למידה באימרסיביות נמוכה יעילה יותר?
ממצאים מפתיעים ממחקר חדש על מציאות מדומה
מחקר חדשני שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Journal of Computer Assisted Learning, ובתמיכת משרד הביטחון, בחן את יעילות הלמידה באמצעות מציאות מדומה ברמות אימרסיביות שונות.
במחקר הושוותה למידה של תהליכים פרוצדורליים בשני תנאים:
באמצעות קסדת מציאות מדומה (VR) המייצרת חוויית למידה באימרסיביות גבוהה, לעומת למידה באותו תוכן באמצעות מסך מחשב - אימרסיביות נמוכה יותר.
הממצאים הפתיעו:
המשתתפים והמשתתפות שלמדו בסביבה באימרסיביות נמוכה הפגינו שיפור משמעותי יותר בידע הפרוצדורלי. נתונים פיזיולוגיים כגון מדדי מעקב עיניים ופעילות חשמלית של העור (EDA) העידו כי אימרסיביות גבוהה מלווה בעומס קוגניטיבי רב יותר - דבר שעשוי לפגוע ביעילות הלמידה.
המחקר מדגיש כי למרות היתרונות של מציאות מדומה בהגברת תחושת הנוכחות והמעורבות בלמידה, יש צורך בתכנון פדגוגי קפדני כדי למנוע עומס יתר, במיוחד בלמידת מיומנויות פרוצדורליות.




