לימודי המשך - פרויד וממשיכיו
תכנית הלימודים עבור המחזור שהתחיל את לימודיו במסלול בשנה"ל 2021/2022
לימודי המשך - שנה ג' - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024*
סמ' א':
העברה - הוגו גולדיוק
בסמינר נעקוב אחרי האופן בו פרויד פוגש ומפתח את רעיון העברה כמושג מרכזי של החשיבה הפרוידיאנית. נקרא ונחשוב על היבטים שונים וקונפליקטואליים של ההעברה, כגון: העברה "כחיבור מזויף", העברה כמכשול או כסוכן של התהליך האנליטי, העברה כמכילה תשוקות או זיכרונות, העברה כמבטאה אהבה או שמא שנאה, עד ההעברה כביטוי רפטטיבי של הנפש. כמו כן נזהה כמה התייחסויות חלוציות של פרויד על 'ההעברה הנגדית' ונראה איך הרעיונות של פרויד התפתחו אצל ממשיכיו.
בהתאם למהות הקלינית של מושג ההעברה, נשתדל לחבר את הקריאה עם דוגמאות קליניות של פרויד עצמו, של המנחה ושל המשתתפים בסמינר.
סמסטר א' יום ראשון 15:00-16:30
סמינר קליני -תיאורטי -רות גולן, ד"ר שרון שטרית
הסמינר הקליני נועד לאפשר דיון והתנסות ביישום עקרונות ההגות הפרוידיאנית בקליניקה בת זמננו. השאיפה היא לעשות שימוש בתהליך של הדרכה לצורך בחינת התיאוריה בראי הקליניקה ולהיפך. דגש יושם גם על סוגיות הנוגעות לטכניקת ההתערבות וההקשבה הפרוידיאנית.
סמסטר א' יום ראשון 17:00-18:30
פרוורסיה - מרגי קפלינסקי
הפרוורסיה מאימת ומרתקת, היא מעוררת שיפוטיות חברתית לצד סקרנות וחשיבה יצירתית. מורכבות זו מביאה לכך שהאמנות והספרות עסקו בה ציירו אותה וכתבו אותה, וכך עשה גם פרויד. למרות האוירה השמרנית בתקופתו הוא גילה אומץ ופתיחות רבה להבנת הפרוורסיה, הן מהאספקט ההתפתחותי, הן המבני והן הדינמי. נראה כי הבנתו של פרויד את הנושא הייתה רחבה הרבה יותר מתיאור התנהגות, כמו תפיסתו את המיניות.
בקורס נקרא יחד את המאמרים המרכזיים של פרויד בנושא – שלוש המסות על המיניות, מכים ילד, הבעיה הכלכלית של המזוכיזם, הפטישיזם, והפיצול שבאגו. הקריאה המשותפת תהיה לנו מצע להבנה ולדיון בנושא, תוך חיפוש לביטויי הפרוורסיה בחיי היום יום בכלל ובקליניקה בפרט.
סמסטר א' יום ראשון 18:45-20:15
סדנה בחופשת הסמסטר:
מבט חדש על תפיסת האדם והריפוי על פי פרויד - פרופ' רחל בלס
רחל בלס, שמוכרת בעולם כאחת החוקרות המרכזיות בימינו את הגותו של פרויד, פרסמה במהלך שלושה עשורים מאמרים רבים, שבהם היא מאירה באור חדש את יסודותיה והתפתחותה של חשיבתו של פרויד על הנפש וריפויה, ומערערת תפישות מקובלות ביחס לחשיבה זו. דרך קריאה קרובה של כתביו היא גם מראה כיצד אין הם מציגים מודלים שלמים וגמורים (שכמובן, עוברים התפתחות עם הזמן), אלא מהווים שיתוף של פרויד את קוראיו בהתלבטויות, קונפליקטים, שאלות וספקות בעוד הוא חושף ומבסס את תובנותיו לגבי המציאויות החדשות שהוא פגש והאמונות שהנחו את חקירותיו.
בסדנה זו נפגוש את המבט של רחל על פרויד דרך דיון עמה. לפני הסדנה התלמידים יקראו מספר ממאמריה (חלקם בתרגום לעברית) ובסדנה יעלו שאלות שיובילו לעיון מחדש בחשיבתו של פרויד.
סדנה בת מפגש אחד ביום ראשון 25/02/2024 בין השעות 15:00-20:30.
סמ' ב':
אדיפוס - פרויד וממשיכיו - ג'יזל ורד
We will examine the generative development from the discovery of the Oedipus complex and its declinations: the positive and negative one, the pre-Oedipus, the Ante-Oedipus, the Counter-Oedipus and the post -Oedipus.fp
We would also like to touch upon the question of structuration, triangulation and “tierceity” and in this perspective, we will ask ourselves if this fundamental construction may bring to a new paradigm i.e. to consider the Oedipus complex as a contemporary hosting structure, broader than a constraining one, or to consider it as a timeless structural construction put in context of another post – Freudian form of thinking.
סמסטר ב' יום ראשון 15:00-16:30
סמינר קליני טכני - רות גולן, ד"ר שרון שטרית
הסמינר הקליני נועד לאפשר דיון והתנסות ביישום עקרונות ההגות הפרוידיאנית בקליניקה בת זמננו. השאיפה היא לעשות שימוש בתהליך של הדרכה לצורך בחינת התיאוריה בראי הקליניקה ולהיפך. דגש יושם גם על סוגיות הנוגעות לטכניקת ההתערבות וההקשבה הפרוידיאנית.
סמסטר ב' יום ראשון 17:00-18:30
.
פרויד של הקבוצות: המימד הקבוצתי-חברתי-תרבותי של הסובייקט הפרוידאני - ד"ר יוסי טריאסט
הקורס יעסוק בהיבט החברתי-תרבותי של הסובייקט האנליטי דרך קריאה בשלושת מאמרי היסוד: הפסיכולוגיה של ההמון והאנליזה של האני; טוטם וטאבו; תרבות בלא נחת. על הדרך נעסוק גם 'במלחמה למה'. בדרך כלל נקראים מאמרים אלה במנותק מגוף הידע הפרוידיאני העוסק במעשה הטיפול – אך אנו נעסוק בהם כמקשה אחת המכוננת בהדרגה את תפיסת הסובייקט הפרוידיאני. בראיה זו, חקירת הלא מודע מוליכה בהכרח מחקירת ה'לא מודע' של היחיד - אל הזוג, אל הטריאדה, אל הקבוצה (הקטנה והגדולה) ומשם אל ה'אל-קבוצתי' – 'המטריקס' - וחזרה (באופן ספיראלי) אל היחיד. העיסוק בפסיכואנליזה 'של' ו'בתוך' קבוצה יספק גם את הזיקה אל הדוגמאות הקליניות שישובצו בקורס.
סמסטר ב' יום ראשון 18:45-20:15
סדנת קיץ:
דחף החיים ודחף המוות - פרופ' מירב רוט
התהוות:
התהוות - המפגש האישי עם תלמידי מסלול פרויד
קיימת אפשרות ללוות את לימודי התיאוריה והפרקטיקה ב 6 מפגשים המיועדים לבחון באופן התנסותי-חווייתי את ההיבט הסובייקטיבי של המפגש עם 'פרויד' והגותו. ההנחה העומדת בבסיס של הצעה זו, היא כי כל תיאוריה (בוודאי זו שאביה מולידה הוא פרויד) מעוררת 'טרנספרנס' המשפיע על זיקתנו לתכני התיאוריה, לתהליך הלמידה שלה, לשימוש (המודע והבלתי מודע) שאנו עושים בה ולטיבו של המיכל הארגוני – קבוצת הלמידה – שבתוכה מתנהלת הלמידה. המסגרת (שזכתה בתוכנית לכינוי 'התהוות') אינה חובה בשנה ג ותינתן רק על פי בחירת התלמידים.ות.
*****
*ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים המוצעת.