קורסים מסלול פרויד וממשיכיו בפסיכותרפיה בת-זמננו
סדנאות שנה ב' - שנה"ל תשפ"ז 2026/2027
סדנת חורף
דרך קריאה משותפת בשלוש המסות, ננסה להבין מהי המיניות שפרויד מדבר עליה, מדוע התעקש לראות בה את המניע המרכזי של הוויתנו אך גם את הסיבה הדחויה על ידינו בהכרח. ננסה לחשוב בעזרת ז׳אן לפלאנש וז׳אק לאקאן מדוע קשורה המיניות באי-נחת מובנה בתוכנו ומדוע תאר פרויד את הסיפוק המיני כ״מחכים למשהו שאף פעם לא יגיע״.
סדנת חורף
פרויד מפרסם את ספרו "עכבה, סימפטום וחרדה" ב 1926, לאחר שמפתח ומעצב את המודלים הטופוגרפי והסטרוקטורלי של הנפש, כותב את המאמרים המטה-פסיכולוגים המשמעותיים, עושה שינויים בתפיסת הדחף בנפש האדם. הביסוס התיאורטי והניסיון הקליני הרב אינם מניחים לפרויד והוא ממשיך לעסוק בשאלות של חרדה וסימפטומים. חרדה תופסת מקום מרכזי בחשיבתו לאורך כל הדרך, כאשר המושג עובר גלגולים: מההתייחסות לפחד מציאותי, חרדה שקשורה לליבידו, לסירוס, חרדה כאיתות לסכנה במצב טראומתי, התייחסות לחרדה כתוצאה של טראומת לידה בעקבות ספרו של אותו רנק, פרויד מגיע למחשבות על חרדה מאובדן אובייקט וחוסר אונים מול העולם והצרכים הפנימיים, כאשר אין אובייקט.
אם בתחילת הדרך פרויד חושב שמקור החרדה הוא הדחף המודחק, ב"עכבה, סימפטום וחרדה" הוא מעלה מחשבה חדשה שההדחקה נוצרת בעקבות החרדה.
בסדנה תוך כדי קראית הקטעים הנבחרים נעמיק בחשיבתו של פרויד על הקרקע להתפתחות נוירוזות שונות, תוך כדי הדגמות הקליניות המפורסמות שלו. ננסה להבין את המהות, המטרות והחוקיות של הסימפטומים, את ההקשרים בין הסימפטומים לחרדה, נתבונן בתפקיד ה"אני" בתהליכים אלו, נגע בהגדרות החדשות של פרויד למערך ההגנתי של הנפש.
סדנת קיץ
הסדנה תעמיק במושג הנרקיסיזם בתיאוריה הפרוידיאנית, תוך התמקדות במאמרו פורץ הדרך של פרויד, "הצגת הנרקיסיזם" (1914). נבחן את הרקע ההיסטורי והקליני שהוביל את פרויד לפתח מושג זה, ואת האופן בו התפתח כתגובה למגבלות בתאוריית הדחפים המוקדמת שלו.
במהלך הסדנה, ננתח את ההבחנות המרכזיות שטבע פרויד: נרקיסיזם ראשוני ומשני, ליבידו של האני לעומת ליבידו אובייקטאלי, אידאל האני והאני האידאלי. נבחן כיצד מושגים אלה הונחו את היסוד לתיאוריות פסיכואנליטיות מאוחרות יותר, כפי שפותחו על ידי הוגים כמו קוהוט ולאקאן.הסדנה תבחן את יישום התובנות התיאורטיות בקליניקה בת ימינו ובאתגרים הייחודיים שהן מציבות בפני המטפל.
סדנת קיץ
Freud S. (1908) : “I believe that most people construct phantasies… This is a fact which has long been overlooked and whose importance has therefore not been sufficiently appreciated.”
הפנטזיה המודעת והלא מודעת ניצבות בלב החשיבה הפסיכואנליטית על החיים הנפשיים ומהוות מקור חשוב ביותר בהבנתם של תהלכים נפשיים. הסדנה תעסוק בהמשגות המרכזיות של הפנטזיה בתיאוריה הפסיכואנליטית הקלאסית. נעקוב אחר האופן בו הפנטזיה הלא מודעת נתפסת כמרכיב מרכזי בחיי הנפש, כמבנה המארגן והמכונן את חווית הסובייקט, כארגון דינמי של יחסי אובייקט וככוח המניע את ההעברה, כמו גם בהשלכות של אלו על התהליך הטיפולי.
ניתן דעתנו על המתח המתקיים בכל טיפול בין הפוטנציאל המעכב שינוי של הפנטזיה הלא מודעת דרך התקבעות הגנתית, לבין הפוטנציאל המקדם הגלום בה שמאפשר תנועה נפשית באמצעות עיבוד מחודש של חומר נפשי.
הקריאה בטקסטים תיאורטיים תלווה בדיון בדוגמאות מן הפרקטיקה האנליטית, כבסיס לחשיבה משותפת על האופנים שבהם ניתן לאתר, להבין ולעבד את פעולתן של הפנטזיות הלא מודעות .
