המפגש עם האחר: חוויה ומשמעות בפילוסופיה ובפסיכואנליזה
המפגש עם האחר:
חוויה ומשמעות בפילוסופיה ובפסיכואנליזה א ב ג
ד"ר בעז שלגי, פרופ' חגי כנען
א. הלימודים מיועדים לפסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים העוסקים בבריאות הנפש, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב או שהנם בכירים בתחום, 7 שנות ניסיון לפחות, לאחר סיום ההתמחות.
ב. הלימודים יתאפשרו למטפלים (MA) ממקצועות טיפוליים נוספים, שהנם בוגרי תכנית הכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהיקף ובתכנים המקבילים לאילו של התכנית הבסיסית התלת שנתית באוניברסיטת תל אביב, ושעוסקים בתחום הטיפולי.
ג. הלימודים מיועדים גם לבוגרי תכניות הלימוד בגישות פסיכודינמיות בהבנת התפתחותם של מבוגרים/ילדים ונוער בתכנית לפסיכותרפיה, אוניברסיטת תל אביב.
מה מתרחש במפגש עם האחר בחיינו? למה מחייב אותנו מפגש זה? כיצד עלינו להבין את האחר, והאם הוא בכלל בר הבנה או שאולי המפגש אתו קורא למענה מסדר לגמרי אחר? מה פירוש לפגוש את הזולת כסובייקט? באיזה אופן משנה קיומו של האדם האחר את שדה המשמעות של ה-אני, ובפרט, מה היחס בין אחרותו של הזולת לבין מימדים של אחרות שהם חלקו של ה-אני? האם משמעות נוצרת בשדה של האישי, של הבין-אישי, או של המַעבר והתנועה ביניהם?
שאלות אלה הן קריטיות ומרכזיות באותה מידה עבור השיח הפילוסופי של המאה האחרונה כמו גם עבור הפסיכואנליזה. אך, באופן מעניין, למרות הקרבה בין תחומי העיסוק ובין הלקסיקונים המושגיים של שתי הדיסציפלינות, היחסים בין הפילוסופיה לפסיכואנליזה הם מורכבים, ולעתים, מניחים הבדלים עקרוניים גם בין נקודות המוצא וגם בין מטרות השיח התיאורטי. מימד אחד של מורכבות זו קשור בכך שהפסיכואנליזה, לעומת הפילוסופיה, לא מסתפקת בהבנה עיונית מופשטת, אלא נבחנת ביכולתה לתרגם הבנות כלליות לסיטואציה הטיפולית הקונקרטית. האם הפילוסופיה והפסיכואנליזה נדונות למצב עקרוני של ויכוח, או שהן יכולות גם ליצור דיאלוג שיפרה את שני התחומים? בשיעור נבדוק את נקודות ההשקה והשוני בין עמדות פסיכואנליטיות ופילוסופיות מרכזיות לדיון העכשווי, תוך ניסיון לברר כיצד המפגש ביניהן תורם להפריה הדדית ולהרחבה זו של זו (כראוי ביחס אל אחרות), כיצד הוא יכול להעשיר את המחשבה הפילוסופית ולתרום לחשיבה ולעשיה הפסיכואנליטית.
מטרת השיעור היא ליצור מסגרת לימוד ייחודית שתאפשר דיאלוג קשוב ומעמיק בין שתי המסורות, הפילוסופית והפסיכואנליטית, בהתבסס על קריאה צמודה ודיון בטקסטים עקרוניים להבנת סוגיית ה-אחר. מן הצד הפילוסופי, הקריאה תכלול טקסטים של בובר, היידגר, סרטר, סימון דה בובואר, לוינס, ולוס איריגראי. מן הצד הפסיכואנליטי, נעסוק בטקסטים של וויניקוט, ג'סיקה בנג'מין, עמנואל גנט ותומס אוגדן.
הקורס ייערך במסגרת החוג לפילוסופיה ולימודי המשך בתכנית לפסיכותרפיה, וישתתפו בו תלמידים משני התחומים.
קורס סמסטריאלי, סמסטר א', ימי ג' בין השעות 16:15-17:45.
