קורסים מסלול פרויד וממשיכיו בפסיכותרפיה בת-זמננו
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ז 2026/2027
מבין חמשת תיאורי המקרים שכתב פרויד, נבחר להתמקד באנליזה של "איש הזאבים", שהייתה הארוכה ביותר ובה הונחו היסודות לרבים מהעקרונות התאורטיים של הפסיכואנליזה ובמיוחד השפעתה של המיניות הילדית על הנפש. נחקור את האנליזה גם בעזרת כתביו של גיבור תיאור המקרה: סרגי פנקייב. בערוב ימיו כתב 'איש הזאבים' זיכרונות אודות הטיפול שעבר עם פרויד ואודות פרק אנליטי נוסף שעבר עם תלמידתו של פרויד (רוט מק ברונסוויק בשל משבר פסיכוטי). כך תתאפשרנה פרספקטיבות נוספות על המבנה הנפשי של הפציינט, כמו גם על ההיסטוריה של התנועה האנליטית בתקופה זו. בין השאר נחקור את האופן בו נקודת המפנה של שנות 1920 (ניסוח הטופיקה שניה ודחף המוות) סייעה לפרויד להמשיך בהמשגת המכשולים שפגש באנליזה זו).
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
מיועד לעיבוד יישומיה הקליניים של החשיבה הפרוידיאנית ולבחינת השפעותיה על מעשה הטיפול והפסיכותרפיה הפסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
הקורס יעסוק בהיבט החברתי-תרבותי של הסובייקט האנליטי דרך קריאה באחד או יותר משלושת מאמרי היסוד: הפסיכולוגיה של ההמון והאנליזה של האני; טוטם וטאבו; תרבות בלא נחת. על הדרך נעסוק גם 'במלחמה למה'. בדרך כלל נקראים מאמרים אלה במנותק מגוף הידע הפרוידיאני העוסק במעשה הטיפול – אך אנו נעסוק בהם כמקשה אחת המכוננת בהדרגה את תפיסת הסובייקט הפרוידיאני. בראיה זו, חקירת הלא מודע מוליכה בהכרח מחקירת ה'לא מודע' של היחיד – אל הזוג, אל הטריאדה, אל הקבוצה (הקטנה והגדולה) ומשם אל ה'אל-קבוצתי' – 'המטריקס' - וחזרה (באופן ספיראלי) אל היחיד. העיסוק בפסיכואנליזה 'של' ו'בתוך' קבוצה יספק גם את הזיקה אל הדוגמאות הקליניות שישובצו בקורס.
We will examine the generative development from the discovery of the Oedipus complex and its declinations: the positive and negative one, the pre-Oedipus, the Ante-Oedipus, the Counter-Oedipus and the post-Oedipus.
We would also like to touch upon the question of structuration, triangulation and “tierceity” and in this perspective, we will ask ourselves if this fundamental construction may bring to a new paradigm i.e. to consider the Oedipus complex as a contemporary hosting structure, broader than a constraining one, or to consider it as a timeless structural construction put in context of another post-Freudian form of thinking.
סמסטר ב' יום ראשון 15:00-16:30
לא בכדי משול תהליך התהוותו של ספר פירוש החלום ללידתה של הפסיכואנליזה. ספר מכונן זה ייחודי לכל דבר וקשה לקטלג אותו מבחינה סגנונית. הקורא בו לומד להכיר את פרויד כחוקר יסודי ומפליג בספקולציות, כסופר של אוטו-ביוגרפיה, כחולם חלומות, כבעל משפחה וכאיש שמתעניין בתהליכים חברתיים. בנוסף, החקירה שמתמקדת לכאורה בתופעה המסקרנת של החלום מובילה לאורך הספר להתייחסות חדשה אודות חיי הנפש בכלל, כלומר למקום שבו נוצר החלום. מכאן המשפט המפורסם: "החלום הוא דרך המלך להכרת הלא-מודע בחיי הנפש". החל מ-1900 יזכה הספר למהדורות ופיתוחים רבים, ופרויד יתייחס אליו ב-1931 כחיבור שמכיל "את הגילוי בעל הערך הגדול ביותר שנתמזל מזלי לגלות". היכרות בסיסית עם פירוש החלום מזמינה לכן להתייחסות הן לתכניו והן למבנהו של הספר. במילים אחרות, כפי שחיוני להכיר את המושגים המרכזים שצומחים לאורכו, כך ראוי גם לשים לב לרצף הרעיונות והאסוציאציות, ולתנודות בין הסגנונות שלו. מבחינה זאת, הקריאה עצמה דורשת מסגרת ותנועה פסיכואנליטית, קשב צף והיפתחות ללא-ידוע. בין המחברים שחקרו את תהליך הכתיבה שלו, תוך התייחסות לאנליזה העצמית של פרויד ולהתכתבות שלו עם ידידו פליס, בולטת עבודתו של דידייה אנזייה, שגם בה ניעזר לאורך הקורס.
סמסטר ב' יום ראשון 19:00-20:30 קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
