לימודי המשך - לבוגרי מסלול פסיכותרפיה קלייניאנית

 

 

תכנית הלימודים עבור כיתה שמורכבת מתלמידים שהחלו את לימודיהם במסלול בשנה"ל 2014/2015, 2016/2017 ו- 2018/2019:

 

לימודי המשך - שנה"ל תשפ"ב 20121/2022

 

לימודי ההמשך פתוחים לכל בוגרי המסלול. הלימודים מתמקדים בקריאה מעמיקה של מאמרים ותיאורטיקנים הקשורים בחשיבה הקלייניאנית. בכל סמסטר תתקיים פגישת התהוות עם יעל חנין.
שעות הלימוד של לימודי ההמשך 16:30-20:00.

הרחב הכל
חנה סגל - יצירתיות ואסתטיקה - אבי בקר

חנה סגל, מממשיכות דרכה של מלאני קליין, נודעה ביכולתה לזהות, להבין ולעבוד עם הפנטזיות הלא מודעות.

במהלך הקורס נקרא את מאמרה מ 1952 A Psychoanalytic Approach to Aesthethetics .

במאמר זה חנה סגל דנה ביכולת ליצירתיות ולחוויה אסתטית כקשורות ביכולת לשאת את ההתמודדות עם הפוזיציה הדפרסיבית על האובדן, הסופיות,  האשמה וניסיונות התיקון שאופייניים לה.

בנוסף סגל מצביעה על הגורמים לעכבות ולהעדר יכולת ליצירתיות, וכיצד אלה מובילים לנסיגה למנגנונים של פיצול, הזדהות השלכתית וקושי בסימבוליזציה.

לאורך הקורס נחשף לדוגמאות הקליניות שסגל מביאה וכן נשתמש בחומר קליני שיובא על ידי המשתתפים.

סמסטר א' יום ראשון 16:30-18:00

סמסטר א' יום ראשון 16:30-18:00

 

סמינר קליני בגישתה של בטי ג'וזף - ד"ר עמוס גור

נקרא בסמינר את שני המאמרים המוזכרים כאן ונדון בדוגמאות מהניסיון הקליני של המשתתפים. .בכל פגישה יביא משתתף אחד חלק של שעה טיפולית והמשתתפים ידונו בחומר תוך התייחסות למאמר. ניישם מושגים תאורטיים של ג'וזף על ההתרחשות בשעה הטיפולית.  המאמרים :

1. שינוי נפשי והתהליך הפסיכואנאליטי

2. יחסי אובייקט בפרקטיקה הקלינית

בתוך "איזון נפשי ושינוי נפשי ,אסופת מאמרים מאת בטי ג'וזף

תולעת ספרים 2020.

סמסטר א' יום ראשון 18:30-20:00

אריק ברנמן - החייאתו של האובייקט הטוב והאבוד - קובי סגל

הקורס יתמקד ב"קריאה תלמודית"  של פרקים מתוך ספרו של אריק ברנמן שיצא בסדרת

"הספריה החדשה של הפסיכואנליזה"  ונמצא בתהליך תרגום לעברית.

נקרא פרק תיאורטי ופרק של הדרכה קלינית שברנמן נתן במכון הפסיכואנליטי במילנו.

פרק 8 :  "החייאתם של יחסי האובייקט הטובים : הקונפליקט עם האני העליון"

ברנמן נותן תרומה תיאורטית משמעותית (עם השלכות מעניינות על טכניקה טיפולית) לגבי חשיבות של תפקידו של האני העליון הפרימיטיבי וחסר הרחמים בעיצוב הקונפליקט בין אהבה לבין הרסנות ובקביעת תוצאתו. הוא חושב שסוג זה של אני עליון משתלט כאשר התהליך של הפנמה של אובייקט טוב נכשלה. הקונפליקט הקיים תמיד בין יחסי אובייקט אנושיים רגילים והאני העליון שנתפס כמו אלוהים משחק תפקיד אינטגרלי בתנועה בין העמדות.

פרק 10 : חסך ואלימות

הדרכה של ברנמן לאנליטיקאית שנערכה בפני קהל של אנליטיקאים מהחברה הפסיכואנליטית

במילנו. ההדרכה על מטופלת באנליזה בת 39 שהאלימות שלה נבעה מהיסטוריה של הורים חולים, וחוויה של חוסר שמחה לאורך כול חייה, כעס ומרדנות שגרמו לכך שהורסת אפילו את התכונות הטובות של עצמה. ד"ר ברנמן מציג בהדרכה התייחסויות מעניינות על ההשפעות של

חסך ועל מטופלת אשר פונה מתוך תחושת הכרח להזדהות השלכתית אלימה היות והיא חסרה את החוויה של להיות מובנת. היא גם חרדה מהטפת דעות של האחר אשר יתפרצו לתודעתה וישתלטו עליה. היא מגיבה באלימות אך מרגישה שחייבת לאחר מכן להיכנע ולהתאים את עצמה.

סמסטר ב', יום ראשון 16:30-18:00

ג'ון שטיינר - יהודית טריאסט

בסמינר נתמקד קודם כל במאמרו המכונן של ג׳ון שטיינר ״בעיות של טכניקה פסיכואנליטית: פירושים ממוקדי מטופל ופרושים ממוקדי אנליטיקאי״, מתוך ספרו מסתורים נפשיים. משם נמשיך את דרכנו במשותף למאמרים נוספים של שטיינר ולמחשבות של הוגים אחרים שהחקירה והעיון בהם מתחדד ומתבקש מתוך המאמר המרכזי שציינתי.

סמסטר ב' יום ראשון 18:30-20:00

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>