קורסים - פרויד וממשיכיו
שנה א' - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024*
סמ' א':
התפתחות תפיסת הסובייקט אצל פרויד - ד"ר יוסי טריאסט
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - מיכאל סידי-לוי, יעל סמואל, מאיה קומר
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
פרויד המוקדם והאמצעי - אבי ריבניצקי
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
סדנה בחופשת הסמסטר:
מיניות ילדית - שגית יצחקי-קדם
בסדנה, נפגוש את המשגתו פורצת הדרך של פרויד אודות המיניות הילדית: עצם קיומה, איפיוניה המרכזיים, וציר התפתחותה. נתעמק בתפיסתו אודות קווי ההתפתחות הנפרדים של המיניות אצל הבן ואצל הבת, ונכיר את חשיבתו אודות התאוריות המיניות הילדיות. לסיום נציץ אל עושר החשיבה הפסיכואנליטית שעוררו המשגותיו החלוציות, דרך הצעתה של מלאני קליין אודות ההתפתחות המינית, אשר מצד אחד נשענת על התובנות של פרויד וצומחת מתוכן, ומצד שני חולקת עליו בכמה נקודות יסודיות ומציעה תפיסה שונה.
סדנה בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 10/03/2024 בין השעות 15:00-20:30.
סמ' ב':
פרויד האמצעי והמאוחר: התפתחות מחשבת פרויד - המטא-פסיכולוגיה המתפתחות: גיבוש וחידוש (1914-1923) - פרופ' שמואל ארליך
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - מיכאל סידי-לוי, יעל סמואל, מאיה קומר
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
כתבים על הטכניקה הפסיכואנליטית והדגמה מהמקרים של פרויד - ד"ר גד בן-שפר
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
סדנאות קיץ:
תיאוריות פסיכואנליטיות של יצירתיות ודמיון - ד"ר איתמר לוי
סדנה בת מפגש אחד ביום ראשון 07/07/2024 בין השעות 15:00-20:30.
מקתרינה לאיש העכברושים - על האינטרקציות הטיפוליות של פרויד - ד"ר איתמר לוריא
הדיון בסדנה יהיה קליני בעיקרו, ויעסוק בהתערבויות שפרויד נקט ומשמעותן בהיווצרות יחסי ההעברה. נעסוק גם בדיאלוג דמיוני עם פרויד בו נציע מחשבות משלנו ביחס לנקודות ציון מסוימות בשיחות הטיפוליות שפרויד מתאר בשני טקסטים ייחודיים בהם נתמקד - תיאור המקרה הקצר של 'קתרינה' המופיע במחקרים בהיסטריה (1893-5) שבו כבר עסקתםן קצרות [בשיעור שפתח את השנה: 'התהוות הסובייקט האנליטי אצל פרויד'] - וכן באיש העכברושים' : הערות אודות מקרה של נוירוזה כפייתית (1909). שני תיאורי המקרים הינם ייחודיים בכך שהם מפרטים את הדיאלוג של פרויד עם מטופליו. בסדנה זו נדון תחילה במקרה של קתרינה, אשר נכתב טרם פריצת הדרך הפסיכואנליטית בפירוש החלום (1900), תוך בחינת המשגותיו של פרויד בשלב זה של התפתחות חשיבתו הטיפולית והעיונית. המשגות אלה יונגדו וייבחנו ביחס לעמדה הקלינית שפרויד ניסח באחד ממאמריו האחרונים, "הבניות באנליזה" (1937). עם תובנות אלה נלמד את האינטראקציה בין פרויד ו"איש העכברושים" תוך דגש על הבהרת התהליכים הלא מודעים שנתגלו תוך כדי השיח עם המטופל, והרחבת ההבנות ממקרה ספציפי זה להבנת הדינמיקה הכפייתית.
סדנה בת מפגש אחד ביום ראשון 30/06/2024 בין השעות 15:00-20:30.
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ה 2024/2025*
סמ' א':
קריאת המקרים הקליניים של פרויד - ד"ר איזבל בן-אמו
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - מיכל זלינגר, מאיה קומר, הדס רייזפלד עינת
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
מין, מיניות ומגדר - ד"ר ענת פלגי-הקר
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 18:45-20:15
סדנאות בחופשת הסמסטר:
מהטכניקה לתיאוריה ובחזרה – ד"ר ערן רולניק
הפסיכואנליזה צמחה מתוך הטכניקה, כלומר מתוך הטכניקה הטיפולית הקדם-אנליטית. מאז ועד היום ממשיכה הטכניקה הטיפולית להקדים את התיאוריה תוך שהיא גם מהתלת במי שמבקשים להפטר ממנה אחת ולתמיד. בסמינר נבחן את יחסי הגומלין המורכבים שמתקיימים בין ״איך שאנחנו עובדים עם המטופל״ ל״איך שאנחנו חושבים עליו״. נכיר את המושג של אובייקט פסיכואנליטי פנימי שבאמצעותו ניתן להמשיג את שמתרחש במיינד של המטפל בזמן שהוא עסוק בשאלות טכניות.
סדנה מרוכזת בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 16/03/2025 בין השעות 15:00-20:30
מהחשיבה של לפלאנש אל "הפיתוי האתי" - ד"ר ויויאן שטרית-וטין
סמ' ב':
פרויד, גרין והפסיכואנליזה העכשווית - מיכאל סידי-לוי
בקריאתו את פרויד מציע גרין אינטגרציה תיאורטית חדשנית המתמקדת במבנים ה"לא-נוירוטיים" בקליניקה העכשווית. נקרא שני מאמרים תיאורטיים-קליניים קלאסיים: "האם המתה" (1980) ו"הפוזיציה הפובית המרכזית" (2002). נכיר את ההבחנה בין "מודל החלום" ל"מודל הפעולה" (2000), ונרחיב את הדיון סביב מושגים מרכזיים כגון: המבנה הממסגר, הנרקיסיזם השלילי, הגבול הכפול, השיגעון הפרטי, עבודת השלילי, הפונקציה הבוראת/המאיינת אובייקט, הדחף-אובייקט, והשלישיות (tiercéité). כמו כן, נפגוש את הפיתוח המאוחר בהמשגתו של גרין את מושג דחף המוות (2007).
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30
סמינר קליני - מיכל זלינגר, מאיה קומר, הדס רייזפלד עינת
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
מבוא לפסיכואנליזה לאקאניאנית - ד"ר שלומית ידלין-גדות ופרופ' אורי הדר
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 18:45-20:15
סדנאות קיץ:
פרויד של התרבות - תרבותו של פרויד - ד"ר הנרי שור
הסדנה תעסוק בהגות הפרוידיאנית לאורך שנות היצירה של פרויד ותדגיש את הקונטקסטואליות שלה על ממדיה השונים: הביוגרפי, המדעי, התרבותי, יהדותו של פרויד והפסיכואנליזה המתהווה בעצמה כקונטקסט. ההתייחסות תהיה הן לכתביו הקליניים והתיאורטיים והן לכתביו ה"תרבותיים" כיחידה בניסיון להראות את פרויד כמושפע וכמשפיע.
כדוגמה לחומר הקריאה, המדגים את יחסי הגומלין בין החומרים הקליניים-תאורטיים וה"תרבותיים" נעיין ב:
Freud, S., (1939) Moses and Monotheism: Three Essays. SE XXIII, pp 1- 138
אהבה בפסיכואנליזה היא העברה - אילנה גולדשמידט-היימן
פרויד מיקם את העברה כהתרחשות המרכזית בפסיכואנליזה: "אין אנליזה ללא העברה". בהעברה הופך האנליטיקאי בשל "קישור שגוי", לאוביקט התשוקה של האנליזנט.
פרויד הוסיף שכאשר האזוציאציות החופשיות נעצרות, נוכל להניח שהמטופל עסוק במחשבותיו במשהו שקשור לאנליטיקאי.
אם כך, ההעברה בו זמנית, עם היותה הכרחית מהווה גם את ההתנגדות החזקה ביותר לאנליזה.
לאקאן ממציא בהקשר להעברה את המושג: " הסובייקט שמונח לו הידע", כלומר המטופל מניח שלאנליטיקאי יש את הידע על הלא מודע (שלו) שהוא (המטופל) חסר, כמובן. במובן זה, בהעברה מגולמת מעין תרמית, יש בה הולכת שולל...
כיצד אם כן, יש לנהל את הטיפול תוך העברה?
בסדנא ננסה לענות על שאלה זו, תוך דגש על עבודתם של פרויד ולאקאן.
נשתמש בחומר קריאה ובעבודתם הקלינית של המשתתפים כמשענת לדיון.
סדנה מרוכזת בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 06/07/2025 בין השעות 15:00-20:30
***
*ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים המוצעת.