תכני קורסים - החוג לקידום הבריאות

 

קורסי השלמה:

 

0158.1118 - מבוא לפתולוגיה ופיזיולוגיה של  מחלות                                           

סמ' א'

2 ש"ס, שעור

מרכזי הקורס:  פרופ' ארתור ליבוביץ, ד"ר אמיליה לוברט

המרצים בקורס:  דר אמיליה לוברט,  ד"ר לרמן יפה,  פרופ' ארתור ליבוביץ,  ד"ר אלכסנדרה יארובוי, ד"ר מרינה מטרון, ד"ר פנחס ברקמן

דרישות קדם: אין

תקציר הקורס:  העיסוק באפידמיולוגיה ורפואה מונעת מאחד בעלי מקצועות שונים מתחום הבריאות שאינם בהכרח רופאים. המטרה המשותפת היא ההתמודדות עם מחלות  והשמירה והטיפוח של בריאות הציבור. לאור זאת ,  מצא החוג לנכון  לפתח קורס ייחודי שנועד לקרב את שאינם רופאים ,ליסודות הפתולוגיה והפיזיולוגיה של המחלות ולחשיבה הקלינית. הקורס מיועד לתלמידי תו אר שני והוא חובה למי שלא סיים לימודי רפואה. הקורס מורכב משני חלקים – בחלק הראשון נכללו הרצאות על מהות התהליכים  הפתולוגיים והפתופיזיולוגיים הגורמים למחלות , סקירת שיטות ואמצעים לאבחון מחלות  ויסודות החשיבה הקלינית, ובחלק השני נסקרות מערכות הגוף העיקריות על  מחלותיהן השכיחות  ועקרונות הטיפול.

הקורס מעודד אינטראקציה של התלמידים  ו 10% משאלות מבחן הסיום יחוברו על-ידם.

הרכב הציון : 100% מבחן סיום.

 

קורסי חובה:

 

0103.0010 - ביוסטטיסטיקה  א' +  תרגיל בחדר מחשבים                            

סמ' א'

4 ש"ס  שעור ותרגיל

קורס חובה

מרכז הקורס:  ד"ר רוני בראונשטיין

מרצי הקורס:  מתרגלים שונים משנה לשנה

דרישות קדם:  ידע בסטטיסטיקה של תואר ראשון        

תקציר הקורס: לימוד מושגים בסיסיים בהסתברות וסטטיסטיקה, והקניית כלים ליישום שיטות סטטיסטיות במחקר רפואי. סטטיסטיקה תיאורית - ארגון נתונים, הצגות גרפיות, ערכים מרכזיים ומדדי פיזור, ניתוח קשר לינארי בין משתנים. הסתברות - מושגים בסיסיים: הסתברות מותנה, אי תלות, נוסחת בייס, משתנים מקריים ופונקציות הסתברות מיוחדות, תוחלת ושונות. הסקה סטטיסטית - משפט הגבול המרכזי ושימושיו, שיטות דגימה, אמידה ובדיקת השערות על: ממוצע, פרופורציה, הפרש ממוצעים, הפרש פרופורציות, מבחן לאי תלות. בכל התחומים - מיומנות בשימוש במחשבים לצרכי עיבוד הנתונים הסטטיסטיים לפי תכנת SPSS.

חובות הקורס: תרגילי בית בסטטיסטיקה - חובה להגיש 2/3 מהם כתנאי לגשת למבחן. תרגילי מחשב - חובה להגיש 100% מהם כתנאי לגשת למבחן. מבחן סיום.

הרכב הציון:  75% ציון מבחן בחלק הסטטיסטיקה 25% ציון מבחן בחלק המחשב.

 

0103.0045 – כתיבה מדעית                                                                   

סמ' ב'

1 ש"ס , שעור ותרגיל

קורס חובה לתלמידים במסלול עם עבודת גמר בלבד

שם מרכז הקורס:  פרופ' שמעון אפרת

מרצה הקורס:  ד"ר יריב גרבר וד"ר לאה רוזן

דרישות קדם: אין

תקציר הקורס:  קורס זה מיועד לתלמידי התואר השני והשלישי מתמקד  ביסודות האתיים של המחקר המדעי, בדגש על המחקר הביו-רפואי, כפי שמתבצע במעבדות ביה"ס לרפואה. הנושאים העיקריים בהם נדון: השיטה המדעית והשפה המדעית; אמת מדעית (טעות וזיוף); דיווח תוצאות מדעיות; שיפוט מאמרים מדעיים; כנסים מדעיים; הוראת שיטות מחקר; קשרי מנחה – סטודנט; משמעות המושג "חוקר"; אבלואציה של תוצאות המחקר; כנון המחקר; חופש מדעי וגבולותיו; השלכותיו החברתיות של מחקר מדעי; מימון המחקר המדעי ; ניגוד אינטרסים במחקר מדעי; קשרים בין-אישיים במחקר וקוד אתי לחוקרים.

קורס זה לא יעסוק בבעיות הקשורות למחקר הקליני.

הרכב הציון:  100% על פי 4 תרגילים

 

0146.1101 -  ניתוח עלות תועלת למערכת הבריאות                                               

סמ' א'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס חובה

מרכז ומרצה הקורס:  ד"ר משה לשנו

דרישות קדם:  תורת ההסתברות                                         

תקציר הקורס: מטרת הקורס הינה להקנות לתלמידים ידע והבנה בניסוח וניתוח של ניתוח עלות תועלת במערכת הבריאות. חומר הלימוד כולל מודלים של עלות תועלת וניתוח מקרים של עלות תועלת. בקורס נדון גם על יישום של ניתוח עלות תועלת במדינות שונות בעולם המערבי כולל במדינת ישראל.

הנושאים שיכללו בקורס הינם: מבוא לניתוח עלות תועלת, מודלים בסיסיים לקבלת החלטות ומודלים מרקוביים, זיהוי והערכת תוצאים לאמידה של התועלת, הערכת עלויות, טווח הזמן של מודלים לניתוח עלות תועלת, Incremental Cost-Effectiveness Analysis, ניתוח רגישות וסימולציות מונטה קרלו מסדר ראשון ושני, יתרונות ומגבלות של ניתוחי עלות תועלת.

הרכב ציון: בחינה 100%.

 

0146.1102 - מבוא לקידום בריאות                                                                      

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור

קורס בחירה

מרכזי ומרצי הקורס:  פרופ' יסכה כהן-מנספילד, גב' ליאורה וולינסקי, ד"ר דיאן לוין

דרישות קדם: אין

נושאי הקורס: מבוא (הגדרות והתפתחות מושג קידום הבריאות), תיאוריות בקידום בריאות (הבסיס התיאורטי והמודלים לשינוי התנהגות), תכנון והערכה של צרכים (אבחון קהילתי Health Impact Assessment), מדדי איכות (Best Practice , אבטחת איכות ובקרת איכות), תכנון והפעלת תכניות חלוץ, קידום בריאות על פי מערכות יישום (בתי ספר, בתי חולים, מגזרי אוכלוסיה), מדדים

חברתיים וכלכליים (עוני, אבטלה,תרבות Equity, קידום בריאות על רצף מצבי הבריאות, קידום בריאות על פי התנהגות בריאותית, קידום בריאות על פי מחלות), תקשורת המונים (שיווק חברתי) בקידום בריאות, שיטות מחקר והערכה בקידום בריאות.

דרישות הקורס: נוכחות, סיכום והצגת ניתוח מאמר, פיתוח תכנית לקידום בריאות.

הרכב הציון:  עבודה 30%, מבחן 70%

 

0146.1104 (0159.1123) - התנהגות בריאות וחולי                                               

סמ' א'

2 ש"ס, שעור

קורס חובה

מרכז ומרצה הקורס: פרופ' שמואל מלמד

דרישות קדם: אין

תקציר הקורס:  ההנחה שכולם רוצים להיות בריאים, לא תמיד מתורגמת לפעילות שמירה על הבריאות בקרב בריאים או חולים. בעוד שחלק מהאנשים עוסקים בפעילויות משמרות בריאות, אותם אנשים או אחרים עוסקים בפעילויות המסכנות את בריאותם. בקורס נכיר מודלים קוגנטיבים-חברתיים המנסים להסביר את המוטיבציה מאחורי התנהגויות בריאות/סיכון, גורמים המנבאים שינוי התנהגות ומחסומים בפני שינוי. נראה דוגמאות של ישום המודלים הללו בתוכניות לעידוד אימוץ ושמירה של התנהגויות מקדמות בריאות. כמו כן, נכיר מודלים המסייעים לנו בהבנת ביטויים שונים של התנהגות חולי, כולל התנהגות חולי אבנורמלית. נעסוק בגורמים המשפיעים על הענות/העדר הענות להוראות רופא ולמשטר הטיפולי, ודרכי התערבות אפשריים. 

דרישות הקורס:  נוכחות בכל השיעורים, לקרוא את חומר החובה, לעבור בהצלחה את המבחן

הרכב הציון:  מבחן מסכם

 

0146.1106 - מתודולוגיות מחקר בקידום בריאות                                       

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור

קורס בחירה

מרכזת הקורס:  ד"ר לאה רוזן

מרצת לשיטות איכותניות:  ד"ר אפרת טילינגר

דרישות קדם: מבוא לאפידמיולוגיה  וביוסטטיסטיקה א'

תיאור הקורס: הקורס מכוון להקנות לסטודנט הבנה ברורה של הגישות המתודולוגיות השונות בתחום של קידום בריאות, ומיומנות יסוד בכלים שונים.

הקורס יסקור נושאים מרכזיים בתחום מחקרי הערכה, שיטות כמותיות ואיכותניות, וסוגיות אתיות, פילוסופיות ולוגיסטיות, במטרה להכין את הסטודנטים לבנייה והערכה של תוכניות התערבות בקידום בריאות ברמה האישית, הקבוצתית והלאומית.

מטרות הקורס:

(1) ללמוד להעריך תוכניות התערבות לקידום בריאות

(2) ללמוד לבנות  תוכניות מועילות לקידום בריאות

(3) ללמוד לאתר מידע מקיף ורלוונטי אודות מגוון ההתערבויות הקיימות לקידום בריאות ויעילותן

(4) ללמוד לסכם תוצאות של מחקרים שונים בקידום בריאות

(5) להבין אילו כלים מעמיד לרשותנו המחקר האיכותני וכיצד הוא עשוי לסייע לנו לפתח ולהעריך תוכניות לקידום בריאות

(6) ללמוד לשלב בצורה הולמת ויעילה בין שיטות איכותניות וכמותיות כדי לקדם את הבריאות

דרישות הקורס: חובת נוכחות ב- 75% מההרצאות לפחות, השתתפות פעילה, הגשת תרגילים ומצגת, מבחן

הרכב הציון: תרגילים ומצגת (30%) , מבחן (70%).

 

0146.1108 - פרקטיקום בקידום בריאות                 _________                 

סמ' א'+ב'

סדנא מעשית, 2 ש"ס

קורס חובה לתלמידי קידום בריאות

מרכזת הקורס: פרופ' יסכה כהן-מנספילד

מרצות נוספות: גב' ליאורה וולינסקי  וד"ר דיאן לוין

דרישות קדם: מבוא לקידום בריאות

הקורס יעסוק בשיקולים הפרקטיים שקשורים בבניית תוכנית לקידום בריאות. הקורס יכסה את כל השלבים בפיתוח תוכנית, מהיוזמה הראשונית ועד הדיווח, כולל התקצוב, השגת המימון, התאמה של תוכניות קיימות מחו"ל, גיוס משתתפים. נתייחס לנושאים כגון ארגון קהילתי, העצמה ונושאים אתיים. הסטודנט ירכוש הבנה ברורה של אתגרים בעולם האמיתי ואפשרויות לפיתוח ויישום של יוזמות לקידום הבריאות. תוצג גישת ה- PATCH Planned Approach to Community Health)), שפותחה ע"י מרכזים לשליטה במחלות בארה"ב.

הנושאים שידונו במהלך הקורס:

1.      הערכת צרכים. תעדוף צרכים. איתור תוכניות מקומיות ומחו"ל. בדיקת יוזמות בינלאומיות. תקצוב והשגת משאבים. יצירת שותפויות, שיתופי פעולה וקונסורציום. איתור מקורות מידע רלוונטיים (סקרים קיימים, דוחות מנהליים ועוד).

2.      התאמת תוכנית קיימת לצרכים המקומיים.

3.      בניית תוכנית חדשה (תוכנית חינוכית/תכנית התערבות באמצעי תקשורת/התערבות של חקיקה ושינוי  מדיניות/התערבות במערכת הרפואית/פיתוח קהילתי/התערבות במקום העבודה).

4.      יישם תוכנית: איתור ואימון צוות הפרויקט. גיוס משתתפים דרך ה gatekeeper (מנהלים, מנהלי בתי ספר, ראשי מחלקות קליניות או חינוכיות), באופן ישיר (ברחוב, אמצעי תקשורת המוניים, אחד-על -אחד). הערכת התהליך (process evaluation).

5.      קידום בריאות פרטני הלכה למעשה: איך בונים תכנית קידום בריאות אישית.

6.      נושאים בהערכת תוכנית: שלבי קביעתגישות הערכה, למי מוצגות התוצאות ובאיזו צורה, מסמכים פנימיים וחיצוניים, העיתונות הפופולארית, הספרות המקצועית.

דרישות הקורס: פיתוח תוכנית אמיתית לקידום הבריאות במקום העבודה, בקופת חולים או ברמה לימודית, קהילתית או ארצית אחרת. הסטודנטים יסכמו את הניסיון ויעריכו אותו. התוכנית יכולה להיות תוכנית פיילוט קטנה או מעורבות הסטודנט יכולה לכלול התנסות וכן שלבים בפיתוח תוכנית מתוך תוכנית קיימת גדולה יותר.

הרכב הציון: משימות:  30% 

               עבודת הפרויקט:  ציון העבודה שיינתן על ידי המנחה. 70%

               נוכחות:  היעדרות מיותר משני מפגשים תגרור הורדה של 15 נקודות מהציון.

 

0146.1115 - תקשורת וקידום בריאות                                                      

סמ' א'

2 ש"ס

קורס בחירה

מרכזת ומרצת הקורס:  ד"ר אימי לב

דרישות קדם: אין

לתקשורת תפקיד מהותי בקידום בריאות הציבור, הן ברמת הפרט בהשפעה על עמדות והתנהגות אינדיבידואלית והן ברמת החברה בעיצוב נורמות חברתיות , ערכים, מנהגים ומדיניות.

במסגרת הקורס נדון בתפקיד של המדיה כמקור מידע לציבור בנושאי בריאות ורפואה וביכולתם להשפיע על התנהגות ועמדות בנושאי בריאות. מחד, אמצעי תקשורת ההמונים עשויים לשמש ככלי לקידום הצריכה של מוצרים שתורמים באופן שלילי לבריאות ולשמש כמקור למידע רפואי שאינו מהימן ומדויק, ומאידך, אמצעי תקשורת ההמונים יכולים להוות כלי חשוב בקידום בריאות הציבור, כמקור למידע ולהשפעה חיובית על עמדות והתנהגויות.

במסגרת הקורס יידונו נושאים של שיווק חברתי לקידום בריאות, קמפיינים ציבוריים בנושאי בריאות, אוריינות בריאות, הפחדה והצגת סיכונים במסרים תקשורתיים, סוגיות אתיות בתקשורת לקידום בריאות, גישת הבידור-חינוך ותקשורת ובריאות בעידן האינטרנט.

מטלות הקורס והרכב הציון: נוכחות סדירה, תוך גילוי בקיאות בחומר הקריאה והשתתפות בדיונים בכיתה, תרגיל אמצע 15%, מבחן מסכם  85%.

 

0146.4400 - משאבי הספרייה למדעי החיים ולרפואה                                             

הקורס יתקיים  בלמידה מרחוק באמצעות האינטרנט  ויפתח עם תחילת שנת הלימודים. ניתן יהיה להיכנס לקורס מכל מחשב המחובר לאינטרנט: בקמפוס - בספרייה ובכתות המחשבים; מחוץ לקמפוס ניתן להיכנס לקורס בכל שעות היממה.  כתובת הקורס היא: http://virtual.tau.ac.il. הקורס הוא חובה לסטודנטים המתחילים בלימודי התואר השני אשר לא השתתפו בלימודי התואר הראשון בקורס מקביל, והוא כולל בחינה. על התלמידים לסיים את הקורס עד תום סמס' א'. סטודנטים הזקוקים לסיוע בקורס יכולים לפנות לספרני ההדרכה בספרייה, בטלפון 6407975- 03 או בדוא"ל מתוך הקורס הוירטואלי עצמו.

תכני הקורס: הכרת מקורות מידע שונים; איתור מאמרים מכתבי עת; טכניקות לחיפוש מידע בקטלוג הספרייה ובמאגרי מידע; הערכת מידע.

 

0158.1011 - מבוא לאפידמיולוגיה                                                                      

סמ' א'

2 ש"ס, שעור

קורס חובה

מרכז הקורס:  ד"ר רז גרוס

מרצי הקורס:  ד"ר רז גרוס, פרופ' דניאל כהן, פרופ' ליאון גורדיס, ד"ר ליטל קינן-בוקר, מר תומר זיו

דרישות קדם:  אין

תקציר הקורס:  אפידמיולוגיה היא אחד ממדעי היסוד המרכזיים והחיוניים ביותר של בריאות הציבור.

אפידמיולוגים עוסקים בחקר תפוצת המחלות באוכלוסיה וגורמיהן, ובפיתוח ובדיקת אמצעים לבקרת מחלות ומניעתן. החקירה האפידמיולוגית המודרנית היא אינטגרטיבית ורב ממדית, כזו הבוחנת את האדם החולה או זה שבסיכון לחלות, את תפקיד גורמי המאקרו (גורמים דמוגרפים, חברתיים וכלכליים) וגורמי המיקרו (גורמים גנומיים, מולקולאריים ותאיים) בהתפתחות המחלה, מהלכה ותוצאותיה.

קורס מבוא זה מיועד ובנוי לתלמידים במקצועות בריאות הציבור השונות. במהלך הקורס ילמדו הסטודנטים את העקרונות, השיטות, והכלים הבסיסיים של מחקר אפידמיולוגי, ויכירו את תפקידיו ויישומיו בבריאות הציבור ובתחום הקליני.

הנושאים שילמדו בקורס:

1. מושגים בסיסיים באפידמיולוגיה ועקרונות מניעת תחלואה באוכלוסיה

3. מדדי בריאות, חולי ותמותה

4. מדדי קשר בין גורמי סיכון למחלות

5. תוקף, מהימנות ודיוק של בדיקות; שימוש בבדיקות סקירה

6. הטיות, גורמים מבלבלים ומקריות במחקר

7. הגישה האפידמיולוגית לסיבתיות

8. שיטות מחקר תצפיתי (מחקר עוקבה, מחקר מקרה-ביקורת, מחקר חתך/סקר, מחקר אקולוגי)

9. שיטות מחקר התערבותי

10. קריאה ביקורתית של מאמר מדעי

11. תפקיד האפידמיולוגיה בבריאות הציבור ובמדיניות הבריאות

הרכב הציון: הציון יורכב מציוני המבחן (70%) המסכם (10%) ותרגילי בית (20%), ומההשתתפות בשיעור.  (נדרש ציון  60 לפחות בבחינה כדי לקבל ציון עובר בקורס)

 

0158.1013 - שיטות סקר ומחקר באפידמיולוגיה                                        

סמ' ב'

3 ש"ס, שעור וסמינר

קורס חובה

מרכז הקורס:  ד"ר יריב גרבר

מרצי הקורס:  פרופ' אורי גולדבורט, פרופ' תמי שוחט, ד"ר טלי צוקרמן

דרישת קדם: מבוא לאפידמיולוגיה                            

תקציר הקורס:  תכנון מחקר אפידמיולוגי, סקירת ספרות שיטתית ניתוח-על (meta-analysis), תכנון שאלונים (תוקף ומהימנות), דיגום וחישוב גודל המדגם, הטיות ותקנון להטיות, בניית מאגרי מידע, מחקרים תצפיתיים, ניסויים קליניים, יישום שיטות סטטיסטיות לניתוח רב-משתני במחקר אפידמיולוגי.

הרכב הציון:  מבחן (70%) ותרגיל (30%)

           

0158.1018 - בריאות הציבור, שירותי בריאות בעולם, התפתחות ביטוח הבריאות        

סמ' א'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס חובה

מרכז ומרצה הקורס:  פרופ' יעקב הרט

דרישות קדם:  אין

תקציר הקורס:  מטרות בריאות הציבור, נושאים עיקריים ועקרוניים של שירותי הבריאות, דגמים שונים של שירותי בריאות נבחרים בעולם (ארה"ב, רוסיה, אירופה), מערכת הבריאות כמוצר שאינו מתנהג לפי כללי השוק המסחרי, התפתחות ביטוח הבריאות, ביטוח בריאות בישראל, בעיות ודילמות בשירותי בריאות,  חוק ביטוח בריאות בישראל (יתרונות וחסרונות), סדר עדיפויות לאומי בתחום הבריאות- סל שירותים, חוק ההסדרים, טכנולוגיות רפואיות, התנהגות שוק הבריאות בעולם.

הרכב ציון: 30% עבודה, 70% מבחן. נוכחות חובה.   

           

0158.1110 - ביוסטטיסטיקה ב'                                                               

סמ' ב'

3 ש"ס',  שעור ותרגול במחשב

קורס חובה

מרכזת ומרצת הקורס:  ד"ר נירה קורן מורג   

דרישת קדם: ביוסטטיסטיקה א'

תקציר הקורס:  בקורס תרכש הבנה מעמיקה ושימוש במודלים רב משתנים. ניתוח נתונים מורכב בתוכנה סטטיסטית. תוכן הקורס: מעבר על התפלגויות חשובות, רגרסיה פשוטה ורב משתנית, שיטות "איגור משתנים", ניתוח קו-וריאנס, מתאמים ומתאמים חלקיים, ניתוח שונות חד ודו –מימדי, השוואות מרובות, מבחנים למדידות תחרות, ניתוח נתונים מתקדם בתוכנת  spss-win.

הרכב הציון:  בחינה (90%), תרגילי הקורס (10%)

קורסי בחירה:

 

0103.0032 - תורת ההחלטות                                                                  

סמ' א' 

2 ש"ס, שו"ס

קורס בחירה 

מרכז ומרצה הקורס:  ד"ר משה לשנו                                                           

דרישות קדם: תורת ההסתברות

תקציר הקורס:  מטרת הקורס להקנות לתלמידים הבנה בניסוח וניתוח של בעיות החלטה בכלל והחלטה בתנאי אי  ודאות בפרט. חומר הלימוד כולל שימוש בכלים המתבססים על נורמות של רציונאליות, עם דגש על העקביות של כללי החלטה, הגדרת העדפות ותאורן, איסוף מידע, ונטילת סיכונים. הפרדיגמה הכלכלית של התנהגות רציונלית תיבחן לעומת מודלים תחליפים של התנהגות אנושית. בקורס יוצגו הכלים בגישה אינטואיטיבית ופורמלית, תוך הדגמה והמחשה של בעיות החלטה. בקורס ישולב שימוש בכלי תוכנה ייעודיים לקבלת החלטות.

חובות הקורס: זכאים לגשת לבחינה תלמידים שעמדו בחובת הגשה של 80% מהתרגילים לפחות.

הרכב הציון:  בחינה בסוף הקורס

 

0146.1103 - עישון: אפידמיולוגיה וקידום בריאות                                                

סמ' א'

2 ש"ס, שעור

קורס בחירה

מרכזת הקורס:  ד"ר לאה רוזן

תקציר הקורס:  עם שיעור תמותה המתקרב ל-.45 מיליון איש בעולם מדי כל שנה, טבק הוא הגורם מספר אחת של מוות בטרם עת ותחלואה בעולם המודרני, אותו ניתן למנוע. קורס זה נותן סקירה כללית של אפידמיולוגיה הקשורה לנושא ולהיבטים של קידום בריאות ומדיניות הקשורים לסוגיה הזאת. הקורס מתחיל עם דגש על אפידמיולוגיה של שימוש בטבק ונזקיו, מציג את הנטל הבריאותי והכלכלי בעולם, עוקב אחר פעילויות תעשיית הטבק ומתאר ניסיונות מקומיים, ארציים, בינלאומיים וגלובליים לטיפול בנושא. הנושאים שידונו הם: מניעת עישון, גמילה מעישון ומניעת חשיפה לעישון סביל. יוצגו סוגיות מתודולוגיות בהערכת אסטרטגיות והתערבויות.

מטרת הקורס העיקרית היא לחשוף את הסטודנטים לנושא הטבק והפיקוח עליו, ולהכשיר אותם לפעול ולתרום בתחום ובמחקר בעתיד. 

דרישות הקורס: נוכחות פעילה בלפחות 75% מהשיעורים, תרגיל, דיון כיתתי, מבחן .

הרכב הציון: תרגיל (10%(, דיון כיתתי (20%)  , מבחן (70%).

 

0146.1109 - קידום בריאות אינטגרטיבי                                                   

סמ' א'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה

מרכז ומרצה הקורס: ד"ר עקיבא קורל

דרישות קדם: קורסים "מבוא לקידום בריאות",וכן "פסיכולוגיה רפואית והתנהגות בריאותית".

מטרות הקורס:

v      הצגת אפשרויות האינטגרציה של הרגלי הבריאות האישיים במעגל החיים.

v      לימוד עקרונות המניעה וההתמודדות עם תחלואי החברה המודרנית ע"י אינטגרציה יומית של הרגלי הבריאות המתאימים.

v      הקניית כלים לניהול זמן-בריאות אישי אפקטיבי.

הנושאים שידונו בקורס:

§         היבטים אפידמיולוגיים של הרגלי פעילות גופנית, תזונה, רגיעה נפשית ושינה, כבסיס לאינטגרציה יומית של אורח חיים בריא.

§         היבטים אבולוציוניים, אנתרופולוגיים והיסטוריים בקידום בריאות בתרבות האנושית בכלל ובתרבות המערבית הנהנתנית בפרט.

§         היבטים סוציו-אקונומיים וארגוניים באינטגרציה של התנהגויות בריאות.

§         אינטגרציה של היבטים בריאותיים באורח החיים המודרני:

א.       פעילות גופנית בריאותית וספורטיבית-הישגית

ב.       יציבה, תנועה גופנית וארגונומיה

ג.        תזונה תקינה, שימוש בתוספי מזון והפרעות אכילה

ד.       התנהגויות ממכרות, עישון ושימוש בסמים

ה.       מעגלי ערות ושינה

ו.        שליטה ורגיעה נפשית והתמודדות עם מצבי לחץ

ז.        קשרים חברתיים, תקשורת בין-אישית והתנהגות אלימה

ח.       התנהגות בריאותית במצבי חולי

§         כלים לזיהוי, סקירה והערכה של צרכים, ציפיות, מניעים וחסמים והצלחה בתוכניות התערבות לקידום בריאות, בקבוצות גיל, באוכלוסיות ובמסגרות שונות.

§         עקרונות, כלים ואמצעים חינוכיים לבניית תוכניות התערבות אינטגרטיביות לקידום בריאות ולהגברת ההשתתפות וההתמדה בהן, בקבוצות גיל, באוכלוסיות ובמסגרות שונות.

דרישות הקורס והרכב ציון: נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים – 10%, תרגילים ועבודות בית – 40%, בחינת סיום – 50%.

 

0146.1118 - קידום בריאות ברמת הפרט- ראיון מוטיבציוני וטיפול התנהגותי קוגניטיבי

סמ' ב'

2 ש"ס

קורס בחירה

מרכזות ומרצות הקורס:  ד"ר יוסף עזורי, ד"ר נעמי אפל

דרישות קדם: אין

מטרות בחלק הראשון של הקורס: כחלק מהתפיסה של רפואה מונעת, הקניית הרגלי בריאות נכונים היא אתגר טיפולי מרכזי. תקשורת בין מטפל ומטופל היא הבסיס המשמעותי ביותר להקניה ושינוי הרגלי חיים בריאים. קיימים מודלים שונים ובהם גם הראיון המוטיבציוני המהווים חלק מהכלים המעשיים בטיפול והכוונה של מטופל לשינוי התנהגות בריאות והענות טיפולית. במהלך הקורס יוצגו מספר מודלים, חלקם נלמדו כבר בעבר, תוך שימת דגש על דרך יישומם בתהליכי קידום בריאות ושינוי התנהגות, במסגרות שונות בקהילה ובאשפוז. במהלך הקורס יתבצעו סימולציות רבות ותיאורי מקרים לתרגול יישום של המודלים הנלמדים.

נושאי הקורס בחלקו הראשון:

1.      שינוי התנהגות בריאות במטופלים (הגדרות ואתגרים)

2.      מיומנות תקשורת – תקשורת מילולית ובלתי מילולית ביצירת קשר טיפולי, סביבת העבודה.

3.      מודלים ותיאוריות בשינוי התנהגותי ( המודל הטרנס תיאורטי - פרוצ'סקה ודי קלמנטה, מתח מוטבציונלי ושינוי קטסטרופלי – ווסט, 5A's, 5R's, 2As+R, ניהול מעידות – מילר ורולניק).

4.      הראיון המוטיבציוני

מטרות בחלק השני של הקורס: בחלקו השני של הקורס נעסוק בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT). תקשורת בין מטפל ומטופל היא, כאמור, הבסיס המשמעותי ביותר להקניה ושינוי הרגלי חיים בריאים. טיפול התנהגותי קוגניטיבי מתייחס למטופל בגובה העיניים והוא מכוון מטרה וככזה יכול לסייע להשגת מטרות בתחום של שינוי התנהגות, שינוי הרגלים ורכישת הרגלים ומיומנויות בכיוון הרצוי של התנהגות בריאות.

נושאי הקורס בטיפול התנהגותי קוגניטיבי:

1.      מבוא ל – CBT – הבנת העקרונות המרכזיים בגישה

2.      סוגיות נבחרות: רגישות לדחייה, ערך עצמי ומסוגלות עצמית, אסרטיביות.

3.      פיתוח מיומנויות שליטה עצמית אצל מטופלים והשגת מטרות טיפוליות

דרישות הקורס: נוכחות, תרגילים, מטלות, מבחן.

הרכב הציון: 50% עבודה מסכמת חלק א' + 50% מבחן חלק ב'

 

0146.1120- ניהול פרויקטים בקידום בריאות                                                         

סמ' ב', 2 ש"ס

קורס בחירה

מרכז הקורס: ד"ר אלכס קומן.

דרישות קדם: אין

מטרות הקורס:הבנת הסוגיות הקשורות בניהול פרוייקטים בתחום הבריאות. יוצגו מודלים יישומיים אשר יתורגלו באמצעות כלים רלוונטיים.

נושאי הקורס:

1.      הבנת זירת הפרוייקט, עקרונות ייצירת ערך,ARENA.

2.      מיקוד משאבי הארגון: FAST: Focused-ARENA-Strategy.

3.      אלומת הפרוייקט: Resources-Process-Gap: RPG

4.      הגדרת יעדי הפרוייקט: RFI, RFP, SOW, WBS.

5.      סיווג רמות סיכון פרוייקטליות: מודל ABCD, ניהול הסיכון.

6.      הגדרת תהליך מימוש הפרוייקט: תרשים רשת, גנט. נתיב קריטי.

7.      סיווג בשלות התהליך הארגוני: Capability-Maturity-Model

8.      ניהול משאבי הפרוייקט: מבנים ארגוניים – פרוייקטלי ומטריציוני. מיקור חוץ.

9.      תבניות מחזור חיים של פרוייקטי מו"פ: קלאסי ועד Self-Organizing-Chaos

10.  תוכנת MS-Project לניהול פרוייקטים.

11.  חיזוי לאמידת ערך פרויקט, Payback, NPV, IRR

12.  ניהול פרויקט מו"פ: השרשרת הקריטית.

דרישות הקורס: נוכחות בלפחות 90% מההרצאות (חוסר נוכחות מהווה אי עמידה בדרישות הקורס), הגשת התרגילים במועד, קבלת ציון עובר בכל אחד ממרכיבי הקורס.

התרגילים יוגשו בזוגות, שבוע לאחר שנמסרו לסטודנט. הגשת כל התרגילים - חובה. לא יתקבלו איחורים.כל החומר יוגש מודפס - לא יתקבל חומר בכתב יד.

הרכב ציון: תרגילי בית - 20%,  בוחן 35%, פרויקט גמר 45%

 

0146.1121 - קידום בריאות נפשית-רוחנית, חברתית                                                 

סמ' ב'

קורס בחירה

מרכז הקורס: ד"ר שחר לב ארי

במסגרת הקורס ידונו היבטים תיאורטיים ויישומיים, ושיטות ההתערבות הקיימות לקידום אורח חיים בריא ברמה הנפשית, הרוחנית והחברתית. נדון בהיבטים המעשיים לבניית תכניות קידום בריאות נפשית-רוחנית-חברתית למניעת תחלואה באוכלוסייה כללית ובאוכלוסייה בסיכון גבוהה. נסקור את מחקרי ההערכה לתכניות אלה.

 

0158.1000 - פענוח נתונים אפידמיולוגיים                                                           

סמ' א' + ב'

4 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה

(0158.1105 פענוח נתונים אפידמיולוגיים - קורס חובה לתלמידי MPH: סמ' א' בלבד, 2 ש"ס)

מרכז הקורס:  פרופ' יהודה לרמן

מרצי הקורס:  ד"ר גבריאל חודיק, ד"ר יפעת לינהרט, ד"ר ענבר צוקר, גב' מרים לוצקי

דרישות קדם: מבוא לאפידמיולוגיה

תקציר הקורס:  בקורס ילמדו  מושגים בסיסיים במבנה מחקר אפדימיולוגי וניתוח תוצאות, זיהוי וטיפול בערפלנים, משתנים מתווכים, הטיות וארטיפקטים, בדיקת תוקף של מחקרים, הערכת מדדי קשר ומשמעותם, עקרונות בקביעת הקשר הסיבתי ויישומי האפידמיולוגיה ברפואה הטיפולית והמונעת.

הקורס בנוי בעיקרו על תרגול מושגים אפידמיולוגים ופענוח נתונים באמצעות ספר הקורס. הסטודנט יתקדם בחומר הלימוד על ידי הכנה עצמית, הכוללת קריאה של החומר הרלוונטי על פי הסילבוס  בביתו מידי שבוע והכנתו לדיון קבוצתי בכיתה. כמו כן, תתקיימנה הרצאות משותפות לכל הסטודנטים וכן יתווסף חומר קריאה שכולל מאמרים מהספרות המקצועית לצורך דיון בכיתה.

חובות הסטודנט: נוכחות בלפחות ב- 75% מהשיעורים, עבודה קבוצתית ומבחן מסכם.

הרכב הציון:  מצגת ועבודה (30%), בחינה (70%).

 

0158.1001 - אפידמיולוגיה של מחלות זיהומיות                                       

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה מתקדם

מרכז הקורס: פרופ' דני כהן

מרצי הקורס:  פרופ' דניאל כהן, ד"ר זוהר מור, ד"ר מירי וינברגר, ד"ר לסטר שולמן, ד"ר אלה מנדלסון

דרישות קדם:  מבוא לאפידמיולוגיה

תקציר הקורס:  בקורס יחשף הסטודנט למאפיינים האפידמיולוגיים של המחלות הזיהומיות, לאופי הדינמי של מחלות זיהומיות בעלות חשיבות כלל ארצית ובינלאומית, ולאמצעי פיקוח ומניעה כללים וספציפים.  בקורס ילמדו  אספקטים כלליים: שינוי מבנה התחלואה של מחלות זיהומיות בעידן הנוכחי בעולם ובאזור; התפתחויות חדשות ותופעות מתחדשות (Emerging Diseases). עקרונות האפידמיולוגיה של מחלות זיהומיות (התהליך האפידמי: מאגר ומחולל, תהליך העברת הזיהום, תפקיד המארח); עקרונות פיקוח ומניעת מחלות זיהומיות; יישום שיטות פיקוח ומניעה ספציפיות למחלות זיהומיות: חקירה אפידמיולוגית, סיקור (Surveillance), ביעור (Eradication), חיסון (עקרונות, מדיניות, שיטות, הערכת תכניות חיסון ,חסינות עדר).

אספקטים ספציפים: הקומפלקס הזיהומי האנטרלי (תפקיד המשתנים החברתיים והכלכליים, המנה האינפקטיבית); מחלות זיהומיות כתוצאה משינויים בהתנהגות המינית (חינוך לבריאות, כשל  חיסוני נרכש); מחלות יבוא מהאיזורים הגבוליים של המדינה; זיהומים בבתי חולים ובמוסדות לטיפול בקבוצות מיוחדות; מחלות זיהומיות כתוצאה מניידות של קבוצות אוכלוסיה; מחלות  זיהומיות בעלות ביטוי מגפתי מובהק (חיזוי, טיפול ומניעת המגפות); מחלות מועברות בדרכי הנשימה .

הרכב הציון: תהיה מבוססת על הצגת חומר בסמינריונים, דיון על מאמרים בנושאים ספציפיים ותרגילים בכיתה ו/או בבית –30% ומבחן בכתב - 70%.

 

0158.1002 - אפידמיולוגיה סביבתית                                                                                                                     

סמ' ב'

2 ש"ס, שו"ס

קורס בחירה מתקדם

מרכזת הקורס:  ד"ר חוה פרץ 

מרצי הקורס:  ד"ר חוה פרץ, ד"ר יהודית שחם, ד"ר אמנון סטופ, ד"ר מירי וינברגר, ד"ר איתן זילביגר, ד"ר אשר פרדו

דרישות קדם:  ידע במודגים בסיסיים באפידמיולוגיה

תקצר הקורס:  אפידמיולוגיה סביבתית עוסקת באפקטים של חשיפות סביבתיות על בריאות האוכלוסייה כשהחשיפות הן לרב דרך האוויר, המים  והקרקע.  בקורס יסקרו נושאים עדכניים באפידמיולוגיה סביבתית הקשורים בחשיפות לחומרים כימיים, פיזיקליים וביולוגיים, בהערכת החשיפה , ובתחלואות עם אטיולוגיה סביבתית חשודה או ידועה, הכוללות: סרטן ומחלות לב-ראה;  כמו כן יושם דגש על אספקטים מתודולוגיים ייחודיים למחקר בתחום. 

בקורס ישולבו הרצאות של מומחים מתחום האפידמיולוגיה, גיאופיסיקה, רפואה ועוד והקורס ילווה בדוגמאות רבות של מאמרים שפורסמו.              

הרכב הציון: השתתפות פעילה בשיעורים, ניתוח והצגת מאמר בכיתה 20%; מבחן 80%.

                                               

0158.1004 - אפידמיולוגיה של ההזדקנות ומניעת מחלות בזקנה                               

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור

קורס בחירה

מרכזי הקורס:  ד"ר פנחס ברקמן, פרופ' ארתור ליבוביץ, ד"ר שי בריל      

מרצי הקורס:  ד"ר אמיליה לוברט, ד"ר יארובוי אלכסנדרה, ד"ר מרינה מטרון

דרישות קדם: ידע במושגים בסיסיים באפידמיולוגיה

תקציר הקורס:  שינויים דמוגרפים במאה העשרים, האפידמיולוגיה של ההזדקנות: האפידמיולוגיה של המצב התפקודי בזקנה, מחלות קשורות בגיל, השירותים הגריאטריים בישראל, מחלות זיהומיות אצל קשישים - חיסונים ומניעה, אוסטאופורוזיס ושברים: אפידמיולוגיה, מניעה ושיקום. האפידמיולוגיה של נפילות ותאונות אצל קשישים ודרכים למניעתן. האפידמיולוגיה של האירוע המוחי ודרכים למניעה, מניעת מחלות בזקנה, בעיית השימוש בתרופות בזקנה, המערך לטיפול ממושך, רפואת חירום – צורכי הקשישים בשעת אסון טבע או בתקופת חירום ביטחונית.

הרכב הציון: ציון הבחינה

 

0158.1007 - ניהול טכנולוגיות במערכת בריאות                                        

סמ' א'

2 ש"ס, שעור

קורס בחירה מתקדם

מרכזת ומרצת הקורס:  ד"ר אורנה טל

דרישות קדם: מבוא לאפידמיולוגיה                                      

תקציר הקורס: הערכת טכנולוגיות רפואיות, גלובליזציה והשוואה בינלאומית של הערכת טכנולוגיות, קריטריונים לתעדוף ומודלים להקצאה לבריאות, סוגיות אתיות, שיטות לקבלת החלטות בבריאות, חיזוי טכנולוגי בבריאות, טכנולוגיות חדשניות- מה הן מאפשרות ולאן פנינו מועדות (ננו-טכנולוגיה, תאי גזע, רובוטים, פארמקו-גנומיקה, רפואה מותאמת לחולה), מגמות בתחלואה ואפידמיות חדשות, השפעת טכנולוגיות רפואיות חדשות על דמות הרופא העתידי, מדדים לדירוג הקצאת מכשירים רפואיים עתירי עלויות כמנגנון רגולציה לאומית ובלימת עלויות, מנגנוני רגולציה בעולם ובארץ.

הרכב הציון: תרגילים 30%, מבחן מסכם 70%. נוכחות חובה.

               

0158.1008 - אפידמיולוגיה של מחלת לב כלילית ושבץ מוחי                                  

סמ’ ב'

3 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה מתקדם

מרכז הקורס:  פרופ' אורי גולדבורט,

מרצי הקורס:  ד"ר יריב גרבר, פרופ' דוד טנה, פרופ' שמואל גוטליב  

דרישת קדם: מבוא לאפידמיולוגיה                            

תקציר הקורס:  הקורס ידון בתחלואה ותמותה ממחלת לב כלילית (מל"כ) ומחלת כלי דם במוח (מכד"ם), אשר יחדיו אחראיות על יותר מקרי פטירה בישראל ומרבית העולם המתקדם מכל סיבה אחרת. נדון בגורמי הסיכון למחלות אלו, בחישוב סיכון לאינדיבידואלים ולקבוצות ובמחקרים ודרכים למניעה או דחייה של היארעותן.

פרקים עיקריים: תמותה ותחלואה במדינות, קבוצות אתניות ותקופות שונות. מגמות בשעורי התמותה עם השנים. מושגים בסיסיים על  פתופיזיולוגיה של טרשת העורקים ושל שבץ המוח: מטבוליזם של ליפופרוטאינים. כולסטרול, טריגליצרידים ואפוליפופרוטאינים. טרנספורט של כולסטרול. תזונה: תפקידה באפידמיולוגיה ובמניעה. יתר לחץ דם: השפעות בלב ובמוח. עישון, סוכרת, פיברינוגן וגורמי קרישה; העדר פעילות גופנית; גורמי סיכון אחרים ואגרגציה משפחתית של מחלת לב. "ליפופרוטאין a קטן", אפוליפופרוטאין E וגורמי סיכון גנטיים נוספים. הצגה ודיון של מחקרים אפידמיולוגיים פרוספקטיביים רבי היקף. מחקרי הגירה. סינרגיזם של גורמי סיכון.  אלגוריתמים לחישוב סיכון אבסולוטי. הגישה האירופאית והאמריקאית ויישומן.  תוצאות ניסויים קליניים במניעה ראשונית של מל"כ. יישום תוצאות מחקריות לפעולת מניעה: המוסכם והמחלוקתי; "אסטרטגית האוכלוסיה", "אסטרטגית הסיכון הגבוה". הצלחות ודילמות. הציון יינתן על סמך הצגת עבודה (בקבוצות של 3) ובחינה מסכמת של הקורס.

הרכב הציון:  הצגה (25%), בחינה (75%)

 

0158.1009 – השמנת יתר – היבטים של בריאות הציבור_                           

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה

מרכזת הקורס:  ד"ר מונה בועז

מרצי הקורס:  ד"ר מונה בועז, פרופ' נפתלי שטרןגב' אסתר מיימון, ד"ר אייל ליבוביץ

דרישות קדם:  מבוא לאפידמיולוגיה וסטטיסטיקה

תקציר הקורס: בקורס נבחן את הגורמים התורמים למגיפת ההשמנה העולמית ונעריך את ההתערבויות המניעתיות והטיפוליות ברמה אוכלוסייתית. נושאי הקורס:  הגדרות, מגמות בזמן, השמנת יתר בתת אוכלוסיות נבחרות, גורמי סיכון, הפיזיולוגיה והגנטיקה של השמנת יתר, השמנת יתר ומחלת נלוות, התערבויות באורחות חיים, הפסיכולוגיה של ההשמנה וכגישות טיפוליות, התערבויות תרופתיות וכירורגיות להשמנת יתר, הסביבה האובסוגנית.

הרכב הציון:  פרויקט  (30%), מבחן מסכם (70%)

 

0158.1015 - שיטות סטטיסטיות מתקדמות                                                

סמ' א'

3 ש"ס, שעור

קורס בחירה (לסטודנטים המבצעים עבודת גמר על מאגרי מידע קיימים זהו קורס  חובה)

מרכז ומרצה הקורס:  פרופ' דיויד שטיינברג

דרישת קדם: לפחות שני קורסים קודמים בסטטיסטיקה (א' ו-ב'), כולל רגרסיה וניתוח שונות

תקציר הקורס:  ניתוח נתונים בינריים: יחס הסיכויים, סיכון יחסי והסקה סטטיסטית עבורם, יחס הסיכויים במחקר מקרה-ביקורת, שיטת מנטל-הנסזל לתיקון שכבות בנתונים, המודל של רגרסיה לוגיסטית, יחס הסיכויים ורגרסיה לוגיסטית, השימוש ברגרסיה לוגיסטית לנטרול משתנים ערפלנים, פונקציית הנראות ואמידת המקדמים ברגרסיה לוגיסטית.

ניתוח נתוני הספירה: התפלגות poisson ותהליך poisson לספירת אירועים, אמידת יחסי תמותה ותחלואה סטנדרטיים – SMR, מודל הרגרסיה הפואסונית.

ניתוח הישרדות: עקרונות ניתוח הישרדות: זמן צפייה, אירועים וצנזור, פונקציית הישרדות ואומד קפלן-מאייר, מבחנים סטטיסטיים להשוואת עקומות הישרדות, פונקציית הסיכון והמודל של Cox לסיכונים פרופורציונליים. מערכי נתונים היררכיים: אופי הנתונים – תצפיות חוזרות, ניסויים היררכיים, נתונים אורכיים, דגימה באשכולות, המודל לתצפיות חוזרות וניתוחו, מודלים לנתונים אורכיים, המודל המעורב (mixed model). 

הרכב הציון:  מבוסס על המבחן הסופי עם בונוס של עד 10 נקודות לפי עבודה מצטיינת בתרגילי בית

 

0158.1106 - אפידמיולוגיה של סרטן                                                       

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה מתקדם

מרכזת הקורס:  פרופ' סיגל סדצקי

מרצי הקורס:  פרופ' סיגל סדצקי, ד"ר גלית הירש יחזקאל, ד"ר שני פאלוך שמעון

דרישות קדם:  אין

תקציר הקורס:

1.      אפידמיולוגיה תאורית של סרטן בארץ ובעולם – מגמות בתחלואה ובתמותה לפי זמן, מקום ותתי אוכלוסיה.

2.      גורמי סיכון סביבתיים ( עישון, קרינה, תזונה, פעילות גופנית, הורמונים, זיהומים) וגנטיים להתפתחות סרטן האינטראקציה ביניהם.

3.      מניעה ראשונית ושניונית של סרטן.

4.      שיטות בחקר הסרטן, מקורות מידע (רישום סרטן) ובעיות מתודולוגיות ייחודיות לחקר סרטן.

הקורס יבנה על 6 הרצאות פרונטליות שיציגו נושאיים כלליים בחקר הסרטן. בשאר השיעורים

יציגו הסטודנטים בקבוצות של 1-2 איש סיכום הידע בנושאים נבחרים באפידמיולוגיה תיאורית,

אנליטית וניסויית ועל בעיות מתודולוגיות בידע הקיים.

הרכב הציון:  ציון הקורס יורכב מציון המבחן המסכם (40%) וציון עבודת הסמינר (60%).

לא יתקיים בשנה"ל תשע"ב

 

0158.1113 - אפידמיולוגיה של תזונה                                                      

סמ' א'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה

מרכזת הקורס:  ד"ר סיגל אילת-אדר

מרצות הקורס:  ד"ר סיגל אילת- אדר, ד"ר קתלין אבו סעד

דרישות קדם:  מבוא לאפידמיולוגיה

תקציר הקורס:  שיטות להערכת צריכה תזונתית: יתרונות וחסרונות של כל שיטה ודרכי פתרון. בניית מחקר תזונתי: תכנון, הכשרת צוות, איסוף הנתונים ועיבודם, סקרים תזונתיים ובסיסי נתונים הקיימים לאנליזה תזונתית בארץ ובחו"ל. שימוש בגישות אפידמיולוגיות לחקר הקשר בין תזונה למצבי בריאות וחולי. הוכחת קיומו של קשר סיבתי בין תזונה למחלות כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, השמנה, אפידמיולוגיה של התזונה בקביעת מדיניות.

חובות הסטודנט:  נוכחות חובה ב- 75% מהמפגשים

הרכב הציון:  עבודה בכתב (70%) מבחן שחלקו אמריקאי וחלקו ניתוח תקצירים, (15%) מצגת, (15%) עבודה בכתב

 

0158.1116 - מחלות זיהומיות מגיחות וביוטרור                                        

סמ' א'

2 ש"ס, שו"ס

קורס בחירה

מרכז הקורס:  פרופ' דניאל כהן

מרצי הקורס:  פרופ' דניאל כהן, מר זלמן קאופמן, פרופ' אלה מנדלסון, פרופ' זהבה גרוסמן,

ד"ר זוהר מור

דרישות קדם: ידע במיקרוביולוגיה ואימונולוגיה ברמה של קורסים בסיסיים. סגירת פערי ידע עד רמה בסיסית זו תעשה על ידי הסטודנטים ע"ב לימוד עצמי.

תקציר הקורס:  בין הנושאים בהם יעסוק הקורס: הצגתם ואיפיונם של  המחוללים שמוערכים על ידי המרכזים לבקרת מחלות בארה"ב (CDC)  כבעלי פוטנציאל למעורבות בטרור ביולוגי. הערכת הנסיבות בהן הסיכון לטרור ביולוגי עולה. הצגת שיטות ניטור מתקדמות לזיהוי תחלואה זיהומית חריגה בבני אדם ובעלי חיים.  הכרת שיטות מעבדתיות מתקדמות לגילוי וזיהוי מחוללים נבחרים בדגימות קליניות וסביבתיות הערכת הפעולות המניעתיות באוכלוסייה, כולל מתן חיסונים, לפני ואחרי גילוי חשיפה להפצה מכוונת של מחוללים ביולוגיים נבחרים. הערכת היקף ההיפגעות בעקבות פיזור מכוון של נגיף האבעבועות השחורות. הקשר עם מצב החסינות של האוכלוסייה.

דיון בשאלה האם הכרזה על ביעור מחלה זיהומית בעתיד (דוגמה: פוליו, חצבת)  והפסקת החיסונים נגד המחלה בעקבות כך עלולים להפוך את הנגיפים לבעלי פוטנציאל של שימוש בביו-טרור. 

ניתוח מקרה ההפצה המכוונת של אנתרקס באמצעות הדואר בארה"ב, בסתיו 2001.

איפיונן של מחלות זיהומיות חדשות ומתחדשות (סארס, שפעת העופות, שפעת פאנדמית). המשותף בין ההערכות נגדן לבין ההערכות מול איום הביוטרור).  דיון באפשרות של הפצה מכוונת של מחוללים ביולוגיים באמצעות מזון ומים. דרכים להבדיל בין תחלואה טבעית לתחלואה כתוצאה מפעולה מכוונת

אתרי אינטרנט:   www.nih.gov

www.bt.cdc.gov

13    "Control of Communicable Diseases in Man", David L. Heymann (Ed.), 18th Ed., 2004

13    “Bacterial Infections of Humans”: Epidemiology and Control, A.S. Evans & Ph. Brachman (Eds.), 3rd Ed. 1998

13    “Viral Infections of Humans”: Epidemiology and Control, A.S. Evans & R.A Kaslow, (Eds.), 4th Ed. 1997

הרכב ציון: 70% על בסיס מבחן מסכם, 30% על בסיס הצגות סטודנטים

לא יתקיים בשנה"ל תשע"ב

 

0158.1117 - בריאות האם והילד                                                             

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור

קורס בחירה

מרכזת הקורס:  ד"ר ליאת לרנר-גבע

מרצי הקורס:  ד"ר ליאת לרנר-גבע, ד"ר אדל פרחי, פרופ' תמי שוחט, פרופ' בריאן ריכמן, ד"ר גלית הירש-יחזקאל, גב' ג'ניס וסר, פרופ' יעקב קווינט, ד"ר זיוה אמיתי

תקציר הקורס:  בקורס ידונו בהרחבה סוגיות הקשורות לתכנון, ביצוע, והסקת מסקנות במחקרים אפדימיולוגיים בתחום נשים בגיל הפריון ופרינטולוגיה. כמו כן ידונו בקורס נושאים ספציפיים הקשורים לאי-פיריון, מעקב הריון, תמותה אימהית, תחלואה ותמותה בילודים כולל ילודים במשקל לידה נמוך מאוד ובריאות התינוק בשנת החיים הראשונה. הקורס מורכב מהרצאות פרונטליות ודיון במאמרים נבחרים בהשתתפות הסטודנטים.

הרכב ציון: השתתפות בדיונים בכיתה ומבחן

 

0158.1119  - היבטים אפידמיולוגיים של מחלת הסוכרת וסיבוכיה                

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור

קורס בחירה

מרכזת ומרצת הקורס: ד"ר עפרה קלטר - ליבוביץ    

דרישות קדם: מבוא לאפידמיולוגיה ושיטות מחקר

תקציר הקורס:  מטרת הקורס היא להביא את מחלת הסוכרת כמודל למחלה כרונית על מנת להקנות לסטודנט ידע והבנה בנושאים הבאים: אפידמיולוגיה של סוכרת וסיבוכיה, עומס התחלואה בהיבט של בריאות.   נושאי הקורס:  מבוא: משק האנרגיה באדם הבריא ובחולה הסוכרת, הגדרות: DM,IGT.IFG,NGT, הכרת סוגי הסוכרת השונים: פתופיזיולוגיה, הכרת סיבוכי הסוכרת, הטיפול במחלת הסוכרת. סוכרת מטיפוס 1: גורמי סיכון, היארעות בעולם, היארעות בישראל Time-ternds ,סוכרת מטיפוס 2: גורמי סיכון, הימצאות בעולם, אוכלוסיה בסיכון מוגבר, הימצאות בישראל, Time-ternds,סוכרת הריון: הגדרות, השלכות הבריאותיות לאם ולעובר, היארעות וגורמי סיכון, טיפול. היבטים תזונתיים בסוכרת: הקשר בין תזונה לסיכון להתפתחות סוכרת מטיפוס 1 , קשר בין תזונה לסיכון להתפתחות סוכרת מטיפוס 2, המרכיב התזונתי בטיפול בחולי סוכרת. סיבוכי סוכרת מיקרו-וסקולאריים: גורמי סיכון, הימצאות בעולם, הימצאות בישראל. סיבוכי סוכרת מאקרו-וסקולאריים: גורמי סיכון, הימצאות בעולם, הימצאות בישראל. היבטים כלכליים של מחלת הסוכרת וסיבוכיה: עלות הטיפול, עלות סיבוכי המחלה. מניעה ראשונית של סוכרת: EBM : ניסויים קליניים מבוקרים למניעת סוכרת מטיפוס 1, התערבות באורחות חיים (תוכניות קהילתיות ותוכניות לפרטים בסיכון), התערבות באמצעות תרופות.טיפול במחלת הסוכרת ומניעה ראשונית של סיבוכיה: EBM : ניסויים קליניים מבוקרים באיזון רמות הגלוקוז, ניסויים קליניים מבוקרים באיזון לחץ-הדם, ניסויים קליניים מבוקרים באיזון רמות שומני הדם.בדיקת סינון לגילוי מוקדם של המחלה וסיבוכיה: בדיקת סינון לאבחון מוקדם של סוכרת מטיפוס 1, בדיקת סינון לאבחון מוקדם של סוכרת מטיפוס 2, שיקולי עלות-תועלת.

לא יתקיים בשנה"ל תשע"ב

 

0158.1120 - חיסונים נגד זיהומים חיידקיים ונגיפים                                              

סמ' ב'

2 ש"ס, שיעור וסמינר

קורס בחירה

מרכזי ומרצי הקורס:  פרופ' דניאל כהן,  ד"ר נדב אור

דרישות קדם:  קורסים בסיסיים במיקרוביולוגיה ואימונולוגיה

תקציר הקורס:  הצגת גישות קלאסיות וחדישות בפיתוח תרכיבים נגד חיידקים תוך חיפוש האיזון האופטימלי בין תגובתיות נמוכה ואימונוגניות גבוהה. המחשת דרכים שונות להצגה יעילה של אנטיגנים מגינים למערכת החיסון.תאור השלבים השונים בהערכת הבטיחות, האימונוגניות והיעילות של תרכיבים חדשים. מנגנוני פעולה ועמידות בגישות חדשות בפיתוח תכשירים נגד חיידקים כפי שהם מתבטאים בפרסומים עכשויים. מנגנוני אלימות לתכשירים אנטי-בקטריאליים. הגדרת אוכלוסיית יעד ושיקולים בבחירת הדרך למניעת זיהומים חיידקיים.

הרכב הציון:  בחינה (70%) הגשת עבודה (30%)

לא יתקיים בשנה"ל תשע"ב

 

0158.1121 - נוירואפידמיולוגיה - מחלות מוח, אדם וסביבה                        

סמ' א'

2 ש"ס ,שו"ס

קורס בחירה

מרכזי ומרצי הקורס:  דר' חוה פרץ, פרופ' ניר גלעדי

דרישות קדם: ידע במושגים בסיסיים באפידמיולוגיה

תקציר הקורס:  נוירואפידמיולוגיה הוא נושא מתחדש, עם השימוש בשיטות אנליטיות מתקדמות למחקר בתחום, ההתייחסות לאינטראקציה בין סביבה וגנטיקה באטיולוגיה של מחלות והמעקב אחר מדגמים אוכלוסיתיים גדולים. הקורס סוקר מאפיינים אפידמיולוגיים עדכניים של ההפרעות הנוירולוגיות העיקריות: פרקינסון, אלצהיימר, שבץ מוחי, אפילפסיה, ALS, מיגרנה ועוד; עם דגש על תרומת חשיפה סביבתית, אורחות חיים וגנטיקה לאטיולוגיה; סוקר אספקטים קליניים ופתולוגיים של ההפרעות ; וכן אספקטים מתודולוגיים של מחקר נוירואפידמיולוגי תצפיתי ונסויי.

בקורס ישולבו הרצאות של מומחים מתחום האפידמיולוגיה, נוירולוגיה, סטטיסטיקה וגנטיקה; והקורס ילווה בדוגמאות רבות של מאמרים שפורסמו.

הרכב ציון: השתתפות פעילה בשיעורים, ניתוח והצגת מאמר בכיתה 30%; מבחן 70%.

 

0158.1123 - שיטות מחקר מתקדמות באפידמיולוגיה ויישומן                                  

סמ' ב'

2 ש"ס ,שעור וסמינר

קורס בחירה

מרכזת הקורס:  דר' חוה פרץ

דרישות קדם: מבוא לאפידמיולוגיה, שיטות סקר ומחקר, פענוח נתונים, ביוסטטיסטיקה ב

תקציר הקורס:  הקורס כולל התנסות בעקרונות בניה ושימוש בשאלונים ובמדידות, ניתוח נתונים אמפיריים בשיטות סטטיסטיות שנלמדו ושיטות חדשות, והצגת השיטות והתוצאות על פי המתודולוגיה המחקרית. וזאת, במחקרים מסוג- חתך, מקרה-בקורת ועוקבה. הקורס יינתן במעבדת המחשבים תוך שימוש בתוכנת SPSS ויכלול את הנושאים הבאים: עקביות ומהימנות של כלי מדידה, עקומות ROC לבחינת רגישות כלי המדידה, מחקרי חתך- שימוש בסטטיסטיקה א-פרמטרית, מחקרי מקרה בקורת- שימוש ברגרסיה לוגיסטית, מחקרי עוקבה- שימוש ברגרסיה סדורה, חשוב שנות אדם ו- SMR ומודלים מעורבים למטה אנליזיס ועוד.

הקורס ילווה בדוגמאות של מאמרים שפורסמו. בסופו, תעשה עבודת ניתוח נתונים וסכומם בדוח מדעי, בתת קבוצות במעבדה, בהנחיית המרצה תוך התייחסות למטרות המחקר ולשיטות.

הרכב ציון: השתתפות בשיעורים, הכנת תרגילים, ניתוח והצגת מאמר בכיתה 30%; מבחן 70%.  

 0158.1124 - מבוא לאינפורמטיקה רפואית                                                           

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה

מרכזי הקורס:  ד"ר גבי חודיק

מרצי הקורס:  ד"ר ורדה שלו, מר תומר זיו

דרישות קדם: אין

תקציר הקורס:  נושאי הקורס: טכנולוגית המידע עומדת בלב המהפכה המודרנית בתעשיות מבוססות ידע בכלל ובתחום שירותי הבריאות בפרט. ההתפתחות המואצת של טכנולוגית מידע ממוחשב הביאה להתקדמות עצומה ביכולת הטיפול בחולה, בקידום ניהול מערכות בריאות ובמחקר ביו-רפואי ואפידמיולוגי. תחום האינפורמטיקה ברפואה עוסק בגוף הידע המתפתח הנוגע לניהול הארגוני של מידע ביו-רפואי ומשלב נושאים ממדעי הרפואה, ביוסטטיסטיקה, ניהול מערכות מידע, מדעי המחשב, משפט ותורת המוסר. מטרת הקורס היא לחשוף את התלמיד לדרכים להערכה ולשימוש במידע רפואי ממוחשב לצורך טיפול רפואי ומחקר, להכיר את ההתפתחות ההיסטורית של תחום האינפורמטיקה ברפואה ולהתוודע למושגי יסוד מתחום זה, להבין את היתרונות והמגבלות של אינפורמטיקה ברפואה, ללמוד על ההיבטים המשפטיים והאתיים ואת כיווני ההתפתחות העתידיים.

רשימת ספרות: ספר הלימוד העיקרי בקורס הוא:

Shortlife EH., Cimino, JJ. (2001) Biomedical Informatics. Springer Pub. New-York, NY.

חובות התלמיד: נוכחות חובה לפחות ב80% מהשיעורים, פרויקט באינפורמטיקה רפואית ומבחן מסכם

הרכב הציון:  נוכחות בשיעורים (10%), פרויקט – מצגת ועבודה (25%), פרויקט – בסיכום ובכתב (25%), מבחן (40%)

 

0158.1125 - אפידמיולוגיה של פעילות גופנית                                          

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה

מרכזת ומרצת הקורס:  ד"ר רחלי דנקנר

דרישות קדם: מומלץ קורס מבוא לאפידמיולוגיה

תקציר הקורס:  מטרות הקורס: הכרת חשיבות הפעילות הגופנית בקידום בריאות ובמניעת תחלואה ותמותה. הכרת כלים מחקריים וקליניים לכימות הפעילות הגופנית. הכרת המחקרים המובילים לאורך 60 השנים האחרונות בתחום והתפתחות הידע מתצפיות דרך מחקרים אנליטיים ועד מחקרי התערבות מבוקרים. הבנת הקשר בין פעילות גופנית והרגלי חיים אחרים (תזונה, עישון) וגורמי סיכון ידועים למחלות כרוניות (מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות ממאירות). הערכת תוכניות התערבות להגברת הפעילות הגופנית והכרת ההתערבויות היעילות בקידום בריאות להתמדה באורח חיים פעיל.

ספרות מומלצת:

1.      Dishman RK, Washburn RA, Heath GW. Physical Activity Epidemiology. Human Kinetics, Champaign, Illinois, USA, 2004. 

2.      Montoye HJ, Kemper HCG, Saris WHM, Washburn RA.Measuring Physical Activity and Energy Expenditure. Human Kinetics, Champaign, Ilinois, USA, 1996. 

3.      American College of Sports Medicine: ACSM's Guidelines for

      Exercise Testing and Prescription

חובות התלמיד: נוכחות חובה בלפחות 11 שיעורים, בחירת מאמר מהספרות העולמית הקשורה לחומר הנלמד והצגתו בכיתה, מבחן מסכם.

הרכב הציון:  30% על בסיס הצגת סמינר בפני הכתה והגשה בכתב של מצגת הסמינר, 70% על בסיס מבחן מסכם.

לא יתקיים בשנה"ל תשע"ב

 

0158.1201 - ניסויים קליניים                                                                 

סמ' ב'

2 ש"ס, שעור וסמינר

קורס בחירה

מרכזת ומרצת הקורס:  ד"ר מיכל בנדרלי

דרישות קדם:  מבוא לסטטיסטיקה

תקציר הקורס: מטרת הקורס היא לספק בסיס להכרה והבנה של הניסוי הקליני, מכשיר הכרחי הנדרש על ידי הרשויות הרפואיות לשם בדיקת יעילות התערבות רפואית ואישורה לטיפול בבני אדם. הקורס יקיף נושאים הקשורים בכלי מרכזי זה במחקר הרפואי הן מבחינה תיאורטית, והן מבחינה מעשית על כל שלביו. התרגול יכלול הצגת מחקרים מן הספרות ותרגול מעשי של החומר הנלמד בקורס.

הקורס מיועד לסטודנטים לבריאות הציבור, תלמידי מנהל רפואי, רופאים, ותלמידי המדרשה ללימודים גבוהים.

הרכב הציון:  הצגת מאמר ותרגילים כיתה (30%), מבחן מסכם (70%).

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>