סדנאות חורף

סדנאות חורף - שנה"ל תשע"ח 2017/2018 - שנים ב' ו-ג'

 

ימי שני 05/02/2018 + 12/02/2018 בין השעות 09:00-17:00

הרחב הכל
ממשיכיה של מלאני קליין: מושגים עכשוויים ויישומם בקליניקה - הוגו גודלדיוק

מלאני קליין פיתחה והעמיקה את תרומתו החלוצית של פרויד להבנת נפש האדם. כמה מרעיונותיה המקוריים, השפיעו ומשפיעים על עבודתם הקלינית של מטפלים המשתייכים לזרמים שונים בתוך הפסיכואנליזה. בסדנא נתמקד במספר רעיונות ומושגים קלייניאנים, אשר פותחו והורחבו ע"י ממשיכי דרכה של קליין (סגל, רוזנפלד, בטי ג'וזף, סטינר, פלדמן, בריטון ואחרים). אנו נדון במושגים כגון העברה טוטאלית, הזדהות השלכתית, נרקיסיזם ויחסי אובייקט, הכלה, חשיבה וסימבוליזציה, חלקים פסיכוטיים ולא פסיכוטיים במרחב הנפשי, דחף המוות וצרות עין. בהתאם למסורת הקלייניאנית  ננסה לחבר בין המושגים שנדון עליהם לבין הקליניקה, באמצעות דוגמאות קליניות, הן מהספרות הפסיכואנליטית והן  של משתתפי הסדנא.

שלישיים אנליטיים במפגש עם כתיבתו של תומאס אוגדן - אנקה דיטרוי

אוגדן כותב באופן יצירתי, אישי וקומוניקטיבי את מושגיו התיאורטיים; דוגמאותיו הקליניות, המתארות תנועה תוך- נפשית ואינטרסובייקטיבית- הן חגיגה. מה שאפשר לשמוע בין התיאוריה והקליניקה שלו יוצר מסע הנבנה במשותף- בהדדיות בין הכותב, הקורא והשיח שנוצר על כך. הדבר מצריך תמהיל מאוד מסוים של התמסרות מחד ומשמעת עצמית מאידך.

העבודה בקבוצה תאפשר היכרות מעמיקה עם ניסוחים חשובים מאוד של Ogden על מושג הסובייקט, השלישי האנליטי, רוורי, טכניקה אנליטית, צורות של חיוניות ומוות במפגש נקרא את המאמרים הרלוונטיים בשילוב הצגת חומר קליני ע"י המשתתפים.

בסדנא נשתמש בשדה האינטראקציות שבקבוצה, על מנת להקשיב למוסיקה של הדברים של Ogden המהדהדת בכל אחד מאיתנו.

קריאה מומלצת תפורסם בהמשך.

המשתתפים מוזמנים לחשוב על דוגמאות קליניות, אשר יעשירו את השיח בינינו ויהפכו את הלמידה לחוויה אישית.

פירוש: בין התיאוריה לקליניקה - אילנה היימן-גולדשמידט

מ

מראשית דרכו ראה פרויד בפירוש כלי עיקרי לריפוי נפשי. הוא סבר כי על הפירוש לגעת בקונפליקט שבין המשאלה הלא מודעת לבין ההגנות הפועלות כנגדה. בהמשך דרכו גילה פרויד שהשפעתו של הפירוש על היעלמות הסימפטומים פחותה מכפי שקיווה. פרויד קשר גילוי זה לדחף המוות.

לאקאן קרא תיגר על עבודתם הפרשנית של האנליטיקאים בני זמנו אשר לדידו התרחקו מהרוח הפרוידיאנית והזהיר מפני "סגירה של הלא מודע". הוא הציע דרך פרשנית חדשה וייחודית לו המאפשרת הקשבה לאמת הסובייקטיבית של המטופל ופותחת מחדש את הדרך אל הלא מודע.

בסדנה נבחן כיצד להשתמש בפירוש אנליטי תוך דגש על תרומתם של פרויד ולאקאן.

נשתמש בחומר קריאה כמשענת לדיון ובוינייטות מהספרות ומעבודתם הקלינית של המשתתפים. 

על סיומי טיפול - עדית ניר

"סיום הוא הרגע בו מטופל ומטפל יושבים יחד, אוחזים בחוטים השונים של השטיח הארוג של משמעויות שהם טוו במהלך הטיפול. אנו יודעים שמגיע זמן, בו עלינו לסיים באופן כלשהו את האריג, לחתוך את הקצוות החופשיים, ולחבר יחד את הצבעים, הטקסטורות והדוגמאות, באופן שיצליח בדרך כלשהי להחזיקם ביחד" (דיוויס, 2005).

מדוע, מתי ואיך נחליט עם מטופלנו לסיים את הטיפול? ואם כבר החלטנו שנעשתה מספיק עבודה (..תמיד אפשר יותר), איך ניצור תהליך של סיום טוב? מהו סיום טוב, או אולי טוב-דיו? ומה על סיום טיפול פחות אידיאלי שמועדו כפוי, או על טיפול המסתיים באופן חד צדדי בטרם עת?

סיום טיפול מהווה דילמה מורכבת ומעוררת רגשות גם עבור המטופל וגם עבור המטפל. אנו מקווים ל"סוף טוב", שבו שני הגיבורים מסיימים את מסעם המאומץ המשותף, כשהם חווים את הפרידה והאובדן מחד, וחולקים התרגשות משותפת מההישגים ומהקשר האמיץ שנרקם ביניהם, מאידך. בפועל, סיום טיפול לובש פנים רבות ומגוונות, חלקן מפתיעות, ומפגיש את המטופל והמטפל באופן בלתי נמנע גם עם חוסר המושלמות של עצמם, של זולתם ושל הטיפול. 

נכיר את ההתייחסויות התיאורטיות לסיום טיפול בהיסטוריה הפסיכואנליטית החל מפרויד ופרנצי, דרך האופן בו תיאוריות יחסי אובייקט האירו את ההתרחשויות התוך נפשיות של המטופל בזמן פרידה, ונתוודע לתרומתה של הגישה ההתייחסותית בת זמננו, להבנת הדינמיקה האינטר-סובייקטיביות בסיום טיפול, שבה נוטלים חלק היבטים לא-מודעים של המטופל והמטפל, לעתים באמצעות אנאקטמנט משותף.

נעסוק בהשתמעויות הקליניות של הבנותינו לגבי המאפיינים היחודיים והאתגרים של שלב סיום הטיפול.

ניעזר בדוגמאות קלינית מהספרות הפסיכואנליטית ומניסיונם של המשתתפים בסדנה, וכן נשאב השראה מסיפורי פרידה בספרות ובקולנוע. 

האמת והשקר שמספרת הפרברסיה - מרגי קפלינסקי

בסדנא נעסוק בנושאים הנראים לכאורה מעולמות תוכן שונים, הפרברסיה והאמת.

נלמד את הגישות השונות להבנת הפרברסיה במשמעותה הנרחבת לכלל אזורי הנפש  והיחסים.  נשאל האם הפרברסיה היא הפתרון השקרי לאמת שממנה מנסה האדם להימלט? ואם כך האם ישנה אמת פסיכואנליטית? מה מהותה?

שיטוט זה בין עולמות שונים אלה, בין האמת לסטיה, בין הידיעה לאי הידיעה יוביל אותנו לחשוב ולהבהיר את המתרחש בעולמם של פציינטים הלכודים בעולם של יסורים שהחזרה הכפייתית שולטת בהם. את אלה המפצלים ומשליכים באופן מתעתע וחמקמק.

נקרא ונלמד את התיאורטיקנים פרויד, קליין, ביון, מלצר, מסעוד חאן ורחל בלאס. כמו כן הצגות המקרים  שתביאו ימחישו ויחדדו את ההבנות התיאורטיות והקליניות.

הגוף בטיפול הנפשי - נילי שור

הפסיכואנליזה החלה את התפתחותה דרך הגוף, מתוך הטיפול בסימפטומים גופניים של היסטריה, והשאלה של היחס גוף-נפש היא שאלה מהותית שנותרה חידתית ומלווה אותנו מאז ועד היום. בסדנה נבחן ונתייחס, דרך חומרים תיאורטיים וקליניים, למקום הגוף ולסוגיית הגוף-נפש בטיפול הנפשי.

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive