קורסי חובה - שנה ב' - תכנית הליבה
שנה ב' - שנה"ל תשע"ו 2015/2016
קריאה בכתבי ויניקוט - חמוטל רז-שילוח
במהלך הקורס נעסוק ברעיונות המרכזיים בעבודתו של ויניקוט, שחוללו מהפכה בתיאוריה ובטיפול הפסיכואנליטי.
נעקוב אחר קו ההתפתחות ששרטט באינטראקציה אם תינוק, כדגם לטיפול הפסיכואנליטי. נלמד על חשיבות "אובייקט ותופעות המעבר" ו"השימוש באובייקט" כחוויות המשפיעות וצובעות את התפתחות ההתייחסות של האדם לעולם המציאות שמחוצה לו.
נבחן את מורכבות התנאים ההופכים את האדם לאדם אמיתי יצירתי -חי, ואת חייו לבעלי ערך, כמו גם את ההפרעות והשברים המובילים לעיוות בהתפתחות העצמי וגיבוש "עצמי מזויף" ופתולוגיה.
לאורך הקורס נקשר את מושגיו התיאורטיים של ויניקוט לפסיכותרפיה, ונדון בחידושים שיצר בטיפול הפסיכואנליטי.
סמסטר א' יום שני , בין השעות 15:00-16:30
פסיכולוגיית העצמי מייסודו של היינץ קוהוט - היבטים תיאורטיים וקליניים - נורית לביא
הקורס יעסוק במאפייניה הייחודיים של פסיכולוגית העצמי, שנוסדה על ידי היינץ קוהוט, ויישומם בטיפול. נתייחס להנחות הייסוד של קוהוט לגבי הבנתו את נפש האדם, התפתחות ופתולוגיה. נדון במושגים מרכזיים בגישתו, ביניהם: "נרקיסיזם חדש", "אמפטיה", "העצמי" כמבנה –על של הנפש, "זולתעצמי" כמקור התהוותו והתפתחותו של העצמי ו"פיצול אנכי" .
נתמקד בנקודת המבט הייחודית שהציע קוהוט לגבי התהליך הטיפולי, מול התיאוריה הקלאסית: נוכחות המטפל כ"זולתעצמי" וביטוייה של עמדת המטפל מתוך גישה זו, "העברות זולתעצמי", "השבת העצמי" ופירוש בראי פסיכולוגית העצמי.
כמו כן נתוודע למספר המשגות של ממשיכיו של קוהוט: "היענות אופטימלית" (באקאל) ו"פחד מרה-טראומטיזציה " (אורנשטיין). נתייחס לענף הישראלי ולתרומתו של רענן קולקה.
הלמידה תיערך באמצעות חומר תיאורטי, דיון ודוגמאות קליניות, הן מתוך הספרות והן של משתתפי הקורס.
סמסטר ב' יום שני, בין השעות 15:00-16:30
סדנת סיום שנת הלימודים - ד"ר חגי הררי, חנה וקשטיין
יום שני 13/06/2016 בשעה 16:30-19:30
