פרופ' נאוה רצון

ריפוי בעיסוק סגל אקדמי בכיר
פרופ' נאוה רצון
טלפון פנימי: 03-6405443
טלפון נוסף: 03-6409104
פקס: 03-6409933

מחקר

פרופ' נאוה רצון חוקרת ומרצה בכירה בחוג לריפוי בעיסוק, בית הספר למקצועות הבריאות,  מומחית בתחום הארגונומיה, נגישות ושיקום נהיגה.

השכלה

פרופ' נאוה רצון סיימה תואר ראשון BOT באוניברסיטה העברית בשנת 1979. לאחר מכן השלימה תואר שני MA בריפוי בעיסוק באוניברסיטת ניו יורק בארה"ב והמשיכה לדוקטורט בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, בנושא הערכה התפתחותית של ילדים בגילאי בית ספר שנולדו לאמהות חולות סכרת. בשנת 1999 השלימה פרופ' רצון עבודת בתר-דוקטורט במחלקה לאפדימיולוגיה בבית הספר לרפואה Mount Sinai School of Medicine בארה"ב שעסקה בנושא הערכה התפתחותית של ילדים שנולדו לאמהות שנחשפו לחומרי הרדמה.

פרופ' נאוה רצון הינה בעלת ניסיון קליני בטפול באוכלוסיות במחלקות נוירוכירורגיות, פנימיות ואורתופדיות הן במהלך האשפוז והן באופן אמבולטורי. בנוסף, פעילה בפיתוח תכניות התערבות ומחקר בקרב קהילות נזקקות כגון סטודנטים עם מוגבלויות, ילדי העולים מאתיופיה, ילדי העובדים הזרים. מומחית ופעילה בתחום הנגישות. מתחילת ינואר 2017 מכהנת כיו"ר המועצה לקידום נשים במדע

במהלך השנים פרופ' רצון המשיכה ללמוד ולהיחשף לתחומים מגוונים והשלימה קורסים והתמחויות מקצועיות: קורס NDT, הדרכה קלינית, שיקום כף יד, רפואה תעסוקתית, קורס GCP- Good clinical Practice, וכן קורסי הסמכה להעברת אבחונים שונים בתחום הארגונומיה לדוגמה: (PWPE (Physical Work Performance Evaluation, Work Site Analysis ועוד. כמו כן, פרופסור נאוה רצון הינה מורשית נגישות מוסמכת ופעילה בתחום ההנגשה.

פרופ' רצון כיהנה כראשת התכנית ללימודי תואר שני בחוג לריפוי בעיסוק בשנים 2006-2009, והייתה ראשת החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב בין השנים 2007-2012. משנת 2008 והלאה היא ראשת התכנית ללימודי נגישות ומשמשת מרצה בכירה בחוג בשנים האחרונות. בנוסף היא מעורבת בבניית תכניות לקורסים שונים וביניהם קורס לשיקום נהיגה, קורס מורשי נגישות, קורס מנגישי צדק ועוד. 

במסגרת עבודתה הקלינית, פרופ' רצון עבדה כמרפאה בעיסוק בכירה במגוון מסגרות ומחלקות בבתי החולים "בלינסון" ו"מאיר", והייתה מעורבת בתכניות קהילתיות כדוגמת שילוב סטודנטים עם מוגבלויות באקדמיה, תכניות מניעה לילדים בסיכון ביפו, קידום ילדי עולים מאתיופיה, טיפול בילדי העובדים הזרים ועוד.

פרופ' רצון משתתפת באופן רציף בהרצאות וימי עיון והרצאותיה מבוקשות במגוון כנסים, ארציים ובינלאומיים כאחד. בשנים 1999-2001 כיהנה כיו"ר ועדה אקדמית בבית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת תל אביב. בשנים 2006-2010 כיהנה כיו"ר ועדה לשיקום תעסוקתי של המועצה הארצית לבריאות העובד. בשנים האחרונות פרופ' רצון משמשת כחברת ועדה למקצועות הבריאות במל"ג ומאז 2017 מכהנת כיו"ר המועצה לקידום נשים במדע.

מינויים אקדמיים

פרופ' רצון פרסמה עד היום מעל ל-80 מאמרים מדעיים שפורסמו בכתבי עת נחשבים כמו Disability and Rehabilitation, AJOT, CJOT, BJOT ועוד. פרופ' רצון חברה בצוות עורכים של כתב העת Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation ושימשה בעבר העורכת הראשית של IJOT כתב העת הישראלי לריפוי בעיסוק. כמו כן שימשה כעורכת בספרים מקצועיים שעוסקים בבריאות העובד, ארגונומיה ושיקום תעסוקתי. הנחתה ומנחה סטודנטים וסטודנטיות לתארים מתקדמים מתחומי לימוד מגוונים.

מחקריה עוסקים בארגונומיה, שיקום תעסוקתי ושיקום נהיגה

מחקריה מתמקדים באוכלוסיית העובדים הנמצאים בסיכון לפתוח בעיות שריר שלד.  מחקריה בתחום הפנו זרקור לאוכלוסיות כגון מוסיקאים מקצועיים, אנשים העובדים שעות רבות בסביבת המחשב ועובדי צווארון כחול. במסגרת המחקרים האחרונים נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות להערכת תנועתיות הידיים בתלת ממד, הערכה ממוחשבת של מידת השימוש בכוח, אופן הישיבה ועוד. החידוש שבמידע המצטבר בעזרת טכנולוגיות אלה מאפשר להתייחס באופן דינמי להשתנות גורמי הסיכון תוך כדי בצוע המטלה ומאפשר התייחסות בו זמנית לכל גורמי הסיכון. במקביל מחקריה עוסקים בשיקום תעסוקתי עם דגש על נגישות וארגון סביבת העבודה

תחום מחקרי נוסף הינו שיקום תעסוקתי בדגש על הנגשה, פיתוח כלי הערכה וחקר יעילות תכניות התערבות. המחקר בתחום זה מתבסס על שילוב של מודלים מתחומי עיסוק שונים בדגש על הן מרכיבי אדם והן על הסביבה. תכניות ההתערבות עוסקות בשפור מכלול תפקודים תוך שימת דגש מיוחד על שיקום תעסוקתי והנגשת הסביבה.  לנושא זה מהווה תרומה ייחודית הן לפרט והן למערכות-מוסדיות, משום שלמרות קידום חקיקה בתחום ולמרות השקעת משאבים לקידום הנושא התעסוקתי, עדיין שיעור ההעסקה של אנשים עם מוגבלות נמוך משעורי ההעסקה של אוכלוסיות בריאות.

 תחום הנהיגה הינו תחום ייחודי בו עוסקת גם הארגונומיה. מחקריה עוסקים באוכלוסיות של נהגים מקצועיים, נהגים קשישים, יכולת נהיגה של אוכלוסיות המאובחנות כסובלות מהפרעות קשב וריכוז, סכיזופרניה, אירועים מוחיים ופגיעות ראש. מחקריה בתחום כוללים פתוח כלי הערכה ותצפית וכן בדיקת יעילות התערבות לשפור כישורי נהיגה. גם בתחום זה  נעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת באמצעות סימולטור נהיגה, מעקב אחרי תנועות עיניים בנהיגה ומעקב אחרי הנהיגה בפועל באמצעות מערכת חיישנים המבצעת ניטור נהיגה בפועל בזמן אמת.

במהלך שנות פעילות אקדמית זכתה במענקי מחקר רבים, בפרס המצויינות המקצועית של העמותה הישראלית לריפוי בעיסוק, מחקריה הוצגו בכנסים רבים בארץ ובעולם ופורסמו בכתבי עת מהמובילים בתחום.

 

Publications

Marom, B. S., Ratzon, N. Z., Carel, R. S., & Sharabi, M. (2019). Return-to-work barriers among manual workers after hand injuries: 1-year follow-up cohort study. Archives of physical medicine and rehabilitation, 100(3), 422-432.

Yuval-Greenberg, S., Keren, A., Hilo, R., Paz, A., & Ratzon, N. (2019). Gaze Control During Simulator Driving in Adolescents With and Without Attention Deficit Hyperactivity Disorder. American Journal of Occupational Therapy, 73(3), 7303345030p1-7303345030p8.

Lipskaya-Velikovsky, L., Elgerisi, D., Easterbrook, A., & Ratzon, N. Z. (2018). Motor skills, cognition, and work performance of people with severe mental illness. Disability and rehabilitation, 1-7.

Kaufman-Cohen, Y., Portnoy, S., Sopher, R., Mashiach, L., Baruch-Halaf, L., & Ratzon, N. Z. (2018). The correlation between upper extremity musculoskeletal symptoms and joint kinematics, playing habits and hand span during playing among piano students. PloS one, 13(12), e0208788.

Marom, B. S., Carel, R. S., Sharabi, M., & Ratzon, N. Z. (2017). Cross-cultural adaptation of the World Health Organization Disability Assessment Schedule 2.0 (WHODAS 2.0) for Hebrew-speaking subjects with and without hand injury. Disability and rehabilitation, 39(12), 1155-1161.

Ratzon, N. Z., Lunievsky, E. K., Ashkenasi, A., Laks, J., & Cohen, H. A. (2017). Simulated driving skills evaluation of teenagers with attention deficit hyperactivity disorder before driving lessons. American journal of occupational therapy, 71(3), 7103220010p1-7103220010p8.

Eini, D. S., Ratzon, N. Z., Rizzo, A. A., Yeh, S. C., Lange, B., Yaffe, B., & Kizony, R. (2017). Camera-tracking gaming control device for evaluation of active wrist flexion and extension. Journal of Hand Therapy, 30(1), 89-96.

Yuval-Greenberg, S., Keren, A., Hilo, R. Paz, A. & Ratzon, N.Z (2017). Gaze control during simulator driving in adolescents with and without ADHD. American Journal of Occupational Therapy, 71(3), pp. 1-8.

Rottenberg, Y., Ratzon, N., Jacobs, J.M., Cohen, M., Peretz, T, de Boer, A.G.E. (2016). Unemployment risk and income change after testicular cancer diagnosis: a population-based study. Urologic Oncology: Seminars and Original Investigations, 34, 5-27.

Ratzon, N.Z., Abraham Bar-Niv, N., Froom, P. (2016). The effect of a structured personalized ergonomic intervention program for hospital nurses with reported musculoskeletal pain: an assigned randomized control trial. Work, 54, 367-377.

Levanon, Y., Gefen, A., Lerman, Y., Portnoy, S., & Ratzon, N. Z. (2016). Key strike forces and their relation to high level of musculoskeletal symptoms. Safety and health at work, 7(4), 347-353.

Ratzon, Z.N., Uziely, B., de Boer, A.G.E.M, Rottenberg, Y. (2016). Unemployment risk and decreased income 2 and 4 years after thyroid cancer diagnosis: a population based study. Thyroid. (ahead of print)

Bar, M. A., & Ratzon, N. Z. (2016). Enhancing Occupational Therapy Students’ Knowledge, Competence, Awareness, and Interest in Accessibility. Hong Kong Journal of Occupational Therapy, 27(1), 18-25.

Golebowicz, M., Levanon, Y., Palti, R., Ratzon, N.Z. (2015). Efficacy of a telerehabilitation intervention program using biofeedback among computer operators. Ergonomics, 58, 791-802.

Naveh, Y., Shapira, A., Ratzon, N.Z. (2015). Using a driving simulator during vehicle adaptation. British Journal of Occupational Therapy, 78, 377-382.

Gat, S., & Ratzon, N. Z. (2014). Comparison of occupational therapy students’ perceived skills after traditional and nontraditional fieldwork. The American Journal of Occupational Therapy, 68 , e47-e54.

Shichror, R., Sarid, A., Ratzon, N. (2014) Determining the Sampling Time Frame for In-Vehicle Data Recorder Measurement in Assessing Drivers. Transportation Research Part C, 42C, 99-106.

Karni, S., Bentur, N., & Ratzon, N. (2014) Participation and Quality of Life of Cognitively Impaired Older Women in Israel Following Hip Fractures. Occupational Therapy International. 21, 91-97.

Naveh, Y., Weiss, P., Ratzon, N.Z. (2014). Affordable driving simulation for use in a rehabilitation setting: preliminary findings. The Israeli Journal of Occupational Therapy, 23, E-115-E130.

Levanon, Y., Gefen, A., Lerman, Y., Ratzon, N. (2014). Validity of the modified RULA for computer workers and reliability of one observation compared to six. Ergonomics, 57, 1856-1863.

Ratzon, N.Z., Amit, Y., Friedman, S., Zamir, S., Rand, D. (2014). Functional capacity evaluation; does it change the determination of the degree of work disability? Disability and Health Journal, 8, 80-85.

Ratzon, N., Ben Ari (Shevil), E., Froom, P., Friedman, S., Amit, Y. (2013). Functional capacity evaluation of work performance among individuals with pelvic injuries following motor vehicle accidents. Work: A Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation, 45, 191-200.

Lipskaya-Velikovsky, L., Kotler, M., Weiss, P., Kaspi, M., Gamzo, S.,Ratzon, N. (2013). Car Driving in Schizophrenia: Can Visual Memory and Organization Make a Difference? Disability and Rehabilitation, 35, 1734-1739.

Liberman, L., Ratzon, N., Bart, O. (2013). The profile of performance skills and emotional factors in the context of participation among young children with Developmental Coordination Disorder. Research in Developmental Disabilities, 34, 87-94.

Lahav, O., Apter, A., Ratzon, N. (2013). Psychological adjustment and levels of self-esteem in children with visual-motor integration difficulties influences the results of a randomized intervention trial. Research in Developmental Disabilities, 34, 56-64.

Rosenberg, L., Bart, O., Ratzon, N. Z., & Jarus, T. (2013). Complementary contribution of parents and therapists in the assessment process of children. Australia Occupational Therapy Journal, 60, 410-415.

Levanon, Y., Gefen, A., Lerman, Y., givon, U., Ratzon, N. (2012). Reducing musculoskeletal disorders among computer operators; a comparison between ergonomics interventions at the workplace. Ergonomics, 55, 1571-1585.

Green, D., Meroza, A., Edit-Margalita, A., Ratzon, N. (2012). A validation study of the Keyboard Personal Computer Style instrument (K-PeCS) for use with children. Applied Ergonomics, 43, 985-992.

Rosenberg, L., Ratzon, N., Jarus, T., Bart. O. (2012). Perceived environmental restrictions for the participation of children with mild developmental disabilities. Child: Care, Health & Development, 38, 836-843.

N. (2011). Are Young Adults with Special Needs Ready for the physical work demands? Research in Developmental Disabilities, 32, 371-376. 

Kaufman-Cohen,Y., Ratzon, N. (2011). Correlation between risk factors and musculoskeletal disorders among classical musicians. Occupational Medicine, 61, 90-95.

Rosenberg, L., Jarus, T., Bart O., Ratzon, N. (2011). Can personal and environmental factors explain dimensions of children participation? Child: Care, Health & Development, 37, 266-275.

Soref. B., Ratzon, N., Rosenberg, L., Leitner, Y., Jarus, T., Bart, O. (2011). Personal and environmental pathways to participation in young children with and without mild motor disabilities. Child: Care, Health & Development, 38, 561–571.

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive