לימודי המשך - לבוגרי מסלול פסיכותרפיה פסיכואנליטית קלייניאנית

לימודי המשך - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026

תכנית הלימודים עבור תלמידי השנים ד' וה'

סמסטר א'

 

כאב נפשי - אבי בקר

פרויד בפרויקט (1895) כתב: "כאב הוא ההכרחי מבין כל התהליכים. למערכת העצבית (הנפשית) יש נטייה להימנע (to fly  ) מכאב". הוא הוסיף שלהיות מודע לפחד מכאב והיכולת לעמוד בו, עוזרת להתפתחות ולגדילה.

במהלך הקורס נקרא מאמרים שיטילו אור על ההיבטים הקליניים והתיאורטיים של סוגית חווית הכאב הנפשי וההתמודדות אתו.

 

תגובה טיפולית שלילית בתיאוריה ובקליניקה- מיכל יקיר

פרויד טבע את המונח "תגובה טיפולית שלילית" במאמרו האגו והאיד (1923) בהתייחסו למטופלים המחמירים במהלך הטיפול במקום להשתפר. מטופלים אצלם, לדבריו, "הצורך במחלה גובר על הצורך להחלים". בסמינר נתעמק במושג זה על פי התיאוריה של מלאני קליין וממשיכה, החל מההמשגות של קליין במאמרה "צרות עין והכרת תודה" (1957) ודרך מאמרים של הוגים מאוחרים יותר ביניהם, ריבייר, רוזנפלד, ג'וזף ושטיינר. נבחן וננתח את מקורותיה של התגובה הטיפולית השלילית דרך מושגים שונים כגון, דחף המוות, צרות העין, המסתור נפשי ועוד ונלמד על אופן ההתמודדות עם התופעה בקליניקה לאור המשגות אלו.

הקורס ישלב בין מפגשים תיאורטיים שיוקדשו לקריאה תלמודית במאמרים השונים לבין מפגשים קליניים בהם נדון במקרים שיביאו המשתפים ודרכם נעבד את החומר הנלמד.

 

סמסטר ב'

 

מקשיבים לחנה סגל - ריבה פרס לוי 

I really think she (Dr Segal)  is by far the best person both to explain my work  succinctly and also not to be provocative  (קליין, 1956)                                                     

 

בקורס זה נתוודע לאופן הבהיר בו מנגישה חנה סגל את החשיבה הקלייניאנית (תאורטית וקלינית) תוך שמעמידה במרכז את מושג הפנטסיה הלא מודעת והקשר עם המציאות.

נתייחס גם לתרומתה למושג ההסמלה ומחשבותיה על חלימה, העברה נגדית ודחף המוות.

לבסוף נפגוש גם את חנה סגל הפוליטית  אשר כתבה על שתיקתו של הפסיכואנליטיקאי כפשע האמיתי, ורלוונטיות מחשבותיה להתמקמותנו כמטפלים אנליטיים במציאות חיים קשה תחת מתקפות ומלחמה.  

 

החלק הפסיכוטי של האישיות- הלית קרנץ

מטופל מדבר ברהיטות, אולם אנו מרגישים שאיננו יכולים להבין את משמעות דבריו. הוא מעורר  בנו בלבול, רוגז, חוסר אונים, שעמום ותחושות גופניות לא נוחות. הכאב שלו נחווה כקונקרטי, אך ללא משמעות נפשית. תופעות אלו ורבות אחרות מאפיינות  מצבים פסיכוטיים שיכולים לנוע במשכם ובעוצמתם ואינם תמיד ברורים וגלויים לנו בהיותם מוסווים תחת חלק לא פסיכוטי של האישיות. בחלק הפסיכוטי של הנפש, האני עצמו מותקף ולנפש אין יכולת לעיבוד ולחשיבה אלא רק לריקון ולביטוי בפעולה דרך הזדהות השלכתית. לעיתים, הוא יתבטא דרך פסיכוזה גלויה אך לעיתים גם דרך תופעות סומטיות, אובססיות ופרברסיות. אפילו ברגעים קצרים, מילוליים ולא מילוליים, במהלך שעה, המשקפים את אובדן המציאות והתקפה על החשיבה.

בקורס ננסה להבין מה מאפיין את החלקים השונים בנפש ומהם יחסי הגומלין ביניהם. כיצד מתבטא החלק הפסיכוטי של המטופל בקליניקה והשפעתו האפשרית על המטפל. מה מאפיין את יחסי ההעברה והעברה הנגדית כשהחלק הפסיכוטי של האישיות הוא דומיננטי. למה אנו מקשיבים וכיצד עובדים עם מצבי נפש פרימיטיביים המאופיינים בחרדות עזות ובהגנות מסיביות שיוצרות לעיתים מה שרוזנפלד כינה מצבים בלבוליים. נקרא את  המאמר של ביון מ1957 על הבחנת האישיות הפסיכוטית מהלא פסיכוטית ומאמרים נוספים של רוזנפלד וריי. נעמיק במושגים רלבנטיים כמו חרדות מוקדמות ומאפייניהן- אובייקטים ביזאריים, צרות-עין, הזדהות השלכתית והדילמה הקלאוסטרו-אגורפובית. נסתמך על אסוציאציות קליניות של המשתתפים ושל המרצה ועל דוגמאות מהספרות.

 

 

תכנית הלימודים עבור כתה שמורכבת מתלמידים שהחלו את לימודיהם במסלול

בשנה"ל 2014/2015 , 2016/2017 ו- 2018/19

 

לימודי ההמשך פתוחים לכל בוגרי המסלול.

הלימודים מתמקדים בקריאה מעמיקה של מאמרים ותיאורטיקנים הקשורים בחשיבה הקלייניאנית.

בכל סמסטר תתקיים פגישת התהוות עם ניצה חזן.

שעות הלימוד של לימודי ההמשך 16:30-20:00.

 

לימודי המשך ותיקים - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026

 

 

 

 

 

 

 

 

***

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>