קורסים מסלול פרויד וממשיכיו בפסיכותרפיה בת-זמננו
שנה ג' - שנה"ל תשפ"ח 2027/2028
העברה – הוגו גולדיוק (סמ' א')
בסמינר נעקוב אחרי האופן בו פרויד פוגש ומפתח את רעיון העברה כמושג מרכזי של החשיבה הפרוידיאנית. נקרא ונחשוב על היבטים שונים וקונפליקטואליים של ההעברה, כגון: העברה "כחיבור מזויף", העברה כמכשול או כסוכן של התהליך האנליטי, העברה כמכילה תשוקות או זיכרונות, העברה כמבטאה אהבה או שמא שנאה, עד ההעברה כביטוי רפטטיבי של הנפש. כמו כן נזהה כמה התייחסויות חלוציות של פרויד על 'ההעברה הנגדית' ונראה איך הרעיונות של פרויד התפתחו אצל ממשיכיו.
בהתאם למהות הקלינית של מושג ההעברה, נשתדל לחבר את הקריאה עם דוגמאות קליניות של פרויד עצמו, של המנחה ושל המשתתפים בסמינר.
סמסטר א' יום ראשון 15:00-16:30
מיועד לעיבוד יישומיה הקליניים של החשיבה הפרוידיאנית ולבחינת השפעותיה על מעשה הטיפול והפסיכותרפיה הפסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
קורס זה יעסוק במושג-מפתח במשנתו של פרויד: המיניות, מגלגוליה הילדיים ועד להתגבשות מופעיה הבוגרים. הקורס יעקוב אחר החשיבה הפסיכואנליטית במושגי המין, המיניות והמגדר, מפרויד ועד ימינו. נפתח במחשבתו של פרויד על ההבדל המיני, הפיתוי המיני, התפתחות המיניות והביסקסואליות, שהונחו על ידו כיסודות תשתיתיים של הנפש האנושית, המודעת והלא-מודעת. על בסיס זה נקרא את הרב-שיח שהתנהל סביב המיניות הנשית, בשנים 1920-1933( The Freud-Jones Debate) ושהיו שותפות לו בין השאר מלאני קליין, קארן הורני וג'ואן ריבייר. מנקודה זו, נדלג קדימה בזמן, דרך מאמרו המתריס של אנדרה גרין (1995) שכותרתו האירונית הנה: Has Sexuality Anything to do with Psychoanalysis? נבחן כיצד בשנים האחרונות שבו סוגיות אלו למרכז החשיבה והקליניקה הפסיכואנליטית. נתמקד בעיקר בממשיכי פרויד – ז'אן לפלנש וג'ויס מקדוגל. במקביל לקריאה התיאורטית נבחן את עמדת המטפל/ת ואת אופני ההקשבה והפירוש דרך ווינייטות קליניות רלבנטיות לנושא הקורס.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
הקורס יציג מונחי יסוד של הפסיכואנליזה הלאקאניאנית, כמו גם רעיונות תיאורטיים וטיפוליים ייחודיים לה. נציג את שלושת מגזרי הנפש שהגדיר לאקאן (הסימבולי, הדמיוני והממשי), נדון במושגי 'הסובייקט' ו'האחר', ונבחין בין אחר אספקלרי-קטן לבין אחר גדול. נדון במושג ההתענגות ובאופן שבו ההתענגות מגדירה הבדלי מגדר ומכוננת יחסים בין המינים. נשווה בין ההתייחסויות של פרויד ושל לאקאן לגוף וללא-מודע ונראה כיצד הבדלים אלה מתכתבים עם תפיסות מודרניות ופוסט-מודרניות של הסובייקט. נקרא בכיתה קטעים מטקסטים של לאקאן וננסה להבין כיצד סגנון כתיבתו נקשר הן למסריו התרבותיים והן להוראתו עבור המטפל הפסיכואנליטי.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30
תרומתו של אנדרה גרין לפסיכואנליזה ולהתפתחותה בימינו עשירה ויוצאת דופן. גרין משלב בין פרויד, תוך שמירה על מושג הדחף, לבין ויניקוט וביון, אותם הוא מכנה "האחים הפסיכואנליטיים הגדולים שלי" ובונה פרדיגמה תאורטית ייחודית, המאפשרת מבט על התפתחות הנפש. בסמינר זה נכיר את המבט הייחודי של גרין ואת תנועת הנפש בין REPRESENTED- UNREPRSENTED וכיצד היא קשורה למפנה אצל פרויד ב 1920. ננוע בין פרויד במאמריו מעבר לעקרון העונג, הבניות בפסיכואנליזה והשלילה, ונראה כיצד גרין ממשיך ומפתח אותו במאמרו The analyst, symbolization and absence in the analytic setting. . דרך מאמר זה נתוודע לתנועה בין עודפות לחסר ונתחיל להכיר את "הסדרה הלבנה" מפסיכוזה לבנה, החרדה הלבנה והאבל הלבן. נמשיך משם אל האם המתה, נקרא את המאמר מנקודת מבט התפתחותית, ודרכו נתוודע אל השלילי, ההלוצינציה השלילית, מבנה ממסגר ולמצבי ריק וחורים בנפש. ככל שיותיר לנו הזמן, נעמיק במחשבות של גרין על ייצוגים, נעשה זאת דרך מאמר על מצבים פסיכוסומטיים ועל התנועה בין אי ייצוג לייצוג.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
