החוג לחינוך רפואי

החוג לחינוך רפואי מעניק לסטודנט ידע ומיומנות חיונית הנדרשות לתפקודו כרופא מקצוען ולרכישת זהות מקצוענית (Identity Professional Formation). תהליך הלימוד מתמשך ונבנה בהדרגה בכל שנות לימודי הרפואה והוא מבוסס ברובו על התנסות חוויתית. 

מטרות החוג:

1. ללוות ולתמוך בסטודנטים בתחילת דרכם המקצועית.

2. ליצור הזדמנויות לסטודנטים לחוות ולהתנסות בגישה אנושית ומכבדת שונות, חמלה, התנהלות אתית ומקצועית, תוך חשיפה למודלים לחיקוי.

3. לחשוף את הסטודנטים וללמדם מיומנויות הנדרשות לתפקודם כרופאים בעתיד:

  • הטיפול בחולה (הכוללת התנהגות איכפתית ומכבדת; יכולת ראיון רפואי; יכולת לקבל החלטות משותפות באופן מודע; פיתוח והוצאה לפועל של תכנית טיפול/התערבות).
  • מקצוענות (כולל אלטרואיזם וכבוד לזולת; תפקוד אתי; רגישות וסובלנות לשונות (תרבותית, גילאית, מין, נכות וכד'); מודעות לכוליות האדם הכוללת חלקים גופניים, נפשיים, רוחניים, חברתיים וקהילתיים; מודעות עצמית).
  • יחסים בינאישיים ותקשורת יעילה (יצירת קשר טיפולי; מיומנות הקשבה).
  • למידה המתבססת על התנסות ומחויבות לשיפור אישי (יכולת לנתח את התפקוד האישי לצורך הגדרת מטרות לשיפור).
  • תפקוד מערכתי (הכרות עם תפקוד היחיד והצוות במערכת הבריאות).

4. להעניק ידע בנושא יסוד של: בריאות וחולי, רופא - חולה, חיים ומוות, הרפואה והחברה, מנקודת מבטם של הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה, ההיסטוריה של הרפואה, האתיקה והמשפט הרפואי.

5. להעניק כלים לקיום דיון אתי.

6. להעשיר את השכלת הסטודנטים ואישיותם כרופאים, אקדמאים וחוקרים.

 

ההוראה בחוג מבססת פיתוח מודעות, מתן ידע, פיתוח מיומנות וגיבוש עמדות לגבי התחום הנלמד. עיקר תכנית הלימודים בחוג מבוססת כאמור על התנסות אישית ובכך מתחיל, למעשה, הסטודנט את לימודיו הקליניים / מעשיים כבר משנה א'.

במסגרת הקורס: "חינוך רפואי ותקשורת", הסטודנטים מחולקים החל משנה א' לקבוצות חניכה בהנחיית רופא בכיר, המלווה וחונך אותם לאורך שנות הלימודים. אחת לשבועיים נפגשת הקבוצה עם הרופא החונך לעיבוד ודיון ההתנסויות הקליניות השונות  ונושאים אחרים הקשורים לחינוך הרפואי. החונך מהווה גם כתובת עבור הסטודנטים להתייעצות בנושאים אישיים, בעיקר אלה הקשורים להתפתחותו המקצועית.

ההתנסויות הקליניות כוללות ימי התנסות חוויתית במסגרות שונות, מפגש מתמשך עם חולים ומשפחותיהם וסימולציות תקשורת. שהות במסגרות שונות כוללת ימי התנסות ב:מרפאת משפחה, חדר מיון, בית אבות, מסגרות שיקום, מסגרות המטפלות בקורבנות תקיפה מינית, דרי רחוב, מכורים לסמים ואלכוהול ועובדים זרים ובמסגרות המטפלות בחולים עם מחלה מאיימת - חיים. בשנה הראשונה ללימודים מקבל כל סטודנט חולה אותו הוא מלווה במהלך כל השנה תוך לווי המאפשר התבוננות על קשר טיפולי מתהווה. בשנה השנייה מלווה כל סטודנט משפחה המתמודדת עם מחלה כרונית של אחד מבניה. הסטודנט נחשף להשלכות החולי הכרוני על בני המשפחה הבריאים, תוך הכרה של הגורמים הטיפוליים השונים המעורבים והצבה אישית של מטרות למידה.

 

במהלך השנים הפרה- קליניות מתלווה כל סטודנט פעמיים לפחות למנחה הקבוצה במקום עבודתו, על מנת להתרשם באופן בלתי אמצעי מעבודתו של רופא. בשנה טרם הכניסה למחלקות הקליניות מושם הדגש על הרפואה בחברה ועל פיתוח יכולת הנמקה, קיום דיון המתבסס על מידע רפואי מבוסס עובדות והצגה בפני עמיתים. בשנה זו מתקיימים מפגשים בנושאי: השתלות איברים ורפואה בראי התקשורת הכוללים  פאנלים של מומחים העוסקים בנושאים הנ"ל מהיבטים מגוונים: רפואי, משפטי, הלכתי, אתי, ארגוני ומפגש עם  בעלי נגיעה ישירה לנושא הנדון [ מושתלי אברים, תורמים או בני משפחותיהם ].

 

במהלך כל שנות הלימודים מתקיימת הכשרה הדרגתית במיומנות הראיון הרפואי והתקשורת עם חולה, בני משפחה ועמיתים בלמידה המורכבת מחומר לימודי בסיסי הנלמד ע"י הסטודנטים לבד תוך קריאה והתבוננות בסרטוני הדגמה המועלים לאתר הוירטואלי, התנסות בסימולציות תקשורת מול שחקנים ברמת מורכבות הולכת ונבנית , התבוננות אישית בסרטוני ההתנסות ומשוב אישי וקבוצתי. בשנה הראשונה במסגרות האישפוזיות מועברת סדנת תקשורת המאפשרת חשיפה למגוון מצבים מאתגרים בחיי היום- יום של הסטודנטים בשלב זה של הכשרתם. בשנה האחרונה ללימודים מתקיים קורס המתמקד במתן בשורות קשות לחולים תוך חשיפה של הקשיים האישיים של מוסר הבשורה.

 

בשנים בהן נמצאים הסטודנטים במחלקות קליניות מתקיימים מפגשי הקבוצות אחת לחודש במסגרת קורס "מקצוענות ברפואה" כשהדגש במפגשים הוא עיבוד ההתפתחות המקצועית תוך פיתוח מודעות עצמית לבניית הזהות המקצוענית האישית ועידוד חשיבה ביקורתית ומחוייבות ללמידה מתמשכת לאורך החיים. בכל הפעילויות הנ"ל מתבצעת הערכה המבוססת על הגשת עבודות, השתתפות פעילה, וחוות דעת החונך בתהליך מתמשך של משוב ושיחה עם הסטודנט. הנוכחות בכל הפעילויות לעיל היא חובה ומהווה תנאי לקבלת ציון.

 

קורס חובה נוסף הניתן במסגרת החוג הוא "היבטים הומניים ברפואה" במסגרתו נלמדים אתיקה רפואית, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ומשפט רפואי המעניקים את הבסיס התאורטי החשוב של המקצועות ההומניים ברפואה. ההערכה בקורס זה מבוססת על עבודות ובחינות.

 

קורסי בחירה הניתנים במסגרת החוג: הסטוריה של הרפואה, רפואה בשואה, הומור ויצירתיות בתקשורת רופא-חולה, אתיקה רפואית ביהדות.

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive