פרופילים שונים של קשיי "תאוריית המיינד" אצל ילדים.ות עם אוטיזם וילדים.ות עם הפרעת שפה
מחקר פורץ דרך בחוג להפרעות תקשורת
מחקר פורץ דרך בחוג להפרעות תקשורת: פרופילים שונים של קשיי "תאוריית המיינד" אצל ילדים.ות עם אוטיזם וילדים.ות עם הפרעת שפה
חוקרות מהחוג להפרעות תקשורת, בבית הספר למקצועות הבריאות, ד"ר אוסנת סגל ותלמידתה לתואר שני, עדן חדד פרסמו לאחרונה מחקר משמעותי בכתב העת , Journal of Speech, Language, and Hearing Research המבדיל בין דפוסי הליקויים ב**"תאוריית המיינד" (Theory of Mind - ToM)** בקרב ילדי גן.
"תאוריית המיינד" היא היכולת להבין רגשות, אמונות וכוונות של האחר.ת, והיא חיונית לתפקוד חברתי ותקשורתי. המחקר בחן ילדים וילדות עם אוטיזם (ASD) עם שפה תקינה, ילדים.ות עם אוטיזם וקשיי שפה, ילדים.ות עם הפרעת שפה התפתחותית (DLD), וילדים.ות עם התפתחות נוירוטיפיקלית.
הממצאים המרכזיים:
ילדים טיפוסיים (TD) השיגו את הציונים הגבוהים ביותר במשימות Theory of Mind.
אחריהם נמצאו ילדים עם אוטיזם ושפה תקינה (ASD-LN).
ילדים עם אוטיזם ולקות שפה (ASD-LI) ו-ילדים עם DLD הציגו את הביצועים הנמוכים ביותר, ללא הבדל ביניהם.
ילדים עם ASD-LN הצליחו הרבה יותר מילדים עם ASD-LI, מה שמדגיש עד כמה תפקודי השפה משפיעים על היכולת להבין מצבים מנטליים.
גם אינטליגנציה לא מילולית וגם יכולות שפה נמצאו כמנבאים חזקים של ביצועים ב-ToM.
כאשר הוספנו למודל גם את הבנת מונחים מנטליים (יודע, חושב, מנחש, בטוח), יכולת הניבוי אף התחזקה.
המחקר מדגיש שללא כישורי שפה חזקים ובמיוחד ללא יכולת להבין מונחים מנטליים, ילדים עם ASD או DLD מתקשים לפתח את היכולת להבין מצבים מנטליים של אחרים.




