לימודי המשך - הזרם העצמאי בפסיכואנליזה
תכנית הלימודים עבור המחזור שהחל את לימודיו במסלול בשנה"ל 2016/2017
שנה ו' - שנה"ל תשפ"ב 2021/2022
סמ' א': שש סדנאות**
**ההרשמה הינה גלובלית לכל סמסטר. לא ניתן להירשם רק לחלק מהסדנאות.
המשגתי את ה"פתוי האתי" יוצרת מפגש בין הגותו של הפילוסוף עמנואל לוינס, הרואה את האתיקה כאחריות אסימטרית כלפי האחר, לבין חשיבתו של הפסיכואנליטיקאי ז'אן לפלאנש Laplanche Jean והמושג שלו 'הסקסואלי'The Sexual , אשר מציבה את האחֵר המבוגר המשמעותי הראשוני כמי שמלכתחילה הוא בחזקת מפתה לנפש התינוק בגלל הפיתוי הראשיתי שמפעיל עולם המבוגרים על הילד. אסימטריה אתית קשורה לעובדה שעולם המבוגרים נושא באחריות אסימטרית כלפי התינוק ואחר-כך הילד, כאשר הישרדותו הפיזית והנפשית תלויות ב'אתיקה כאחריות עבור האחר' . לכן האתיקה של האנליטיקאי כאחריותו המושקעת רגשית כלפי האחר, נתפסת כמהותית לטיפול. האסימטריה של המצב האנליטי אינה נבחנת עוד במונחים של כוח, אלא במונחים של אחריות: אחריות כלפי הפיתוי שהוא אינהרנטי לעצם הצעת האנליזה, אחריות כלפי המסגרת האנליטית שהאנליטיקאי או האנליטיקאית הם המופקדים על שמירתה, אחריות כלפי התהליך האנליטי שבו הם לוקחים בהכרח חלק, תוך הבאה בחשבון של התשוקה ההכרחית שלהם עצמם. כל זה מוביל לראיית מקורות האתיקה במקורות הנשיים-האמהיים של היכולת האנושית לאחריות כלפי האחר,
זוהי סדנת המשך לסדנה: "לפלאנש: יסודות חדשים עבור הפסיכואנליזה" שניתנה על-ידי ויויאן שטרית-וטין.
סדנה בת שלושה מפגשים בימי חמישי 14/10/21, 21/10/21, 28/10/21, בין השעות בין השעות 15:15-18:30.
הפסיכואנליזה החלה את התפתחותה דרך הגוף, מתוך הטיפול בסימפטומים גופניים של היסטריה, ושאלת היחס גוף-נפש היא שאלה מהותית שנותרה חידתית ומלווה אותנו מאז ועד היום.
בשלושת המפגשים של הקורס נעסוק בנושא הגוף-נפש אצל ויניקוט ובהשלכותיו על חדר הטיפולים. דרך חומרים תיאורטיים וקליניים, ננסה לבחון ולהתייחס למקום הגוף, ליחסי הגוף-נפש ולמשמעותם של סימפטומים פסיכוסומטיים בתפיסתו של ויניקוט.
נתחיל במאמר הראשוני של פרויד "הטיפול הנפשי" (1890) כרקע לנושא ולסקירת ההתפתחות שקדמה לויניקוט, ונקרא ביחד את המאמר הקנוני של ויניקוט The Mind And Its Relation To The Psych-Soma"" (1949) ומאמרים נלווים.
סדנה בת שלושה מפגשים בימי חמישי 4/11/21, 11/11/21, 18/11/21, בין השעות 17:00-20:15.
"כמו מצב ה-reverie האנליטי, מצב הכתיבה הוא צורה של חלימה ערה, חוויה של חיים ב'גבול החלימה'". (אוגדן, "על כתיבה פסיכואנליטית")
מראשית ימיה של הפסיכואנליזה הטיפול והכתיבה שזורים זה בזה, ומימיו של פרויד ועד ימינו פיתחה הפסיכואנליזה סוגה ספרותית ייחודית. בסדנה נחשוב מהי סוגת הכתיבה הפסיכואנליטית, מה מייחד אותה ובאיזה אופנים הטיפול והטקסט מפרים ומעשירים זה את זה. נשאל מהי אותה חלימה ערה המצויה בלב מצב הכתיבה, וכיצד, בדומה לטיפול, מצב הכתיבה הוא מדיום של חיפוש אחר אמת נפשית עמוקה. עיקר הסדנה יוקדש לקריאה משותפת של טקסטים פסיכואנליטיים פרי עטן של המשתתפות ולחשיבה משותפת לגבי איסוף רעיונות וחוויות ואריגתן לטקסט.
הסדנה מיועדת לתלמידות המתעניינות בכתיבה פסיכואנליטית וכליווי לכתיבת עבודת הגמר.
סדנה בת שלושה מפגשים בימי חמישי 25/11/21, 2/12/21, ובסוף הסימסטר 6/1/22, בין השעות 15:15-20:30.
וינייטות על הרשת (הגריד) - ד"ר משה ברגשטיין
ביון יצר את "הרשת" ככלי לסיווג מחשבות, על בסיס תיאוריית החשיבה שלו. השימושים השונים שלה כוללים תקשורת בין מטפלים והגברת האינטואיציה הקלינית. הסדנא תעסוק בלמידה של "הרשת", ובשימוש בה כדי "לקרוא" טקסטים של פגישות טיפוליות שיביאו המשתתפים, תוך בחינת האפשרות להגברת האינטואיציה הקלינית.
סדנה מרוכזת ביום חמישי 9/12021 בין השעות 15:15-20:30.
פרוורסיה: שפת האהבה ושפת השנאה - נגה בדנס
המיניות האנושית הנורמלית והפרווטית, עמדה במרכז החשיבה הפסיכואנליטית של פרויד. פרויד קבע שהאדם הוא יצור פולימורפי-פרוורטי, דהיינו שיש לו פוטנציאל לכל הסטיות המיניות ובכך שלל פרויד את היות אובייקט מיני אחד וקבוע.
הוצאת הביולוגי (רבייה) מהמיניות הפכה את המיניות לרבת משמעות וביטויים: לביטוי של אהבה ושנאה, שיקוי אנטי חרדתי, טקטיקה פתיינית-מניפולטיבית, אומנות. המיניות הפכה למין יחסים עם אינספור תסריטים נפשיים ווריאציות מיניות בהקשר של מערכת יחסי אובייקט. השלילה וההתכחשות למציאות ולסירוס, המאפיינים את הפרקטיקה הפרוורטית ע"פ פרויד, הפכו לאבני דרך בחשיבה הפסיכואנליטית מפרויד ואילך.
יש הטוענים שבפרווסיה מעולם לא הייתה אהבה, האמנם?
יש הטוענים שהפרווסיה היא אופנות יחסים נצלנית, משתלטת, מוחקת את השונה והלא מוכר, מוחקת את הזיקה אני-אתה, ובעיקר שוללת לחלוטין את צרכיו ותשוקותיו של האחר. האם בכלל המקרים עלינו להתייחס אל הפרווסיה כאל סימפום?כאל פתלוגיה? או אולי כאל אפשרות חיים אפשרית?
הסדנא תנסה לחשוב שאלות אלו ואחרות תוך קריאה בטקסטים עדכניים מלווים בדוגמאות.
סדנה בת שני מפגשים בימי חמישי 16/12/21, 23/12/22, בין השעות 16:00-20:30.
הפסיכואנליזה של ההתמסרות: תפיסתו של עמנואל גנט - ד"ר בעז שלגי
סדנה מרוכזת ביום חמישי 30/12021 בין השעות 15:15-20:45.
סמ' ב': שתי סדנאות, כל אחת חצי סמסטר (ששה מפגשים)
טיפול התייחסותי עם מטופלים הסובלים בעקבות טראומה מינית מורכבת והפרעות דיסוציאטיביות - ד"ר צביה זליגמן
הקורס ידון בסוגיות שונות הנוגעות לעבודה הטיפולית ההתייחסותית עם מטופלים שנפגעו מינית, פגיעה מורכבת, במהלך ילדותם. ננסה לעקוב אחר ההסתגלות הנפשית ההישרדותית של ילדים במציאות של פגיעה על ידי הקרובים להם אשר מאפשרת את המשך הקיום לנוכח המציאות של הרוע, ובהשלכות של הסתגלות הישרדותית זאת על מהלך החיים. נתבונן בעמדה של המטפלת בעבודה טיפולית זו עם נפגעי טראומה מורכבת וננסה להבין מהי המשמעות של להיות/לחיות עם המטופל באזורי הטראומה והדיסוציאציה. נתייחס לסוגיות הקשורות למבנה הייחודי של הזיכרון הטראומטי, התקשרות לתוקפן, דיבור אל אזורי חיות ומוות, ועבודה עם חלקים מנותקים בנפש. הרעיונות התיאורטיים והקליניים ילוו בקריאה של טקסטים תיאורטיים וקלינים ויודגמו באמצעות תיאורי מקרה.
סדנה בת שישה מפגשים בימי חמישי 24/2/22 , 3/3/22, 10/3/22, 24/3/22, 31/3/22, 7.4.22, בין השעות: 16:45-20:00.
האלמנט המיסטי בפסיכואנליזה או "תיאוריות השדה המאוחד" - ד"ר אליס בר-נס
הקורס יעסוק בתיאוריות פסיכואנליטיות מרכזיות, תוך התמקדות בהנחת מוצא - הסמויה לעיתים קרובות - שמצויה בליבן של התיאוריות - הנחת החפיפה הנפשית, כלומר הקשר המיסטי בין מטפל למטופל. ההנחה הזו, שכפי שהקריאה תראה, מלווה את הפסיכואנליזה, לרוב כצל סמוי - עוד מימיו של פרויד . עם זאת, היא עברה טרנספורמציות רבות אצל תיאורטיקנים שונים שבמודע או שלא במודע נשאו אותה הלאה. היא הלכה והתרחבה והשתכללה, כך שאנליטיקאים מרכזיים, כגון אייגן, מכנים את עצמם כיום "מיסטיקן פסיכואנליטי".
תחילה נגדיר בקצרה מהו "מיסטי" בהקשר הפסיכואנליטי בעזרת הספרות המקצועית בתחום, לפני שנבחן את השימושיות של מושג זה, ששאול מחקר הדת – ככלי להבנת תיאוריות פסיכואנליטיות. לאחר מכן, נעסוק בתחנות משמעותיות בתולדות הפסיכואנליזה הנוגעות להתפתחותו של האלמנט המיסטי: נעסוק בפרויד, פרנצי , ביון, וויניקוט, ובקולות עכשוויים כגון אוגדן, בולאס אייגן, ואשל . דרך טקסטים אלה, נבחן מופעים שונים של ההיבט המיסטי. לצד זאת, יודגש האלמנט המחבר: הנחת השדה הנפשי או החפיפה הנפשית כ"רכיב הפעיל" של העבודה הפסיכואנליטית.
נושאי הקורס:
מיסטיקה - הגדרה של הבלתי ניתן להגדרה
פרויד - הלא מודע המתקשר
פרנצי - 'אורפה' והקריאה הקוסמית של הילד המעונה
ביון - מיכל מוכל והאמת האלוהית
ויניקוט - המרחב המעברי ומיסטיקת המפגש
אוגדן - הנפש המשותפת של השלישי האנליטי
בולאס - האובייקט המתמיר המקודש והלא-מודע הנומינוזי
אשל - הינכחות, הינתנות ואוניו- מיסטיקה
בראון- הלא מודע האינטרסובייקטיבי- "תיאורית שדה" ביוניאנית
אייגן – אזור האמונה ופני האל במפגש האנליטי
יינתנו הפניות לטקסטים עבור כל מפגש, שחלקים מהם ייקראו יחד ויידונו בקבוצה .
*רשימת התיאורטיקנים היא רשימה מקסימלית. נשתהה עם כל אחד מהםבהתאם לקצב הדיון הקבוצתי, ורמת ההתעמקות שהקבוצה תבחר, כך שאין התחייבות לכסות את כל הנושאים.
סדנה בת שישה מפגשים בימי חמישי 28/4/22 , 12/5/22, 19/5/22, 26.5.22, 2.6.22, 9/6/22, בין השעות: .16:30-20:00.
*****