לימודי המשך - לבוגרי מסלול פסיכותרפיה קלייניאנית

 

 

תכנית הלימודים עבור כיתה שמורכבת מתלמידים שהחלו את לימודיהם במסלול בשנה"ל 2014/2015, 2016/2017 ו- 2018/2019:

 

לימודי המשך - שנה"ל תשפ"ג 2022/2023

 

לימודי ההמשך פתוחים לכל בוגרי המסלול. הלימודים מתמקדים בקריאה מעמיקה של מאמרים ותיאורטיקנים הקשורים בחשיבה הקלייניאנית. בכל סמסטר תתקיים פגישת התהוות עם יעל חנין.
שעות הלימוד של לימודי ההמשך 16:30-20:00.

הרחב הכל
קריאה ב"מצבי נפש מיניים" מאת דולנד מלצר - ארנה אלבק

הוצאת תולעת ספרים 2021,

עריכה מדעית של התרגום לעברית: ארנה אלבק, מלכה הירש נפחן, מרגי קפליניסקי.

בספרו זה מלצר מציג תיאוריה מבנית מחודשת של ההתפתחות הנפשית-מינית ושל מבנה הנפש הנובע ממנה. לשיטתו, הנפש האנושית בנויה כמשפחה של הזדהויות המבוססות על הסיטואציה המינית של הילד בקשר לסצנה הראשונית. מלצר נשען על התיאוריות של פרויד, קליין, אברהם וביון, ועל מושגים מרכזיים מתוכן כגון: הסצנה הראשונית, פיצול ואידיאליזציה, הזדהות השלכתית, למידה מהניסיון ועוד. הוא מרחיב ומעשיר מושגים אלה ומצמיח מתוכם הבחנות חדשות משלו - בין מיניות בוגרת למיניות ילדית, בין פולימורפיות לפרוורסיה, ומושגים חדשים משלו – אידיאל-הסופר-אגו, האובייקט המשולב, הזדהות השלכתית חודרנית והזדהות הפנמתית. הבחנות ומושגים אלה מודגמים על ידו בתיאורי המקרים הרבים המופיעים בספר.

בקורס נקרא יחד את הפרקים 7-10 בספר. כמו כן, כהכנה לקורס, מומלץ לקרוא את המבואות ואת ההקדמה של מלצר עצמו לספר.

סמסטר א' יום ראשון 16:30-18:00

 

על הנפרדות - דרך שני מאמרים: בריטון ומלצר - אבי בקר

נפרדות היא בעצם נקודת מפגש שמאפשרת גדילה ושינוי. יחד עם זאת, היא גורמת לאי נוחות, בהלה וחרדה מפני אובדן כוחות בשל ההכרח להכיר בתלות.

הכרה זו בתלות מכאיבה וגוררת שימוש בהגנות של אומניפוטנטיות, שלילת המציאות והכחשת הכאב.

הגנות אלו יכולות להיות פתולוגיות ולהקשות על תהליך תקין של צמיחה והתפתחות.

בקורס ניפגש עם נושאים אלה דרך שתי נקודות מבט.

במהלך הסמינר נקרא שני מאמרים:

Donald Meltzer- The relation of anal masturbation to projective identification.

Ronald Britton- The missing link: Parental sexuality in the Oedipus complex.

סמסטר א' יום ראשון 18:30-20:00

 

בטי ג'וזף - סדנה קלינית - נעמי שביט, החברה הפסיכואנליטית הבריטית

סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים.

מועד הסדנה יפורסם בהמשך.

שאלת הנרקיסיזם בחשיבתו של הרברט רוזנפלד - מיכל זלינגר

.Rosenfeld, H. (1987) Chap 6. Destructive Narcissism and the Death Instinct. 104 -133.

בתוך:

Rosenfeld, H. (1987). Impasse and Interpretation: Therapeutic and anti-therapeutic factors in the psychoanalytic treatment of psychotic, borderline, and neurotic patients. New Library of Psychoanalysis. London: Tavistock) (הספר נמצא ב-   PEP)

במאמר זה רוזנפלד ממשיך לחקור את  שאלת הנרקיסיזם ומביא בפנינו שפע של דוגמאות קליניות. ניקרא יחד את המאמר אשר יאפשר לנו הרחבה, העמקה והתבוננות בהתפתחות החשיבה  התיאורטית    והקלינית  ויהווה בסיס להתבוננות על מיקרים שבטיפולכם.

בהתאם להתפתחות השיח בינינו נוכל להרחיב את הקריאה  במאמרו של ג'ון  שטיינר המושפע וממשיך את חשיבתו של רוזנפלד  "הקונפליקט בין אבל ומלנכוליה" מתוך ספרו לראות ולהיראות – להגיח ממסתור נפשי.

סמסטר ב', יום ראשון 16:30-18:00

על הזדהות, בדידות ומצבו של העצמי - דרך שני מאמרים של מלאני קליין -יעל חנין

מאמריה של קליין מזכירים בנשימה אחת את התהליכים הנפשיים המתחוללים ביחס לאובייקט (object) וביחס לעצמי (self), אולם על פי רב, הדגש במאמריה הוא על השינויים המתרחשים באובייקט כתוצאה מתהליכי ההזדהות ההשלכית.

בקורס הנוכחי יהיה העצמי במרכז תשומת הלב שלנו ואנו נבחן את תהליכי ההשלכה וההפנמה ההזדהותית (projective and interjective identifications) מנקודת מבטו, באמצעות שניים ממאמריה המאוחרים של קליין: "על ההזדהות"(1955) ועל הבדידות"(1963).

במאמר מ-1955 קליין חוקרת לא את השינוי באובייקט שמביאה ההזדהות השלכתית, אלא את השינוי בזהות של הסובייקט המתרחשת כתוצאה מהחדירה לאובייקט. באמצעות מנגנון ההזדהות ההשלכתית הסובייקט משתלט על האובייקט ורוכש את זהותו. מלאני קליין משתמשת בסיפורו של פביאן, הדמות הראשית ברומן מאת ג'וליאן גרין, שנכנס והופך לרצף של אנשים שונים כדי לדון בדרך זו במניעים לרכישת פסאודו-זהות. היא דנה גם בשאלת בחירת האובייקט להזדהות השלכתית, ובמצבי האגו וחרדותיו הנובעים מכך, לרבות גורלם של חלקים בעצמי המורגשים שנותרו מחוץ לזהות החדשה. מאמרה על הבדידות מ-1963, שהינו מאמרה האחרון של קליין (שלא הושלם בחייה ופורסם רק לאחר מותה) מוקדש למצבו של העצמי ולתחושת הבדידות הפנימית, שהיא, לדבריה, חלק מהמצב האנושי. במאמר היא מתארת ​​כיצד חוסר ביטחון פרנואידי כמו גם תהליכי אינטגרציה מובילים במהלך ההתפתחות

התקינה לבדידות בלתי נמנעת, תוך מתן דגש על בדידותם של חלקי האני שפוצלו והושלכו מתוך האני במצבים בהם לא מתאפשרת אינטגרציה. זאת לצד הבדידות והסבל הנפשי במצבים פסיכוטיים ומאנים-דיכאוניים. במאמר קליין דנה גם בגורמים המפחיתים את הבדידות, ובצורך בקבלת הבדידות.

בקורס נחשוב על עצמנו ועל מטופלינו בהקשר למאמרים אלה:

קליין, מ. (1955). על הזדהות.  בתוך: מלאני קליין, כתבים נבחרים ב',  תרגום לעברית: אורה זילברשטיין,  עריכה: יהושע דורבן ומירב רוט.  הוצאת "תולעת ספרים". 2012

קליין, מ. (1963). על תחושת הבדידות.  בתוך: מלאני קליין, כתבים נבחרים ב',  תרגום לעברית: אורה זילברשטיין,  עריכה: יהושע דורבן ומירב רוט.  הוצאת "תולעת ספרים". 2012  ע'  297-315.

סמסטר ב' יום ראשון 18:30-20:00

על התגובה הטיפולית השלילית - אורה יושפה מנדלבוים

פרויד : "ההתנגדות מלווה את הטיפול על כל צעד ושעל, כל הבזק מחשבה בודד, כל פעולה של המטופל, חייבים דין וחשבון להתנגדות ונוצרים כפשרה בין הכוחות שפניהם להחלמה לבין אלא שמתנגדים לה ..." [על הדינמיקה של העברה 1912 ].

בסדנא נעסוק בהתפתחות החשיבה על אחת התופעות הנפוצות והמתסכלות שנתקל בהן פרויד [מוכרת לכולנו], אותה הגדיר כ"אחת ההתנגדויות הרציניות ביותר והסכנה הגדולה ביותר". זו שבכוחה לאתגר ולעיתים להכשיל  את התהליך האנליטי כולו -  "התגובה הטיפולית השלילית" .

נתעכב על מרכיבי הליבה של התופעה ובכוחות הפועלים במצבים  אלו כפי שנוסחו על ידי פרויד וממשיכיו. נעסוק בניסיונות השונים שהוצעו לשם הבנת התופעה ופענוח הנחישות הבלתי מתפשרת והפרדוקסאלית הטמונה באדם שהורס את הטוב שברשותו, את שנותנים לו ובתוך כך את הישגיו שלו באנליזה.

סדנה מרוכזת בחופשת הקיץ ביום ראשון ה- 02/07/2023 בין השעות 16:00-20:00

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>