שנה ב'- שנה"ל תשפ"ה 2024/2025
מרחב נפשי או העדרו - רות סגל
הקורס ינסה לתאר את מהות המרחב המנטלי, התפתחותו ומשמעויותיו השונות. היווצרותו הכרחית בהתפתחות נפשית נורמלית ואילו במצבים בהם נעדר מרחב נפשי יבלטו העדר היכולת לסימבוליזציה, העדר יכולת הכלה וויסות רגשי, העדר יכולת התבוננות על העצמי ועל הזולת. הקורס ינסה לגשר על הפער שבין מיידות תחושת המרחב לבין הקושי להגדירו תיאורטית. המאמרים השונים בסמינר ייגשו אל הנושא מנקודות מבט שונות: פנומנולוגית, התפתחותית מתוך מודלים שונים של התפתחות, דינמית והשוואתית בין מושגים שונים. בין התיאורטיקנים הרלוונטיים: מלצר, סטיוארט, גרוטשטיין, בריטון ואחרים.
סימבוליזציה ומנטאליזציה - יואל מילר
הקורס יתמקד בהבנת ההתפתחות של סימבוליזציה ומנטאליזציה ושל תהליכים נפשיים המונעים התפתחות זו במצבים מנטאליים ראשוניים. בין התיאורטיקנים הרלוונטיים לנושא: קליין, סגל, מיטרני, בריטון, פונגי, גרין, ספירו, בוטלה ובוטלה.
מוות בנפש: אזורי חיים ללא חיוניות - עירית המאירי ולדרסקי
הקורס יעקוב אחר מצבים של מוות בנפש, תוך ניסיון להבחין בין התרחשויות ברמת החוויה וברמת המבנה הנפשי. יעשה ניסיון לאתר סוגים שונים של דינמיקה ואטיולוגיה מאחורי תחושות זמניות או מתמידות מסוג ריקנות, שיממון, ניתוק, חוסר משמעות וחוסר תוחלת. הקורס יעסוק בטקסטים של פרויד, ויניקוט, באלינט, אוגדן, אייגן, מקדוגל, גרין, קווינודוז, מלצר, טסטין ואלברז. הקורס ילווה בדיון קליני סביב דוגמאות שיביאו המשתתפים, ובהתבוננות ביצירות ספרות של חורחה סמפרון, פרימו לוי, אהרן אפלפלד, סביון ליברכט, נאוה סמל ואחרים.
כיוון כלים - העבודה עם מצבים מנטאליים ראשוניים - חנה וקשטיין
הקורס יתמקד בעבודה הקלינית הנדרשת עם האזורים להם אנו קוראים "מצבי מנטליים ראשונים": בין אם אלו התנסויות נפש שטרם עברו מנטליזציה – הוויתם גלמית, ראשונית ומציפה ועיבודם לכדי חוויה ניפגע ונישאר לקוי או חסר; ובין אם מדובר במצבים שמקורם בשלב קדום, בעת שבה הווית הנפש היתה לא מובחנת מהגוף ולפיכך נישארו המצבים הללו אצורים בגוף, ללא פשר.
אלו האזורים אותם אנו פוגשים כאשר יש מגע עם הרבדים העמוקים של נפש האדם. העבודה הנדרשת במצבים אלו שונה מבחינת הזיהוי, העיבוד הפנימי והשפה. הפרושים הקלאסיים – המילים והמבנה התחבירי המקובל- לא מספקים במקרים אלו ונדרשת עבודה אחרת.
המצבים הללו, שבהם מדובר בחוויות והתרחשויות שטרם עובדו לחוויה מנטלית, או שייצוגם המנטלי ניפגע, דורשים "כיול" אחר של הכלים הטיפוליים הרגילים. נדרשת רצפטיביות למימדים תחושתיים, טרום מילוליים וטרום יצוגיים. ובהתאם לכך, גם השפה והתחביר הטיפולי יהיו שונים מהשפה בה למילים יש את המשמעות הרגילה של תקשורת בינאישית. במצבים אלו, גם המטפל נמצא בהווית נוכחות אחרת.
הכוונון של הכלי הטיפולי לוקח בחשבון את הפגיעה בתהליכים המנטליים ואת המצב הראשוני של ה"אני" שנמצא באזורים אלו. הכלי הטיפולי שלנו מכוונן ,אם כך, למנעד תדרים רחב ושונה.
נקרא מאמרים של מחברים שעוסקים ומרחיבים את תיאור העבודה שלהם עם מצבים כאלה ועם מטופלים שדורשים מאיתנו את אותו "כיול" שונה.
סמינרים קליניים שנתיים המתקיימים לאורך שלוש שנות הלימוד במסלול בין המדריכים: נעמי בר, עירית המאירי-ולדרסקי, אהוד וולפה, חנה וקשטיין, ענת טלרנט, יואל מילר, טסה צדוק, אלינה שלקס, אלונה תימור.
