קורסי חובה - שנה ב' - תכנית הליבה
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026
הקורס יעסוק בהגותו של היינץ קוהוט, ויעקוב אחר השינויים שחוללה פסיכולוגיית העצמי בעולם הפסיכואנליטי. נתחקה אחר התפתחות רעיונותיו, תוך בחינה של מושגי היסוד של פסיכולוגיית העצמי: העצמי, זולתעצמי, הפיצול האנכי, האמפתיה והכשל האמפתי, ומושג הזעם הנרקיסיסטי.
נכיר את מבנה העצמי הביפולרי ואת שני קטביו (קוטב האידאליזציה וקוטב המירורינג), ונתחקה אחר שלבי ההתפתחות של העצמי, דרך היכרות עם נוכחויות זולתעצמי המקדמות מימוש, התרחבות וצמיחה. לבסוף נעסוק בשברים שמחוללת סביבה נעדרת-אמפתיה, ובאופנים בהם המרחב הטיפולי מאחה את השברים בעצמי ומשיב לאדם את הפוטנציאל ההתפתחותי הטמון בו.
לצד העיון התיאורטי במאמרים מרכזיים, נקדיש זמן לעבודה על דוגמאות קליניות שיובאו על ידי המרצה והמשתתפים. אלו ישמשו בסיס לדיון מעמיק ביישום המעשי של התיאוריה במלאכת הטיפול הנפשי.
סמסטר א' יום שני, בין השעות 16:30-15:00
במהלך הקורס נעסוק ברעיונות המרכזיים בעבודתו של ויניקוט, שחוללו מהפכה בתיאוריה ובטיפול הפסיכואנליטי.
נעקוב אחר קו ההתפתחות ששרטט באינטראקציה אם תינוק, כדגם לטיפול הפסיכואנליטי. נלמד על חשיבות "אובייקט ותופעות המעבר" ו"השימוש באובייקט" כחוויות המשפיעות וצובעות את התפתחות ההתייחסות של האדם לעולם המציאות שמחוצה לו.
נבחן את מורכבות התנאים ההופכים את האדם לאדם אמיתי יצירתי -חי, ואת חייו לבעלי ערך, כמו גם את ההפרעות והשברים המובילים לעיוות בהתפתחות העצמי וגיבוש "עצמי מזויף" ופתולוגיה.
לאורך הקורס נקשר את מושגיו התיאורטיים של ויניקוט לפסיכותרפיה, ונדון בחידושים שיצר בטיפול הפסיכואנליטי.
סמסטר ב' יום שני , בין השעות 16:30-15:00
פעמיים בסמסטר, ייערכו מפגשים בני שעה וחצי של כל שנתון עם הטיוטור שלו וחבר ועדת הוראה נוסף.
מטרת המפגשים היא לאפשר חשיבה, התבוננות ושיתוף בחוויית הלמידה, הן זו האישית של כל תלמידה ותלמיד, והן ככיתה לימודית המתפתחת יחד.
