פרויד וממשיכיו בפסיכותרפיה בת-זמננו

מסלול לימודי תעודה דו-שנתי בלימודים המתקדמים

עם אופציה להארכה לשנה שלישית (בחירה) בהתאם לרצון התלמידים

פרויד וממשיכיו בפסיכותרפיה בת-זמננו

פרויד וממשיכיו -

בפסיכותרפיה בת-זמננו א ב 

 

מסלול לימודי תעודה דו שנתי

עם אופציה להארכה לשנה שלישית (בחירה)

במסגרת הלימודים המתקדמים בפסיכותרפיה

ראש המסלול: ד"ר יוסי טריאסט

 

 

א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהינם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהינם בכירים בתחום, בעלי 10 שנות ניסיון לפחות (לפסיכולוגים, מתום מחצית תקופת ההתמחות, לפסיכיאטרים, לאחר סיום ההתמחות, לעו"ס בבריאות הנפש, לאחר סיום תואר שני).

      

ב. הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה  באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.

   

    

מטרות המסלול:

הקניית תשתית ללימוד יסודי ושיטתי של התפתחות משנתו של פרויד – על התיאוריה,  הפרקטיקה והפילוסופיה שלה – תוך בחינה ביקורתית של השלכותיה על תפיסת האדם, החברה ומעשה הטיפול האנליטי בעת הזו ובהקשרה המקומי-ישראלי.

 

רציונל:

התשתית הרעיונית שהניח פרויד, השפיעה יותר מכל תיאוריה בודדת אחרת על תפיסתו העצמית של הסובייקט המערבי - והצמיחה שלל זרמי חשיבה ומודלים תיאורטיים הנלמדים כיום בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב, בעוד שהזרם הפרוידיאני עצמו, על אף היותו 'שפת המקור', טרם מיוצג בה. המסלול הנוכחי מיועד ללימוד מעמיק של ההגות הפרוידיאנית על המשגותיה ותיאורי המקרים שלה, בשאיפה לבחון בראיה-בדיעבד את התפתחות הפסיכואנליזה מתוך הנחות היסוד שלה,  לעמוד על תפיסותיה את האדם ומצוקותיו וליישם את ההבנות בקליניקה בת זמננו.

 

העיתוי:

נדמה שאין כמו ימי סער-ולחץ - ימי טראומה קולקטיבית - כדי לערער את גבולות הסובייקט ולהעלות תהיות חדשות על זיקתו לגוף (ששוב אינו מספק מקלט בטוח), על יחסי האובייקט והתהליכים החברתיים והתרבותיים (בעידן הרשתות החברתיות וה Cyberspace) המכוננים אותו; אין כמו משבר ביחסי האנושות עם אימא-אדמה כדי לטלטל את הביטחון הקיומי שלנו בעתידנו - ואין כמו עמידה על סף תהום פוליטית כדי לדחוק בנו למצוא תשובות עדכניות לחידת הספינקס הנצחית: 'מי אנחנו, מנין באנו ולאן פנינו'?  קורפוס הרעיונות של פרויד מספק כר נרחב ומעמיק לחילוץ משמעויות נסתרות ומענים חדשים לסוגיות עקרוניות ואקטואליות כאחד.

 

סגל המורים והמדריכים:

דוד אוהד, ד"ר גיא אור, מיכל אילון, פרופ' שמואל ארליך, מירה ארליך-גינור, סמדר אשוח, נגה בדנס, ד"ר אליס בוראס, פרופ' רחל בלס, ד"ר איזבל בן-אמו, מקסים בן-אמו, ד"ר גד בן-שפר, ד"ר יצחק בנימיני, ד"ר לילי בר און, ד"ר אילן ברנט, דורית ברנע,  ענת ברעם שרף, פרופ' ענר גוברין, הוגו גולדיוק, אילנה גולדשמידט-היימן, רות גולן, ד"ר מישל גרנק, פרופ' אורי הדר, נעמי הולר, ג'יזל וורד, טובה ויסמן, מיכל זלינגר, ד"ר יוסי טריאסט, ד"ר שלומית ידלין-גדות, שגית יצחקי-קדם, ד"ר איתמר לוי, ד"ר איתמר לוריא, אורנה לירון-בורנפלד, ציפי מיידלר, מיכאל סידי-לוי, יעל סמואל, ד"ר ענת פלגי-הקר, ד"ר ענת צור-מהלאל, שרי ציבולסקי, מאיה קומר, שרון קורן, יעל קירש גולדשטאוב, מרגי קפלינסקי, ד"ר מירב רוט, ד״ר ערן רולניק, אבי ריבניצקי, הדס רייזנפלד עינת, ד"ר הנרי שור, ד"ר מאיר שטיינבוק, ד"ר שרון שטרית, ד"ר ויויאן שטרית-וטין, יעל שנהב-שרוני, שימי תלמי.

 

ועדת ההיגוי להקמת המסלול:

ד"ר מירב רוט, ד"ר שלומית ידלין-גדות, פרופסור שמואל ארליך, פרופסור אורי הדר, ד"ר יוסי טריאסט, ד"ר ערן רולניק.

 

מבנה התכנית:

תכנית הלימודים היא דו-שנתית (ומאפשרת המשך לימודים במסלול לפי בחירה). היא תוכננה להעניק הכרות מעמיקה עם התאוריה הפסיכואנליטית של פרויד, הנחות היסוד המטה-פסיכולוגיות שלה ותגליותיה הקליניות - ולעקוב גם אחר נביטת זרעי רעיונותיו בערוגותיהם של כמה ממשיכי דרכו, בכללם ז'אק לאקאן, ז'אן לאפלנש ואנדרה גרין.

מערך ההוראה יכלול בין השאר את הנושאים הבאים: התפתחות תפיסת הסובייקט האנליטי כסוכן פעיל ורפלקטיבי של התהוותו, גם אם לא תמיד 'אדון בביתו שלו'; חלקו של הלא מודע בכינונו ובעיצובו, ברמת היחיד, הדיאדה, הטריאדה והחברה; מרכזיותה של המיניות הילדית 'החיה דרכנו' מראשית ימינו ועד סופם, כשהיא מופקדת על התממשות הסובייקט בגוף (האניגוף), כשם שהיא דוחקת בו לחרוג מגבולותיו בדרכו 'לדעת' את האובייקט; הלפיתה הכפולה של ארוס/טנטוס; הטריאנגולציה והמבנה האדיפלי כתשתית לסדר, שפה ותרבות, הזדהות וזהות מגדרית; חשיבות הסטינג הטיפולי, טכניקת הפירוש והבנת החלום כתהליך של מתיחת גשרים בין המציאות החיצונית והפנימית; פיתוח היכולת 'לחלום את המציאות'; דמיון ויצירתיות; נרקיסיזם ויחסי אובייקט (תנועת הפורט-דא) ועוד.

מערכת הלימודים כוללת קורסים עיוניים, סמינרים קליניים וסדנאות העשרה. דגש יושם לא רק על הלמידה העיונית אלא גם על חוויית הלימוד את פרויד במסגרת מפגשים התנסותיים שילוו את הלימודים ויבחנו את 'ההעברה אל התיאוריה' ואת תהליך ההכשרה (6 מפגשים התנסותיים).

הלימודים יתקיימו בימי ראשון בין השעות 15:00-20:30 (למעט 6 פעמים בשנה - 3 בכל סמסטר – בהם יתקיימו מפגשים התנסותיים המוקדשים לבחינת היבטים מודעים ובלתי מודעים של לימוד פרויד במסלול - בימים אלה יסתיימו הלימודים לקראת 22:00).

 

קורסים עיוניים

בכל סמסטר יתקיימו 2 קורסים עיוניים, סה"כ 8 קורסים לאורך הלימודים. בכל אחד מהם יתקיים שילוב בין ההבנות התיאורטיות לבין העבודה הקלינית. הקורסים יפגישו את הסטודנטים עם תימות ומושגים פרדיגמטיים בחשיבה הפרוידיאנית והפוסט-פרוידיאנית – תוך התמקדות בלאקאן, לפלאנש וגרין.

 

סמינרים קליניים:

יערכו בקבוצות הדרכה בנות 4-7 משתתפים. הרכב קבוצות ההדרכה יהיה קבוע לאורך שנות הלימוד. כל מדריך ילווה את הקבוצה למשך שנה שלמה, לשם העמקת ההכרות והעבודה המשותפת. מטרת הסמינרים הקליניים הינה ללמוד להקשיב לשעה

הטיפולית דרך המושגים והעקרונות הנלמדים בקורסים העיוניים, ולראות כיצד ניתן לעבד את המתרחש בקליניקה באמצעות יישום כליה העשירים של הטכניקה הפרוידיאנית.

אנו מעודדים הדרכה פרטנית גם במסלול מתקדמים זה – אם כי אינה חובה אלא רשות. ההדרכה הפרטנית תתאפשר על פי בחירה, בהתאם לתנאים המקובלים בתוכנית לפסיכותרפיה.

צוות מדריכי הסמינר הקליני (רשימה כוללת) : לילי בר-און, ענת ברעם-שרף, ד״ר מישל גרנק, פרופ' אורי הדר, מיכאל סידי לוי, יעל סמואל,  מיכל עוזיאלי, יעל קירש -גלדשטאוב, הדס רייזפלד-עינת. 

 

סדנאות מרוכזות:

בין הסמסטרים ובסוף השנה יוצעו סדנאות העשרה מרוכזות בתחומים שונים הקשורים לחשיבה ולפרקטיקה הפרוידיאנית, הן בתחום הטיפולי והן בממשק הבין תחומי של הפסיכואנליזה עם שדות תרבות נוספים.

 

מפגשים התנסותיים: 'ללמוד פרויד: היבטים מודעים ובלתי מודעים של חוויית הלמידה במסלול' : כאמור, 6 מפגשים התנסותיים (3 בכל סמסטר) ילוו את תהליך הלמידה במסלול. מטרת מפגשים אלו לאפשר התבוננות בחוויית הלמידה הפרטנית והקולקטיבית במסלול לצורך בחינת 'ההעברה על התיאוריה', האסוציאציות האישיות והקבוצתיות שמעלה החשיפה לחומר והיחס המודע והלא מודע להגות פרויד (כ'אבי הפסיכואנליזה').

הסמינר יונחה על ידי סמדר אשוח .

  • סמסטר א:

19.11.23 שעה 15:00-16:30

31.12.23 שעה 20:30-22:00

4.2.24 שעה 20:30-22:00

  • סמסטר ב: תאריכים יעודכנו בהתאם להתפתחויות

 

שאיפתנו היא לעצב את המסלול כ'קהילה לומדת' (תלמידים וסגל גם יחד) לחקירה, קריאה משותפת והעמקה בתיאוריה הפרוידיאנית.

 

 

הדרישות לקבלת תעודה - לתלמידים המתחילים לימודיהם בשנה"ל תשפ"ד 2023/2024*:

בשתי שנות הלימוד, בנוסף לקורסים והסמינרים נדרש:

  1. החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים של מטופלים לכל אורך תקופת הלימודים.
  2. הצגת מקרים טיפוליים (לפחות שניים במהלך שתי שנות הלימוד) במסגרת הסמינרים הקליניים.
  3. הגשת עבודת גמר המכילה שילוב של עיון תיאורטי וחומר קליני – המבוססת על הנלמד במסלול.

 

  • הלימודים בכל סמסטר יוכרו רק אם התלמיד השתתף בלפחות 75% של שעות הלימוד ושילם שכר לימוד כנדרש.

 

לעומדים בדרישות אלו תוענק תעודה על סיום הלימודים:

פרויד וממשיכיו בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו

 

 

*****

 

ההרשמה לשנה"ל 2023/2024 הסתיימה.

 

הרשמה למחזור הבא מיועדת להיפתח באפריל 2025

לשנה"ל תשפ"ו 2025/2026.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>