סדנאות חורף

סדנאות חורף - שנה"ל תשפ"ו - 2025/26 - שנים ב' ו-ג'

 

ימי שני 02/02/2026 + 09/02/2026 בין השעות 09:00-16:15

הרחב הכל
שלישיים אנליטיים במפגש עם כתיבתו של תומאס אוגדן - אנקה דיטרוי

אוגדן כותב באופן יצירתי, אישי וקומוניקטיבי את מושגיו התיאורטיים; דוגמאותיו הקליניות, המתארות תנועה תוך- נפשית ואינטרסובייקטיבית- הן חגיגה. מה שאפשר לשמוע בין התיאוריה והקליניקה שלו יוצר מסע הנבנה במשותף- בהדדיות בין הכותב,

הקורא והשיח שנוצר על כך. הדבר מצריך תמהיל מאוד מסוים של התמסרות מחד ומשמעת עצמית מאידך.

העבודה בקבוצה תאפשר היכרות מעמיקה עם ניסוחים חשובים מאוד של Ogden על מושג הסובייקט, השלישי האנליטי, רוורי, טכניקה אנליטית, צורות של חיוניות ומוות במפגש נקרא את המאמרים הרלוונטיים בשילוב הצגת חומר קליני ע"י המשתתפים.

בסדנא נשתמש בשדה האינטראקציות שבקבוצה, על מנת להקשיב למוסיקה של הדברים של Ogden המהדהדת בכל אחד מאיתנו.

קריאה מומלצת תפורסם בהמשך.

המשתתפים מוזמנים לחשוב על דוגמאות קליניות, אשר יעשירו את השיח בינינו ויהפכו את הלמידה לחוויה אישית.

 

הפרעות אישיות - קיפאון מול תנועה - ד"ר חגי הררי

המושג של הפרעת אישיות הינו רחב ומשמש במובנים שונים .
הוא משתרע  מהמשגה פסיכיאטרית של קטגוריות פנומנולוגיות, דרך שימוש לתיאור ארגון ומבנה האישיות ועד להבנה של תהליכים המתרחשים בטיפול ושמעוררים חוויות עוצמתיות הן אצל המטופל והן אצל המטפל.
לצד זה, ניתן לחשוב על האזורים הראשוניים יותר של האישיות כחלקים המצויים תמיד ושיכולים להתבטא במידה כזו או אחרת בכל טיפול, ללא קשר לעומק הפתולוגיה .

הסדנה תחולק לחלק ראשון בו נתייחס לחלקים הסכיזואידיים/ נרקיסיסטיים של האישיות 
ובמפגש השני  נעסוק בהפרעה הגבולית ובמרכיבים דיסוציאטיביים באישיות

אמונה, ספק ומה שביניהם: תיאוריה של מגע נפשי ושימוש קליני באינטואיציה - ד"ר אליס בר-נס

ביון הוריש לממשיכיו את הציווי החידתי להתמסר לאמונה, במקום לזיכרון ולתשוקה. הדרך לעשות כן, לטענתו, היא להישען על אינטואיציה.  אולם, כיצד מבחינים בפועל בין חוויות אינטואיטיביות לתחושות שהן נגזרת הזיכרון והתשוקה של המטפל? ביון, שמיעט בדוגמאות קליניות, השאיר במידה רבה את העבודה על שאלה זו לממשיכיו.

 בסדנה זו נחדד את הבסיס התיאורטי שעומד ביסוד העמדה האמונית של ביון וממשיכיו (במה עלינו להאמין? מדוע יש להישען על אינטואיציה? כיצד עושים בה שימוש?) על ידי היחשפות להנחות המרתקות והמפתיעות של תיאורית השדה על המגע הנפשי בין מטפל למטופל. נכיר תחילה את ההיסטוריה של חשיבה על אינטואיציה בפסיכואנליזה, דרך המחלוקת בין פרויד לפרנצי. נמשיך ונתבונן  בהולדתה של תיאורית השדה בשילוב הפורה בין רעיונותיהם של ויניקוט וביון. לאחר מכן נטעם מרעיונותיהם של פרו, אוגדן ובראון יוצרי תיאוריות השדה בני ימינו.

ייעשה שימוש בדוגמאות קליניות ממקרים טיפוליים של המשתתפים כדי להמחיש וליישם הבנות אלו.

האם המתה: לרוקן את הנפש. למלא את החלל. סדנא להיכרות והעמקה במאמרו המכונן של אנדרה גרין -אסף לוריא

ב 1980 פרסם אנדרה גרין את מאמרו "האם המתה". מאמר זה, הפך במהלך השנים לאחד מאבני הדרך בפסיכואנליזה, היות והוא מתאר את אחד המצבים הרגשיים הסבוכים ביותר בהתפתחותו של הילד: נוכחותה הנעדרת עד מוות של אימו ומשיכת ההשקעות הדחפיות והרגשיות ממנו עד כדי ביטולן. התוצאה הטראגית היא חורים בנפש שלוכדים את הריק של האוביקט המדוכא או המרוחק מדי. גרין כתב את המאמר בדם ליבו, והוא מספר כי זו הסיבה שהמאמר נקרא לא רק כמאמר תיאורטי, אלא כמניפסט רגשי המעורר רגשות שאינם קלים.

בסדנא נקרא את מאמרו של גרין תוך הבנת המשמעות האנליטית העמוקה של התופעה בחיי הנפש של המטופלים. ננסה להבין כיצד הדבר מופיע גם ביחסי העברה והעברה נגדית ואילו משמעויות קליניות וטכניות נגזרות מכך. נבין כיצד גרין מדבר ביצירה זו על תהליכי הסמלה ויצירה, דרך הכרות עם מושגיו 'מבנה ממסגר' ו'הלוצינציה שלילית' ונראה את מקומו של האב בתוך מצב סבוך זה. כדי לחוות ולהבין את "האם המתה" נקרא גם תיאור מקרה קצר של וויניקוט, ממנו גרין הושפע מאד.

חומרי קריאה יישלחו בסמוך לסדנא.

המטופל ה"בלתי-נסבל": גלגולים של סבל במפגש הטיפולי - סיגל השילוני-אריאלי

מטופלים "בלתי נסבלים" אינם נוטים לעזוב. להיפך, לא פעם נדמה שיקפידו להגיע לכל שעה, על-מנת לעשות בה את "מלאכתם הטיפולית" הלא מודעת - הלוא היא במקרים אלה לשעמם, להגעיל, להפחיד, להשפיל, להרדים, להכעיס וכיו"ב. איש איש על פי דרכו וצרכיו.

בסדנה נבקש להבין את הדינמיקה של המטופל שקשה לשאתו, ואת דינמיקת המפגש של הזוג הטיפולי, הלפות בעָצמה בידיו של מנגנון השחזור הכפייתי.  

נתבונן בגלגוליה של הדחייה רבת הפּנים בתוך קשרי ההעברה וההעברה הנגדית בטיפול הפסיכודינאמי, ובפראפרזה על ויניקוט, ננסה להבין את האופן שבו נגזר עלינו כמטפלים "להיכשל על פי דרכם" של מטופלים מורכבים אלה, וחשוב מכך - לשרוד יחד את אותה הדרך. 

נצא מתוך רעיון הכפייה-לחזור כפי שנוסח על ידי פרויד ונמשיך במאמרים משל פרנצי, ויניקוט, אוגדן, אייגן, ברגשטיין (רשימה לא סופית) העוסקים כל אחד בדרכו במטופל ה"בלתי נסבל" ובחוויית הטיפול בשכמותו. בין היתר יידונו מושגים כשנאה, גועל ושעמום ומופעיהם הנפשיים והגופניים במטריצה הטיפולית. 

בסדנה ישולבו דוגמאות קליניות של המשתתפים, שיאפשרו יישום קליני של החומר התיאורטי. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>