קורסים - טיפול זוגי
שנה א' - שנה"ל תשפ"ה 2024/2025
סמסטר א'
הלא מודע הזוגי: מבוא לטיפול זוגי פסיכואנליטי- ד"ר עירית קליינר-פז
קורס שנתי זה יספק מבוא לרעיונות המרכזיים בטיפול זוגי בגישה פסיכואנליטית. נפתח בתפיסה הפרוידיאנית של גלגולי היצר ובחירת אובייקט האהבה, נמשיך בהיכרות עם תרומתה המרכזית של גישת יחסי האובייקט להבנת היחסים הלא מודעים בזוג. הוגים כמו קליין, קרנברג, דיקס ואחרים פיתחו את הבנת המנגנונים הלא מודעים במרחב היחסים של בני הזוג. נעשה היכרות עם תהליכי השלכה, הזדהות השלכתית והיווצרות של קנוניה לא מודעת כפתולוגיה מרכזית ביחסים זוגיים ממושכים. בסמסטר ב' יושם דגש על תרומת העמדה ההתייחסותית לטיפול זוגי, נבחן את פרדוקס ההכרה הדדית של בנג'מין, ואת הזוגיות כמפגש בין שני "עצמיים מרובים" (מיטשל). נכיר את ההשלכות של טראומות עבר על יחסים זוגיים וההתמודדות עמן בטיפול זוגי. בעזרת רעיונות עכשויים מפילוסופיית השפה נכיר בתפקיד המכריע של שפה ותקשורת ביחסים זוגיים.
זוגיות במבחן וכניסתו של השלישי - איריס שמחוני-שגב
קורס זה יעסוק באופן בו הפרדיגמות ההתפתחותיות של הפסיכואנליזה פוגשות תהליכי צמיחה ומשברים התפתחותיים בחיי הזוג. "התודעה הזוגית" מתפתחת ומתהווה מחדש לנוכח שלבי-חיים ומעברים בחיי הזוג והמשפחה. אינטראקציה של פנים וחוץ מתקיימת במקביל לתנועה בין רגרסיה והתפתחות זוגיות פוריה, מתוך שאיפת הסובייקטים לחיבור והאיום מפני אבדן הגבול.
אירועי מפתח בהם דמויות נוספות מצטרפות או משפיעות על הזוגיות נושאים בחובם גם משמעויות לא מודעות ומציפים השלכות ומטענים מהעבר. הקורס יעסוק בהעברה והעברה נגדית במרחב הזוגי בטיפול; הזדהות השלכתית ככלי תקשורת; היווצרות השלישי האנליטי והתודעה הזוגית (בדגשים של בריטון, אוגדן ובנג'מין) בטיפול ובחיי הזוג, לנוכח אתגרי המפגש עם אחרות בסובייקט ובזולת, ובקשר הזוגי כיישות משתנה.
הקורס יסרוק מעברים כמו הריון ותחילת ההורות, התרחבות המשפחה, התבגרות ילדים והקן הריק, שחיקה, חולי, פרישה, אובדנים והזדקנות. נתמקד בהבנת המפגש בין דינמיקה תוך-נפשית ובין-אישית לבין התרחשות במציאות החיצונית, מתוך הבסיס התיאורטי של מורגן שניסחה את ה"הלך רוח הזוגי" (couple state of mind).
סמסטר ב'
יחסי אובייקט וטיפול זוגי: גשר בין תהליכים תוך-אישיים ובין-אישיים - ד"ר שמשון ויגודר
מיניות ואינטימיות במרחב הזוגי - עינת נתן
בקורס זה ננסה לגשר על פיצול שהתפתח בין תחום הטיפול הזוגי והטיפול במין ומיניות. נכיר את המרחב הגופנפשי והמיני ואת האופנים בהם הוא משמש לבטא, לשחזר ולשכלל נושאים התפתחותיים בחיי הזוג והיחידים המרכיבים אותו. כמו המיניות הזוגית, גם השיח על מיניות בטיפול הזוגי יכול לנוע בין קצוות של ניתוק והצפה, שיכולים להתבטא בקריסה של המרחב הסימבולי אל הקונקרטי (למשל עיסוק במין במונחי תפקוד ללא התייחסות למיניות) או הימנעות כליל מהנושא.
מטרת הקורס לצייד את המטפל.ת הזוגי.ת בכלים שיאפשרו לצלוח את השדה הטעון רגשית הזה. בעזרת מודלים קליניים ותיאורטיים מעולם הטיפול המיני והפסיכואנליטי נאפיין את העמדה הקלינית בטיפול פסיכואנליטי במיניות (כולל התייחסות למתח ומבוכה בהעברה), נסקור את התפתחות העצמי המיני בהקשר התייחסותי ואת המשמעות של נושאים שונים במיניות הבוגרת (אוננות, פנטזיות, יחסי מין) כחלק מוויסות המרחב האינטימי שבין נפרדות לחיבור. נראה כיצד מושגים מעולם הטיפול הזוגי הפסיכואנליטי (כמו קנוניה לא מודעת) ניתנים ליישום גם במרחב המיני ונתייחס לנושא של ויסות תשוקה בזוגיות ארוכת טווח.
*****
סדנאות מרוכזות במהלך שתי שנות הלימוד:
פרפרים בבטן, אהבה בוערת ולב שבור: מטפורות בטיפול זוגי פסיכואנליטי - ד"ר תאיר כספי
'אין כימיה', 'יחסינו בפרשת דרכים', 'הקשר על פי תהום', 'אין ביננו ניצוצות' הן מטפורות נפוצות בהן פונים לטיפול זוגי מתארים את מצוקתם. מטפורות אלה חושפות כאב נפשי, חלקי עצמי ומצב עניינים ביחסים זוגיים. יתר על כן, מטפורות אף מעצבות ּומָבְנֹות את האופנים המורכבים בהם
אנשים חושבים, מרגישים, חווים ופועלים בתוך מערכת יחסים. בסדנה נתחקה אחר תפקיד השפה בכלל ומטפורות בפרט בטיפול זוגי פסיכואנליטי. נכיר את מושג המטפורה ואת מקומו בשפה הפסיכואנליטית ונעמוד על סגולותיה ותפקידיה החשובים של המטפורה בביטוי תכנים לא מודעים בתהליך הטיפולי. נבחן את השאלה מה מטפורות מסוימות חושפות ומאירות בתהליך הטיפולי ומה הן מטשטשות ומסתירות (לייקוף וג'ונסון, 1980). נוסיף ונעיין יחדיו בסוגיות ספציפיות, למשל, טיפול זוגי פסיכואנליטי בהפרעות גבוליות, דיכאון ועוד; התערבויות פרשניות המבוססות על מטפורות; תפקיד המטפורה במעבר מהממד הסובייקטיבי לממד האינטרסובייטקיבי בקשר הזוגי; ותפקידהבגישור בין בני הזוג ובקידום הבנה ואמפטיה ועוד. נעיין בטקסטים העוסקים בסוגיות אלה מאת רונלד פיירברן, ג'ואן אטווד, מארי מורגן, וירג'יניה גולדנר, מולי לדלם, דיוויד שארף ואחרים. משתתפי הסדנה יוזמנו להביא פגישות של טיפול זוגי במגמה לחדד את ההקשבה להיבטים הלשוניים והמטפוריים החבויים בטקסט הטיפולי
אם אין יחס מיני, האם טיפול זוגי בכלל אפשרי (לקאן) - אסף בבס
ז׳אק אלן מילר, ממשיך דרכו של לאקאן, כותב: ״ההיסטוריה של הפסיכואנליזה״:
״בפשטות, אם היה קיים אינסטינקט מיני במרחב האנושי, לא הייתה פסיכואנליזה משום שלא היה עלינו לשאול את עצמנו כל שאלה. זאת משום שהיה כח עיוור ואילם אשר היה מכוון ומוליך אותך אל עבר הפרטנר ההכרחי שלך, אל סוג הפרטנר, הטיפוס התקני, האחד שמתאים לך. ללא ספק, זה היה אידיאלי… אין צורך להיות פסיכואנליטיקאי, כדי לדעת שלא כך הדברים מתרחשים במין האנושי. המיניות האנושית אינה עוברת דרך האינסטינקט. האדם אינו הולך ישירות אל הפרטנר(ית) שלו. עליו לעבור דרך לבירינת שלם, דרך מבוכים, דרך היכל של תעתועים, דרך מבואות סתומים, ומיניותו הינה מנופצת, בעייתית, בעלת סתירות, ובסופו של דבר, ניתן לומר, כואבת.
אין אינסטינקט אלא פונקציות מורכבות ביותר - יש את האיווי, ישנה ההתענגות וקיימת האהבה. ומעל לכל זאת, כל אלה אינם מתואמים זה עם זה, אינם בהרמוניה ואינם מתכנסים אל עבר פרטנר אחד, זה שלגביו תהיה לנו וודאות שהוא האחד או האחת.״
בסדנה נבקש לבחון, דרך קריאה בכתבים נבחרים של לאקאן וממשיכיו, מה נגזר מהיעדר היחס המיני על גורל היחסים האפשריים בין גברים ונשים (אבל לא רק), מה בין איווי, התענגות ואהבה? והאם טיפול זוגי בכלל אפשרי?
המערכת המשפחתית - שלומית גילוני ברק
זוגיות בעידן משתנה - ד"ר ריבי אפרת
האם זוגיות להט"בית (הומו-לסבית-טרנסג'נדרית-ביסקסואלית) היא 'אחרת' במאפיינה? ואם כן, מהם אותם מאפיינים אחרים וכיצד הם באים לידי ביטוי בהפנמות של מטופלות ומטופלים, מטפלות ומטפלים זוגיים? איך נזהה בקליניקה את ההשפעה של העמדות הסקסיסטיות החברתיות ואת לשון החוק, על הדינמיקה בין בני הזוג? מה קורה כשיש הבדלים בין בנות הזוג במידת הקבלה העצמית ו/או החשיפה העצמית? כיצד מתמקמת המטפלת הסיסג'נדרית-הטרוסקסואלית במפגש עם הזוגיות ה'אחרת' ומה קורה כאשר המטפל/ת שייכים לקהילה הלהטבית?
בשאלות אלו ונוספות נדון במטרה להפגיש את תלמידי המסלול לטיפול זוגי עם ייחודיות הדינמיקה הזוגית הלהט"בית, ולהשתמש בידע זה בעבודה זוגית. מומלץ להביא דוגמאות ושאלות מהקליניקה.
החוזה הזוגי ויחסים א-מונוגמיים - שילי ורדימון
אף שתופעת היחסים הא-מונוגמיים קיימת ופעילה בתרבות זמן רב, החשיבה הפסיכואנליטית ממעטת עד נמנעת מלדון בה עשורים רבים. אנו נדרשים ראשית להתייחס לשאלה מדוע מתקשה המחשבה הפסיכואנליטית לדון דיון בעל ערך בתופעה. בנוסף, מתבקשת הצעת כיווני מחשבה שישמשו מצע לפתיחת אפשרויות מחשבה בנושא.
ננוע יחדיו על קו שראשיתו בחשיבתה של קארן הורני בשנת 1928 אודות המונוגמיה, וניסיונותיה דאז לפצח מדוע החשיבה הפסיכואנליטית מתקשה להפנות את מבטה הביקורתי גם לאידיאל הרומנטי המונוגמי. משם, נצליב את רעיונותיה של הורני עם חשיבתם של הוגים התייחסותיים כמיטשל ומסלר-דיוויס, ונחשוב מחדש על המשאלות והפחדים המניעים אותנו ביחסים. התפיסה של עצמי מרובה ושל יחסים - מונוגמיים וא-מונוגמיים כאחד - מעמתים אותנו לנצח עם האחר והמרובה שבתוכנו ומחוצה לנו.
החוזה הזוגי, כמו ההכרה ההדדית על פי בנג'מין, נע תמיד בין הכרה להרס; הוא נרקם על פי רוב באופן לא מודע ו/או לא מפורש, ולא פעם דווקא החריגה ממנו חושפת אותו. בתנועה בין הצורך למימוש עצמי לבין הצורך בחיבור ובשותפות, נדרשים בני הזוג לשאלת הרצונות והצרכים של כל אחד ואחת, ונעים בין יצירתו והריסתו של חוזה זוגי כיצירה מתמשכת של חיים משותפים.
זוגיות במעגל הפריון - רחלי פנט
מעבר לדינאמיקה הייחודית לכל זוג, מעגל הפריון מציף תמות ודינאמיקות אופייניות לכל צומת. אבני דרך התפתחויות כמו הריון, לידה, הרחבת המשפחה וגיל המעבר מציפות קונפליקטים וקשיים סביב פוטנטיות, עקרות, בגידת הגוף, נפרדות והתמזגות, יצירה אל מול מוות ואבל, הזדקנות והתחדשות.
המסע לפיריון והורות מכניס לבועה הזוגית גם גורמים חיצוניים כמו הממסד הרפואי, המשפחה המורחבת, אתגרים של הריון בסיכון, מוסדות הדת ונורמות תרבותיות.
בסדנה נדון בשאלות מסוג זה ונרחיב את הידע אודות האתגרים הזוגיים והמשברים המתלווים למעברים אלו, כמו חרדות ודיכאון בזמן ההיריון, הלידה ולאחריה, לידה טראומטית, תסמונת הקן המתרוקן. נבחן כיצד אפשר לעזור לזוגות לפתוח מרחב חדש, לעיבוד מחדש של מטעני העבר ועבודה זוגית מעמיקה, המביאים לשינויים בדרכי ההתמודדות. משתתפי הסדנה יוזמנו להביא מקרים של טיפול זוגי מהקליניקה הנוגעים לתחום מעגל הפריון.
טיפול ברומן מחוץ לנישואין - טל אמריליו
***
