מצבים מנטאליים ראשוניים

מסלול לימודי תעודה תלת שנתי בלימודים המתקדמים

מצבים מנטאליים ראשוניים

מצבים מנטאליים ראשוניים א ב 

לימודי תעודה תלת שנתיים

במסגרת הלימודים המתקדמים בפסיכותרפיה

ראש המסלול: אלינה שלקס

 

 

 א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהינם בכירים בתחום, בעלי 10 שנות ניסיון לפחות (לפסיכולוגים, מתום מחצית תקופת ההתמחות, לפסיכיאטרים, לאחר סיום ההתמחות, לעו"ס בבריאות הנפש, לאחר סיום תואר שני).

      

ב. הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה  באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.

   

    

המסלול מצבים מנטאליים ראשוניים (ממ"ר) הוקם בשנת 2007 בעזרת ועדת היגוי שכללה את משה לנדאו, נעמה קינן ואלינה שלקס. מאז הקמתו משמש המסלול מרחב ללמידה, חשיבה והתפתחות מקצועית הן עבור התלמידים והן עבור סגל המורים והמדריכים. עד כה למדו במסלול שמונה מחזורי תלמידים.

 

סגל המורים והמדריכים:

דר' אילן אמיר, אמנון אייל, עפרה אשל, ענת ברעם, נעמי בר, חיותה גורביץ', ד"ר דנה גורדין-בקר, עירית המאירי ולדרסקי, אהוד וולפה, רות וינברג, אורנה וסרמן, חנה וקשטיין, יעל חנין, אורלי חסון-כץ, ענת טלרנט, יהודית טריאסט, פם יוגב, נאוה יופה-ינקלוביץ, אירית לובלינסקי, אסף לוריא, אתי לנדאו, דר' גילה לנדאו, יואל מילר, דר' רבקה מצנר, ליהי נוי-ניצן, רות סגל, עמנואל עמרמי, נחמה פבר בן פזי, דר' תמי פולק, טסה צדוק, נעמה קינן, פרופ' מירב רוט, איילת רוטר, ענת שומן, דר' שרון שטרית, ד"ר בעז שלגי, אלינה שלקס, אלונה תימור.

 

מבנה התכנית:

תכנית הלימודים היא תלת שנתית, ייחודית ומקיפה, המאפשרת הכרות מעמיקה עם התיאוריה והקליניקה של מצבים מנטאליים ראשוניים, המאפיינים אזורים נפשיים של תחילת החיים ומצבים פסיכופתולוגיים קשים. הלימודים מורכבים מקורסים עיוניים, סמינרים קליניים וסדנאות מרוכזות.

הלימודים מתקיימים בימי חמישי בין השעות 20:15-15:00. 

 

קורסים עיוניים

בכל סמסטר יתקיימו 2 קורסים עיוניים, סך הכל 12 קורסים לאורך שלוש שנות לימודי הליבה של המסלול. בכל אחד מן הקורסים יושם דגש על שילוב בין ההבנות התיאורטיות לבין העבודה הקלינית.

 

סמינרים קליניים:

יתקיימו קבוצות הדרכה בנות 5-6 משתתפים. הרכב קבוצות ההדרכה יהיה קבוע לאורך כל שנות הלימוד. המדריכים יתחלפו אחת לשנה, כך שבמהלך התכנית לכל קבוצה יהיו שלשה מדריכים.

 

סדנאות מרוכזות:

בחופשות בין הסמסטרים מוצעות לתלמידים סדנאות מרוכזות שונות, חלקן חובה וחלקן לבחירה, במגוון רב של נושאים רלוונטיים לתחום הלמידה של המסלול.

 

פעילות מדעית:

מספר פעמים בשנה יתקיים מפגש של כלל התלמידים עם צוות ההוראה/ההדרכה, מעין קהילייה לומדת, בו יתקיים דיון סביב סוגיה תאורטית או קלינית, יוצג טיפול שידון על ידי אנשים שונים מתוך הקהילייה או  תינתן הרצאה על ידי אחד המשתתפים או מרצה אורח. בנוסף לתכנית הלימודים המוצעת, מושקע מאמץ רב לארגן סדנאות וימי עיון עם אנשי מקצוע מובילים בתחום מהארץ ומחו"ל.

החל משנת 2018 קיים שיתוף פעולה הדוק בין מסלול מצבים מנטאליים ראשוניים (ממ"ר) לבין הקרן הבינלאומית לזכרה של פרנסס טסטין, בניהולה של אלינה שלקס (ראש ממ"ר) ובהשתתפות חברי בורד רבים של הנקרן מן הארץ (כולם מורים ומדריכים במסלול ממ"ר) ומחו"ל.

 

לימודי המשך לבוגרי המסלול:

במסגרת המסלול מתקיימים קורסי המשך לבוגרי המסלול, על פי מידת העניין והתשוקה ללמידה של הבוגרים. כעת לומדים עדיין במסגרת המסלול תלמידים רבים מתוך ששת המחזורים הקודמים שסיימו את לימודי הליבה של המסלול (שנה חמישית, שביעית, תשיעית, אחת עשרה, שלש עשרה וחמש עשרה).

 

הדרישות לקבלת תעודה - לתלמידים המתחילים לימודיהם בשנה"ל תשפ"ד 2023/2024:

בשלוש שנות הלימוד, בנוסף לקורסים והסמינרים נדרש:

  1.  החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים של מטופלים לכל אורך תקופת הלימודים.
  2. הצגת מקרים טיפוליים (לפחות שלושה במהלך שלוש שנות הלימוד) במסגרת הסמינרים הקליניים.
  3. הגשת עבודת גמר המכילה סיכום-טיפול ודיון תיאורטי המבוסס על הנלמד במסלול. 
  • הלימודים בכל סמסטר יוכרו רק אם התלמיד השתתף בלפחות 75% של שעות הלימוד ושילם שכר לימוד כנדרש.

 

לעומדים בדרישות אלו תוענק תעודה על סיום הלימודים:

בלימודים מתקדמים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית – מצבים מנטאליים ראשוניים

 

 

*****

 

 

ההרשמה לשנה"ל 2023/2024 הסתיימה.

 

הרשמה למחזור הבא מיועדת להיפתח באפריל 2025

לשנה"ל תשפ"ו 2025/2026.

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>