קורסים - טיפול זוגי
שנה א' - שנה"ל תשפ"ג 2022/2023
קורס שנתי:
הלא מודע הזוגי - ד"ר עירית קליינר-פז
קורס שנתי זה יספק מבוא לרעיונות המרכזיים בטיפול זוגי בגישה פסיכואנליטית. נפתח בתפיסה הפרוידיאנית של גלגולי היצר ובחירת אובייקט האהבה, נמשיך בהיכרות עם תרומתה המרכזית של גישת יחסי האובייקט להבנת היחסים הלא מודעים בזוג. הוגים כמו קליין, קרנברג, דיקס ואחרים פיתחו את הבנת המנגנונים הלא מודעים במרחב היחסים של בני הזוג. נעשה היכרות עם תהליכי השלכה, הזדהות השלכתית והיווצרות של קנוניה לא מודעת כפתולוגיה מרכזית ביחסים זוגיים ממושכים. בסמסטר ב' יושם דגש על תרומת העמדה ההתייחסותית לטיפול זוגי, נבחן את פרדוקס ההכרה הדדית של בנג'מין, ואת הזוגיות כמפגש בין שני "עצמיים מרובים" (מיטשל). נכיר את ההשלכות של טראומות עבר על יחסים זוגיים וההתמודדות עמן בטיפול זוגי. בעזרת רעיונות עכשויים מפילוסופיית השפה נכיר בתפקיד המכריע של שפה ותקשורת ביחסים זוגיים.
סמ' א'
מיומנויות בטיפול זוגי - רבקה הראל
עבודת הטיפול הזוגי הפסיכואנליטי מזמינה נקודת מבט ייחודית ומורכבת, שדורשת להתייחס ליחיד, לזוג ולשלישיה שמתגבשת בטיפול. בקורס זה יושם דגש על כמה מיומנויות ייחודיות לטיפול הזוגי: התמרה של כעס וקינאה לרגש; זיהוי עיוותים בתפיסת בת ובן הזוג והמפגש עם השלישי, עבודת התקווה והחמלה בזוג; איזון בין עבר, הווה והעתיד הזוגי. קורס זה יסייע להעמיק בהבנת מיומנויות ותרגומן לטכניקה מעשית בסוגיות כמו: פגישת היכרות ואיבחון; ברית טיפולית; מסגרת (setting) ומהלך הטיפול הזוגי.
סמ' ב':
מטיפול אישי לטיפול זוגי ובחזרה - ד"ר רון נסים
העמדה ההתייחסותית בפסיכואנליזה והגישות האינטגרטיביות קוראות תיגר על פיצול המתקיים לעיתים בין העבודה ברמה הפרטנית לבין העבודה ברמה הזוגית והמערכתית. גישות אלו טוענות שהמעבר בין הטיפול הפרטני לבין הטיפול הזוגי יכול להתבצע תחת מסגרת רעיונית משותפת לנפש האדם ולמרקם הזוגי.
בקורס זה נדון בכמה מהדילמות והאתגרים העולים מהפיצול בין שדה הטיפול הפרטני והמבט הפסיכואנליטי התוך-נפשי לבין הפרספקטיבה האינטרסובייקטיבית לזוגיות. נדגים כיצד רעיונות מהגישות האינטגרטיביות וההתייחסותיות לפסיכותרפיה עשויות לגשר בין העולמות. נתייחס למצבים בהם מטפלים נדרשים לנוע ולהחליף בין עבודה פרטנית לבין עבודה במימד הזוגי (ולהיפך). נדגים באמצעות הצגות מקרה כיצד המשגת המקרה הפרטני ע"פ התאוריה המעגלית של פול וכטל, ואח"כ המשגה ברמה הזוגית לפי מעגל הפגיעות של פישביין ושיינקמן יכולים לסייע במעבר הקליני והתיאורטי הזה.
בקורס זה נדון בכמה מהדילמות והאתגרים העולים מהפיצול בין שדה הטיפול הפרטני והמבט הפסיכואנליטי התוך-נפשי לבין הפרספקטיבה האינטרסובייקטיבית לזוגיות. נדגים כיצד רעיונות מהגישות האינטגרטיביות וההתייחסותיות לפסיכותרפיה עשויות לגשר בין העולמות. נתייחס למצבים בהם מטפלים נדרשים לנוע ולהחליף בין עבודה פרטנית לבין עבודה במימד הזוגי (ולהיפך). נדגים באמצעות הצגות מקרה כיצד המשגת המקרה הפרטני ע"פ התאוריה המעגלית של פול וכטל, ואח"כ המשגה ברמה הזוגית לפי מעגל הפגיעות של פישביין ושיינקמן יכולים לסייע במעבר הקליני והתיאורטי הזה.
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024
סמ' א'
מודל טביסטוק לטיפול זוגי פסיכואנליטי - קרן שפירא
הקורס יציג את מודל טביסטוק ליחסים וטיפול זוגי פסיכואנליטי, כפי שהתגבש במהלך 70 השנים האחרונות במכון טביסטוק, על בסיס הוגים פוסט קלייניאניים ששימשו בסיס למודל. בקורס נתמקד בשלושה מושגים של קליין: פנטזיה לא מודעת, הזדהות השלכתית, והסיטואציה האדיפלית כבסיס להמשגות מאוחרות יותר של בריטון, מורגן ואחרים. נלמד על "התאמה זוגית" דרך המושג של "הפנטזיה הלא מודעת המשותפת"; ומערכת ההגנות שהזוג מפעיל יחדיו כדי להתמודד עם החרדות שבבסיס הפנטזיות הללו. נעמוד על טיבן של ההגנות לעודד תהליכים התפתחותיים מחד ונסיגה פתולוגית מאידך. בדרך זו נפגוש את המופעים והגילויים של המתחים האינהרנטיים בין כמה דיכוטומיות: קרבה ומרחק; נפרדות וסימביוזה; עצמאות ותלות; קושי לשאת את האחר לעומת יכולת לחלוק מרחב משותף; הכחשה לעומת יכולת לשאת אמת רגשית.
הקורס יאפשר היכרות עם המסגרת הטיפולית של המודל החל מפגישות ההערכה (Clinical-Assessment) מיון וקבלה לטיפול, תפקיד המטפל, מטרת הטיפול בשלבים השונים וסיום טיפול. במהלך הקורס נשים דגש על יחסי אובייקט זוגיים, בעלי סגנון נרקיסיסטי, גבולי, סאדו מזוכיסטי, ונתמקד בהתקשרות נרקיסיסטית.
הקורס יאפשר היכרות עם המסגרת הטיפולית של המודל החל מפגישות ההערכה (Clinical-Assessment) מיון וקבלה לטיפול, תפקיד המטפל, מטרת הטיפול בשלבים השונים וסיום טיפול. במהלך הקורס נשים דגש על יחסי אובייקט זוגיים, בעלי סגנון נרקיסיסטי, גבולי, סאדו מזוכיסטי, ונתמקד בהתקשרות נרקיסיסטית.
זוגיות במבחן וכניסתו של השלישי - איריס שמחוני-שגב
קורס זה יעסוק באופן בו הפרדיגמות ההתפתחותיות של הפסיכואנליזה פוגשות תהליכי צמיחה ומשברים התפתחותיים בחיי הזוג. "התודעה הזוגית" מתפתחת ומתהווה מחדש לנוכח שלבי-חיים ומעברים בחיי הזוג והמשפחה. אינטראקציה של פנים וחוץ מתקיימת במקביל לתנועה בין רגרסיה והתפתחות זוגיות פוריה, מתוך שאיפת הסובייקטים לחיבור והאיום מפני אבדן הגבול.
אירועי מפתח בהם דמויות נוספות מצטרפות או משפיעות על הזוגיות נושאים בחובם גם משמעויות לא מודעות ומציפים השלכות ומטענים מהעבר. הקורס יעסוק בהעברה והעברה נגדית במרחב הזוגי בטיפול; הזדהות השלכתית ככלי תקשורת; היווצרות השלישי האנליטי והתודעה הזוגית (בדגשים של בריטון, אוגדן ובנג'מין) בטיפול ובחיי הזוג, לנוכח אתגרי המפגש עם אחרות בסובייקט ובזולת, ובקשר הזוגי כיישות משתנה.
הקורס יסרוק מעברים כמו הריון ותחילת ההורות, התרחבות המשפחה, התבגרות ילדים והקן הריק, שחיקה, חולי, פרישה, אובדנים והזדקנות. נתמקד בהבנת המפגש בין דינמיקה תוך-נפשית ובין-אישית לבין התרחשות במציאות החיצונית, מתוך הבסיס התיאורטי של מורגן שניסחה את ה"הלך רוח הזוגי" (couple state of mind).
אירועי מפתח בהם דמויות נוספות מצטרפות או משפיעות על הזוגיות נושאים בחובם גם משמעויות לא מודעות ומציפים השלכות ומטענים מהעבר. הקורס יעסוק בהעברה והעברה נגדית במרחב הזוגי בטיפול; הזדהות השלכתית ככלי תקשורת; היווצרות השלישי האנליטי והתודעה הזוגית (בדגשים של בריטון, אוגדן ובנג'מין) בטיפול ובחיי הזוג, לנוכח אתגרי המפגש עם אחרות בסובייקט ובזולת, ובקשר הזוגי כיישות משתנה.
הקורס יסרוק מעברים כמו הריון ותחילת ההורות, התרחבות המשפחה, התבגרות ילדים והקן הריק, שחיקה, חולי, פרישה, אובדנים והזדקנות. נתמקד בהבנת המפגש בין דינמיקה תוך-נפשית ובין-אישית לבין התרחשות במציאות החיצונית, מתוך הבסיס התיאורטי של מורגן שניסחה את ה"הלך רוח הזוגי" (couple state of mind).
סמ' ב':
ביון - זוגיות, עולם פנימי ומה שביניהם - רוני עמיאל
"כאשר שתי אישיויות נפגשות, נוצרת סערה רגשית... מאחר והם נפגשו, ומאחר וכבר נוצרה הסערה הרגשית, שני השותפים לסערה יכולים להחליט לעשות את הכי טוב שאפשר מ- bad job...". (ביון, 1979)
למרות שלא כתב על כך ישירות, ניתן לזהות אצל ביון שלושה צירים דיאלקטים, אשר מקבלים משמעות בחקירת הטיפול בזוגיות של גבר ואשה: הציר הראשון הוא ראיית "יחידת הסובייקט" כשלם. על בסיס הספר "התנסויות בקבוצות", ניתן לראות את הזוג כסובייקט שלם, כמו קבוצה או אירגון – זהו בסיס הראייה המערכתית. הציר השני עוסק בהתבוננות בעולמו הפנימי של הסובייקט ובתהליכים שבתוכו. זו ההתבוננות של ביון האנליטיקאי שניסח את הרכיבים והתהליכים הראשוניים ביותר בנפש האדם ובעולמו הפנימי של הסובייקט.
הציר השלישי הוא המפגש וההשפעה העצומים בין האובייקט – אם/מטפל.ת/מטפל.ת זוגית - ובין יחידת הסובייקט-זוג. המטפל.ת הזוגית במקרה שלנו, היא בעלת השפעה עצומה על עולמו הפנימי של הסובייקט-הזוג, ממש כפי שאם משפיעה על התפתחותו של תינוקה.
בקורס ננוע בין שלושת הצירים הללו: הזוג כמערכת, הזוג כסובייקט מורכב, והקשר מטפלת–זוג. בעזרתו של ביון נפגוש סוגיות מרכזיות ביחסי הזוגיות ובתפקיד המקביל של המטפלת, ביניהן את המיכל-מוכל; מודל ההזדהות ההשלכתית של ביון שכל כך רלוונטי לזוגיות; מודל החשיבה ורמות החשיבה והשפה המתוקשרות בין בני הזוג, שיסייע למטפל להבין את השפות הרגרסיביות/פסיכוטיות שביניהם; את הגילוי של ביון את ה- O, שיחזק את עמדת הקבלה והנוכחות של המטפל מול הזוגיות, ושל בני הזוג אחד את השני; ואת הטרנספורמציות שמתרחשות בקליניקה.
נפגוש ונמשיג יחד את העמדה של המטפלת מול הזוג, נחקור יחד את הדיאלקטיקה של התהליך הטיפולי – הקשר, השפה וההכרות המיוחדת במשולש הטיפולי מחד, ומאידך החזקת אי הידיעה, הסקרנות וההפתעה בכל מפגש מחדש.
למרות שלא כתב על כך ישירות, ניתן לזהות אצל ביון שלושה צירים דיאלקטים, אשר מקבלים משמעות בחקירת הטיפול בזוגיות של גבר ואשה: הציר הראשון הוא ראיית "יחידת הסובייקט" כשלם. על בסיס הספר "התנסויות בקבוצות", ניתן לראות את הזוג כסובייקט שלם, כמו קבוצה או אירגון – זהו בסיס הראייה המערכתית. הציר השני עוסק בהתבוננות בעולמו הפנימי של הסובייקט ובתהליכים שבתוכו. זו ההתבוננות של ביון האנליטיקאי שניסח את הרכיבים והתהליכים הראשוניים ביותר בנפש האדם ובעולמו הפנימי של הסובייקט.
הציר השלישי הוא המפגש וההשפעה העצומים בין האובייקט – אם/מטפל.ת/מטפל.ת זוגית - ובין יחידת הסובייקט-זוג. המטפל.ת הזוגית במקרה שלנו, היא בעלת השפעה עצומה על עולמו הפנימי של הסובייקט-הזוג, ממש כפי שאם משפיעה על התפתחותו של תינוקה.
בקורס ננוע בין שלושת הצירים הללו: הזוג כמערכת, הזוג כסובייקט מורכב, והקשר מטפלת–זוג. בעזרתו של ביון נפגוש סוגיות מרכזיות ביחסי הזוגיות ובתפקיד המקביל של המטפלת, ביניהן את המיכל-מוכל; מודל ההזדהות ההשלכתית של ביון שכל כך רלוונטי לזוגיות; מודל החשיבה ורמות החשיבה והשפה המתוקשרות בין בני הזוג, שיסייע למטפל להבין את השפות הרגרסיביות/פסיכוטיות שביניהם; את הגילוי של ביון את ה- O, שיחזק את עמדת הקבלה והנוכחות של המטפל מול הזוגיות, ושל בני הזוג אחד את השני; ואת הטרנספורמציות שמתרחשות בקליניקה.
נפגוש ונמשיג יחד את העמדה של המטפלת מול הזוג, נחקור יחד את הדיאלקטיקה של התהליך הטיפולי – הקשר, השפה וההכרות המיוחדת במשולש הטיפולי מחד, ומאידך החזקת אי הידיעה, הסקרנות וההפתעה בכל מפגש מחדש.
מיניות ואינטימיות במרחב הזוגי - עינת נתן
בקורס זה ננסה לגשר על פיצול שהתפתח בין תחום הטיפול הזוגי והטיפול במין ומיניות. נכיר את המרחב הגופנפשי והמיני ואת האופנים בהם הוא משמש לבטא, לשחזר ולשכלל נושאים התפתחותיים בחיי הזוג והיחידים המרכיבים אותו. כמו המיניות הזוגית, גם השיח על מיניות בטיפול הזוגי יכול לנוע בין קצוות של ניתוק והצפה, שיכולים להתבטא בקריסה של המרחב הסימבולי אל הקונקרטי (למשל עיסוק במין במונחי תפקוד ללא התייחסות למיניות) או הימנעות כליל מהנושא.
מטרת הקורס לצייד את המטפל.ת הזוגי.ת בכלים שיאפשרו לצלוח את השדה הטעון רגשית הזה. בעזרת מודלים קליניים ותיאורטיים מעולם הטיפול המיני והפסיכואנליטי נאפיין את העמדה הקלינית בטיפול פסיכואנליטי במיניות (כולל התייחסות למתח ומבוכה בהעברה), נסקור את התפתחות העצמי המיני בהקשר התייחסותי ואת המשמעות של נושאים שונים במיניות הבוגרת (אוננות, פנטזיות, יחסי מין) כחלק מוויסות המרחב האינטימי שבין נפרדות לחיבור. נראה כיצד מושגים מעולם הטיפול הזוגי הפסיכואנליטי (כמו קנוניה לא מודעת) ניתנים ליישום גם במרחב המיני ונתייחס לנושא של ויסות תשוקה בזוגיות ארוכת טווח.
מטרת הקורס לצייד את המטפל.ת הזוגי.ת בכלים שיאפשרו לצלוח את השדה הטעון רגשית הזה. בעזרת מודלים קליניים ותיאורטיים מעולם הטיפול המיני והפסיכואנליטי נאפיין את העמדה הקלינית בטיפול פסיכואנליטי במיניות (כולל התייחסות למתח ומבוכה בהעברה), נסקור את התפתחות העצמי המיני בהקשר התייחסותי ואת המשמעות של נושאים שונים במיניות הבוגרת (אוננות, פנטזיות, יחסי מין) כחלק מוויסות המרחב האינטימי שבין נפרדות לחיבור. נראה כיצד מושגים מעולם הטיפול הזוגי הפסיכואנליטי (כמו קנוניה לא מודעת) ניתנים ליישום גם במרחב המיני ונתייחס לנושא של ויסות תשוקה בזוגיות ארוכת טווח.
*****
סדנאות מרוכזות במהלך שתי שנות הלימוד:
פרפרים בבטן, אהבה בוערת ולב שבור: מטפורות בטיפול זוגי פסיכואנליטי - ד"ר תאיר כספי
פרפרים בבטן, אהבה בוערת ולב שבור: מטפורות בטיפול זוגי פסיכואנליטי / ד"ר תאיר כספי
'אין כימיה', 'יחסינו בפרשת דרכים', 'הקשר על פי תהום', 'אין ביננו ניצוצות' הן מטפורות נפוצות בהן פונים לטיפול זוגי מתארים את מצוקתם. מטפורות אלה חושפות כאב נפשי, חלקי עצמי ומצב עניינים ביחסים זוגיים. יתר על כן, מטפורות אף מעצבות ּומָבְנֹות את האופנים המורכבים בהם
אנשים חושבים, מרגישים, חווים ופועלים בתוך מערכת יחסים. בסדנה נתחקה אחר תפקיד השפה בכלל ומטפורות בפרט בטיפול זוגי פסיכואנליטי. נכיר את מושג המטפורה ואת מקומו בשפה הפסיכואנליטית ונעמוד על סגולותיה ותפקידיה החשובים של המטפורה בביטוי תכנים לא מודעים בתהליך הטיפולי. נבחן את השאלה מה מטפורות מסוימות חושפות ומאירות בתהליך הטיפולי ומה הן מטשטשות ומסתירות (לייקוף וג'ונסון, 1980). נוסיף ונעיין יחדיו בסוגיות ספציפיות, למשל, טיפול זוגי פסיכואנליטי בהפרעות גבוליות, דיכאון ועוד; התערבויות פרשניות המבוססות על מטפורות; תפקיד המטפורה במעבר מהממד הסובייקטיבי לממד האינטרסובייטקיבי בקשר הזוגי; ותפקידהבגישור בין בני הזוג ובקידום הבנה ואמפטיה ועוד. נעיין בטקסטים העוסקים בסוגיות אלה מאת רונלד פיירברן, ג'ואן אטווד, מארי מורגן, וירג'יניה גולדנר, מולי לדלם, דיוויד שארף ואחרים. משתתפי הסדנה יוזמנו להביא פגישות של טיפול זוגי במגמה לחדד את ההקשבה להיבטים הלשוניים והמטפוריים החבויים בטקסט הטיפולי
'אין כימיה', 'יחסינו בפרשת דרכים', 'הקשר על פי תהום', 'אין ביננו ניצוצות' הן מטפורות נפוצות בהן פונים לטיפול זוגי מתארים את מצוקתם. מטפורות אלה חושפות כאב נפשי, חלקי עצמי ומצב עניינים ביחסים זוגיים. יתר על כן, מטפורות אף מעצבות ּומָבְנֹות את האופנים המורכבים בהם
אנשים חושבים, מרגישים, חווים ופועלים בתוך מערכת יחסים. בסדנה נתחקה אחר תפקיד השפה בכלל ומטפורות בפרט בטיפול זוגי פסיכואנליטי. נכיר את מושג המטפורה ואת מקומו בשפה הפסיכואנליטית ונעמוד על סגולותיה ותפקידיה החשובים של המטפורה בביטוי תכנים לא מודעים בתהליך הטיפולי. נבחן את השאלה מה מטפורות מסוימות חושפות ומאירות בתהליך הטיפולי ומה הן מטשטשות ומסתירות (לייקוף וג'ונסון, 1980). נוסיף ונעיין יחדיו בסוגיות ספציפיות, למשל, טיפול זוגי פסיכואנליטי בהפרעות גבוליות, דיכאון ועוד; התערבויות פרשניות המבוססות על מטפורות; תפקיד המטפורה במעבר מהממד הסובייקטיבי לממד האינטרסובייטקיבי בקשר הזוגי; ותפקידהבגישור בין בני הזוג ובקידום הבנה ואמפטיה ועוד. נעיין בטקסטים העוסקים בסוגיות אלה מאת רונלד פיירברן, ג'ואן אטווד, מארי מורגן, וירג'יניה גולדנר, מולי לדלם, דיוויד שארף ואחרים. משתתפי הסדנה יוזמנו להביא פגישות של טיפול זוגי במגמה לחדד את ההקשבה להיבטים הלשוניים והמטפוריים החבויים בטקסט הטיפולי
טיפול זגי מודע-הקשר - ד"ר יוחאי נדן
גישה מודעת-הֶקְשֵׁר (קונטקסט) מציעה פרספקטיבה רחבה לטיפול זוגי במציאות של מגוון חברתי, מגדרי, תרבותי, מעמדי, פוליטי ועוד. הגישה מבקשת לשים במוקד את מכלול ההקשרים השונים במסגרתם חיים א.נשים, זוגות, משפחות וקהילות, כמו גם ההקשרים בהם חיות ופועלות נשות ואנשי טיפול. בטיפול הזוגי אנו שואפים להתבונן עם בני הזוג על הזהויות והמיקומים המצטלבים שלהם (intersectionality) ועל האופן בו ההקשרים השונים מָבְנים את המשמעויות המוענקות לעצמי, לאחר, וליחסים הזוגיים. גישה זו מזמינה אנשי מקצוע לעמדה רפלקטיבית ביחס למושגים תיאורטיים רווחים, אוניברסאליים לכאורה ולמעשה מערביים; לעמדת אי-ידיעה, ענוה וסקרנות; להכרה בקונטקסט הסוציו-פוליטי וביחסי כוח; ולפיתוח רפלקטיביות ביחס לזהויות ולמיקומים החברתיים של המטפלות והמטפלים. כחלק מסדנה זו נלמד כיצד ניתן לעשות שימוש בג'ינוגרם ככלי בטיפול הזוגי הפוסט-מודרני, בעזרתו ניתן להזמין דיאלוג זוגי עשיר ועמוק ביחס לריבוי הסיפורים, הזהויות האישיות והזוגיות, ולמקומם של ההקשרים השונים בחייהם של בני הזוג בהווה ובעבר (היסטוריה אישית, זוגית ובין-דורית).
אם אין יחס מיני, האם טיפול זוגי בכלל אפשרי (לקאן) - אסף בבס
הפסיכואנליטיקאי הצרפתי ז׳אק לאקאן כתב אודות יחסים בין גברים ונשים ואמר כי ״אין יחס מיני״. כיצד ניתן להבין אמירה זו של לאקאן ומה היא אומרת על האפשרויות לקיום יחסים בין המינים?
ז׳אק אלן מילר, ממשיך דרכו של לאקאן, כותב: ״ההיסטוריה של הפסיכואנליזה״:
״בפשטות, אם היה קיים אינסטינקט מיני במרחב האנושי, לא הייתה פסיכואנליזה משום שלא היה עלינו לשאול את עצמנו כל שאלה. זאת משום שהיה כח עיוור ואילם אשר היה מכוון ומוליך אותך אל עבר הפרטנר ההכרחי שלך, אל סוג הפרטנר, הטיפוס התקני, האחד שמתאים לך. ללא ספק, זה היה אידיאלי… אין צורך להיות פסיכואנליטיקאי, כדי לדעת שלא כך הדברים מתרחשים במין האנושי. המיניות האנושית אינה עוברת דרך האינסטינקט. האדם אינו הולך ישירות אל הפרטנר(ית) שלו. עליו לעבור דרך לבירינת שלם, דרך מבוכים, דרך היכל של תעתועים, דרך מבואות סתומים, ומיניותו הינה מנופצת, בעייתית, בעלת סתירות, ובסופו של דבר, ניתן לומר, כואבת.
אין אינסטינקט אלא פונקציות מורכבות ביותר - יש את האיווי, ישנה ההתענגות וקיימת האהבה. ומעל לכל זאת, כל אלה אינם מתואמים זה עם זה, אינם בהרמוניה ואינם מתכנסים אל עבר פרטנר אחד, זה שלגביו תהיה לנו וודאות שהוא האחד או האחת.״
בסדנה נבקש לבחון, דרך קריאה בכתבים נבחרים של לאקאן וממשיכיו, מה נגזר מהיעדר היחס המיני על גורל היחסים האפשריים בין גברים ונשים (אבל לא רק), מה בין איווי, התענגות ואהבה? והאם טיפול זוגי בכלל אפשרי?
ז׳אק אלן מילר, ממשיך דרכו של לאקאן, כותב: ״ההיסטוריה של הפסיכואנליזה״:
״בפשטות, אם היה קיים אינסטינקט מיני במרחב האנושי, לא הייתה פסיכואנליזה משום שלא היה עלינו לשאול את עצמנו כל שאלה. זאת משום שהיה כח עיוור ואילם אשר היה מכוון ומוליך אותך אל עבר הפרטנר ההכרחי שלך, אל סוג הפרטנר, הטיפוס התקני, האחד שמתאים לך. ללא ספק, זה היה אידיאלי… אין צורך להיות פסיכואנליטיקאי, כדי לדעת שלא כך הדברים מתרחשים במין האנושי. המיניות האנושית אינה עוברת דרך האינסטינקט. האדם אינו הולך ישירות אל הפרטנר(ית) שלו. עליו לעבור דרך לבירינת שלם, דרך מבוכים, דרך היכל של תעתועים, דרך מבואות סתומים, ומיניותו הינה מנופצת, בעייתית, בעלת סתירות, ובסופו של דבר, ניתן לומר, כואבת.
אין אינסטינקט אלא פונקציות מורכבות ביותר - יש את האיווי, ישנה ההתענגות וקיימת האהבה. ומעל לכל זאת, כל אלה אינם מתואמים זה עם זה, אינם בהרמוניה ואינם מתכנסים אל עבר פרטנר אחד, זה שלגביו תהיה לנו וודאות שהוא האחד או האחת.״
בסדנה נבקש לבחון, דרך קריאה בכתבים נבחרים של לאקאן וממשיכיו, מה נגזר מהיעדר היחס המיני על גורל היחסים האפשריים בין גברים ונשים (אבל לא רק), מה בין איווי, התענגות ואהבה? והאם טיפול זוגי בכלל אפשרי?
המערכת המשפחתית - טלי אהרוני
מה הסוד להצלחת הזוגיות? סדנה זו מזמינה להרחיב את הידע על זוגיות דרך גישה הומניסטית- מערכתית ותיקה אשר ממשיכה להתפתח גם בהווה, ומיוחדת בדגש על מימוש עצמי, צמיחה ושינוי. בסדנה יוצאו הרעיונות של בואן לגבי השפעות העבר ומשפחות המוצא על ההתנהלות הזוגית. נתנסה בבניה של ג'ינוגרם כדי לזהות העברות הבינדוריות. נתעמק במודל של וירג'יניה סאטיר ונתנסה בכלים מתוך גישה זו אודות דפוסי הישרדות שנלמדו במשפחות המוצא, כללי המשפחה וכוחן של הכמיהות של בני הזוג. נתנסה באמצעים חווייתיים איך יוצרים קשר זוגי מתוך שוויון ערך ואיך צומחים למרות ובעזרת השונות בין בני הזוג. הסדנה תשלב הצגה תאורטית עם התנסות חוויתית ודוגמאות מהקליניקה.
זוגיות בעידן משתנה - ד"ר ריבי אפרת
"אני מרגיש שכהומוסקסואל אני חי בזוגיות שונה ... הזוגיות אחרת, במהות שלה"; "אני לא רואָה שום הבדל בין זוג הטרוסקסואלי לבין זוג לסביות עם ילדים או כל משפחה אחרת. אותם דברים עוברים על כל האנשים."
האם זוגיות להט"בית (הומו-לסבית-טרנסג'נדרית-ביסקסואלית) היא 'אחרת' במאפיינה? ואם כן, מהם אותם מאפיינים אחרים וכיצד הם באים לידי ביטוי בהפנמות של מטופלות ומטופלים, מטפלות ומטפלים זוגיים? איך נזהה בקליניקה את ההשפעה של העמדות הסקסיסטיות החברתיות ואת לשון החוק, על הדינמיקה בין בני הזוג? מה קורה כשיש הבדלים בין בנות הזוג במידת הקבלה העצמית ו/או החשיפה העצמית? כיצד מתמקמת המטפלת הסיסג'נדרית-הטרוסקסואלית במפגש עם הזוגיות ה'אחרת' ומה קורה כאשר המטפל/ת שייכים לקהילה הלהטבית?
בשאלות אלו ונוספות נדון במטרה להפגיש את תלמידי המסלול לטיפול זוגי עם ייחודיות הדינמיקה הזוגית הלהט"בית, ולהשתמש בידע זה בעבודה זוגית. מומלץ להביא דוגמאות ושאלות מהקליניקה.
האם זוגיות להט"בית (הומו-לסבית-טרנסג'נדרית-ביסקסואלית) היא 'אחרת' במאפיינה? ואם כן, מהם אותם מאפיינים אחרים וכיצד הם באים לידי ביטוי בהפנמות של מטופלות ומטופלים, מטפלות ומטפלים זוגיים? איך נזהה בקליניקה את ההשפעה של העמדות הסקסיסטיות החברתיות ואת לשון החוק, על הדינמיקה בין בני הזוג? מה קורה כשיש הבדלים בין בנות הזוג במידת הקבלה העצמית ו/או החשיפה העצמית? כיצד מתמקמת המטפלת הסיסג'נדרית-הטרוסקסואלית במפגש עם הזוגיות ה'אחרת' ומה קורה כאשר המטפל/ת שייכים לקהילה הלהטבית?
בשאלות אלו ונוספות נדון במטרה להפגיש את תלמידי המסלול לטיפול זוגי עם ייחודיות הדינמיקה הזוגית הלהט"בית, ולהשתמש בידע זה בעבודה זוגית. מומלץ להביא דוגמאות ושאלות מהקליניקה.
החוזה הזוגי ויחסים א-מונוגמיים - שילי ורדימון
מערכות יחסים א-מונוגמיות והחוזים הזוגיים שהן דורשות ומייצרות, מאפשרים להתבונן על התנועה הזוגית בין שעבוד, התמסרות והכרה הדדית במפגש עם שוני ואחרות. בסדנה זו נתבונן בקשת הרחבה של יחסים א-מונוגמיים ממספר נקודות מבט: כתופעה הדורשת יחס, היכרות, ודה-פתולוגיזציה, כמושא למחשבה פסיכואנליטית בשדה שנמנע מכך בעקביות, וכמקרה בוחן לרעיון החוזה הזוגי, המבטא את ההתמודדות הזוגית עם המפגש עם אחרות, התמודדות הרלוונטית לכל מערכת יחסים באשר היא.
אף שתופעת היחסים הא-מונוגמיים קיימת ופעילה בתרבות זמן רב, החשיבה הפסיכואנליטית ממעטת עד נמנעת מלדון בה עשורים רבים. אנו נדרשים ראשית להתייחס לשאלה מדוע מתקשה המחשבה הפסיכואנליטית לדון דיון בעל ערך בתופעה. בנוסף, מתבקשת הצעת כיווני מחשבה שישמשו מצע לפתיחת אפשרויות מחשבה בנושא.
ננוע יחדיו על קו שראשיתו בחשיבתה של קארן הורני בשנת 1928 אודות המונוגמיה, וניסיונותיה דאז לפצח מדוע החשיבה הפסיכואנליטית מתקשה להפנות את מבטה הביקורתי גם לאידיאל הרומנטי המונוגמי. משם, נצליב את רעיונותיה של הורני עם חשיבתם של הוגים התייחסותיים כמיטשל ומסלר-דיוויס, ונחשוב מחדש על המשאלות והפחדים המניעים אותנו ביחסים. התפיסה של עצמי מרובה ושל יחסים - מונוגמיים וא-מונוגמיים כאחד - מעמתים אותנו לנצח עם האחר והמרובה שבתוכנו ומחוצה לנו.
החוזה הזוגי, כמו ההכרה ההדדית על פי בנג'מין, נע תמיד בין הכרה להרס; הוא נרקם על פי רוב באופן לא מודע ו/או לא מפורש, ולא פעם דווקא החריגה ממנו חושפת אותו. בתנועה בין הצורך למימוש עצמי לבין הצורך בחיבור ובשותפות, נדרשים בני הזוג לשאלת הרצונות והצרכים של כל אחד ואחת, ונעים בין יצירתו והריסתו של חוזה זוגי כיצירה מתמשכת של חיים משותפים.
אף שתופעת היחסים הא-מונוגמיים קיימת ופעילה בתרבות זמן רב, החשיבה הפסיכואנליטית ממעטת עד נמנעת מלדון בה עשורים רבים. אנו נדרשים ראשית להתייחס לשאלה מדוע מתקשה המחשבה הפסיכואנליטית לדון דיון בעל ערך בתופעה. בנוסף, מתבקשת הצעת כיווני מחשבה שישמשו מצע לפתיחת אפשרויות מחשבה בנושא.
ננוע יחדיו על קו שראשיתו בחשיבתה של קארן הורני בשנת 1928 אודות המונוגמיה, וניסיונותיה דאז לפצח מדוע החשיבה הפסיכואנליטית מתקשה להפנות את מבטה הביקורתי גם לאידיאל הרומנטי המונוגמי. משם, נצליב את רעיונותיה של הורני עם חשיבתם של הוגים התייחסותיים כמיטשל ומסלר-דיוויס, ונחשוב מחדש על המשאלות והפחדים המניעים אותנו ביחסים. התפיסה של עצמי מרובה ושל יחסים - מונוגמיים וא-מונוגמיים כאחד - מעמתים אותנו לנצח עם האחר והמרובה שבתוכנו ומחוצה לנו.
החוזה הזוגי, כמו ההכרה ההדדית על פי בנג'מין, נע תמיד בין הכרה להרס; הוא נרקם על פי רוב באופן לא מודע ו/או לא מפורש, ולא פעם דווקא החריגה ממנו חושפת אותו. בתנועה בין הצורך למימוש עצמי לבין הצורך בחיבור ובשותפות, נדרשים בני הזוג לשאלת הרצונות והצרכים של כל אחד ואחת, ונעים בין יצירתו והריסתו של חוזה זוגי כיצירה מתמשכת של חיים משותפים.
זוגיות במעגל הפריון - רחלי פנט
המסע להורות מתחיל אצל נשים וגברים מתוך מסלולים נפרדים בתקווה להגיע לאותה תחנה משותפת - הקמת משפחה עם ילדים. כל אחד מבני הזוג מחזיק בתוכו הפנמות ילדיות, הוריות, מגדריות ומשפחתיות שונות אודות הריון ולידה והמסע להורות מפגיש את בני הזוג עם הפנמות אלו והשפעתן על הקשר הזוגי.
מעבר לדינאמיקה הייחודית לכל זוג, מעגל הפריון מציף תמות ודינאמיקות אופייניות לכל צומת. אבני דרך התפתחויות כמו הריון, לידה, הרחבת המשפחה וגיל המעבר מציפות קונפליקטים וקשיים סביב פוטנטיות, עקרות, בגידת הגוף, נפרדות והתמזגות, יצירה אל מול מוות ואבל, הזדקנות והתחדשות.
המסע לפיריון והורות מכניס לבועה הזוגית גם גורמים חיצוניים כמו הממסד הרפואי, המשפחה המורחבת, אתגרים של הריון בסיכון, מוסדות הדת ונורמות תרבותיות.
בסדנה נדון בשאלות מסוג זה ונרחיב את הידע אודות האתגרים הזוגיים והמשברים המתלווים למעברים אלו, כמו חרדות ודיכאון בזמן ההיריון, הלידה ולאחריה, לידה טראומטית, תסמונת הקן המתרוקן. נבחן כיצד אפשר לעזור לזוגות לפתוח מרחב חדש, לעיבוד מחדש של מטעני העבר ועבודה זוגית מעמיקה, המביאים לשינויים בדרכי ההתמודדות. משתתפי הסדנה יוזמנו להביא מקרים של טיפול זוגי מהקליניקה הנוגעים לתחום מעגל הפריון.
מעבר לדינאמיקה הייחודית לכל זוג, מעגל הפריון מציף תמות ודינאמיקות אופייניות לכל צומת. אבני דרך התפתחויות כמו הריון, לידה, הרחבת המשפחה וגיל המעבר מציפות קונפליקטים וקשיים סביב פוטנטיות, עקרות, בגידת הגוף, נפרדות והתמזגות, יצירה אל מול מוות ואבל, הזדקנות והתחדשות.
המסע לפיריון והורות מכניס לבועה הזוגית גם גורמים חיצוניים כמו הממסד הרפואי, המשפחה המורחבת, אתגרים של הריון בסיכון, מוסדות הדת ונורמות תרבותיות.
בסדנה נדון בשאלות מסוג זה ונרחיב את הידע אודות האתגרים הזוגיים והמשברים המתלווים למעברים אלו, כמו חרדות ודיכאון בזמן ההיריון, הלידה ולאחריה, לידה טראומטית, תסמונת הקן המתרוקן. נבחן כיצד אפשר לעזור לזוגות לפתוח מרחב חדש, לעיבוד מחדש של מטעני העבר ועבודה זוגית מעמיקה, המביאים לשינויים בדרכי ההתמודדות. משתתפי הסדנה יוזמנו להביא מקרים של טיפול זוגי מהקליניקה הנוגעים לתחום מעגל הפריון.
יחסים מחוץ לנישואים - מאיה קלמנט
בגידה היא בת הלוויה החשאית של המונוגמיה משחר ההיסטוריה; מצד אחד אחוז גבוה של יחסים מחוץ לנישואים ומצד שני, מחיר "המים גנובים " עלול להיות גבוה ביותר. בסדנה ננסה להבין את הפרדוקס.
המניעים ליחסים מחוץ לנישואים הם שונים וכך גם ההתנהלות והמשמעויות המיוחסת לארוע. תגובת בני הזוג נצבעות במידה רבה מגורמים זוגיים כמו השלב בו הם נמצאים, הדינמיקה הבין-אישית, ערכים ורקע תרבותי וכמובן עולמם הפנימי.
בסדנה נסרוק גישות עכשוויות לגבי המניעים והדינמיקה הזוגית שמביאים להפרת החוזה הזוגי ואת ההיבטים החברתיים, האישיים והבינאישיים אשר הופכים תופעה זו לשכיחה מאד מחד, ולמשבר קשה מאד מאידך. בעזרת תיאוריות פסיכואנליטיות ננסה להבין לעומק את משמעות מעשה הבגידה עבור בני הזוג ואת מהלך הטיפול החל ממשבר הגילוי ועד לסליחה ובניית אמון מחודש. נבחן מקרים לדוגמה ונעזר במונחים כמו: הקנוניה הלא מודעת במצבי בגידה, הזיקה למשולש האדיפלי, פערים בין עצמי אמיתי ועצמי כוזב, עצמי מרובה, צרכי התקשרות, דיסוציאציה ועוד.
המניעים ליחסים מחוץ לנישואים הם שונים וכך גם ההתנהלות והמשמעויות המיוחסת לארוע. תגובת בני הזוג נצבעות במידה רבה מגורמים זוגיים כמו השלב בו הם נמצאים, הדינמיקה הבין-אישית, ערכים ורקע תרבותי וכמובן עולמם הפנימי.
בסדנה נסרוק גישות עכשוויות לגבי המניעים והדינמיקה הזוגית שמביאים להפרת החוזה הזוגי ואת ההיבטים החברתיים, האישיים והבינאישיים אשר הופכים תופעה זו לשכיחה מאד מחד, ולמשבר קשה מאד מאידך. בעזרת תיאוריות פסיכואנליטיות ננסה להבין לעומק את משמעות מעשה הבגידה עבור בני הזוג ואת מהלך הטיפול החל ממשבר הגילוי ועד לסליחה ובניית אמון מחודש. נבחן מקרים לדוגמה ונעזר במונחים כמו: הקנוניה הלא מודעת במצבי בגידה, הזיקה למשולש האדיפלי, פערים בין עצמי אמיתי ועצמי כוזב, עצמי מרובה, צרכי התקשרות, דיסוציאציה ועוד.
***