קורסים מסלול פסיכולוגיית העצמי והמעשה הטיפולי

שנה א' - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026

הרחב הכל
יצריות ויצירתיות – על מקורות האנרגיה האנושית - ד"ר אשר אפשטיין

האנרגיה הליבידינלית החותרת אל סיפוק, וגרעיני העצמיות החותרים אל מימוש והתמרה– יפרשו בקורס שני צירי ההתפתחות האנושית. ההנעה האנושית שמקורה ברקמה ביולוגית יצרית דוחפת לצד הנעה של מטרות אידיאליות בעלות עצמה מושכת ממעל. הקונפליקט המהותי בין יצריות ותרבות יושווה להתקיימות העצמי במעברה המתמיד בין מבנה מגובש לבין לכידות נטולת צורה.

סמסטר א' יום חמישי, בין השעות 16:45-18:15

בין עצמי לעצמיות – פסיכולוגיית העצמי במרחב הבין תרבותי - דפנה הומינר

בלב הקורס יעמוד מושג העצמי על פי קוהוט, על איכותו המיוחדת כפולת הפנים, כנוכחות פרטיקולרית ואוניברסלית. נלמד את התנאים להתהוותה של חווית העצמיות, ונעקוב אחר שלבי התפתחותו הלינארית של העצמי הביוגרפי לאורך מעגל החיים - החל מבקיעתו מן הוירטואליות הקדם - לידתית, דרך בנייתו הבי-פולרית, הבשלתו כעצמי לכיד, ועד ליכולתו “להתפשט” ממבניותו, כעצמיות קוסמית.

דרך קריאה בטקסטים עיוניים וספרותיים, נעמוד על שתי האפשרויות המשלימות שמציע קוהוט להתקיימות נפשית בעולם: כעצמי פרטיקולרי התר תמידית אחר זולתיעצמי לצורך איחוי שבריו הביוגרפיים והמשך התפתחותו, וכעצמיות אוניברסלית המאפשרת מנוחה זמנית מתביעותיו של העצמי ומצרכי מימושו.

סמסטר א' יום חמישי , בין השעות  18:30-20:00

בין קוהוט לפרויד–על עקרונות היסוד של פסיכולוגיית העצמי בהתייחס להמשגותיה של התיאוריה הפרוידיאנית - ד"ר גיא אור

בקורס זה נעסוק בהמשגות הבסיסיות של פסיכולוגיית העצמי תוך התייחסות להמשגות הפרוידיאניות מהן צמחו או שאליהן התייחסו. הנושאים העיקריים בהם נתמקד יהיו: הסובייקטיביות של השדה הפסיכולוגי,  נרקיסיזם, זולת-עצמי (self-object) והעברת זולת-עצמי, כיצד מביאה הפסיכואנליזה לשינוי וצמיחה, ועל טבע האדם.

סמסטר ב' יום חמישי, בין השעות 16:45-18:15

זולתיותעצמית ותשתיתה, העמדה האמפתית - עדנה להב-צימרמן.

ביחס לזולתעצמי מבאר קולקה: "עליו להיות אני, מעין אני חיצוני לי אשר בלעדיו, אני אינני" (קולקה, 2002, עמ' 108).

בקורס נסקור את עמדת המטפלת לאורך ההיסטוריה הרעיונית של הפסיכואנליזה, החל מזו המבוססת אפיסטמולוגיה אל המיקוד האונטולוגי של הנוכחות. מתוך כך נדון בציר ההדוק שבין זולתיותעצמיות לאמפתיה. אמפתיה בהגותו של הינץ קוהוט הינה נתיב יחיד ובלעדי לסובייקטיביות המלאה של האדם, זו שיכולה להתקיים בהכרח במחיצתו ובאמצעותו של זולת משוקע שיהווה מצע לקיומו. קוהוט פתח וסיים את כתיבתו כשהוא דן במושג האמפתיה. דרך הכרות עם התחנות השונות שהוא מבסס ביחס למושג נתמקד באופן פעולת האמפתיה. נלמד כיצד לאורה מושגת לאדם חוויית עצמי לכידה של עצמו ותחושות של שייכות והשתתפות בעולם. נגלה כיצד מתהווים זולתיעצמי וכיצד באמצעותם יכול אדם לחרוג מסבלו ולהתקיים מבעד להתמרות הנפשיות. הלמידה תשובץ בהתבוננות משותפת בדוגמאות קליניות.

    קולקה, ר' (2002). נפש או רוח בפסיכואנליזה: התהוות העצמי דרך משחק. בתוך א' פרוני (עורכת),המשחק: מבט מהפסיכואנליזה וממקום אחר(עמ' 104–120). ידיעות אחרונות ספרי חמד.

סמסטר ב' יום חמישי, בין השעות 18:45-20:00

הדרכות קליניות

 

 

לאורך כל סמסטר א + ב, ימי חמישי בין  14:50-16:20

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>