קורסי חובה - שנה א' - תכנית הליבה למטפלים באמנויות

שנה א' 

הרחב הכל
פסיכופתולוגיה ואבחון - ד"ר רוני סבג

הקורס יעסוק במודלים של אבחון פסיכיאטרי ובמשמעותו של הסטאטוס הפסיכיאטרי. בהמשך, נעסוק בפסיכופתולוגיות השונות על הציר הפסיכוטי, הנוירוטי והאישיותי, תוך התייחסות להגדרתן של ההפרעות השונות על ידי ה - DSM-5 ולהתבוננות דינאמית על מקורן ודרך התהוותן של הפתולוגיות השונות. נסתייע בדוגמאות קליניות שונות להבנת מהותן הפתולוגיות הנפשיות השונות.

המפה ההיסטורית של הפסיכואנליזה, מפרויד דרך ממשיכיו ועד ימינו - אורנה שרצקי

הקורס יעקוב אחר ההתפתחויות התיאורטיות שחלו בתחום של הפסיכותרפיה הדינמית לאורך השנים.  נכיר את ההוגים המרכזיים לאורך הרצף ההסטורי מאז פרויד וננסה לבחון את תנועת המגמות בטיפול הדינמי כפי שהופיעו על ציר הזמן. ניקח מושגים מרכזיים בטיפול ונבחן אותם לאור ההשתנות התיאורטית.
אני תקוה שבסיום הקורס תהיה חויה של "מפה פנימית" של תיאוריות ומושגים.

התפתחות הפרקטיקה הפסיכואנליטית - מושגי יסוד בדגש על טכניקה - אלי הימן

הקורס "מושגי יסוד בפסיכותרפיה" נועד להקנות הבנה של מושגים מרכזיים בתהליך טיפול דינמי אישי ולכונן תשתית מושגית שתלווה את תלמידי התוכנית במהלך התפתחותם המקצועית והאישית.
ננסה להבין כיצד מתנהל טיפול, מהו התהליך שמחולל שינוי בטיפול, נבחן את השינוי שחל במהלך השנים בהבנה של אבני היסוד הטיפוליות ונגבש ראיה כוללנית של המתרחש בחדר הטיפול מזווית הראיה של המטופל והמטפל ומתוך קשת רחבה של עמדות תיאורטיות שהתפתחו בדיסציפלינה הקלינית הדינמית.

התפתחות הנפש בילדות מזווית פסיכואנליטית: תקינות ופתולוגיה - טל שריר-וולפה

נלמד על התפתחות העולם הפנימי מראשית החיים: כיצד המבנה הנפשי אתו אנו באים לעולם (עוצמות הדחפים, עוצמות החרדות ואופיין, מידת כוחות האני, תוכן הפנטסיות הלא-מודעות, תהליכי הפנמה ותרגום הסביבה, היכולת לתהליכי אינטגרציה ומידת הפיצול וההשלכה) פוגש את הסביבה ומושפע ממנה (תפקוד מנגנוני ההגנה, אופיים של יחסי-האובייקט, עוצמת תהליכי השלכה והעברה בין-דורית). הלימוד יעשה מתוך קריאת מאמרי יסוד של ז. פרויד, ש. פרנצי, מ. קליין, א. פרויד, י. גמפל.  

דילמות אתיות בהכשרת מטפלים - צוות ועדת אתיקה

מטרת המפגש היא לחשוב עם תלמידים ועם מנחים מועדת האתיקה של התכנית על מספר דילמות אתיות, מתוך מכלול הדילמות שעולות בתהליך הכשרת מטפלים. המפגש ייפתח בהרצאת מבוא, בהמשך יודגמו דילמות תוך דיון בהן במשותף עם התלמידים, ולבסוף נתחלק לקבוצות ונדון בבעיות אתיות המעסיקות את התלמידים בעבודתם ובלימודיהם. לפני המפגש המשתתפים מתבקשים לקרוא:

1.  הקוד האתי של התכנית לפסיכותרפיה.

2.  ויצטום א., מרגולין י. (2002). תיאורי מקרה לשמירת הסודיות והפרטיות של מטופלים. שיחות. כ'  ט"ז.

3.  רובין ש. (1998). איזון בהדרכה בפסיכותרפיה: מחויבות למטפל ומחויבות למטופל. שיחות. כ' י"ב.

מנחים: ד"ר עדיאל דורון, לימור דישון, אסתר הירשפלד, ניצה חזן, ד"ר שלמה מנדלוביץ, ד"ר איתי שוב-עמי, אילנה שנבל.

סדנא מרוכזת, יום שני  13/02/2023 בין השעות 20:00-15:00

מפגשי התהוות

תלמידי התכנית ישתתפו במפגשים בקבוצה גדולה למפגשים אחת לחודש, שלוש פעמים בכל סמסטר. מפגשי ההתהוות יוקדשו לתהליך התגבשות הזהות המקצועית הייחודית של התלמידים תוך דגש על התהליך האישי במפגש עם חומרי הלימוד ועקרונות החשיבה הפסיכואנליטית ויישומם לקליניקה ולאופנויות הטיפול באמצעות אמנות.

סמסטר א: 

13.11.23 בין 15:00 ל 16:30

25.12.23 בין 17:00 ל 18:30 

סמסטר ב:

1.4.24 בין 15:00 ל 16:30

27.5.24  בין 17:00 ל 18:30 

סוף שנה :

24.6 מפגש כפול לסוף שנה בין 17:00 ל20:15

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>