודים 

הלימודים מורכבים מסמינרים עיוניים ומסמינרים קליניים.

הלימודים מתקיימים בימי חמישי בין השעות 17:00-20:30.

.

סמינרים עיוניים:

בכל סמסטר יינתן קורס תיאורטי ובנוסף סדנא מרוכזת שתועבר על ידי מורה בכיר בתחום.

 

סמינרים קליניים:

קבוצות ההדרכה הקלינית כוללות בין 4-6 תלמידים. הקבוצות קבועות בהרכבן לאורך השנים. המדריך הקבוצתי נקבע מתוך מורי

סגל התכנית ומתחלף אחת לשנה. מטרת הקבוצות ללמוד את ביטוייה של הגישה ההתיחסותית בתהליכי הטיפול הפסיכו תרפויטי

ולאפשר הטמעת התיאוריה בפרקטיקה הקלינית.

 

סגל המורים והמדריכים:

ד"ר חנה אולמן, טליה אפלבאום-פלד, ד"ר רוני באט, ד"ר שלמה ביינארט, פרופ' עמנואל ברמן, תמר ברנע, סנדרה הלוי, ד"ר אילן טרבס,

אילנה לאור, ד"ר רינה לזר, אירנה מלניק, ד"ר אבי נוטקביץ, ד"ר בעז שלגי.

.

* הדרישות לקבלת תעודה (לתלמידים המתחילים לימודיהם בשנה"ל תשע"ב 2011/2012):

בשלוש שנות הלימוד, בנוסף לסמינרים נדרש:

  • החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים בגישה פסיכואנליטית התייחסותית לכל אורך תקופת הלימודים.
  • הלימודים בכל סמסטר יוכרו רק אם התלמיד השתתף ב- 75% של שעות הלימוד ושילם שכר לימוד כנדרש.
  • נדרשת הצגת מקרים טיפוליים (לפחות שלושה במהלך שלוש שנות הלימוד) במסגרת הסמינרים הקליניים.
  • בסיום הלימודים על התלמיד/ה להגיש עבודה המכילה סיכום טיפול ודיון תיאורטי המבוסס על הגישה ההתייחסותית.

 

לעומדים בדרישות אלו תוענק תעודה על סיום הלימודים:

בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בגישה ההתייחסותית

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>