סדנאות קיץ

סדנאות קיץ - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024 - שנים ב' ו-ג'

 

ימי שני 08/07/2024 + 15/07/2024  בין השעות 17:00-09:00

הרחב הכל
טיפול באמצעות מנטליזציה - ד"ר אילן דיאמנט, ד"ר יואב ברושי (לא יתקיים בשנת תשפ"ד)

"אמא חושבת - משמע אני קיים" היא לא רק הכרזה בנוסח דקארט-ויניקוט, אלא תמצית הרעיון שאנחנו מוצאים את התודעה(mind)  שלנו בתודעה של זולתנו. זוהי מהות העמדה הטיפולית המודגשת בגישת טיפול מבוסס מנטליזציה, אותו פיתחו פונגי, בייטמן ואחרים. ליכולת לדמיין מצבים מנטאליים אצל עצמנו ואצל אחרים. באמצעות כישור זה אנחנו מפתחים את היכולת להבין את התגובות ההתנהגותיות שלנו ושל אחרים כניסיונות לתקשר מצבים פנימיים. יכולת זו מתפתחת בסביבות התקשרות (attachment) ומאפשרת פיתוח ייצוג של מצבים מנטאליים, מחזקת את היכולת לחשוב על מחשבות, רגשות, עמדות ואמונות. רעיונות מודל המנטליזציה נטועים עמוק בחשיבה הפסיכואנליטית. גישה זו אינה מציעה חידוש, אלא הבנה שיטתית ורעננה של משמעות העיסוק ביכולת אנושית בסיסית זו, ודרכי הגברתה כאשר היא  נחלשת.

בחלקה הראשון של הסדנה נעסוק בהבנת תהליכי מנטליזציה, באופן בה הם מתפתחים, ובמצבים בהם חלה קריסה. בחלקה השני, נתמקד בתרומת המודל הטיפולי להעשרת עמדת המטפל, כנקודה ארכימדית. נראה כיצד שכלול היכולת שלנו לעסוק במנטליזציה, כמטפלים, הלכה למעשה, משמשת כמור דרך להתמודדות עם מצבים טיפוליים טעונים רגשית ומאתגרים במיוחד, וכמנחה לשימוש בשיתוף המטופל בחשיפת תודעת המטפל ובפירושי ההעברה, כמרכיבים טרנספורמטיביים.

קנאה והכרת תודה - ניצה חזן

מלאני קליין מיקמה את נושא הקנאה (צרות העין) (envy) כמרכזי בחשיבה שלה. במאמרה (1957) "קנאה והכרת תודה" קליין רואה בקנאה (envy)כרגש שורשי ופרימיטיבי ביותר. היא מנסחת לראשונה את השקפתה כי קנאה מתעוררת מוקדם מאד בינקות, ובצורתה השורשית היא מכוונת לשד המיניק. האהבה, הדאגה וההזנה המוענקים על ידי האם, מעוררים שתי תגובות סותרות: האחת של סיפוק ואהבה, צורה פרימיטיבית של הכרת תודה. והאחת של עוינות וקנאה סביב ההכרה כי מקור הטוב נמצא מחוץ לעצמי.

במאמרה, קליין פורשת את הביטויים השונים של הקנאה, את ההרסנות, הפגיעה בעבודה הטיפולית ואת האשמה הכרוכה בקנאה.

בסדנה נעמוד על האבחנה בין צרות עין (envy), קנאה (jealousy) וחמדנות (greed ). נתמקד בהשפעות ההרסניות של הקנאה, בביטויים הלא מודעים שלה בקליניקה ובשאלה איך מפרשים קנאה.

ממשיכיה של קליין מקשרים את הקנאה בפגיעה ביצירתיות, ביכולת ליהנות, בקושי לבסס אובייקט טוב ועוד.   

נקרא מאמרים של ממשיכה של קליין : שטיינר, בריטון, רוברט קייפר, בטי ג'וזף, איצ'יגויין, ארמה ברנמן פיק, עדנה אושונוסי, אליזבט בוט ספיליוס.

הסמינר ילווה בדוגמאות קליניות של המשתתפים.

 

מי מפחד/מסתקרן מטיפול קבוצתי - חגית צאן, סמדר אשוח

בסדנה ננסה לפגוש את הפנטזיות, המיתוסים, החששות כמו גם המשיכה לטיפול הקבוצתי.

נפגוש את האמירה של פוקס ( אבי האנליזה הקבוצתית) שאין תינוק ללא קבוצה ושהיחידה הגרעינית הראשונית לטיפול הינה הקבוצה.

נכיר מתוך למידה חוקרת ומתוך התנסות חוויתית מושגים ותהליכים המתרחשים בקבוצות כמו הקבוצה כשלם, עבודה בכאן ועכשיו, הדהוד, מירורינג ועוד.

עיונים / מעבר לזיכרון ותשוקה - ד"ר גדי בן-שפר

הערות על זיכרון ותשוקה' הוא טקסט קצר מאד וחידתי שפרסם וילפרד ביון ב1967. טקסט זה, כמעט שולי בשעה שהתפרסם, מוכר כיום כאחד הטקסטים המכוננים בתולדות החשיבה הפסיכואנליטית. בסדנה נחקור ביחד את הטקסט הזה ודרכו נעמיק את המבט באופן שבו אנחנו עובדים בקליניקה. הטקסט יבחן בהקשר של  רעיונות מרכזיים הקשורים בטכניקה הפסיכואנליטית, מפרויד ועד כותבים בני זמננו, ומתוך הההתנסות האישית שלנו, באמצעות וינייטות קליניות. כחלק מהדיון נכיר, וניישם בדיון בדוגמאות הקליניות, מושגי מפתח מהחשיבה הביוניאנית, ביניהם: K ו O, העובדה הנבחרת, פונקציית אלפא, יחסי מיכל-מוכל, יכולת שלילית ועוד.

קליניקה ביוניאנית – חיבורים בין תיאוריה וקליניקה 'סזורה' בקריאה ובמעשה - יעל מגל

מטרת הסדנא היא לאפשר הכרות קרובת חוויה עם 'מודל הסזורה', העומד בבסיס החשיבה של ביון, באמצעות חיבורים לקליניקה ולמעשה הטיפולי. במפגשים נקרא יחד במאמר 'סזורה', שפורסם בערוב ימיו של ביון (1977), ונקשיב לחוויה ה'סזוריאלית' המתעוררת בקבוצה - בין אדם לעצמו, בין מטפל ומטופל, מטפל ותיאוריה,  תיאוריה וקליניקה. ננסה להמשיג מהי עמדה טיפולית לפי ביון, ומהי הקשבה למה-שבין-המילים: "כי מישהו חייב להעז להיות פסיכוטי, ולשמוע את הדבר הלא נכון. רק כך אנו יכולים להתפתח...." (ביון, 1975).

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>