פרויד וממשיכיו בפסיכותרפיה בת-זמננו
מסלול לימודי תעודה תלת-שנתי בלימודים המתקדמים
פרויד וממשיכיו -
בפסיכותרפיה בת-זמננו
מסלול לימודי תעודה
במסגרת הלימודים המתקדמים בפסיכותרפיה
ראש המסלול: ד"ר יוסי טריאסט
הרשמה למחזור הבא מיועדת להיפתח באפריל 2027
לשנה"ל תשפ"ח 2027/2027.
א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהינם בכירים בתחום, בעלי 10 שנות ניסיון לפחות (לפסיכולוגים, מתום מחצית תקופת ההתמחות, לפסיכיאטרים, לאחר סיום ההתמחות, לעו"ס בבריאות הנפש, לאחר סיום תואר שני).
ב. הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.
מטרות המסלול:
הקניית תשתית ללימוד יסודי ושיטתי של התפתחות מחשבת פרויד – על התיאוריה, הפרקטיקה והאתיקה שלה – תוך עיון ביקורתי בהשלכותיה על תפיסת האדם, החברה ומעשה-הטיפול האנליטי בעת הזו בהקשרה המקומי-ישראלי.
רציונל:
המורשת הרעיונית שהניח פרויד אחריו, השפיעה יותר מכל תיאוריה בודדת אחרת על תפיסתו העצמית של הסובייקט המערבי והצמיחה שלל מודלים תיאורטיים וזרמי חשיבה חיים ובועטים – שכולם נלמדים זה מכבר בתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב. באופן מפתיע למדי, הזרם הפרוידיאני עצמו, על אף היותו 'שפת המקור' (ואולי דווקא בשל כך), לא היה מיוצג בתוכם עד להקמת המסלול ב 2021. צירופו למפת המסלולים נועדה לאפשר לימוד מעמיק של ההגות הפרוידיאנית על המשגותיה ותיאורי המקרים שלה, בשאיפה לבחון בראיה-בדיעבד את התפתחות הפסיכואנליזה מתוך הנחות היסוד שלה, לעמוד על תפיסותיה את נפש האדם ומצוקותיו וליישם את הבנותיה בקליניקה בת זמננו. ברוח זו יושמה הלמידה בשני המחזורים שכבר פעילים ואנו תקווה כי ה'למוד מן הניסיון' יאפשר התאמה מוצלחת יותר ויותר של שיטות ההוראה לצרכי תלמידי.ות המסלול – במחזור הנוכחי ובהמשך הדרך.
העיתוי:
נדמה שאין כמו ימי סער-ולחץ קיצוניים - ימי טראומה קולקטיבית - כדי לערער את גבולות הסובייקט ולהעלות תהיות חדשות על מהותו, על זיקתו לגוף (ששוב אינו מספק מקלט בטוח כפי שכבר לימדו אותנו הקורונה, אסון השבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיה); על יחסיו עם האובייקט - ועל התהליכים החברתיים והתרבותיים המכוננים אותו (בעידן הרשתות החברתיות וה Cyberspace). אין כמו משבר ביחסי האנושות עם אימא-אדמה כדי לטלטל את הביטחון הקיומי שלנו בעתידנו - ואין כמו עמידה על סף תהום פוליטית וקיומית כדי לדחוק בנו למצוא תשובות עדכניות לחידת הספינקס הנצחית: 'מי אנחנו, מנין באנו ולאן פנינו'? קורפוס הרעיונות של פרויד מהווה כר נרחב לחילוץ משמעויות חבויות ומענים חדשים לסוגיות עקרוניות ואקטואליות כאחד – ונדמה כאלו מעולם לא היה רלוונטי יותר מאשר בימים לו. החברה הישראלית מול האתגרים חסרי התקדים שבפניהם היא ניצבת בעת הזו ממש משווע לתיאוריה שבכוחה לגשר בין הקליניקה ו'הרחוב', בין העולם התוך אישי לבין הבין-אישי – מסלול פרויד וממשיכיו נערך לספק מרחב מחשבה, למידה והתנסות לחקירת סוגיות אלו והשלכותיהן על עבודתנו היומיומית כמטפלים.ות.
סגל המורים והמדריכים:
דוד אוהד, ד"ר גיא אור, מיכל אילון, נעה אייל, פרופ' שמואל ארליך, מירה ארליך-גינור, נגה בדנס, ד"ר אליס בוראס, פרופ' רחל בלס, ד"ר איזבל בן-אמו, מקסים בן-אמו, ד"ר יצחק בנימיני, לילי בר און, ד"ר אילן ברנט, ענת ברעם-שרף, פרופ' ענר גוברין, ליאורה גודר, הוגו גולדיוק, אילנה גולדשמידט-היימן, רות גולן, סופי גורביץ, ד"ר מישל גרנק, פרופ' אורי הדר, נעמי הולר, ג'יזל וורד, טובה ויסמן, ד״ר פולינה וקסמן, מיכל זלינגר, ד"ר יוסי טריאסט, ד"ר שלומית ידלין-גדות, ד״ר אורית יושינסקי, אורה יושפה מנדלבאום, שגית יצחקי-קדם, ד"ר איתמר לוי, ד"ר איתמר לוריא, אסף לוריא, ציפי מיידלר, מיכאל סידי-לוי, יעל סמואל, ד"ר עמית סעד, גליה פלג עשבי, ד"ר ענת פלגי-הקר, ד״ר גיא פרל, ד"ר ענת צור-מהלאל, שרי ציבולסקי, מאיה קומר, שרון קורן, יעל קירש-גולדשטאוב, מרגי קפלינסקי, ליונל קסטל, ד"ר אבי רבניצקי, פרופ' מירב רוט, ד״ר ערן רולניק, הדס רייזפלד-עינת, ד"ר הנרי שור, ד"ר מאיר שטיינבוק, ד"ר שרון שטרית, ד"ר ויויאן שטרית-וטין, ארנה שרצקי, שימי תלמי.
מורי הסמינר הקליני (רשימה חלקית):
נעה אייל, לילי בר און, ענת ברעם-שרף, רות גולן, פרופ' אורי הדר, מיכל זלינגר, מיכאל סידי-לוי, יעל סמואל, מאיה קומר, יעל קירש-גולדשטאוב, אבי רבניצקי, הדס רייזפלד-עינת , ד"ר שרון שטרית.
ועדת ההיגוי להקמת המסלול:
ד"ר שלומית ידלין-גדות, פרופסור שמואל ארליך, פרופסור אורי הדר, ד"ר יוסי טריאסט, ד"ר ערן רולניק.
מבנה התכנית:
תכנית הלימודים במסלול 'פרויד וממשיכיו' תהיה החל משנת תשפ"ו תלת שנתית - מתוך היענות לצורך לספק תשתית מתאימה להרחבה והעמקה של למוד ההגות הפרוידיאנית אדירת ההיקף. בנוסף לכך קיימת אפשרות להמשך לימודים לפי בחירת התלמידים, בשנות המשך. מתווה הלימודים תוכנן להעניק הכרות בסיסית עם התפתחות הפסיכואנליזה של פרויד, על הנחות היסוד המטה-פסיכולוגיות שלה ותגליותיה הקליניות - ולעקוב גם אחר נביטת זרעי רעיונותיו בערוגותיהם של כמה ממשיכי דרכו, בכללם ז'אק לאקאן, ז'אן לאפלנש ואנדרה גרין.
סיום שלוש שנות החובה והגשת עבודת סיום מזכות את תלמידי.ות המסלול בתעודת הגמר.
מערך ההוראה יכלול בין השאר את הנושאים הבאים: התפתחות תפיסת הסובייקט האנליטי כסוכן פעיל ורפלקטיבי של התהוותו, גם אם לא בהכרח 'אדון בביתו שלו'; הלא מודע כגורם מכונן ברמת היחיד, הדיאדה, הטריאדה והחברה; מרכזיותה של המיניות הילדית 'החיה דרכנו' מראשית ימינו ועד סופם, כשהיא מופקדת על התממשות הסובייקט בגוף (האניגוף), כשם שהיא דוחקת בו לחרוג מגבולותיו ומשגרת אותו 'לדעת' את האובייקט – בשליחות הדחף ארוס/טנטוס; הטריאנגולציה והמבנה האדיפלי המניח תשתית לסדר, שפה ותרבות, הזדהות וזהות מגדרית; חשיבות הסטינג הטיפולי, טכניקת הפירוש והבנת החלום כתהליך של מתיחת גשרים בין המציאות החיצונית והפנימית ופיתוח היכולת 'לחלום את המציאות'; נרקיסיזם ויחסי אובייקט (תנועת הפורט-דא) ועוד.
מערכת הלימודים כוללת קורסים עיוניים, סמינרים קליניים, סדנאות העשרה ופעילות 'הקהילה הלומדת' – המוקדשת להצגת עבודות, ספרים ופרסומים של אנשי סגל ולתמידים.ות. דגש יושם לא רק על הלמידה העיונית אלא גם על חוויית הלימוד את פרויד במסגרת מפגשים התנסותיים שילוו את הלימודים ויבחנו בין השאר את 'ההעברה אל התיאוריה' ואת תהליך ההכשרה (מפגשים שכותרתם: 'המפגש עם ה'פרויד שלי' במסלול').
הלימודים יתקיימו בימי ראשון בין השעות 15:00-20:30 (למעט 3 פעמים בכל סמסטר – בהם יתקיימו המפגשים ההתנסותיים - בימים אלה יסתיימו הלימודים לקראת 22:00). כמו כן יערכו במהלך השנה מפגשים עם ראש המסלול וטיוטורים של שלושת המחזורים.
קורסים עיוניים:
בכל סמסטר יתקיימו 2 קורסים עיוניים, סה"כ *12 קורסים לאורך שלוש שנות לימודי הבסיס. בכל אחד מהם יתקיים שילוב בין ההבנות התיאורטיות לבין העבודה הקלינית. הקורסים יפגישו את הסטודנטים עם תימות ומושגים פרדיגמטיים בחשיבה הפרוידיאנית והפוסט-פרוידיאנית. זו האחרונה מתמקדת בעיקר בלאקאן, לפלאנש וגרין. (יחסי פרויד-יונג נבחנים אף הם במהלך תקופה זו).
סמינרים קליניים:
יערכו בקבוצות הדרכה בנות 4-7 משתתפים. הרכב קבוצות ההדרכה יהיה קבוע לאורך שנות הלימוד. כל מדריך ילווה את הקבוצה למשך שנה שלמה, כדי לאפשר העמקת ההכרות האישית וכינון העבודה המשותפת.
הסמינר מכוון לבחון באופן חי ויצירתי את הקליניקה העכשווית בראי התיאוריה הפרוידיאנית ואת התיאוריה הפרוידיאנית בראי הקליניקה העכשווית. לאור זאת הגדרנו את מטרתו כמתן הזדמנות ללמוד להקשיב לעצמנו ולשעה הטיפולית דרך המושגים והעקרונות הנלמדים בקורסים העיוניים, ולבחון כיצד ניתן להבין ולעבד את המתרחש בקליניקה באמצעות יישום כליה המגוונים של התיאוריה והטכניקה הפרוידיאנית.
לצד הסמינר התיאורטי-קליני אנו מעודדים גם הדרכה פרטנית, אם כי אינה חובה אלא רשות במסלול מתקדמים זה. ההדרכה הפרטנית תתאפשר על פי בחירה, בהתאם לתנאים המקובלים בתוכנית לפסיכותרפיה.
סדנאות מרוכזות:
בין הסמסטרים ובסוף השנה יוצעו סדנאות העשרה מרוכזות בתחומים שונים הקשורים לחשיבה ולפרקטיקה הפרוידיאנית, הן בתחום הטיפולי והן בממשק הבין תחומי של הפסיכואנליזה עם שדות תרבות נוספים.
מפגשי ''ללמוד פרויד במסלול':
כאמור, 6 מפגשים התנסותיים (3 בכל סמסטר) ילוו את תהליך הלמידה במסלול. מטרת מפגשים אלו לאפשר התבוננות בחוויית הלמידה הפרטנית והקולקטיבית במסלול לצורך בחינת 'ההעברה על התיאוריה', האסוציאציות האישיות והקבוצתיות שמעלה החשיפה לחומר והיחס המודע והלא מודע להגות פרויד (כ'אבי הפסיכואנליזה').
את המפגשים תנחה ענת ברעם שרף.
מועדי המפגשים:
2.11.25, 14.12.25, 25.1.26, 12.4.26, 17.5.26, 14.6.26
שימו לב: המפגשים מתקיימים במועדים אלה בסוף יום הלימודים בשעה 20:30 – 22:00.
"הקהילה הלומדת"
מסגרת זו הוקמה כדי לאפשר שיתוף בפירות עבודתם האקדמית והמקצועית של מורות ומורי, תלמידות ותלמידי המסלול. היא נותנת במה פומבית לדיון בספרים, מאמרים ומחקרים שראו אור - בנוכחות קהל. ההשתתפות פתוחה לסגל המסלול ותלמידיו כמו גם לסגל ותלמידי התוכנית לפסיכותרפיה. חלק מן המפגשים נפתחים גם לקהל הרחב. המפגשים נערכים פנים אל פנים ו/או בזום בהתאם לנסיבות ולאפשרויות. על מועדיהם תמסרנה הודעות נפרדות.
קהל היעד: הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התוכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהינם בכירים בתחום, בעלי 10 שנות ניסיון לפחות (לפסיכולוגים, מתום מחצית תקופת ההתמחות, לפסיכיאטרים, לאחר סיום ההתמחות, לעו"ס בבריאות הנפש, לאחר סיום תואר שני).
הלימודים יתאפשרו למטפלים (M.A.) ממקצועות טיפולים נוספים, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאלו של התוכנית הבסיסית התלת שנתית בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב, ועוסקים בתחום הטיפולי.
שאיפתנו היא לעצב את המסלול כ'קהילה לומדת' (תלמידים וסגל גם יחד) לחקירה, קריאה משותפת והעמקה בתיאוריה הפרוידיאנית.
הדרישות לקבלת תעודה
בשלוש שנות הלימוד, בנוסף לקורסים והסמינרים נדרש:
- החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים של מטופלים לכל אורך תקופת הלימודים.
- הצגת מקרים טיפוליים (לפחות שניים במהלך שתי שנות הלימוד) במסגרת הסמינרים הקליניים.
- הגשת עבודת גמר המכילה שילוב של עיון תיאורטי וחומר קליני – המבוססת על הנלמד במסלול.
- הלימודים בכל סמסטר יוכרו רק אם התלמיד השתתף בלפחות 75% של שעות הלימוד ושילם שכר לימוד כנדרש.
לעומדים בדרישות אלו תוענק תעודה על סיום הלימודים:
פסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו - פרויד וממשיכיו

