• ראשי
  • אודות החוג לריפוי בעיסוק

    ראש החוג: ד"ר דבי רנד

     

    עוזרת מנהלית: מימי סטביצקי

     

    טל' מזכירות החוג: 03-6409104

     

    ריפוי בעיסוק – אקדמיה, מקצוע ותפיסת חיים

    החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל-אביב נוסד בשנת 1985.

    החוג לריפוי בעיסוק שם לעצמו כמטרת על להכשיר אנשי מקצוע בעלי חשיבה עצמאית ויצירתית המיומנים להתערב בקרב מגוון אוכלוסיות על הרצף של בריאות-חולי. יעדי החוג כוללים חינוך הסטודנטים לביצוע וקידום מחקרים ברמה בינלאומית אשר יסייעו בביסוס ועיצוב המקצוע, הכשרת סטודנטים כמנהיגים קובעי מדיניות ומחוללי שינוי הקשובים לצרכי החברה ופיתוח אנשי חינוך להוראה והדרכה קלינית, מימוש יעדים אלו מייצב את החוג כאחד המובילים בהוראת ריפוי בעיסוק.

    תכנית הלימודים הינה חד חוגית ומובנית. התוכנית מגוונת, רב תחומית ומשלבת לימודי בסיס מתחומי הרפואה, הפסיכולוגיה והריפוי בעיסוק. בנוסף, הלימודים כוללים התנסויות קליניות על פי הסטנדרטים של ארגון המרפאים בעיסוק העולמי (WFOT).

     

     

     

    על פי תפיסת החוג הסטודנט נמצא במרכז, לכן תכנית הלימודים מתמקדת בשיפור והקניית מיומנויות למידה, מיומנויות בין אישיות ופיתוח אישיות מקצועית, כדי לקדם תפיסה זו פותחה בחוג תכנית לימודית ייחודית המותאמת ללומד בעידן הידע הדינאמי/משתנה. זאת בין השאר באמצעות למידה עצמאית בקבוצות קטנות, לימוד על בסיס חקירת תיאורי מקרה קליניים ודיונים אינטגרטיביים.

     

    בחוג מסלולי לימודים לתואר "בוגר", "מוסמך" ו-"דוקטור". כמו כן, בחוג קיימת תכנית  "לימודי המשך והשתלמויות" וקורס "להכשרת מורשים לנגישות השרות".

     

     

    לימודים לקראת התואר "בוגר בריפוי בעיסוק" (B.O.T)

    הלימודים הם במסלול חד חוגי וכוללים קורסים תיאורטיים, קורסים מעשיים והתנסויות קליניות.

     

    הלימודים נמשכים שבעה סמסטרים (שלוש וחצי שנים). תכנית הלימודים הינה מובנית והיא כוללת קורסים בסיסיים מתחומי מדעי הרפואה, מדעי החברה, קורסים תיאורטיים ייחודיים לריפוי בעיסוק והכשרות קליניות.

     

    תקופת ההכשרה הקלינית מלווה בהדרכה צמודה, מציידת את הסטודנט במיומנויות קליניות ומפגישה אותו עם שיטות אבחון והתערבות בריפוי בעיסוק.

     

    החוג לריפוי בעיסוק משלב החל משנת 2002/3 שיטת למידה חדשנית המבוססת על תיאוריית למידה למבוגרים. שיטת הוראה זו המבוססת על פתרון בעיות ותיאורי מקרה (PBL - Problem Based Learning) מעודדת למידה עצמית ואינטגרטיבית, המכוונת על ידי הסטודנטים עצמם ונעשית בקבוצות קטנות. התכנית מעודדת את הסטודנטים לחשוב ולחקור במהלך התהליך של רכישת ידע, ולא רק לשנן ולזכור מידע.

     

     

    לימודים לקראת התואר "מוסמך"

    נועדו לפתח, להרחיב ולהעמיק את הידע בתחומים התיאורטיים והמקצועיים ולהכשיר אנשי מקצוע למטרות מחקר, חינוך, ניהול וטיפול.

     

    התכנית כוללת קורסי חובה, קורסי בחירה ועבודת גמר המלווה על ידי הנחיה צמודה. קיימים שני מסלולים: מסלול עם תזה (עבודת מחקר) ומסלול עם פרויקט גמר. מחקר/פרויקט גמר. 

     

    קיים תת מסלול בבריאות הנפש בקהילה המיועד למרפאים בעיסוק העובדים בתחום.

     

    תכנית לימודי המשך והשתלמויות

    התכנית המוצעת באה לענות על דרישות הפיתוח והקידום המקצועי של מרפאים בעיסוק.  התכנית כוללת קורסים, סדנאות וקבוצות הדרכה בנושאים מגוונים. הקורסים מתמקדים בנושאים תיאורטיים ו/או קליניים בתחומי ההתמחות השונים של המקצוע.

    בנוסף, במסגרת התכנית נערכים קורסים להכשרת מרפאים בעיסוק לתפקידי הדרכת סטודנטים וקורסים למתן Supervision.

     

     

    קורס להכשרת מורשים לנגישות השרות

    הקורס מתקיים אחת לשבוע וכולל כ-200 שעות למוד.  במהלך הקורס נלמדים נושאים כגון: חוקים ותקנות רלוונטיות בתחום, הכרת מוגבלויות, התאמות ייחודיות נדרשות כגון נגישות בתעסוקה, התאמת אמצעי עזר ושירותים נוספים.

     

    לעומדים בהצלחה בדרישות הקורס מוענקת תעודת מקצוע: "מורשה לנגישות השרות" מטעם  משרד התמ"ת. התעודה מהווה תנאי לרישום בפנקס המורשים לנגישות השירות.

     

    קיום הקורס במסגרת החוג לריפוי בעיסוק מאפשר הבנת היתרונות והמגבלות של הסביבה כמקדמת או מעכבת תפקוד מיטבי. שיטת ההוראה בקורס מעודדת יכולת חשיבה עצמאית, יצירתיות ויכולת פתרון בעיות.

     

    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive