סדנאות שנים ב' + ג'

סדנאות שנים ב' + ג'

 

 

הרחב הכל
משינוי קטסטרופלי לצמיחה רגשית - ההמשגה של ביון במרחב האמנותי - ד״ר מיכל בת אור - סמסטר א (שנה ג')

קציר: צמיחה רגשית אליבא דה ביון כרוכה בשיבוש הסטטוס-קוו. שינוי קטסטרופלי מסמן את ההתנגדות לשינוי וצמיחה, שעולה בתגובה לשינוי טבעי, למפגש עם הטבע הלא ידוע של המציאות הנפשית, אובדן, תכני סודות ועוד. ביחסי מיכל-מוכל, ניתן לתאר זאת כסכנה לפיה המוכל עלול להרוס את המיכל.  במרחב האמנותי, יצירת אמנות יכולה להוות מדיום דרכו האמן מביע ומעבד מצבים מנטליים לא מעובדים, ואילו הצופה/מתבונן/קורא נפגש עם תוצר תהליכים אלו, המהדהדים את חווייתו הנפשית שלו.  בסדנה זו, נעסוק בהמשגתו של ביון, דרך יצירה בחומרי אמנות שונים. 

שפת הלא מודע בפסיכואנליזה הפרוידניאנית ובאמנות - יעל שלום - צדק - סמסטר א'

"האנליטיקאי צריך לדעת איזה סוג של אמן הוא ואם אינו יכול להיות אמן עליו לחפש לעצמו מקצוע אחר" (וילפרד ביון)

הפסיכואנליזה והאומנות משתמשות בלא מודע כדרך ליצירה, לשינוי ולריפוי. יחד עם זאת, הפסיכואנליזה כדיסציפלינה המושתתת על דיבור ושפה מילולית מתקשה להגיע לאזורים נפשיים לא מודעים שלרוב אינם מיוצגים באופן סימבולי.  תהליך היצירה האומנותי לעומת זאת, עוקף את ההגנות המילוליות והסימבוליות ולכן יכול להוות 'דרך המלך' ללא מודע.  מטרת הסדנא היא לגלות את המבנים הלא מודעים והיצירתיים המשותפים לאומנות ולפסיכואנליזה ולהדגים כיצד כל אחד מהם מאיר את האחר באופן ייחודי. לשם כך אתמקד במספר מאמרים של פרויד העוסקים בהיבטים שונים של הלא מודע הנפשי, תוך שילוב של יצירות של אומנים, התנסות קצרה במדיום האומנותי וקישורו להיבטים הקליניים. דרך השילוב בין שפת הלא מודע בפסיכואנליזה ובאמנות נעמיק בהבנת האומנותיות והיצירתיות שבלב ההליך הטיפולי.  

בסדנא נתמקד בשני אספקטים של הלא מודע מתוך מאמריו של פרויד:

  1. מחיקה של זיכרונות ואירועים דרך המאמרים: 'זיכרונות מחפים' ו'רשימה על דפדפת הפלא'.  נקשר בין מאמרים אלו ליצירות של 'דה קונינג' , קוסות' ועוד. נתנסה ביצירה אומנותית ומחיקתה החוזרת ונקשר בין התופעה למקרים קליניים.
  2. מפגש עם חלקים מאיימים בעצמי ובאחר דרך המאמר ' האל ביתי' וקישורו לשדה האמנות שעוסק כיום באופן כמעט מוחלט באל-ביתי, בזר שבמוכר, בדוחה ובמעורר אימה. החל מהבובות של הדאדא ועד לאינספור דימויים במגוון טכניקות, כהגדלה (רון מיואק); הזרה )האחים צ'פמן, פול מק'ארתי ); פירוק ( טום פרידמן, אורי גרשט) ; גועל ( דאיקיצ'י) וריקבון )קטלין ריאן). נתנסה ביצירה אומנותית סביב תכנים אלו ונקשר בין התופעה למקרים קליניים. 

 

 

 

הקורא והשיח שנוצר על כך. הדבר מצריך תמהיל מאוד מסוים של התמסרות מחד ומשמעת עצמית מאידך.

העבודה בקבוצה תאפשר היכרות מעמיקה עם ניסוחים חשובים מאוד של Ogden על מושג הסובייקט, השלישי האנליטי, רוורי, טכניקה אנליטית, צורות של חיוניות ומוות במפגש נקרא את המאמרים הרלוונטיים בשילוב הצגת חומר קליני ע"י המשתתפים.

בסדנא נשתמש בשדה האינטראקציות שבקבוצה, על מנת להקשיב למוסיקה של הדברים של Ogden המהדהדת בכל אחד מאיתנו.

קריאה מומלצת תפורסם בהמשך.

המשתתפים מוזמנים לחשוב על דוגמאות קליניות, אשר יעשירו את השיח בינינו ויהפכו את הלמידה לחוויה אישית.

 

הזדהות השלכתית - מיקי תודר, רינה בובראוגלו - סמסטר א'

מטרת הסדנא: להכיר את המונח הזדהות השלכתית כמונח יסוד בחשיבה הפסיכואנליטית, ואת ביטויו בעבודת המטפל באומנות.

המושג הזדהות השלכתית הוצג לראשונה על ידי מלני קליין (1946) והפך במהלך השנים לאחד המושגים המרכזיים בשיח הפסיכואנליטי. כניסתם של מודלים תיאורטיים וטיפוליים שונים הביאה להשתנותו, ממושג הנשען על תפיסה אינטרה פסיכית המתקיימת בפנטסיה של המטופל, למושג הנשען על תפיסה אינטרסובייקטיבית, בו פועלים ומופעלים תמידית המטפל המטופל.

עם שינוי זה השתנתה גם התפיסה של הטכניקה הטיפולית הפוגשת ומתמודדת עם ההשפעות המורכבות של המושג בתהליך הטיפול: מפירוש המטפל את התופעה המשויכת למטופל ועד לבחינתה ההדדית כתופעה משותפת במרחב הטיפול.

בחלקה התיאורטי של הסדנא נתבונן במושג ובגלגוליו, תוך קריאה בכתיבה התיאורטית ובדוגמאות קליניות של הוגים מרכזיים שעסקו במושג, כמלני קליין, ווילפרד ביון, אליזבת בוט- סיפיליוס, בטי ג׳וזף, תומס אוגדן, לואיס ארון ואחרים.

בחלקה ההתנסותי נפתח ביצירה משותפת מתחומי ההבעה השונים המיוצגים בקבוצה (אומנות פלסטית, דרמה או תנועה) ולאחריה בהתבוננות ביצירה, בתהליך העבודה ובחווית השותפים לה. 

בחלקה המסכם נעסוק ברלבנטיות של המונח הזדהות השלכתית לטיפול באומנות תוך בחינה ועיבוד של המשותף והייחודי בתחומי העבודה השונים ובחיבור לקליניקה.

המפה הלא מודעת של ההורות- החופש לאהוב את ילדך - צ'לה בניה - סמסטר ב'

בסדנה נתבונן בעבודתו של המטפל בילדים במפגש שלו עם הוריו של הילד. ננסה להעמיק במתרחש בחדר הטיפולי, נעזר בעקרונות של הפסיכותרפיה הפסיכואנאליטית ובשפתה ונלמד את הצירים המרכזים שמחזיקים את המפה הלא מודעת של ההורות.

סדנת קיץ

מארג המוח-גוף-נפש בשדה הטיפול במצבים מנטליים ראשוניים - ד"ר שרון וויסווסר ואורלי חסון-כץ - סמסטר ב'

מטרת הסדנה לפתח ולהעשיר הבנה דינמית של מצבים ראשוניים ולהניע פרקטיקה המעוגנת בידע עדכני בדבר קשרי מוח-גוף-נפש והדינמיקה המוחית התוך-אישית והבין-אישית, בשדה הטיפול הפסיכודינמי באמצעות האמנויות.

במסגרת זו נעסוק בשכבות הבסיס של כינון 'העצמי' ובמצבים מנטליים ראשוניים מפרספקטיבה אינטגרטיבית, הפורסת רעיונות ותובנות מתחום חקר המוח ומתבוננת במשמעותן בשדה הטיפול ובחיבור להמשגות פסיכודינמיות.

בשילוב התנסות ודיון תיאורטי וקליני נפגוש בתנועה בין רבדיה השונים של החוויה, מן הממשי, הגופני, החומרי, הקונקרטי, אל המנטלי ואל תצורות סימבוליות. נתמקד בהקשר זה במעטפות הנפשיות, הנוגעות לחיבור הראשוני מוח-גוף-נפש, ובתרומתן לתקשורת עם הסביבה בחודשי החיים הראשונים, להתפתחות תחושת מרחב פנימי, ולביסוס גבולות בין פנים לחוץ. 

מהפרספקטיבה הפסיכואנליטית נתמקד בתהליכי מנטליזציה, האופן בו הם מתהווים מתוך מארג הגוף-נפש, ובמעבר ההתפתחותי מהמעטפת המישושית למעטפת החזותית כהכרחי לביסוס מערכת ייצוג ומנטליזציה. נעמיק ונרחיב בהקשר זה את ההיכרות עם המושגים העור הראשוני והמשני, ממדי הנפש, המעטפת המחוררת והקשר שלה להגנות אוטיסטיות, ודינמיקה פסיכוסומטית הנוגעת לרישום בגוף של טראומות מוקדמות שלא היה להן ייצוג.  

מהפרספקטיבה של חקר המוח תתואר הדינמיקה של קשרי מוח-גוף-נפש הכרוכה במפגש עם החוץ ועם האחרות. נקשור בין תנודות מוחיות-נפשיות אלו ב'עצמי' למנגנוני שיקוף והשתקפות עצבית-רגשית וניגע בחשיבות המעברים שבין רגעי סנכרון מוחי-גופני-נפשי לרגעי טעות, הפתעה ותיקון. כמו כן נתעכב על השימוש בערוצי התחושה והתנועה בכינון החוויה האסתטית ובביסוס יחסי הגומלין שבין העצמי הפועל לעצמי המתבונן, הנזכר והחולם. 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>