קורסים - טיפול בטראומה
שנה א' - שנה"ל תשפ"ה 2024/2025*
סמ' א':
מהות הטראומה - ד"ר דני לוי
במהלך הקורס נגדיר את הטראומה, נכיר את ספקטרום הטראומה, נבין את משמעות כפיית החזרה בשדה הטראומה ונלמד את עקרונות שפת הדיסוציאציה. באמצעות תיאורי מקרים נחבר בין התיאוריה והקליניקה ונראה כיצד ניתן לדבר בשפת החלקים הדיסוציאטיביים במטרה ליצור קשר ושינוי במבנים קפואים.
דיסוציאציה - תיאוריה וקליניקה - אורית נוה
דיסוציאציה היא תופעה שקופה אשר מצריכה התכווננות על מנת לזהותה וללמוד לעבוד עמה. היא מופיעה בהעדר או בעודפות, ללא הקשר נראה לעין, לעיתים כחומרים לא מנוסחים בנפש, ללא צורה וללא שפה. חומרים נפשיים אלה עוברים דרך המטפל\ת, בגוף, ברגש, בתפיסה או במחשבה. לכן, הדיסוציאציה זקוקה למטפל\ת על מנת לקבל משמעות, הקשר וקיום. המטופלת הדיסוציאטיבית זקוקה למטפל\ת על מנת לאפשר התהוות עצמי מגובש וקוהסיבי, באופן שמייצר תנועה בתוכה, בין חלקיה וחוויותיה. גם בקורס נשאף לייצר תנועה שתכיל את התיאוריה והקליניקה ואת המורכבות המאתגרת בהבנת הדיסוציאציה ובעבודה עמה בטיפול.
סמינר קליני - דורית גורני, אורנה שרצקי, ד"ר ענבל שלומי, יעל שחר
סדנאות בחופשת הסמסטר:
דחף המוות וטראומה: פרויד, קליין וגרין - ענת שריג-שמואלי
סדנת בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 23/02/2025 בין השעות 16:00-21:30.
שכול ואבל טראומתיים - פרופ' מירב רוט
חומר קריאה:
גמפל, י. (2010). "והגדת לבנך" בתוך ההורים שחיים דרכי – ילדי המלחמות. תל אביב: כתר, עמ' 52-67.
ארליך, ש. (2023). של מי היא הטראומה? מבט מחודש על מושג חמקמק מזויות שונות. ספה וחברה – מרחבים פסיכואנליטיים. תל אביב: רסלינג, עמ' 37-58.
אמיר, ד. (2018). כשהלקונה הטראומטית פוגשת שפה: ארבעה מודוסים של עדות טראומטית. להעיד על העדים – ארבעה מודוסים של עדות טראומטית. ירושלים: מאגנס, עמ' 9-25.
רוט, מ. (2023). טיפול באבדן טראומטי וראיית האחר. בתוך: מארג 11, עמ' 225-241.
* בתשתית הרעיונות נמצאים המאמרים הקאנוניים "אבל ומלנכוליה" של פרויד ו"אבל ביחס למצבים מאניים דפרסיביים" של קליין, אליהם אתם יכולים לחזור אם תרצו לפני או אחרי הסדנה.
סדנת בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 09/02/2025 בין השעות 16:00-20:00.
סמ' ב':
טראומה מוקדמת - חיותה גורביץ'
טראומה וחברה - ד"ר אפי זיו
בחלק הראשון של הקורס נבחן יחד את הקשרים בין טראומות קיצון, טראומה חברתית "עיקשת" (זיו, 2012) ופוסט טראומה. במסגרת זו נקרא ספרות פסיכואנליטית העוסקת:
א. בקשרים בין יחס החברה לטראומה, לאופני התיישבותה בנפש (פרויד, 1930; הרמן, 1992, קארות,1996).
ב. במופעים הסמויים של הטראומה החברתית העיקשת כסימפטום של יחסי כוח חברתיים (Barranger, W. (1958/2009).' Layton, Althusser, L. (1969, 2000) ) .
בחלק השני, נעסוק במופעים הקליניים של הטראומה החברתית ונחשוף את הפעולה של "הלא מודע החברתי" (Layton, 2016) במקביל, נפנה תשומת לב אל אופני ההפעלה של הלא מודע החברתי במסגרת מימושים בפעולה שעלולים מבלי דעת לשעתק טראומות חברתיות במפגש הטיפולי , Layton, 2006, Leary, 2000, Saketopolou, 2022, Guralnik, O. & Simeon, D. (2010).,
סמינר קליני - דורית גורני, אורנה שרצקי, ד"ר ענבל שלומי, יעל שחר
סדנה בחופשת הקיץ:
טראומה - מופקר ב'מדבר של הממשי' - סדנה תיאורטית-קלינית מנקודת מבט פרוידיאנית – אקטואלית - ד"ר יוסי טריאסט
הלם-ההפתעה הקולקטיבי שאחז בנו כאשר התממש במדויק כל מה שהופיע 'ככתובת על הקיר' בכל יום שקדם לאירועי שבעה באוקטובר מאז החלת ההפיכה המשטרית - מעלה שאלות כבדות משקל בדבר הקשר הקריטי בין המציאות החיצונית ('המדבר של הממשי') לבין העולם הפנימי במצב של קריסת מרחב-הגבול שאמור לחצוץ ביניהם. הסדנה תבחן בין השאר את נקודות הבאות:
ההבניה הפנימית של אירוע טראומטי במציאות והשלכותיה על היכולת להשתקם; מה טיבו המדויק של 'הכאב הנפשי' שחש הסובייקט הפגוע.
'התשוקה אל הממשי – התשוקה אל מראית העין' (ז'יז'אק) – על הכמיהה/אימה הלא מודעת, למוטט את 'משמר-הגבול' של הסובייקט.
התנועה בזמן: על הקשר הדו-כיווני בין היסטוריית העבר של הסובייקט – לבין טראומה בהווה.
על קשרי הגומלין שבין 'טראומה פרטית' ו'טראומה קולקטיבית'.
על התערערות 'האיזונים והבלמים' של התשלובת 'ארוס-טנטוס' – והשלכותיה ההרסניות ברמת הפרט והחברה.
על הטראומטיזציה המובנית של הסובייקט בעידן הפוסט-מודרני – כיצד הפך 'מגן הגריה' (פרויד) ל'אני-עור' (אנזייה) – 'לעוטף' שנפרם (שעטף את עזה במקום את ישראל).
הסדנה תשאף לדון בכל אלה מנקודת מבט פסיכואנליטית – פרוידיאנית – עכשווית ופתוחה לרפלקציה-עצמית מקצועית.
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026*
סמ' א':
טראומה ממוקדת: מפרוטוקול מובנה לטיפול אנליטי - ד"ר דני לוי
הקושי המובנה בעמדה הזו קשור למהות הטראומה. הטראומה איננה האירוע החיצוני אלא האופן בו האירוע החיצוני פוגש את עולמו הפנימי של המטופל. במפגש הזה נוצר היתוך בין חלקים דיסוציאטיביים שנוצרו באירוע החיצוני ובין חלקים דיסוציאטיביים שהם תוצר של אירועים טראומטיים ישנים ( התייחסותיים או מורכבים). היתוך זה מכיל חלקים גולמיים שסכומם גדול מסך המרכיבים שלהם ומבטא את הטראומה איתה מגיעים המטופל/ת לטיפול. הטכניקות המקובלות העוסקות בשחזור סיפור הטראומה מתייחסות לאירוע החיצוני, ובכך מביאות הקלה ותחושת שליטה באירוע. פעמים רבות ישוחרר המטופל עם תחושה של הטבה והקלה אך יחזור בהמשך עם התעוררות מחודשת של סימפטומים הנובעים מתוך חלקים דיסוציאטיביים חסרי מילים אשר נשארו פעילים למרות השחזור שבוצע. הטיפול דורש כניסה של המטפל לשדה הטראומה בו מתקיימים חלקים דיסוציאטיביים שהם תוצר של חיבור בין האירוע החיצון ובין חלקים דיסוציאטיביים עתיקים. המפגש עם החלקים הללו מפעיל חלקים דיסוציאטיביים במטפל שיאלץ להתמודד עם קשיים ותחושות קשות משל עצמו. המפגש עם תחושות אלו יאפשר למטפל להבין משהו על החוויות הבלתי נסבלות של המטופל ולתת מילים ומשמעויות לחוויות הללו. נקודת ההיתוך המהווה את המקור לתסמונת הפוסט טראומטית היא גולמית וחסרת משמעויות סימבוליות הניתנות להבנה ולדיבור. ניסוח החומרים הגולמיים יכול להיעשות רק מתוך מפגש של שתי נפשות המנסחות את מה שלא ניתן לניסוח על ידי נפש אחת.
במהלך הקורס נדבר על טכניקות השחזור המקובלות בדגש על האופן בו אנו מזהים את אזורי הדיסוציאציה העתיקים של המטופל ונתמקד בנקודת ההיתוך של האירועים החיצוניים והפנימיים ובאופן יצירת המגע הטיפולי עם אזורי הטראומה הייחודיים למטופל. השיח הטיפולי עם אזורי הדיסוציאציה הפוסט טראומטיים דורש היכרות עם שפת הדיסוציאציה ועם מהותם של המבנים הדיסוציאטיביים. במהלך הקורס נדון בתיאורי מקרים ודרכם נפגוש את שפת החלקים הדיסוציאטיביים.
מה כל כך מורכב בטראומה מורכבת? - פרופ' עפרית שפירא-ברמן
בין אם מערכת היחסים קדמה לפגיעה ובין אם התבססה כפונקציה של התמשכות הפגיעה, יש לכך השפעה מכרעת על נפש הנפגע.ת, על מנגנוני ההתמודדות ועל ההשלכות קצרות וארוכות הטווח.
הקורס יעסוק בדינמיקות הנפשיות והפסיכו-סומטיות, הנלוות לטראומה מורכבת; חוויית הבגידה, אשמה והאשמה, הנאמנות הכפולה, ההגנה על הפוגע.ת, ניתוקים ופיצולי החוויה הנפשית והבין-אישית ועוד. כל אלו מתקיימים ברמה בתוך הנפשית, הבין-אישית וביחסי הגוף והנפש ובאים לידי ביטוי מירבי ביחסי ההעברה וההעברה הנגדית בטיפול. הקורס יסקור טקסטים של כותבים מרכזיים בתחום הטראומה המורכבת, תוך התייחסות לדוגמאות של משתתפי הקורס.
סמינר קליני - אביטל מרמלשטיין, הילה הרמלין, שלומית לביא, יעל רם-סמילה
סדנאות בחופשת הסמסטר:
טראומה בתיאוריית החשיבה של ביון - ד"ר משה ברגשטיין
על הטיפול בפגיעה מינית - ד"ר ענבל ברנר
הטיפול בנפגעי טראומה מינית מציב בפני המטופלת והמטפלת אתגרים רבים. בסדנה נעסוק בהמשגת הטראומה המינית ונדון במודלים שונים לטיפול בפגיעה. נתבונן בטיפול בשורדות.י פגיעה מינית בפריזמה הולכת ומתרחבת, החל מרמת הפרט, ועד לרמה המערכתית/חברתית. נדון בהיבטים שונים של הטיפול אשר טומן בחובו, לצד אפשרות להקלה בסבל, גם אלמנטים של שחזור הטראומה תוך התייחסות לעמדות הקלאסיות של דיוויס ופראולי. נדון בתפקידם של התשאול המותאם לזהוי טראומה מינית, ובפגישות האינטייק כולל באבחון הפסיכיאטרי ובאבחנות מבדלות שכיחות (רצף ההפרעות הפוסט טראומטיות, מה בין CPTSD להפרעת אישיות גבולית, דיסוציאציה מול פסיכוזה), וכן בהנגשת הטיפול הפסיכיאטרי מיודע-הטראומה מתוך הכרה בסטיגמה ובאמביוולנציה הכרוכות בו. לבסוף, נתייחס להיבטים המערכתיים והחברתיים ולשינויים שמערכת בריאות הנפש עברה בעשור האחרון מבחינת הטיפול בנפגעות טראומה מינית כולל רצף הטיפול הקיים, אתגרים וטיפולים חדשניים.
סמ' ב':
טראומה מורכבת - ד"ר דניאלה שבאר שפירא
טראומה מורכבת הינה תוצאה של פגיעה מתמשכת וחזרתית המתרחשת לרוב בילדות המוקדמת (אך לא בהכרח) בתוך יחסים המאופיינים בצורות שונות של תלות ומעוררת תחושות של אובדן שליטה, חוסר אונים עמוק, ומכאן, להרגשה של התמלכדות שלא ניתן להחלץ ממנה. חוויה זו כרוכה בהשפלה, תחושת ביזוי של הגוף והנפש והפקרה ומעוררת רגשות עזים של אשמה, בושה, פירוק, ניתוק ועוד.
השלכותיה של טראומה זו הן קשות ועמוקות ובעלות השפעה הרסנית על הנפש והגוף של הנפגע.ת. המאמץ לשרוד ולשאת את הפגיעה מאלצים את הנפגע.ת לפתח מנגנוני התמודדות אשר בדרכם הופכים גם הם מקור למצוקה, סבל ופגיעה נוספת.
בקורס נכיר ונבין לעומק את התפתחות ההבנה של הטראומה המורכבת, את התהליכים הנפשיים, התודעתיים והגופניים שמאפיינים מצבי טראומה מורכבת ואת השלכותיה ארוכות הטווח של טראומה כזו. נעמיק בדינמיקה הנפשית של טראומה מורכבת ונלמד לזהות אותה במציאות החיים של א.נשים שמתמודדות.ים איתה כפי שבאה לביטוי במופעיה השונים בחוויה הנפשית והגופנית, ביחסים ובקשר הטיפולי ונעסוק בדרכי עבודה טיפולית מותאמת וכזו המאפשרת חווית החזקה, ויסות, ארגון ונוכחות חיה אל מול חוויות נפשיות כאוטיות של אלימות, בגידה והפקרה.
רשמים של יחסים טראומתיים בהעברה נגדית וטראומטיזציה משנית - ד"ר צביה זליגמן
סמינר קליני - , אביטל מרמלשטיין, הילה הרמלין, שלומית לביא, יעל רם-סמילה
סדנה בחופשת הקיץ:
טראומה, מצבי עצמי ועיוורון נפשי - תמי דרור-שיבר
כאשר ילד גדל עם הורה מאד פגוע ולפיכך פוגע, העושה אבקיואציה של חומריו הרעילים אל תוך הילד, עומדות בפני הילד שתי אפשרויות (כמובן לא-מודעות): לוותר על אהבה או לוותר ראיית המציאות כמות שהיא. כשהילד תלוי לחלוטין בהורה הפוגע ואינו יכול להרשות לעצמו לוותר על אהבתו, הוא יפנים אובייקט מעוות ומעוור. האובייקט המעוור המופנם יעוות את תפיסת המציאות, יפגע בהתפתחות הדחף לידע ובסקרנות ויתקיף את יכולתו של האדם להכיר, לחשוב ולדעת את העולם הפנימי שלו ואת האמת הנפשית שלו עצמו.
בסדנה נעמיק בנושאים אלה ונבדוק את האופן בו הם באים לידי ביטוי בחדר הטיפולים - בשדה הלא-מודע ובמארג ההעברה-העברה נגדית.
שנה ג' - שנה"ל תשפ"ז 2026/2027*
סמ' א':
העברה בין-דורית של טראומה - "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה" - עופר דוברצקי
טיפול בילדים נפגעי טראומה - יפעת זיבר
המבנה הנפשי של הילד, על כל מאפייניו, פוגש התרחשות חיים מטלטלת כגון שיבוש התפתחותי, מחלה, אובדן אדם קרוב, פגיעה מינית, תאונה, מלחמה ועוד. נתייחס למצבים בהם מפגש זה מותיר רישומים על נפש הילד ומשפיע על מהלך התפתחותו: הגופני, הרגשי והקוגניטיבי. נתוודע למופעים הסימפטומטיים של הילד שורד הטראומה, גם כפי שמתגלמים בחדר הטיפולים. ניתן מקום למצבים בהם חומרי נפש של הילד מבטאים אספקטים מסוימים של טראומה לא מעובדת של דורות קודמים (העברה בין-דורית של טראומה) ולהזדמנות לראות, לחשוב, לעבד את שלא היה לו פשר.
נעמיק באופנות הטיפולית העוזרת לילדים ולמתבגרים להתגבר על ההשפעות ההרסניות של אירועים טראומטיים ולשוב למסלול התפתחותי (אישי ומשפחתי) תקין. נתייחס גם לאתגרי הקשר הטיפולי עם הילד והוריו ולייחודיות יחסי ההעברה.
סמינר קליני - אביטל סימן טוב אראל, אורי נח, תמר סיני ויעל פרי-זוהר
סדנה בחופשת הסמסטר:
"ליצור את השמיים בתוכנו": מרחבי יצירה באזור הטראומה - מיכל גולדשטיין
בסדנה נתבונן, ונתנסה בשפת היצירה, ובפוטנציאל הטמון בשהייה במרחב היצירתי, במרחב שבין פעולה להוויה. נקדיש תשומת לב לחוויה הגופנית המתעוררת בטיפול, כיצד נרשם התהליך הרגשי בגוף המטופל או בגוף המטפל? נתבונן ונתנסה בכוחו של הייצוג הוויזואלי ללכוד רסיסי חוויות, שהתקיימו במצב גולמי ולא מנוסח.
בעזרת חומרי האמנות, חומרי הנפש הקפואים יכולים לקבל ביטוי, נוכחות וייצוג. הייצוג הוויזואלי מהווה מיכל עבור התכנים הקשים, התחושות והזיכרונות שאי אפשר לשאת ולבטא במילים. נעמיק בשאלה האם ואיך ניתן להעניק ייצוג לחרדות האימה אשר לא ניתן להעלותן על הדעת. כיצד חומרי האמנות עשויים לסייע במעבר מחשיבה של תמונה דוממת לייצוג ויזואלי. בנוסף נעמיק בכוחו של הדמוי לשמש עדות חיה, לייצר רצף למה שאירע ולהחזיק את התקווה.
סמ' ב':
סומטיזציה ועבודה עם טראומה - יעל סמואל
סימפטומים סומטיים מהווים עבור כולנו תגובות גופניות חולפות כאשר דרכי התמודדות הרגילות כנגד מצוקה נפשית, קונפליקטים פנימיים או לחצים חיצוניים אינן יעילות מספיק ומשותקות.
המצבים הטראומטיים גורמים לשטף של גרייה דחפית, או לצניחה בשיעור הגרייה שפוגעת בראש ובראשונה במנגנון המנטלי, ובייחוד באני.
יש אומנם מטופלים שתגובותיהם העיקריות ולעיתים היחידות למצוקה נפשית הינן גופניות, והם סובלים אפוא מסימפטומים כרוניים או ממחלות קשות.
סמינר זה מציעה סקירה של המושגים החשובים ביותר עם דגש על מיקרים קליניים במטרה להרחיב את הכלים להבנה ולעבודה עם מטופלים פסיכוסומטיים אשר מביאים לטיפול את הסבל שלהם דרך השפה הגופנית, הפרה-ורבלית.
נתעמק במושגים של תיאורטיקנים שונים בתחום כגון:
Dissociation (Winnicott)
Progressive disorganization (P. Marty)
Alexithymia disaffection (McDougal)
Operatory thinking (Smadja)
טראומה, חזרה כפייתית וטרנספורמציה - ד"ר בעז שלגי
הקורס יעקוב אחר כמה מההמשגות הפסיכואנליטיות המרכזיות של הקשר בין טראומה, דיסוציאציה, וחזרה כפייתית, ויתמקד בעיקר באתגר הטיפולי שמנגנון זה מעמיד לפני המטפל/ת, ובדרכים השונות שמציעה הפסיכואנליזה, על גישותיה השונות, להתמודד עם אתגרים אלה.
סמינר קליני - אביטל סימן טוב אראל, אורי נח, תמר סיני ויעל פרי-זוהר
סדנאות בחופשת הקיץ:
מבנה הרוע: אמון ושברו - ד"ר רינה לזר
הסדנה תתבסס על עבודותיהם של כריסטופר בולאס, סו גרנד, רות שטיין, חנה ארנדט, וזיגמונט באומן וזיגמונד פרויד.
המתקפות על הגוף: טראומה, הפרעות אכילה, התמכרויות ופגיעות עצמיות אחרות - ד"ר ענבל שלומי
פרויד מיעט להתייחס להפרעות אכילה וקישר אותן לפנטזיות ינקותיות לא מודעות. תאוריות בנות זמננו מסבירות את הפרעות האכילה על בסיס שילוב בין תיאוריות דחפיות מוקדמות, תאוריות התקשרות והשפעות ביו-סוציאליות. בסדנה נפגוש את התאוריות השונות ונביט בהפרעות אכילה כפרזנטציה של טראומה מורכבת. נלמד על הקליניקה של הפרעות אכילה והאינטראקציה עם סימפטומים פוסט טראומטיים אחרים. נאפיין את הייחודיות של פגיעות עצמיות נוספות (התמכרויות וחיתוך) ונדבר על פגיעות עצמיות כהתמכרות פיזית וריגשית. לבסוף נדבר על דרכי התמודדות שלנו כמטפלים עם פגיעות עצמיות של מטופלים בסטינג אשפוזי ואמבולטורי.
***
*ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים המוצעת.
