מידע כללי על התכנית

תכנית לימודים לקראת תואר "בוגר בריפוי בעיסוק" (B.O.T.)

 

מטרות הלימודים

מטרת הלימודים בחוג לריפוי בעיסוק היא להכשיר מרפאים בעיסוק מובילי דרך. החוג רואה חשיבות רבה בטיפוח אנשי מקצוע בעלי חשיבה עצמאית, יצירתית המסוגלים לפתור בעיות ולהוביל שינוי.

התהליך הלימודי בחוג מצייד את הסטודנט בידע בסיסי מתחום מדעי הרפואה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה וריפוי בעיסוק. בסיום הלימודים הסטודנט יכיר את מבנה גוף האדם ותפקודו, מערכות פנימיות ותפקודן, מערכות החישה, מחלות וסימפטומים, תאוריות התפתחות, מבנה האישיות, התנהגות בני אדם בחברה, שיטות לביצוע מחקר וניתוח נתונים, טרמינולוגיה ושפה מקצועית בריפוי בעיסוק, ניתוח פעילויות ועיסוקים.

הלימודים בחוג מכשירים מרפאים בעיסוק לבצע התערבות הכוללת הערכה ואבחון תפקודי, טיפול, חינוך הדרכה וייעוץ. גישות ההתערבות הנלמדות כוללות שיקום, מניעה וקידום בריאות לרבות מתן הכוונה וייעוץ ליחיד, משפחתו ומטפלים אחרים. בסיום הלימודים הבוגרים יהיו מיומנים בין השאר בהתאמת עיסוקים המשמעותיים לאדם, בניתוח תיאורי מקרה, בבניית תכנית התערבות, בהתאמת סביבה ובתכנון ייצור והתאמה של סדים  ומכשירי עזר לקידום תפקוד האדם. בנוסף, במהלך הלימודים מושם דגש על  התפתחות אישית, יכולת קבלת ביקורת ומתן משוב, יכולת עבודה בצוות, אמפתיה, הקשבה ומודעות עצמית. כל זאת כדי לפתח זהות מקצועית וטיפולית.

 

מבנה תכנית הלימודים

הלימודים לקראת התואר "בוגר בריפוי בעיסוק" (.T.O.B) נמשכים ½ 3 שנים  (7 סמסטרים) במסלול מורחב (חד-חוגי) וכוללים קורסים תיאורטיים, מעשיים ולימודים קליניים.

חלק מהלימודים בחוג מתבצע באמצעות למידה עצמית בקבוצות קטנות. למידה זו מתבססת על פתרון-בעיות ותיאורי מיקרה.

ההתנסויות המעשיות מתחילות בשנה השנייה, נמשכות במקביל ללימודים העיוניים במשך כל שנות הלימודים, ומתקיימות במסגרות טיפוליות, בתי-ספר  ובקהילה ברחבי הארץ.

תכנית הלימודים קבועה לכל תלמידי החוג, אין צורך ברישום לקורסים פרט לקורסי-בחירה. התכנית מתקיימת במתכונת של ביה"ס ולא ניתנת אפשרות לפצל את הלימודים.

החוג לריפוי בעיסוק שומר לעצמו זכות לשנות מועדי חופשות בשל הרכב תכנית הלימודים והתלות במוסדות חוץ.

למסיימי התכנית יוענק תואר בוגר אוניברסיטה. תעודת הסמכה לריפוי בעיסוק כפופה להצלחה במבחני הרישוי של משרד הבריאות.

 

חווית הלמידה בחוג לריפוי בעיסוק

החוג לריפוי בעיסוק מיישם שיטת לימוד הרואה את הסטודנט במרכז, מעודדת למידה עצמית, בחירה עצמאית של נושאי חקר, דיונים אינטגרטיביים, עבודה בקבוצות קטנות הנותנת מקום להתפתחות האישית של הלומד. לצד ההרצאות הפרונטליות המקובלות, החל משנה"ל תשס"ג  2002-3, מיושמת בחוג שיטת למידה חדשנית על בסיס בעיות (PBLProblem Based Learning) המושתתת על תכנית הלמידה באוניברסיטת  McMaster בקנדה. "המוטיבציה ללמידה מתחילה מבעיה" . החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב הוא הראשון בארץ שמיישם שיטת הוראה חדשנית זו המתאימה לאפיוני הלמידה של הלומד הבוגר.

שיטת הוראה זו מתבצעת בקבוצות קטנות, בהן הסטודנטים קובעים את מטרות הלמידה שלהם (במסגרת המטרות של תכנית הלימודים), את הדרך הטובה ביותר עבורם להשיג מטרות אלו, כיצד לבחור מקורות למידה, וכיצד למדוד את ההתקדמות. סגל ההוראה מעורר למידה על ידי שאילת שאלות, גירוי חשיבה ביקורתית, נתינת משוב, והערכת ביצועי הסטודנטים. התכנית מעודדת את הסטודנטים לחשוב ולחקור במהלך התהליך של רכישת ידע, ולא רק לשנן ולזכור מידע. למידה עם הכוונה עצמית מעבירה את עיקר האחריות ללמידה ללומדים עצמם. למידה על בסיס בעיות מאפשרת התפתחות קלינאים המצוידים ביכולת להתמודד עם סביבה משתנה בעולם הבריאות ועם מגוון הידע הנגיש.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>