פסיכולוגיית העצמי והמעשה הטיפולי

מסלול לימודי תעודה תלת שנתי בלימודים המתקדמים

פסיכולוגיית העצמי והמעשה הטיפולי

פסיכולוגיית העצמי

והמעשה הטיפולי א ב

 לימודי תעודה תלת שנתיים 

במסגרת הלימודים המתקדמים בפסיכותרפיה

ראש המסלול: ד"ר עפרה כהן-פריד

 

 

 א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהינם בכירים בתחום, בעלי 10 שנות ניסיון לפחות (לפסיכולוגים, מתום מחצית תקופת ההתמחות, לפסיכיאטרים, לאחר סיום ההתמחות, לעו"ס בבריאות הנפש, לאחר סיום תואר שני).

 

ב. הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.

 

 

מסלול לימודי המשך בפסיכולוגיית העצמי פותח שעריו לרישום לשנת הלימודים תשפ"ג. המסלול במתכונתו העדכנית מציע תוכנית לימודים מתקדמים תלת שנתית, הנפתחת אחת לשלוש שנים.

 מטרת התוכנית היא לאפשר ללומדים בה להתעמק בתיאוריה ובקליניקה על פי גישת הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית של העצמי מיסודו של היינץ קוהוט ונגזרותיה העכשוויות. התוכנית תסייע לתלמידים לגבש עמדה טיפולית המבוססת על עיקרי תיאוריה זו , תוך דיאלוג עם גישות פסיכואנליטיות אחרות.

 

צוות ההיגוי של המסלול רואה בהתעמקות בהגות התיאורטית של פסיכולוגיית העצמי הזדמנות לנוכחות אנושית יש ביכולתה להביא לתמורות משמעותיות הן במעשה הטיפולי והן במלאכת היום-יום של החיים, פיתוח היכולת האמפתית של המטפל, תרגול לקיחת אחריות שלו ואתיקה אנושית. 

 

השיעורים התיאורטיים, ההדרכות הקבוצתיות, הסמינר הקליני, הסדנאות ועבודת הסיום, כולם מהווים מצע לגדילה והזדמנות לאיסוף מתבונן של ההתנסות כולה.

 

 

למי מיועדת התוכנית?

התוכנית פונה אל מטפלים בעלי ניסיון, אשר פסיכולוגיית העצמי מדברת אל לבם ומאתגרת אותם בחלקיה התיאורטיים והקליניים, ואשר רואים את ההצטרפות אליה כהזדמנות לחולל שינוי בתוכם ובתוך הבית האנושי בו אנו חיים.

הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהינם בכירים בתחום, בעלי 10 שנות ניסיון לפחות (לפסיכולוגים, מתום מחצית תקופת ההתמחות, לפסיכיאטרים, לאחר סיום ההתמחות, לעו"ס בבריאות הנפש, לאחר סיום תואר שני).

כמו כן, הלימודים יתאפשרו לרופאים (MD) ולמטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.

הנרשמים שעומדים בקריטריונים המצוינים למעלה יוזמנו לראיון קבלה.

 

 

תכנית הלימודים עבור המחזור שמתחיל את לימודיו בשנה"ל תשפ"ג 2022/2023:

 

מבנה תכנית הלימודים:

הלימודים מורכבים מקורסים עיוניים, הדרכות קבוצתיות, סמינרים קליניים, סדנאות ויתקיימו בימי חמישי בין השעות 19:45-14:15.

הסמינר הקליני אחת לסמסטר יתקיים באותו יום בין השעות 21:30-20:00.

 

1. קורסים עיוניים:

בכל סמסטר יתקיימו 2 קורסים עיוניים,  סה’'כ 12 קורסים להשלמת הלימודים.

 

2. הדרכות קליניות שבועיות:

הדרכות שבועיות תתקיימנה בקבוצות של 6-5 משתתפים, בהנחיית מדריך מצוות התוכנית. בהדרכות יביאו התלמידים את עבודתם הטיפולית השוטפת לדיון ולהתייעצות. המדריכים יתחלפו אחת לשנה.

 

3. סמינר קליני: 

אחת לסמסטר יתקיים מפגש לכלל התלמידים, המורים והמדריכים בהנחיית ד"ר גבי מן. בכל מפגש ישמש מקרה קליני של אחד התלמידים כבסיס להארת הסוגיות התיאורטיות הנלמדות. פורום זה ייחודי למסלול לימודי פסיכולוגיית העצמי בהיותו במה לחקירה משותפת של המורים, המדריכים והלומדים של סוגיות קליניות שונות.

 

4. סמינר  "התהוות המטפל":

בכל שנה יתקיימו מפגשי סמינר התהוות, בין השעות 15:45-14:15. בימים אלה לא תתקיימנה הדרכות. המפגש ייוחד להרחבת תודעת המטפל, והתהוותו כמטפל בגישת הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית של העצמי כמו גם  לטיפוח מסגרת להתהוות הקבוצה הלומדת. 

 

5. סדנאות בין הסמסטרים:

לכלל התלמידים, תתקיים סדנא בכל שנה במרחב הזמן בין שני הסמסטרים ובסוף השנה. הסדנאות תתמקדנה במגוון נושאים: טיפול בילדים, קשר גוף-נפש חלומות ועוד. חלק מהסדנאות תהיינה מוקדשות לפגישות בסקייפ עם מטפלים מובילים בפסיכולוגיית העצמי בעולם. מטרת פגישות אלו תהייה לאפשר ללומדים להכיר את הקהילה המקצועית הבינלאומית.

 

סגל המורים והמדריכים:

אלדד אידן, איריס אלירז, ד"ר אשר אפשטיין, סיגלית בונה, עדנה בור, חוה ברוך, ד"ר קרינה גולדברג, חני גרינברג, אסתי דינור, שלומית הבר-מושיוב, דפנה הומינר, תמר זיידמן, אמינה טייבר, ד"ר עפרה כהן פריד, עדנה להב, ד"ר גבי מן, אורית נוה, ד"ר יורי סלע, מיקי פטרן, ד"ר קלאודיה קוגן, יעל קולקה-טולדו, רחל קלע, רינת רב-הון, איריס גבריאלי-רחבי, ד"ר אורלי שושני, ד"ר ויויאן שטרית-וטין.

 

הדרישות לקבלת תעודה: 

בשלוש שנות הלימוד, בנוסף לקורסים והסמינרים נדרש:

  1. החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים מונחים על ידי פסיכולוגיית העצמי לכל אורך תקופת הלימודים.
  2. הצגת מקרים טיפוליים בסמינרים הקליניים.
  3. הגשת עבודת גמר המכילה סיכום-טיפול ודיון תיאורטי המבוסס על גישת הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית של העצמי.
  •  הלימודים בכל סמסטר יוכרו רק אם התלמיד השתתף בלפחות 75% של שעות הלימוד ושילם שכר לימוד כנדרש.

 

לעומדים בדרישות אלו תוענק תעודה על סיום הלימודים:

בפסיכולוגיית העצמי והמעשה הטיפולי

 

*****

 

ההרשמה לשנה"ל 2022/2023 הסתיימה.

 

הרשמה למחזור הבא מיועדת להיפתח באפריל 2025

לשנה"ל תשפ"ו 2025/2026.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>