סדנאות קיץ
סדנאות קיץ - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026 - שנים ב' ו-ג'
ימי שני 06/07/2026 + 13/07/2026 בין השעות 09:00-16:15
"אמא חושבת - משמע אני קיים" היא לא רק הכרזה בנוסח דקארט-ויניקוט, אלא תמצית הרעיון שאנחנו מוצאים את התודעה(mind) שלנו בתודעה של זולתנו. זוהי מהות העמדה הטיפולית המודגשת בגישת טיפול מבוסס מנטליזציה, אותו פיתחו פונגי, בייטמן ואחרים. ליכולת לדמיין מצבים מנטאליים אצל עצמנו ואצל אחרים. באמצעות כישור זה אנחנו מפתחים את היכולת להבין את התגובות ההתנהגותיות שלנו ושל אחרים כניסיונות לתקשר מצבים פנימיים. יכולת זו מתפתחת בסביבות התקשרות (attachment) ומאפשרת פיתוח ייצוג של מצבים מנטאליים, מחזקת את היכולת לחשוב על מחשבות, רגשות, עמדות ואמונות. רעיונות מודל המנטליזציה נטועים עמוק בחשיבה הפסיכואנליטית. גישה זו אינה מציעה חידוש, אלא הבנה שיטתית ורעננה של משמעות העיסוק ביכולת אנושית בסיסית זו, ודרכי הגברתה כאשר היא נחלשת.
בחלקה הראשון של הסדנה נעסוק בהבנת תהליכי מנטליזציה, באופן בה הם מתפתחים, ובמצבים בהם חלה קריסה. בחלקה השני, נתמקד בתרומת המודל הטיפולי להעשרת עמדת המטפל, כנקודה ארכימדית. נראה כיצד שכלול היכולת שלנו לעסוק במנטליזציה, כמטפלים, הלכה למעשה, משמשת כמור דרך להתמודדות עם מצבים טיפוליים טעונים רגשית ומאתגרים במיוחד, וכמנחה לשימוש בשיתוף המטופל בחשיפת תודעת המטפל ובפירושי ההעברה, כמרכיבים טרנספורמטיביים.
בסדנה ננסה לפגוש את הפנטזיות, המיתוסים, החששות כמו גם המשיכה לטיפול הקבוצתי.
נפגוש את האמירה של פוקס ( אבי האנליזה הקבוצתית) שאין תינוק ללא קבוצה ושהיחידה הגרעינית הראשונית לטיפול הינה הקבוצה.
נכיר מתוך למידה חוקרת ומתוך התנסות חוויתית מושגים ותהליכים המתרחשים בקבוצות כמו הקבוצה כשלם, עבודה בכאן ועכשיו, הדהוד, מירורינג ועוד.
הערות על זיכרון ותשוקה' הוא טקסט קצר מאד וחידתי שפרסם וילפרד ביון ב1967. טקסט זה, כמעט שולי בשעה שהתפרסם, מוכר כיום כאחד הטקסטים המכוננים בתולדות החשיבה הפסיכואנליטית. בסדנה נחקור ביחד את הטקסט הזה ודרכו נעמיק את המבט באופן שבו אנחנו עובדים בקליניקה. הטקסט יבחן בהקשר של רעיונות מרכזיים הקשורים בטכניקה הפסיכואנליטית, מפרויד ועד כותבים בני זמננו, ומתוך הההתנסות האישית שלנו, באמצעות וינייטות קליניות. כחלק מהדיון נכיר, וניישם בדיון בדוגמאות הקליניות, מושגי מפתח מהחשיבה הביוניאנית, ביניהם: K ו O, העובדה הנבחרת, פונקציית אלפא, יחסי מיכל-מוכל, יכולת שלילית ועוד.
הסדנא תהווה מרחב לחשיבה והבנת היחסים המורכבים המתקיימים בין הגוף והנפש, תוך הדגשה על המימד המעברי ביחסים אלה - מימד המתייחס להתקיימות הדיאלקטית-פרדוקסאלית של אחדות ופיצול, של תנועה בין מציאות פנימית ומציאות חיצונית, של הסובייקטיבי והאובייקטיבי, הנראה והלא נראה המודע והלא מודע.
הסדנא תשלב בין למידה עיונית של קריאת מאמרים נבחרים בנושא ולמידה חווייתית דיאלוגית כאשר בתחילת כל שיעור, יתבקשו הסטודנטים בקבוצה להביא אסוציציה, חווייה, מחשבה או יצירה מתחומו שהתעוררה סביב הקריאה באותו שבוע. כמו כן ישולבו דוגמאות מחומרים קליניים שיביאו המשתתפים
דונלד מלצר עסק רבות ביחס ובעמדה של התינוק כלפי האוביקטים, ובעולם האוביקטים הפנימיים בפרט .על פיו זהו יחס המספר את העולם הפנימי על הפנטזיות העשירות שלו ועל החרדות ועל ההגנות הנגזרות מכך. האוביקט שלו הקדיש רבות והוא מרכזי במשנתו הינו האוביקט המשולב .זהו אוביקט פנטסמטי המורכב מהזוג הבראשתי ההורי והפנמתו היא התנאי להתפתחות הנפשית.
מלצר ראה את התפתחות היכולת לפריון והתפתחות היצירתיות לשיאה של הבשלות הנפשית, והיא תלויה בהפנמת האוביקט המשולב. ועל כן גם עסק במעכבים ובחסמים שמנעו יכולות אלה.
נקודת מבט נוספת שלו ,שאליה נתיחס בסדנה ,היא התחושה והחוויה של האדם כשייך לרצף ההתפתחות האנושית ולהיסטוריה האישית שלו .
שתי נקודות מבט אלה ילוו אותנו בסדנה שבה ננסה ללמוד ולהבין את משמעותם והשפעתם של שני מושגים – האוביקט המשולב ואידאל האני. שני מושגים הטומנים בחובם את אפשרות הבנת תהליכים נפשיים במרחב הטיפולי ובכלל.
נקרא בספרו של מלצר "מצבי נפש מיניים" , ננסה לתהות על מהותם של המושגים תוך כדי הבאת חומר קליני.
