לימודי המשך - לבוגרי מסלול פסיכותרפיה קלייניאנית

 

 

תכנית הלימודים עבור כיתה שמורכבת מתלמידים שהחלו את לימודיהם במסלול בשנה"ל 2014/2015 ומתלמידים שהחלו את לימודיהם במסלול בשנה"ל 2016/2017:

 

 

שנה ד' ושנה ו' - שנה"ל תש"פ 2019/2020

הרחב הכל
האלביתי - קריאה תלמודית במאמר והקשריו - ניצה חזן

חיבורו של פרויד, "האלביתי", מתחקה אחר תחושת הזרות הקיימת בתוך האינטימי עצמו. 

"האלביתי"  מעורר בעת ובעונה אחת , תחושת מוכרות וחוויה של אימה וצמרמורת. זהו, הסודי והמסתורי,  הזר והלא ידוע, המושך, המסקרן והמסוכן, ובה בעת מורה "האלביתי" , על בית מעורר געגועים ותשוקה. נתבונן על חווית התעתוע.   נדון בתמות פסיכואנליטיות שהמאמר מעורר כמו חרדת הסירוס, ה- "סצינה הראשונית", וחווית הטרור סביב קבלת עובדת המוות. כמו כן נתייחס לסוגיית "הכפיל", ולגוף ו"האלביתי".

נתייחס לחוויית "האלביתי" באומנות, בספרות ובקולנוע.

נקרא את "איש החול", שהיווה בסיס לכתיבתו של פרויד את "האלביתי", ומאמרים של אינס סודרה, גריגוריו קוהון, רוזיני פרלברג, גוליה קריסטבה ועוד.

סמסטר א' יום ראשון 16:30-18:00

צרות עין והכרת תודה - המשך - קריאה תלמודית במאמר והקשריו - יעל חנין

צרות-עין והכרת תודה (1957)  היא עבודתה  התיאורטית הגדולה האחרונה של מלאני קליין. עבודה  זו דנה בצרות-עין, כרגש וכפנטסיה לא-מודעת שמתבטאת בדחף להרוס את האובייקט הפנימי הטוב, ולכן הינה התכונה האנושית שמעלה את החרדות הקשות ביותר, את הרתיעה הקשה ביותר ואת הגנות האינטנסיביות ביותר. עבודה זו המונה 60 עמודים וכוללת 8 פרקים ומבוא, הינה העיבוד הרחב והמקיף ביותר של מכלול התיאוריה של קליין על דחפי החיים והמוות, מבנה העמדות, והתסביך האדיפאלי. במאמרה זה חוקרת קליין את ההגנות כנגד צרות-העין ואת הקשר שלהן לדומיננטיות של העמדה הסכיזואידית-פרנואידית ולנרקיסיזם. לצד הדגשים והחידושים התיאורטיים במאמר קליין מקדישה בו גם חלק נרחב לשאלות הטכניות של העבודה הקלינית עם צרות-עין ומביאה דוגמאות קליניות רבות הרלוונטיות לעבודתנו. לאורך הקורס נקרא את המאמר בשלמותו יחד  מאמרים נוספים של בטי ג'וזף, ג'ון שטיינר ואחרים, שנכתבו בעקבותיו.

הקורס מיועד גם למי שלא למדו בשנה שעברה.

סמסטר א' יום ראשון 18:30-20:00

פרידות, אבדן ואבל בפסיכואנליזה, בספרות ובקולנוע - ציפי שיץ

בקורס נעסוק בפרדה, אובדן ואבל, בחוויה הרגשית של אובדן מכל סוג שהוא, ונדון בתרומותיהם של פרויד, קליין, שטיינר ואנדרה גרין להעמקת ההבנה של תהליכים אלה. נחבר את הדברים לדוגמאות קליניות.

נקרא ונדון בנובלה העוסקת בהיאחזות בעבר רע ובהקפאת ההווה כדי להימנע מחוויית האובדן, ובתוצאות הטרגיות של מהלך כזה. נצפה ונדון בסרטים העוסקים בתחושות אובדן ובכאבי ההחמצה של הדמויות, באופני התמודדותן עם תחושות אלה, בתהליך האבל שהן עוברות ובשינוי המתאפשר כתוצאה מכך.

סמסטר ב', יום ראשון 16:30-18:00

סדנא מרוכזת בחופת הסמסטר - מועד הסדנא יפורסם בהמשך.

מעבר לעיקרון העונג - נגה בדנס

מושג דחף המוות, על חידושו הרדיקאלי, הוצג לראשונה עיי פרויד במאמרו "מעבר לעקרון הענג" 1920. מושג זה נותר אחד המושגים המרכבים והעמוקים שנדרשו להסברת תופעות נפשיות קשות הנמצאות בראשית החיים והנפשיות.

בסמינר נתעמק במאמר זה ובסיבות שהובילו את פרויד להניח את קיומו של דחף המוות. נמשיך ונחשוב עם פרשנויות תאורטיות וקליניות מאת הרברט רוזנפלד, מייקל  פלדמן, אריק ברנמן, בטי ג'וזף, חנה סגל,דויד בל ואחרים.

סמסטר ב' יום ראשון 18:30-20:00

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive