קורסי חובה - שנה א' - תכנית הליבה

שנה א' - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026

הרחב הכל
אבני דרך בפסיכואנליזה פרוידיאנית - ד"ר שלומית ידלין-גדות

בקורס נעקוב אחר התפתחות החשיבה הפרוידיאנית אודות נפש האדם ונתרכז בכמה נקודות מפנה דרמטיות במהלכה. נסקור את  שלושת הנוסחים של מודל הדחף הפרוידיאני: הקתרטי, הטופוגראפי, והסטרוקטוראלי ונבחן את השלכותיהם הקליניות-יישומיות השונות.  נתחקה אחר עלייתה ונפילתה של תיאוריית הפיתוי, ניסוח תיאוריית המיניות הילדית והתסביך האדיפאלי. נציג את מושג הדחף ואת המעבר מהדואליות הדחפית הראשונה לשנייה, ונחשוב על דחף המוות בביטוייו הקליניים ובהקשר לפסימיות של פרויד בערוב חייו. במהלך הקריאה והלמידה נבחן ונאיר את הרלוונטיות של החשיבה הפרוידיאנית לקליניקה בת-זמננו.

סמסטר א' יום שני, בין השעות 15:00-16:30

המפה הפסיכואנליטית: מהלכה למעשה - ד"ר שרון שטרסבורג

מטרת הקורס הינה לחקור את התפתחות החשיבה הפסיכואנליטית מפרויד ועד ימינו, תוך שילוב שיטתי של ההבנה תיאורטית ביישומים קליניים. הציר באמצעותו נבחן את ההתפתחות יכלול את המודלים העיקריים שהציגה הפסיכואנליזה: ממודל הדחף, דרך מודל יחסי אובייקט ותיאוריות החסך, ועד למודל ההתייחסותי. התיאוריות יוצגו דרך מספר סוגיות מרכזיות: מהי המוטיבציה הבסיסית של נפש האדם, מהו המהלך ההתפתחותי הנגזר ממנה, מה עלול להשתבש בתהליך ההתפתחות, וכיצד טיפול מציע מענה לכשלים אלו.

התבוננות בעשייה ובטכניקה הטיפולית מתוך ההבנה התיאורטית תאפשר לבחון את הטרנספורמציות שחלו במעשה הטיפולי הפסיכואנליטי במהלך השנים. בקורס נראה כיצד מושגי היסוד הקליניים באים לידי ביטוי שונה בכל אחת מן התיאוריות, ומגדירים באופן אחר את התמקמותו ותפקידו של המטפל. נתחקה אחר גלגוליהם של מושגים כגון סטינג, העברה / העברה נגדית, התנגדות, פירוש, הזדהות השלכתית וביטוי בפעולה.

סמסטר א' יום שני, בין השעות  19:00-20:30

קריאה בכתבי ויניקוט - ד"ר ממי שלוש

במהלך הקורס נעסוק ברעיונות המרכזיים בעבודתו של ויניקוט, שחוללו מהפכה בתיאוריה ובטיפול הפסיכואנליטי.

נעקוב אחר קו ההתפתחות ששרטט באינטראקציה אם תינוק, כדגם לטיפול הפסיכואנליטי. נלמד על  חשיבות "אובייקט ותופעות המעבר" ו"השימוש באובייקט" כחוויות המשפיעות וצובעות את התפתחות ההתייחסות של האדם לעולם המציאות שמחוצה לו.

נבחן את מורכבות התנאים ההופכים את האדם לאדם אמיתי יצירתי -חי, ואת חייו לבעלי ערך, כמו גם את ההפרעות והשברים המובילים לעיוות בהתפתחות העצמי וגיבוש "עצמי מזויף" ופתולוגיה.

לאורך הקורס נקשר את מושגיו התיאורטיים של ויניקוט לפסיכותרפיה, ונדון בחידושים שיצר בטיפול הפסיכואנליטי.

סמסטר ב' יום שני, בין השעות 15:00-16:30

החשיבה של מלאני קליין - פרופ' מירב רוט

מטרת הקורס היא לערוך הכרות מקרוב עם מושגים מרכזיים בתיאוריה ובטכניקה הקלייניאנית, כגון: חרדה-מרכזית, פנטסיה לא-מודעת, עמדות, הזדהות השלכתית, צרות עין, תיקון, העברה כסיטואציה טוטאלית ועוד. נקרא קובץ ממאמרי המפתח של קליין עצמה, תוך התייחסות לאופן בו התפתחה החשיבה הקלייניאנית בהמשך, מתוך אבני היסוד שהציבה. במהלך העיסוק בחומר התיאורטי, ננסה להתבונן ביחד בשעות קליניות שיביאו המשתתפים, בכל פעם מתוך הזווית המודגשת באותו מאמר/שיעור, על מנת לנסות להפוך את המושגים מושא למשחק, עיבוד ושימוש קליני. 

סמסטר ב' יום שני, בין השעות 20:30-19:00

דילמות אתיות בהכשרת מטפלים - צוות ועדת אתיקה

מטרת המפגש היא לחשוב עם תלמידים ועם מנחים מועדת האתיקה של התכנית על מספר דילמות אתיות, מתוך מכלול הדילמות שעולות בתהליך הכשרת מטפלים. המפגש ייפתח בהרצאת מבוא, בהמשך יודגמו דילמות תוך דיון בהן במשותף עם התלמידים, ולבסוף נתחלק לקבוצות ונדון בבעיות אתיות המעסיקות את התלמידים בעבודתם ובלימודיהם. לפני המפגש המשתתפים מתבקשים לקרוא:

1.  הקוד האתי של התכנית לפסיכותרפיה.

2.  ויצטום א., מרגולין י. (2002). תיאורי מקרה לשמירת הסודיות והפרטיות של מטופלים. שיחות. כ'  ט"ז.

3.  רובין ש. (1998). איזון בהדרכה בפסיכותרפיה: מחויבות למטפל ומחויבות למטופל. שיחות. כ' י"ב.

מנחים: ד"ר עדיאל דורון, לימור דישון, אסתר הירשפלד, ניצה חזן, ד"ר שלמה מנדלוביץ, ד"ר איתי שוב-עמי, אילנה שנבל.

סדנא מרוכזת

פסיכותרפיה מהי? – עופר דוברצקי, יעל קדרון

הסדנא הינה במסגרת שיעורי החובה לתלמידי שנה א'. התלמידים יתפצלו לשלוש קבוצות למידה ויתבקשו לקרוא ולהכין דוגמאות קליניות.

הסדנא עוסקת בשאלת מהותה של  "נוכחות טיפולית", בה נתבונן באופנויות נוכחות המטפל אל מול תפיסות שונות של צרכי המטופל במרחב שבין פירוש להחזקה. נעלה שאלות לגבי הצורך ב"משהו יותר או אחר מפירוש" כאשר המילים והסימבוליות שלהן קורסות. ננסה  לתהות יחד ב"נוכחות טיפולית" מהי, דרך מחשבה על מהות מבנה המסגרת הטיפולית, התחלה וסוף טיפול, ומשמעות הקשר הטיפולי.

סדנת חובה קיץ 

מפגשי התהוות

פעמיים בסמסטר, ייערכו מפגשים בני שעה וחצי של כל שנתון עם הטיוטור שלו וחבר ועדת הוראה נוסף.

מטרת המפגשים היא לאפשר חשיבה, התבוננות ושיתוף בחוויית הלמידה, הן זו האישית של כל תלמידה ותלמיד, והן ככיתה לימודית המתפתחת יחד.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>