גישה חדשנית לשיפור ההעינות לטיפול בבריאות הנפש: הדרכה מבוססת משחוק
מחקר חדש בהובלת ד"ר אילנה דובובי יחד עם סטודנטית לתואר המוסמך ענת פינקו נאור מהחוג למדעי האחיוּת, בית הספר למקצועות הבריאות, אוניברסיטת תל אביב, מציע דרך יצירתית לשיפור ההיענות לטיפול בקרב מטופלים ומטופלות באשפוז פסיכיאטרי – בעזרת גיימיפיקציה.
שילוב משחקים בתהליך ההדרכה
במחקר השתתפו כ-90 מטופלים ומטופלות, שאובחנו עם דיכאון מג'ורי, מאניה או הפרעה דו-קוטבית. המשתתפים.ות חולקו לשתי קבוצות:
-
קבוצת ההתערבות קיבלה הדרכה מאחיות באמצעות משחקי זיכרון ורביעיות שפותחו במיוחד עבור המחקר, וכללו תוכן בנושאים של זכויות, חובות ונהלים במחלקה.
-
קבוצת הביקורת קיבלה הדרכה בשיטות המסורתיות – חוברת מידע ושיחה אישית.
ההשפעה של שיטות ההדרכה נמדדה לפני ואחרי ההתערבות באמצעות שאלונים שבחנו ידע, תחושת מסוגלות עצמית (self-efficacy) ורמת שיתוף הפעולה בטיפול.
תוצאות מבטיחות
הממצאים הראו כי שתי הקבוצות שיפרו את רמת הידע והמסוגלות העצמית שלהן – אך השיפור בקבוצת המשחק שקיבלה הדרכה מבוססת מישחוק היה משמעותי ומובהק יותר. בנוסף, נצפה כי מטופלים שקיבלו הדרכה מבוססת מישחוק היו מעורבים יותר בתוכניות טיפול השונות באישפוז כגון ריפוי בעיסוק.
מסקנה: משחק הוא לא רק לילדים
המחקר מצביע על כך שגישה מבוססת משחקים יכולה לתרום להגברת הידע, לחיזוק תחושת המסוגלות ולשיפור המעורבות של מטופלים.ות באשפוז פסיכיאטרי. מדובר בכלי הדרכתי פשוט, נגיש, ויעיל, שיכול להוות תוספת משמעותית לארגז הכלים של צוותי האחים והאחיות ובריאות הנפש.