• ראשי
  • הזרם העצמאי בפסיכואנליזה - פורצי דרכים

    הזרם העצמאי בפסיכואנליזה -

    פורצי דרכים א ב 

     

    לפגוש וללמוד דרכים חדשות

    בחשיבה הפסיכואנליטית ובמעשה הטיפולי

     

    לימודי תעודה של שלוש וחצי שנים

    במסגרת הלימודים המתקדמים בפסיכותרפיה

    ראש המסלול: עפרה אשל

     

     

    א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהנם בכירים בתחום, 10 שנות ניסיון לפחות, לאחר סיום ההתמחות.

          

    ב. הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה  באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.

       

        

    המסלול מציע תכנית לימודים בת שלוש וחצי שנים, מקיפה וחדשנית, אשר בונה גוף ידע רחב, מתפתח ומגוון מאוד של ההתפתחויות התיאורטיות והקליניות הרדיקליות של הזרם העצמאי בפסיכואנליזה, ומאפשרת הכרות מעמיקה עם התפתחויות תיאורטיות אלה, משמעויותיהן הקליניות, והאופן שבו פרצו וסללו דרכים חדשות בטיפול הנפשי. זו חשיבה קלינית המתחילה במאבק הטרגי של  פרנצי ופרויד על משמעות טראומה בילדות; מקבלת לראשונה את הגדרתה כ"קבוצה האמצעית" שאינה פרוידיאנית או קלייניאנית בעת העימותים בין אנה פרויד למלאני קליין בלונדון; ומפתחת את דרכה העצמאית ממחצית המאה העשרים סביב הגותם הייחודית של ויניקוט ושל ביון - בעיקר ביון המאוחר, שעוזב את המרכז הקלייניאני בלונדון ועובר ללוס אנג'לס כדי לנסח את עמדתו המהפכנית בשתים-עשרה השנים האחרונות של חייו. בעשרות השנים האחרונות חידושי הזרם העצמאי מתפתחים בפסיכואנליזה הבריטית (באלינט, פאולה היימן, מריון מילנר, מסעוד חאן, מרגרט ליטל, קלייר ויניקוט, נינה קולטארט, בולאס, סימינגטון), האמריקאית (אוגדן, אייגן), הצרפתית (לפלאנש, אנדרה גרין, בוטלה ובוטלה), והאיטלקית (פרו וסיוויטרזה).

    תכנית הלימודים מציעה למידה שיטתית ומפורטת של ההתפתחויות התיאורטיות והקליניות  האלה לאורך השנים, ובמיוחד תתמקד בתחומים הקשים של טראומה, רגרסיה טיפולית (פרנצי-באלינט-ויניקוט וממשיכיו), ראיית המפגש הטיפולי מעמדה אינטרסובייקטיבית (אוגדן) ותיאורית השדה הביוניאני (פרו וסיוויטרזה), ועד לחיבור-נפשות אחדותי (סירלס, ויניקוט, ביון המאוחר), והדגשת הנוכחות והחוויה, ולא הפירוש. הפנורמה שיוצרים חידושים אלה ומשמעותם מרחיקת-הלכת יבחנו במימדים התיאורטיים והקליניים-טכניים של המעשה הטיפולי.

    כל אלה מאפשרים טיפול בגישה פסיכואנליטית במגוון רחב מאוד של מטופלים מטווח אבחנות שונות.

     

    הוועדה המייעצת:

    Prof. Zeljko Loparic (סאן פאולו, ברזיל, נשיא International Winnicott Association IWA);

    Dr. Michael Eigen (ניו יורק);

    ד"ר רינה לזר (תל-אביב);

    Dr. Annie Reiner (לוס אנג'לס, קליפורניה). 

     

    סגל המורים והמדריכים:

    ד"ר אילן אמיר, עפרה אשל, חני בירן, ד"ר הילית ברודסקי-אראל, ד"ר קרין בן-ארי סמירה, ד"ר אילן ברנט, עידית ברק-מלמד, אהובה ברקן, אורלי הוכוולד-חן, נעם הס, עירית המאירי ולדרסקי, נילי זיידמן, ד"ר רות חשמונאי, יוסי טמיר, ד"ר גדעון לב, ד"ר דני לוי, אתי לנדאו-פרכטר, יעל מאיר, מיר ממן, מיקי פטרן, רוית פרנקל-נוטקביץ, ד"ר עמית פכלר, הילה פלג, מאיר פרס, נעמה קינן, ד"ר לאה קליין, ג'רמי רוז, ענת שומן, נילי שור, מאיר (ממי) שלוש, ד"ר ויויאן שטרית-וטין, שרון שטרסבורג.

     

    מבנה התכנית:

    תכנית הלימודים כוללת קורסים עיוניים, סמינרים קליניים (בקבוצות הדרכה), וסדנאות בין-סמסטריאליות.

    הלימודים יתקיימו בימי חמישי בין השעות 16:00-21:00.

     

    קורסים עיוניים

    בכל סמסטר יתקיימו 2 קורסים עיוניים, סה"כ 14 קורסים לאורך הלימודים. בכל אחד מהם יושם דגש על שילוב בין ההבנות התיאורטיות לעבודה הקלינית. סדר הקורסים השונים במסלול מותאם במידה רבה לרצף התפתחות החשיבה הזאת בפסיכואנליזה הבריטית, האמריקאית, הצרפתית והאיטלקית.

     

    סמינרים קליניים:

    יתקיימו קבוצות הדרכה בנות 4-6 משתתפים. הרכב קבוצות ההדרכה יהיה קבוע לאורך כל שנות הלימוד. המדריכים יתחלפו כל שנה על מנת לאפשר שונות נוכח רב-הגוניות של תחומי העניין הקליניים בזרם עצמאי. בכל פעם חמישית,  במקום ההדרכה הקבוצתית יתקיים סמינר קליני משותף מורחב.

     

     

    סמינר קליני משותף מורחב::

    לכל התלמידים, בהשתתפות צוות ההדרכה/הוראה בהנחייתה של עפרה אשל. בכל מפגש שימשך שעתיים, ישמש מקרה קליני של אחד התלמידים כבסיס לדיון בסוגיות התיאורטיות והקליניות הנלמדות.

     

    סדנאות:

    בין הסמסטרים בשלוש שנות הלימודים יוצעו סדנאות מרוכזות המשלימות את החומר הנלמד בסמינרים.

     

     

    "ויניקופדיה"/כיתות אמן:

    פורום "ויניקופדיה"/כיתות אמן יארח אנליטיקאים מהארץ ומחו"ל, שעבודתם מושפעת מהחשיבה הוויניקוטיאנית והביוניאנית ומהווה המשך ופיתוח שלה, וכן יקיים מפגשים שיוקדשו לדיאלוג בין אנליטיקאים מגישות תיאורטיות-קליניות שונות בפסיכואנליזה, או להיכרות מקרוב עם עבודותיהם של פסיכואנליטיקאים מחו"ל שיבקרו במרכז. 

     

     

    הדרישות לקבלת תעודה:  

    בשלוש וחצי שנות הלימוד, בנוסף לקורסים והסמינרים נדרש:

    1.  החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים של מטופלים לכל אורך תקופת הלימודים.
    2. הצגת מקרים טיפוליים (לפחות שלושה במהלך שלוש שנות הלימוד) במסגרת הסמינרים הקליניים.
    3. הגשת עבודת גמר המכילה סיכום-טיפול ודיון תיאורטי המבוסס על הנלמד במסלול. 
    • הלימודים בכל סמסטר יוכרו רק אם התלמיד השתתף בלפחות 75% של שעות הלימוד ושילם שכר לימוד כנדרש.

     

    לעומדים בדרישות אלו תוענק תעודה על סיום הלימודים:

    בלימודים מתקדמים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית במסלול הזרם העצמאי בפסיכואנליזה - פורצי דרכים

     

     

    *****

     

     

    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive