מחקר חדש: השפעת המלחמה על הלמידה

ד"ר אילנה דובובי | החוג למדעי האחיוּת, ד"ר טוני גוטנטג | החוג לחינוך רפואי, חנה אומנסקי | סטודנטית לרפואת שיניים

ד"ר אילנה דובובי | החוג למדעי האחיוּת, ד"ר טוני גוטנטג | החוג לחינוך רפואי, חנה אומנסקי | סטודנטית לרפואת שיניים

במהלך מלחמת "חרבות ברזל", חוקרות מבית הספר שלנו ביקשו לבחון כיצד מצב חירום מתמשך משפיע על למידת הסטודנטים במקצועות הבריאות. את המחקר הובילו ד"ר אילנה דובובי מהחוג למדעי האחיות, ד"ר טוני גוטנטג מהחוג לחינוך רפואי, והסטודנטית לרפואת שיניים חנה אומנסקי.

במסגרת המחקר השתתפו 196 סטודנטים וסטודנטיות: 56.1% מהם למדו מדעי האחיות, 18.9% רפואת שיניים, 11.7% רפואה, והיתר למדו במקצועות בריאות אחרים.
 

מהנתונים עולה כי 52.6% מהמשיבים.ות ענו על מספר סימפטומים המספיקים לאבחון פוסט-טראומה לפי קריטריוני ה־DSM-5. בממוצע דיווחו הסטודנטים.ות על כ-10 סימפטומים פוסט-טראומטיים מתוך 20 אפשריים.

מעבר לכך, הסטודנטים.ות דיווחו על ירידה ברמת המעורבות שלהם בלמידה, בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה. הממצא המרכזי במחקר מצביע על כך ששעמום בלמידה משמש גורם מתווך בין פוסט-טראומה לבין ירידה במעורבות הלימודית. כלומר, ככל שהתחושה של שעמום גברה — כך המעורבות בלמידה ירדה, במיוחד בקרב אלו שחוו תסמינים פוסט-טראומטיים.

לממצאים אלו יש השלכות חשובות עבור סגל ההוראה: הפחתת תחושת השעמום — אשר נמצאת בתחום ההשפעה של המרצה בהשכלה הגבוהה — עשויה לתרום להגברת המעורבות של הסטודנטים בלמידה, גם בתנאי מצוקה מתמשכים.

 

לקריאת המחקר המלא >>

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>