פסיכותרפיה קלייניאנית

מסלול לימודי תעודה תלת שנתי בלימודים המתקדמים

פסיכותרפיה פסיכואנליטית קלייניאנית: תיאוריה ומעשה

פסיכותרפיה פסיכואנליטית קלייניאנית: תיאוריה ומעשה א ב

לימודי תעודה תלת שנתיים

במסגרת הלימודים המתקדמים בפסיכותרפיה

ראש המסלול: ניצה חזן

 

 

 א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהינם בכירים בתחום, בעלי 10 שנות ניסיון לפחות (לפסיכולוגים, מתום מחצית תקופת ההתמחות, לפסיכיאטרים, לאחר סיום ההתמחות, לעו"ס בבריאות הנפש, לאחר סיום תואר שני).

 

ב. הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.

  

 

המסלול מציע תכנית לימודים תלת-שנתית אשר תאפשר לסטודנטים לרכוש את הידע והמיומנויות הקליניות שמעניקה הגישה הקלייניאנית. מלאני קליין פיתחה את התובנות הקליניות שלה מתוך המפגשים הטיפוליים עם ילדים רכים בשנים, ובאינטואיציה קלינית יוצאת דופן יצרה מבנה עשיר ומורכב של נפש האדם, מתוכו גזרה כלי רב עוצמה לעיבוד והתפתחות נפשית במסגרת התהליך הטיפולי עם ילדים ומבוגרים כאחד. התכנית הנוכחית תעניק פריסה מקיפה, שיטתית ומעמיקה של התחומים והרעיונות בהם עסקו קליין וממשיכי דרכה ושל הטכניקה הטיפולית שצמחה מהן. המסלול בנוי בשתי וערב של ההמשגות של קליין עצמה עם המשגות של ממשיכי קליין לאורך השנים ובימנו אנו.

ההכשרה במסלול כרוכה בחוויה רבת עוצמה משלושה טעמים – ראשית, משום שהמתודה הקלייניאנית מבקשת לגעת בכל תופעות הנפש במבט בהיר וישיר – דחף החיים ודחף המוות, אהבה ושנאה, תשוקה וצרות עין, הכלה, חמלה והתפתחות אתית – כולם מחייבים מעורבות עזה. שנית, משום שלומדים זרם פסיכואנליטי אחד – מה שיוצר מסה קריטית שהולכת ומצטברת וחודרת לחיים ולקליניקה באופן משמעותי. ולבסוף, משום שלא ניתן ללמוד את קליין שלא באופן חווייתי, משום שהתיאוריה שלה נולדה מתוך חוויה, מנסחת חוויה ומטפלת דרך חוויה.

אנו זוכים לשיתוף פעולה פורה של אנליטיקאים קלייניאניים מן החברה הפסיכואנליטית הבריטית, שמגיעים בכל שנה להעביר סדנאות לסטודנטים.

למסיימי הלימודים במסלול תוענק תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית קלייניאנית: תיאוריה ומעשה.*

 

תכנית הלימודים:

הלימודים מורכבים מקורסים עיוניים, סמינרים קליניים וסדנאות מרוכזות.

הלימודים מתקיימים בימי ראשון בין השעות 15:00-20:30.

.

קורסים עיוניים:

בכל סמסטר יתקיימו 2 קורסים עיוניים, סה"כ 12 קורסים לאורך הלימודים. בכל אחד מהם יושם דגש על שילוב בין ההבנות התיאורטיות לבין העבודה הקלינית. הקורסים יפרשו את החשיבה הקלייניאנית מקליין עצמה ועד לפסיכואנליזה הקלייניאנית העכשווית. הם יפגישו את הסטודנטים הן עם הכותבים המרכזיים בזרם הקלייניאני והן עם ההמשגות המרכזיות של הגישה.

 

סמינרים קליניים:

יתקיימו קבוצות הדרכה בנות 4-6 משתתפים. הרכב קבוצות ההדרכה יהיה קבוע לאורך כל שנות הלימוד. כל מדריך ילווה את הקבוצה למשך שנה שלמה, לשם העמקת ההכרות והעבודה המשותפת. מטרת הסמינרים הקליניים הינה ללמוד להקשיב לשעה הקלינית דרך המושגים והעקרונות הנלמדים בקורסים העיוניים, ולראות כיצד ניתן לעבד את המתרחש בטיפול דרך יישום הכלי העשיר של הטכניקה הקלייניאנית.

 

סדנאות מרוכזות:

בין הסמסטרים ובסוף השנה יוצעו סדנאות העשרה מרוכזות בתחומים שונים הקשורים לחשיבה ולפרקטיקה הקלייניאנית, הן בתחום הטיפולי והן בממשק הבין תחומי של הפסיכואנליזה של מלאני קליין עם שדות תרבות נוספים. לסדנאות אלה יוזמנו גם פסיכואנליטיקאים קלייניאניים מן החברה הפסיכואנליטית הבריטית. הסדנאות תהיינה מיועדות לשנתוני הלימוד השונים אבל הן פתוחות לכל תלמידי המסלול.

 

מפגשי התהוות:

מפגשי ההתהוות הינם חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים. בכל שלושת השנים תלוּוה הלמידה ב- 2-3 מפגשים סימסטריאליים עם ניצה חזן ונגה בדנס בהם עוסקת הקבוצה בתהליך ההתהוות של המשתתפים כמטפלים באוריינטציה קלייניאנית. מפגשים אלה מאפשרים לדון במגוון ההשפעות - לעתים מטלטלות ותמיד משמעותיות - שיש להכשרה הקלייניאנית על הקליניקה ועל מעבר לה; על תפיסת הנפש, היחסים, המהות הטיפולית, ההתמקמות המקצועית, העמדה האתית ועוד.

 

ועדת הוראה ומנחי קבוצת התהוות: ניצה חזן, נגה בדנס, רותי וינברג, ד"ר גילה לנדאו.

 

סגל המורים והמדריכים: ארנה אלבק, ד"ר דנה אמיר, נגה בדנס, פרופ' רחל בלס, שירי בן-בסט, אבי בקר, ד"ר משה ברגשטיין, הוגו גולדיוק, מיכל גוריון, הגר גלבוע, גלית גמפל, פרופ' יולנדה גמפל, ד"ר הילה דגני, יהושע דורבן, אורנה הדרי, גדעון הדרי, מלכה הירש-נפחן, רות וינברג, יפעת זיבר, ניצה חזן, יעל חנין, ענת טלרנט, יהודית טריאסט, יעקבה טריף, אורה יושפה-מנדלבוים, ד"ר גילה לנדאו, שירה נבו, ד"ר קובי סגל, נעמי ענר, חמוטל ענר-ברוק, גליה פלג-עשבי, ד"ר ענת פלגי-הקר, ד"ר אליהו פלדמן, דורה פלדפוגל, ריבה פרס-לוי, שגית קדם-יצחקי, פרופ' מירב רוט, ד"ר ערן רולניק, נעמי שביט, רובי שונברגר, טל שריר-וולפה.

.

* הדרישות לקבלת תעודה: 

בשלוש שנות הלימוד, בנוסף לקורסים והסמינרים נדרשים:

  1. החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים עם מטופלים לכל אורך תקופת הלימודים.
  2. הצגת מקרים טיפוליים (לפחות שלושה במהלך שלוש שנות הלימוד) במסגרת הסמינרים הקליניים.
  3. בסיום הלימודים על התלמיד/ה להגיש עבודה המכילה סיכום טיפול ודיון תיאורטי המבוסס על הנלמד במסלול.
  • הלימודים בכל סמסטר יוכרו רק אם התלמיד השתתף בלפחות  75% של שעות הלימוד ושילם שכר לימוד כנדרש.
              
לעומדים בדרישות אלו תוענק תעודה על סיום הלימודים:

בפסיכותרפיה פסיכואנליטית קלייניאנית: תיאוריה ומעשה

 

*****

 

ההרשמה לשנה"ל 2022/2023 הסתיימה.

 

הרשמה למחזור הבא מיועדת להיפתח באפריל 2024

לשנה"ל תשפ"ה 2024/2025.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>