חינוך רפואי ומדעי התנהגות תוכנית הכשרה רב – תחומית (מולטי-דיסיפלינרי)

מרכז הנושא: ד"ר ניר עוזיאל

מטרות התכנית:

רכישת מיומנות ביצירת קשר בין-אישי עם המתרפא ופיתוח רגישות לצרכיו הרגשיים.

פתוח הבנה ויכולת לקומוניקציה ורבלית ולא ורבלית עם המתרפא.

הכרות ושימוש במודלים שונים של תקשורת רפואית.

הכרת המרכיבים הפסיכולוגיים  וההתנהגותיים  של המתרפא (מבנה אישיות, התפתחות וכו').

הקניית  מיומנויות  אבחון בסיסיות.

רכישת ידע והכרת עם מושגי יסוד בפסיכולוגיה מודרנית.

הכרת מושגי יסוד  בפסיכופתולוגיה (פנומנולוגיה, תיאוריות וגישות טיפוליות).

זיהוי ודרכי טיפול בבעיות התנהגותיות ספציפיות ברפואת שיניים.

הכרות עם טכניקות טיפוליות יסודיות להפחתת חרדה, כאב אצל המתרפא (כגון: הרפיה, היפנוזה  וטיפול התנהגותי).

הכרות ורכישת כלים בסיסיים לויסות עצמי, לנוכח גורמי שחיקה ברפואת השיניים.

 

דרכי ההוראה:

הרצאות ודיונים פרונטאליים.

סמינרים

המחשת מצבים באמצעות טלויזיה במעגל סגור וסרטי וידאו

הצגת מקרים וראיון מתרפאים

הדרכה בקבוצות קטנות (סדנה)  הכוללת משחקי תפקידים והפעלות קבוצתיות. 

תורנויות במסגרת המרפאה לפסיכופיזיולוגיה אוראלית הכוללת השתתפות בישיבות צוות , ראיונות קבלה ותצפית בטיפולים דנטאליים במתרפאים הסובלים ממגוון בעיות התנהגותיות.

 

ביבליוגרפיה

 

 1. Lars-Goran, & Skaret, E. (2013). Cognitive Behavioral Therapy for Dental Phobia and Anxiety. John Wiley & Sons.

2. Association, A. P. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-IV-TR Fourth Edition (4th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc.

3. Eli, I. (1992). Oral Psychophysiology: Stress, Pain, and Behavior in Dental Care. Taylor & Francis.

4. Gravetter, F. J., & Forzano, L.-A. B. (2011). Research Methods for the Behavioral

           Sciences. Cengage Learning.

5. Humphris, G., & Ling, M. S. (2000). Behavioural sciences for dentistry. Churchill Livingstone.

6. Ayer, W. A. (2005). Psychology And Dentistry: Mental Health Aspects Of Patient Care (1st ed.). Routledge.

7. Milgrom, P. (1985). Treating fearful dental patients: a patient management handbook. Reston Pub. Co.

8. Millon, T., Millon, C. M., Meagher, S., Grossman, S., & Ramnath, R. (2004). Personality Disorders in Modern Life (2nd ed.). Wiley.

9. Plotnik, R., & Kouyoumjian, H. (2010). Introduction to Psychology. Cengage Learning.

10. Kent G.G. (1984), The Psychology of Dental Care. Wright and Sons, G.B.

11  Dworkin SF, Ference TP, Giddon DB (1978): Behavioral Science and Dental Practice, CV Mosby, St. Louis, U.S.A.

 

 

וכן ביבליוגרפיה נוספת שתינתן בהמשך.

 

חובת נוכחות

הנוכחות בשעורים חובה. היעדרות שלא ברשות וללא סיבה מספקת מיותר מאשר שתי הרצאות/סדנאות/ מפגשים , או מאחת התורנויות תחשב ככישלון בקורס זה .
 

  • חינוך רפואי ומדעי התנהגות שנה ד'
  • חינוך רפואי מדעי התנהגות שנה ה'
  • מדעי ההתנהגות שנה ו'
  • אתיקה רפואית במסגרת היחידה לחינוך רפואי
  • רפואת שיניים ומשפט

שם הקורס: סדנה בנושא יחסי מטפל מטופל ותקשורת רפואית במהלך אינטראקציה דנטאלית (סמסטר ב).

 

אחראי קורס: מר נפתלי אדרי   

מורי הקורס: מר נפתלי אדרי, ד"ר ניר  עוזיאל, ד"ר אפרת גילאון.

 

פרוט נושאי הלימוד:

 

  • תקשורת בינאישית  וביטוייה  במסגרת רפואית דנטאלית
  • מודלים לתקשורת רפואית.
  • מגע ראשוני עם המטופל והכנה לפגישה  דנטאלית
  • פגישה דנטאלית ראשונה
  • הראיון הקליני – מרכיביו
  • ניהול טיפול דנטאלי 
  • מטופל בעיתי – מי הוא ואיך להתמודד איתו?
  • סיום טיפול דנטאלי

 

שם הקורס: תקשורת רפואית

אחראי קורס: ד"ר ניר עוזיאל

מורי קורס: מר נפתלי אדרי, ד"ר ניר עוזיאל, ד"ר אפרת גילאון, ד"ר אלונה אמודי.

 

קורס תלת שנתי המהווה  המשך לקורס הניתן במהלך 3 השנים הפרה קליניות ברפואה.  

קורס זה מסייע לסטודנטים לבנות את זהותם המקצועית תוך יצירת הזדמנויות לחשיפה קלינית, התנסות אישית, עבודה קבוצתית, פיתוח יכולות רפלקטיביות וקבלת משוב. הקורס מקנה ידע ומיומנויות הכרחיות לרופא  השיניים בתחומי הטיפול בחולה, מקצוענות, יחסים בינאישיים,חשיבה ביקורתית, ותקשורת יעילה. הסטודנטים לומדים לזהות דילמות אתיות בסוגיות הקשורות לרפואת שיניים ומתקיים קיום דיון בסוגיות אלה. נלמד המודל הביו- פסיכו- סוציאלי של הטיפול הרפואי ,למידה מבוססת התנסות. במהלך הקורס הסטודנטים חשופים לרופאים-מנחים המהווים מודלים לחיקוי בגישה אנושית תוך התנהלות אתית ומקצוענות.

 

דרישות הקורס: השתתפות פעילה במפגשי הקבוצות , השתתפות בכל ההתנסויות החוויתיות, הכנה עצמית להתנסויות וכתיבת יומן רפלקטיבי.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>