קורסי חובה - שנה ב' - תכנית הליבה למטפלים באמנויות

שנה ב' 

הרחב הכל
פרויד והטכניקה הפסיכואנליטית - ד"ר גדי בן שפר

בקורס נכיר את יסודות הטכניקה הפסיכואנליטית כפי שניסח אותם פרויד ונבחן את הרלוונטיות שלהם לקליניקה בת-זמננו. הקורס ישלב קריאה מונחית בחלקים מתוך מאמריו הטכניים של פרויד עם דיון בוינייטות קליניות.

מחשבות ורעיונות מרכזיים בתיאוריה הקלייניאנית - שירה נבו

הקורס יוקדש למיפוי ראשוני של החשיבה המצויה בתשתית התיאוריה הקליניאנית. זאת, כפי שהם ניבטים מהכתיבה אודות הרעיונות הבסיסיים בתיאוריה, שניסחה מלאני קליין מתוך עבודתה הקלינית ולאור רעיונות מרכזיים המלווים את הכתיבה והעבודה הקליניאנית.

 

היינץ קוהוט ופסיכולוגיית העצמי - ד"ר עפרה כהן-פריד

פסיכולוגיית העצמי עושה את המעבר מן האדם האשם, גיבורו הכאוב של מודל הדחף הפרוידיאני, אל האדם הטרגי, זה הנושא עימו את יגון העצמי השבור, החי בשסע קיומי. זהו מעבר מפסיכולוגיה שמגדירה את מהות הריפוי בהפיכת הלא מודע למודע, ובהתייצבות האני במקום בו שרר הסתמי, אל פסיכולוגיה שרואה את שיקום וריפוי העצמי, דרך החיפוש אחר וההיענות אל, מטריצה אמפאתית וזמינותם של יחסי זולת עצמי.שיקום העצמי מונח אם כן מעבר לעיקרון העונג ומעבר להסתגלות למציאות, באזורי החדווה של עצמי החי את חייו על פי גרעינו, המכיל את תמצית שאיפותיו והאידיאלים שלו.

מעשה הריפוי על פי פסיכולוגיית העצמי נגזר מהנחות יסוד אלו. ככזה, הוא גוזר שורה של מעברים פארדיגמטיים עקרוניים, ביחס למודלים וזרמים אחרים בתוך רוחב יריעתה של ההגות הפסיכואנליטית, בכל הקשור למהות האדם ומהות הסבל האנושי, המקור לכאב ולפתולוגיה,  מהות הריפוי וכיצד מתרחש תהליך זה.
הקורס יעסוק ההתבוננות על מהלכים אלו ומיפוי מעברים אלו ביחס להנחות יסוד של החשיבה הפסיכואנליטית באשר למהות המופע האנושי, מעמדם של הנרקיסיזם, הלא מודע והתוקפנות  ומשכך, מעמדם של הסבל, הפתולוגיה ותהליכי  הפירוש והריפוי שנגזרים מכך.
חומר הקריאה יעסוק במאמרי יסוד של פסיכולוגיית העצמי בשילוב עם מאמרים קליניים ותיאורי מקרה שמדגימים את יישומם של רעיונות אלו.

ד.ו. ויניקוט: דרך המשחק ממיזוג לעצמיות - סיגל השילוני-אריאלי

קורס זה נתוודע לחשיבתו של הפסיכואנליטיקאי הבריטי דונלד ויניקוט. נכיר את תפיסותיו אודות טבע האדם והעבודה הפסיכואנליטית,  את יחודו של ויניקוט ביחס לקודמיו, בעיקר פרויד וקליין, ואת הרלבנטיות שלו לתחומי הטיפול באמצעות הבעה.
נעסוק באופן שבו תופס ויניקוט את מהלך ההתפתחות האנושית, המתרחש בתוך מטריצת יחסים  של אם-תינוק ונע ממיזוג ואחדות (אם-תינוק) לעבר מובחנות ועצמיות.
נזכיר את המהמורות והקלקולים האורבים בדרך זו ואת הדרך הטיפולית שפיתח ויניקוט לאורם.
בפרט נתעכב על מושגי היסוד "משחק" ו"יצירתיות", הן כמטרות הטיפול והן כאמצעים במסגרתו.

מפגשי התהוות

תלמידי התכנית ישתתפו במפגשים בקבוצה גדולה למפגשים אחת לחודש, שלוש פעמים בכל סמסטר. מפגשי ההתהוות יוקדשו לתהליך התגבשות הזהות המקצועית הייחודית של התלמידים תוך דגש על התהליך האישי במפגש עם חומרי הלימוד ועקרונות החשיבה הפסיכואנליטית ויישומם לקליניקה ולאופנויות הטיפול באמצעות אמנות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>