החוג לחינוך רפואי

החוג לחינוך רפואי

אצלנו הסטודנטים במרכז. מסגרות הלימודים: עבודה בקבוצות, קורס היבטים הומניים, יומן רפלקטיבי ונרטיבים, ליווי אישי, תקשורת, התנסות ופרויקט ליווי מטופל

 

 

אצלנו הסטודנטים במרכז - מסגרות הלימודים שסובבות את הרעיון:

 

עבודה בקבוצות 

במהלך שנות הלימוד בקורס הסטודנטים משתתפים במפגשים בקבוצות קטנות, המונחות על ידי רופאים מנוסים, מדיסציפלינות שונות, שעברו הכשרה בתחום של הנחיית קבוצות.

עבודה בקבוצות מייצרת מרחב בו ניתן לקיים דיאלוג בין משתתפי הקבוצה. זאת מתוך מטרה להתבונן ולעבד תהליכים מקצועיים-אישיים, בליוויו של מנחה הקבוצה. למידה זו שמה דגש על פיתוח היכולת להתבוננות עצמית, כמו גם על היכולת להתבונן על אירועים שונים וללמוד מרופאים, אנשי מקצוע, סטודנטים, מטופלים ובני משפחותיהם.

תוכנית הלימודים נבנתה כך שבכל שנה נקבעים יעדים ספציפיים בהם תתמקד העשייה. כך העבודה בקבוצות למעשה מלווה את הסטודנטים לאורך ההתנסויות שלהם בשיטות הוראה מגוונות המתקיימות בחוג: התנסויות חווייתיות קליניות, השתתפות בפרויקטים של ליווי מטופלים ובני משפחה, כתיבה רפלקטיבית של יומנים ונרטיבים, קבלה ומתן של משוב, התנסויות בסימולציות המדמות עריכת ראיון רפואי עם מטופל, השתתפות בסדנאות תקשורת ולמידה והתנסות במסירת בשורה מרה.

 

 

קורס היבטים הומניים  - קורס לסטודנטים בכל המסלולים

מטרות הקורס הן:

·     חשיפה והכרות עם מושגי היסוד בתחומי מדעי הרוח והחברה הקשורים לעיסוק ברפואה ורפואת שיניים (פסיכולוגיה, משפט, סוציולוגיה ותקשורת)

·       הבנת הגורמים המשפיעים על עבודת הרופא ועל החוויות של מטופלים ובני משפחתם

·       הבנת הרלוונטיות של הידע הנרכש מדיסציפלינות אלו על עבודתם של רופאים

·       הדגמת היכולת ליישם את הידע מהדיסציפלינות השונות על מקרים מהשטח

 

קורס זה מאפשר חשיפה של הסטודנטים לגורמים שונים המשפיעים על בריאות וחולי ועל מערכות היחסים ברפואה. נושאים כדוגמת: חוק זכויות החולה והסכמה מדעת, מעמד הילד ובני משפחתו במשפט הרפואי, בריאות וחולי במעגל החיים, פסיכולוגיה קוגניטיבית - דחק(STRESS)  והתמודדות, ניהול ראיון רפואי מיטבי, קבלת החלטות משותפת, וכדומה.

הקורס מחולק לשני חלקים: מבוא לפסיכולוגיה ומשפט - לסטודנטים בשנה א' , מבוא לניהול ראיון רפואי – תקשורת מיטבית וסוציולוגיה - לסטודנטים בשנה ג'. 

 

 

התנסויות ופרויקט ליווי מטופל

במסגרת לימודים בחוג הסטודנטים נחשפים להתנסויות מגוונות:

 

התנסויות קליניות במוסדות, בקהילה ובבתי חולים:

א. חשיפה לרפואה ראשונית: מסגרת זו כוללת התנסות במפגשי רופא-מטופל. ההתנסויות מתקיימות במרפאות של רופאי משפחה ושל רופאי שיניים וכן התנסויות בחדרי מיון, במהלכן הסטודנטים מתבקשים לצפות וללמוד על חוויותיהם של מטופלים ובני משפחה כמו גם על תפקידם של אנשי המקצוע השונים.

ב. התנסות "צל": זוהי התנסות במסגרת יום, בה סטודנטים מתלווים אל מנחה הקבוצה ליום עבודה במרפאתו, על מנת ללמוד על עבודתו היומיומית כרופא. חשיפה לעבודת המנחה כרופא מאפשרת התבוננות בהתנהלותו, אופי עבודתו, התייחסותו למקצוע למטופלים ולעמיתים, והכרת סביבת העבודה של הרופא. נוסף לכך, ההתנסות מאפשרת היכרות עמוקה וחיזוק הקשר האישי במפגש אחד-על-אחד מחוץ למסגרת הקבוצתית,

ג. חשיפה להתמודדות עם מחלה מאיימת חיים: ההזדמנות לעסוק, לדבר ולהיחשף לנושא המוות שהוא חלק נוסף של מעגל החיים. בהתנסות זו הסטודנטים זוכים לפגוש במטופל  או בבני משפחה המתמודדים עם מחלה סופנית, וכן לצפות במפגשי רופאים ואחיות עם מטופלים ולראיין את המטופלים ואת בני משפחותיהם, כמו גם את הצוות המטפל בהם.

 

התנסויות בקבוצות הקטנות:

א. עבודה בקבוצות קטנות בנושא הדיסקציות: במסגרת לימודי אנטומיה סטודנטים נדרשים לביצוע דיסקציות.  בזאת למעשה, זוהי החשיפה הקלינית הראשונה של הסטודנטים. העיסוק בה בקבוצות הוא כאמצעי המאפשר לימוד מקצוענות, ועיסוק במפגש הראשוני עם נושא המוות. במסגרת זו תתבצע פעילות כיתתית, קבוצתית ואישית להתנסות עם סוגים שונים של רפלקציה.

ב. מפגש בקבוצות הקטנות עם משפחות תורמי איברים ומושתלים.

ג.השתתפות בפרויקטים בקהילה

פרויקטים אלו מעמיקים את ההכרות עם התמודדויות של מטופלים ובני משפחותיהם.

פרויקט לומדים ממטופלים מפגיש את הסטודנטים עם מטופלים, ומתמקד בלמידה מניסיונם ומחוויות החיים שלהם.  הפרויקט הוא הזדמנות עבור הסטודנטים לא רק ללמוד מן המטופלים, אלא גם להיתרם מהם, להכיר את האדם שמאחורי המחלה, להבין כיצד חיים עם מחלה כרונית או עם מוגבלות ומהי ההשפעה של אלה פעילויות היומיום, על חיי המשפחה ועל החיים החברתיים.

הפקויט מציג הזדמנויות שונות ללמידה עבור הסטודנטים, וביניהן:

 

  • היכרות עם תפיסת החולי של המטופל, המחשבות והרגשות המלוות את המטופל לאורך תקופת ההתמודדות שלו, ומהן תפיסותיו וציפיותיו בנוגע לטיפול ולמטפל.
  • הזדמנות ללמוד כיצד אנשים שונים חווים מוגבלויות דומות.
  • הזדמנות להתנסות בכישורי תקשורת המשמעותיים לעבודת הרופא: יכולת הקשבה, הקשבה אקטיבית, רגישות לחוויית המטופל. אמפתיה, התעניינות, סבלנות וסובלנות. קבלה, אי שיפוטיות.

 

 

יומן רפלקטיבי ונרטיבים

כל חוויה ואירוע שאדם חווה מתפרשת ומקבלת משמעות בהתאם לתחושות, להשקפות ועולם הערכים האישי. רפלקציה היא מיומנות המאפשרת חשיבה מחודשת על אירועים מהעבר על מנת שניתן יהיה להבין אותם או לתת להם פרשנות עמוקה יותר שתוביל להפקת לקחים ולתובנות חדשות. את התובנות הללו ניתן ליישם על מצבים דומים בעתיד ובכך לשפר את ההתנהגות ואת תוצאותיה.

התהליך הרפלקטיבי תורם לבחינה עצמית של אמונות וערכים, התמודדות עם רגשות חזקים, יכולת קבלת החלטות קשות ופתרון קונפליקטים פנימיים.

רופא בעל יכולת רפלקטיבית מסוגל, על פי רוב, להתמודד טוב יותר עם מצבים מורכבים ומאתגרים, לזהות בעיות, לתפקד בצוות רפואי, לאתגר "אמיתות" מובנות מאליהן (Taken for granted) ולחפש אחר משוב בונה במטרה לקדם את ההתפתחותו המקצועית.

בשל החשיבות של רפלקציה, החל מהשלבים הראשונים של ההכשרה, מוטמעים בתוכנית הלימודים כלים שונים המהווים הזדמנות לפיתוח רפלקטיבית. שני הכלים העיקריים הם כתיבה של יומנים רפלקטיביים ובהמשך כתיבה של נרטיבים (בשנים הקליניות). את הכתיבה הרפלקטיבית מלווה קבלת משוב כתוב אישי ממנחה הקבוצה, כמו גם דיון קבוצתי במסגרת הקבוצות הקטנות שמאפשר שיתוף ועיבוד של חוויות משותפות ולמידת עמיתים.

 

תקשורת

פרויקטים להוראה ותרגול של מיומנויות בינאישיות ומיומנויות תקשורת:

א. פרויקט תקשורת – סימולציות עם שחקנים מדומים (SP) לניהול ראיון רפואי מיטבי ושימוש במיומנויות בינאישיות ומיומנויות תקשורת

כחלק מפיתוח מיומנויות בינאישיות ומיומנויות תקשורת המהוות חלק מרכזי מערכי המקצוענות (professionalism) הנלמדים בחוג, הותאמה תוכנית הלימודים של תלמידי בית הספר לרפואה ובית הספר לרפואת שיניים. על תלמידי מסלולים אלה להשתתף באחת השנים הפרה-קליות בפרוייקט תקשורת. ההשתתפות בפרויקט כוללת מסגרות של למידה עצמית, הזדמנות להתנסות ולתרגול ראיון רפואי, וכדומה. מטרת הוראת מיומנויות אלה היא  להכשיר הסטודנטים לקראת המפגשים הקליניים בשנים הקליניות בהם יראיינו וינהלו קבלה של חולים או ראיונות רפואיים עם מטופלים.

ב. סדנת תקשורת

מיועדת לסטודנטים לרפואה לאחר כניסתם לסבב בפנימית. הסדנה כוללת תרגול סימולציות בקבוצה, קבלה ומתן משוב ועוד.  מטרת הסדנה לאפשר חשיפה והתמודדות עם אתגרי תקשורת עם מטופל או בן משפחתו., מתוך התבוננות ומתוך התנסות. הסדנה מתקיימת בקבוצות של 8 סטודנטים עם מנחה-מהחוג לחינוך רפואי. כל התרחישים לקוחים מחיי היום יום ומתקיימים בסביבה של חדר מיון פנימי או במחלקה פנימית. בסיום הסדנה מתקיים דיון בין חברי הקבוצה והמנחה וקבלת משוב ממטופל המדומה (שחקן) שהשתתף בסימולציה.

ג. בשורה מרה

קורס בשורה מרה הינו קורס קצר ואינטנסיבי שעוסק בסוגיה בה נתקל כל רופא/ה במהלך חייו/ה המקצועיים. במהלך הקורס מתקיימת התמודדות רצינית ומעמיקה עם הנושא ולימוד פרוטוקול המהווה בסיס המסייע לצלוח טוב יותר את הרגעים הקשים ואת הזיכרון שיישאו עימם.

הלימוד כולל הכנה הנדרשת למטפל/ת לקראת מתן בשורה מרה ועיבוד שנדרש לבצע  עם דגשים מותאמים לסיטואציות מגוונות בתחומי רפואה שונים.

הקורס מבוסס על כל כישורי התקשורת שנלמדו והתפתחו  במסגרת החוג לחינוך רפואי לאורך כל שנות הלימודים הקודמות בפקולטה ודורש אינטגרציה של יכולות אישיות, רגשיות, מקצועיות ועיבוד של חוויות מהניסיון הקליני אליו נחשפו הסטודנטים במהלך הלימודים.

 

 

ליווי אישי

לכל אורך שנות הלימוד סטודנט משתייך לקבוצה שמלווה על ידי רופא בכיר המנחה אותה ומהווה דמות מקצועית, תומכת ומלווה. הקשר בין המנחה לסטודנטים מתבצע במפגשים אישיים וקבוצתיים, ובמסגרת פעיויות כגון יום "צל", ניהול יומן רפלקטיבי ועוד. .

תפקידי המנחה:

  • ללוות את הסטודנטים ולתמוך בהם במהלך שנות הכשרתם במקצוע הרפואה (להוות כתובת לשאלות, שיתוף בבעיות, וקשיים).
  • לשמש לסטודנטים מודל בגישה אנושית, חמלה, תקשורת יעילה, התנהלות אתית ומקצוענות.
  • ללוות את התפתחות הזהות המקצוענית של הסטודנטים תוך מתן משוב בונה ותהליכי ומתוך עידוד להתבוננות עצמית ורפלקציה.

 


 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>