קורסים - פרויד וממשיכיו
שנה א' - שנה"ל תשפ"ב 2021/2022
סמ' א':
התפתחות תפיסת הסובייקט אצל פרויד - ד"ר יוסי טריאסט
הקורס מניח את התשתית להבנת התהוות הרעיונות הפרוידיאניים דרך בחינה (בדיעבד) של התפתחות תפיסת הסובייקט בשלושת המודלים שנוסדו תחת קורת גגו של 'מודל הדחף הפרוידיאני': – הקתרטי, הטופוגרפי והסטרוקטוראלי. נעקוב אחר התנועה הדיאלקטית שהולידה אותם האחד מתוך השני ואחר זיקות הגומלין המתקיימות בהן בין המטה-פסיכולוגיה והתיאוריה הקלינית אשר שואבות בדרך כלל מתוך דיסציפלינה שלישית (פיסיקה, נוירופיזיולוגיה, ספרות, אנתרופולוגיה, פילוסופיה וכו') מונחים ומושגים כאנלוגיות. בין השאר יעקב הקורס אחר הממדים המגדירים את הסובייקט – העיקרון הטופי, המשקי, הדינמי והגנטי. חומרי הקריאה יכללו קטעים מטה פסיכולוגיים נבחרים ותיאורי מקרים רלוונטיים.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - אורנה בורנפלד-לירון, ענת ברעם-שרף, יעל סמואל
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
פרויד המוקדם והאמצעי - מיכאל סידי-לוי
הקורס מיועד להיכרות עם החשיבה הפרוידיאנית המוקדמת. נתחיל את המסע ב"אטיולוגיה של ההיסטריה" (1896), בעלייתה ונפילתה של תיאוריית הפיתוי כהקדמה לגילוי המיניות הילדית. ב"פירוש החלום" (1900) נמצא ניסוחים מוקדמים של הטופיקה הנפשית הראשונה והתסביך האדיפאלי. משם נתקדם לחקירת מושג הדחף הליבתי לתיאוריה הפרוידיאנית ולניסוח הדואליות הדחפית הראשונה. נעקוב אחר גלגוליו ההתפתחותיים של הדחף, דרכי ההתקשרות עם האובייקט, וניסוחי האהבה והשנאה ב"גלגולי הדחף" (1915). ונחתום ב'פסיכואנליזה יישומית' ובהדגמתה (המשורר וההזיה).
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
סדנה בחופשת הסמסטר:
מיניות ילדית - שוקי דורבן
בסדנה נעקוב אחר גורלה של המיניות הילדית בתיאוריה ובפרקטיקה הפסיכואנליטית. בעוד שהמיניות הילדית היוותה את אחד מעמודי התווך של התיאוריה והפרקטיקה של פרויד, במהלך השנים שינתה את צורתה, דוללה ואף עוותה בידי ממשיכיו.
לאור התגליות פורצות הדרך של פסיכואנליטיקאים של ילדים בשמונים השנים האחרונות, ננסה להתחקות אחר התפקיד המרכזי של המיניות במופעיה השונים בהתפתחות העולל, הפתולוגיות הקשורות אליה ומופיעה הגלויים והסמויים בשעה הטיפולית.
המשתתפים יתבקשו להביא חומרים משעות טיפוליות בילדים והמבוגרים.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
לאור התגליות פורצות הדרך של פסיכואנליטיקאים של ילדים בשמונים השנים האחרונות, ננסה להתחקות אחר התפקיד המרכזי של המיניות במופעיה השונים בהתפתחות העולל, הפתולוגיות הקשורות אליה ומופיעה הגלויים והסמויים בשעה הטיפולית.
המשתתפים יתבקשו להביא חומרים משעות טיפוליות בילדים והמבוגרים.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
סמ' ב':
פרויד האמצעי והמאוחר: התפתחות מחשבת פרויד - המטא-פסיכולוגיה המתפתחות: גיבוש וחידוש (1914-1923) - פרופ' שמואל ארליך
הקורס עוקב אחרי התפתחות מחשבת פרויד בשנים המאוחרות, שנים של ביסוס הפסיכואנליזה. מחד התגבשה בהן המטה-פסיכולוגיה (התיאוריה הפסיכולוגית של הנפש, התפתחותה ותפקודה) ומאידך התחוללו שינויים ותיקונים מרחיקי לכת במודלים שעוצבו בתקופה הקודמת. נתחיל את הסקירה מהמאמר "מבוא לנרקיסיות" ונסיים אותה ב"אני והסתמי". נעסוק בקונפליקט הפרוידיאני הליבתי – הקונפליקט האדיפאלי במופעיו החיובי והשלילי ובגרסאותיו הגברית והנשית. נבדוק את גישתו הייחודית של פרויד לחקר הנפש ואת נכונותו לעדכן ולפתח את המודלים התיאורטיים שיצר לאור ממצאיו הקליניים. כך נתוודע למעבר מהדואליות הדחפית הראשונה לשנייה ולמעבר מהמודל הטופוגרפי לסטרוקטורלי.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - אורנה בורנפלד-לירון, ענת ברעם-שרף, יעל סמואל
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
כתבים על הטכניקה הפסיכואנליטית והדגמה מהמקרים של פרויד - ד"ר גד בן-שפר
בקורס זה נתוודע לכתבים הטכניים של פרויד (1911-1914), ובאמצעותם נכיר את יסודות הטכניקה הפסיכואנליטית כפי שניסח אותם פרויד. ההנחיה למטפל הפסיכואנליטי תילמד תוך התייחסות למכלול המטה-פסיכולוגיה הפרוידיאנית וכנגזרת מתוכה. נבחן כיצד כתבים אלה כוננו את הסטינג של הקליניקה הפסיכואנליטית וניסחו לראשונה את העמדה האנליטית של המטפל במסגרתו. הכתבים ייבחנו בהקשרם ההיסטורי וברלוונטיות שלהם לקליניקה בת-זמננו. הרעיונות העומדים במרכז הכתבים הטכניים יידונו גם בהקשר של פיתוחים מאוחרים יותר שלהם בחשיבה הפסיכואנליטית. בין הנושאים שידונו: שימוש בחלומות, העברה, התנגדות, אסוציאציות חופשיות ותשומת לב מרחפת ואחידה, יחס לזיכרון, פירוש ועיתויו, עיבוד, ועוד. הקורס ישלב קריאה מונחית בחלקים מתוך מאמריו הטכניים של פרויד, הדגמה מתיאורי המקרים של פרויד, וסקירה תיאורטית של מאמרים בני זמננו המתייחסים אליהם.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
סדנאות קיץ:
הפסיכואנליזה של האמנות והיצירתיות - ד"ר איתמר לוי
בקריאת כמה ממאמריו של פרויד על אמנות (למשל המאמרים על המשורר וההזיה, לאונרדו, מיכלאנג'לו, גרדיווה והמאוים) ננסה לחלץ את העמדה הפסיכואנליטית הבסיסית כלפי יצירתיות. בחלקו השני של הקורס נקרא מאמרים קנוניים שבחלקם ממשיכים ומפתחים את העמדה הפרוידיאנית ובחלקם חולקים עליה. ברוח זו נקרא פרק של פנחס נוי על התפתחות הכשרון המוזיקלי, ארנסט קריס על רגרסיה בשירות האני, חנה סגל על אמנות ותיקון, אנטון אהרנצווייג, מריון מילנר (מייצגי העמדה הוויניקוטיאנית), ומישל פוקו (בניסיון לתרגם את הפרשנות שלו ל"לאס מנינס" של ולסקז לשפת יחסי אובייקט). כמו כן נקרא מאמרים של איתמר לוי העוסקים בהיסטוריה של ייצוג העצמי באמנות, ובהשפעות הרומנטיקה והנצרות על הפסיכואנליזה הבריטית, בעיקר על ויניקוט וביון.
מטרת הסדנה כפולה: לעורר חשיבה בנושא האמנות והיצירתיות, ולהתוות את ההיסטוריה של המסורת הפרוידיאנית כעץ רב ענפים.
סדנת חובה מרוכזת בחופשת הקיץ. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
מטרת הסדנה כפולה: לעורר חשיבה בנושא האמנות והיצירתיות, ולהתוות את ההיסטוריה של המסורת הפרוידיאנית כעץ רב ענפים.
סדנת חובה מרוכזת בחופשת הקיץ. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
מקתרינה לאיש העכברושים - על האינטרקציות הטיפוליות של פרויד - ד"ר איתמר לוריא
התיאור הסדנה יפורסם בהמשך.
סדנת חובה מרוכזת בחופשת הקיץ. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ג 2022/2023
סמ' א':
קריאת המקרים הקליניים של פרויד - ד"ר איזבל בן-אמו
מבין חמשת תיאורי המקרים שכתב פרויד, נבחר להתמקד באנליזה של "איש הזאבים", שהייתה הארוכה ביותר ובה הונחו היסודות לרבים מהעקרונות התאורטיים של הפסיכואנליזה ובמיוחד השפעתה של המיניות הילדית על הנפש. נחקור את האנליזה גם בעזרת כתביו של גיבור תיאור המקרה: סרגי פנקייב. בערוב ימיו כתב 'איש הזאבים' זיכרונות אודות הטיפול שעבר עם פרויד ואודות פרק אנליטי נוסף שעבר עם תלמידתו של פרויד (רוט מק ברונסוויק בשל משבר פסיכוטי). כך תתאפשרנה פרספקטיבות נוספות על המבנה הנפשי של הפציינט, כמו גם על ההיסטוריה של התנועה האנליטית בתקופה זו. בין השאר נחקור את האופן בו נקודת המפנה של שנות 1920 (ניסוח הטופיקה שניה ודחף המוות) סייעה לפרויד להמשיך בהמשגת המכשולים שפגש באנליזה זו).
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - ד"ר מישל גרנק, יעל סמואל, יעל קירש-גולדשטאוב
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
מין, מיניות ומגדר - ד"ר ענת פלגי-הקר
קורס זה יעסוק במושג-מפתח במשנתו של פרויד: המיניות, מגלגוליה הילדיים ועד להתגבשות מופעיה הבוגרים. הקורס יעקוב אחר החשיבה הפסיכואנליטית במושגי המין, המיניות והמגדר, מפרויד ועד ימינו. נפתח במחשבתו של פרויד על ההבדל המיני, הפיתוי המיני, התפתחות המיניות והביסקסואליות, שהונחו על ידו כיסודות תשתיתיים של הנפש האנושית, המודעת והלא-מודעת. על בסיס זה נקרא את הרב-שיח שהתנהל סביב המיניות הנשית, בשנים 1920-1933( THE FREUD-JONES DEBATE) ושהיו שותפות לו בין השאר מלאני קליין, קארן הורני וג'ואן ריבייר. מנקודה זו, נדלג קדימה בזמן, דרך מאמרו המתריס של אנדרה גרין (1995) שכותרתו האירונית הנה: Has Sexuality Anything to do with Psychoanalysis? נבחן כיצד בשנים האחרונות שבו סוגיות אלו למרכז החשיבה והקליניקה הפסיכואנליטית. נתמקד בעיקר בממשיכי פרויד – ז'אן לפלנש וג'ויס מקדוגל. במקביל לקריאה התיאורטית נבחן את עמדת המטפל/ת ואת אופני ההקשבה והפירוש דרך ווינייטות קליניות רלבנטיות לנושא הקורס.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
סדנאות בחופשת הסמסטר:
משה והמונותאיזם - ד"ר מירב רוט
בסדנה נתבונן בחיבורו של פרויד "משה והמונותיאיזם" תוך התמקדות בשאלות שונות הנגזרות מתוכו, כגון זיקתו של פרויד ליהדות; צורות ההזדהות ויחסי ההעברה של פרויד כלפי הסיפור וגיבוריו; תפקיד הכפילים (שני משה, שני אלהים, שני עמים) וזיקתם למשה ככפילו של פרויד; מושג הארץ המובטחת כאנלוגיה למקום שלעולם אין מגיעים אליו בפסיכואנליזה ועוד. ניעזר בקריאתו של הפילוסוף קירקגור את סיפור אברהם אבינו בחיבורו "חיל ורעדה" כמפתח לשאלות שמעסיקות את אבי הפסיכואנליזה מול לוחות הברית שהוא חיבר עבורנו.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 29/01/2023 בין השעות 15:00-20:30.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 29/01/2023 בין השעות 15:00-20:30.
מהחשיבה של לפלאנש אל "הפיתוי האתי" - ד"ר ויויאן שטרית-וטין
בסדנה זו נתוודע לרעיונותיו ולכתיבתו של אחד מגדולי ממשיכיו הצרפתיים של פרויד – ז'אן לפלאנש. נדון ברעיונותיו של לפלאנש באמצעות מושגים בסיסיים, ביניהם הפיתוי הראשיתי, מנגנון התרגום והמסר האניגמטי. נתוודע אל הקריאה הביקורתית של לפלאנש את הכתבים הפרוידיאניים, ובמסגרתה נדון באופן שניסח לפלאנש את ההבדל בין אינסטינקט ודחף, את דחפי החיים והמוות , את מקורות הלא מודע המודחק, ואת סוגי ההעברות הקשורות לשלושה סוגי פיתוי שונים. במסגרת הסדנה נעסוק גם בפיתוח של ויויאן שטרית - וטין את הרעיונות הללו דרך מושג "הפיתוי אתי", מושג המסמן את השילוב של הפיתוי הראשיתי והממד האתי. המצב האנליטי ייבחן דרך מושג הפיתוי האתי והאופן בו הוא מגדיר את האחריות האסימטרית ואת המושקעות הרגשית של המטפל.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 05/02/2023 בין השעות 15:00-20:30.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 05/02/2023 בין השעות 15:00-20:30.
סמ' ב':
אנדרה גרין - אליס בוראס
בקורס זה נתעמק בפיתוח אחד מהמושגים הקונטרוברסליים ביותר של פרויד: דחף המוות. בכתיבתו המאוחרת פרויד העמיד את המוות כקודם לחיים וכמעצב את הגיונם. אנדרה גרין, פסיכואנליטיקאי בולט בכתיבה ובחשיבה הפוסט-פרוידיאנית הצרפתית, חקר את גלגולי דחף המוות תוך שהוא מתחקה אחר פעולתו בשדה הנרקיסיזם וביחסים עם האחר, במזוכיזם ובפונקציות ההסמלה. בעוד הליבידו בונה, דחף המוות מפרק ומאיין. את שלל מופעי האיון חוקר גרין תחת כותרת "עבודת השלילי", כפי שהיא מתבטאת בחיי הנפש ובפתולוגיה הגבולית בפרט, בכישלונות טיפוליים, ובאזורי התגובה התרפויטית השלילית. נקרא את המאמר הראשון של אנדרי גרין על הנרקיסיזם, תרומה מהפכנית שהביאה לפרידתו מלאקאן. נקרא המאמר ״ האנליטיקאי, הסימבוליזציה והיעדרות של האנליטיקאי״ ושני מאמרים על עבודת השלילי: ״דחף המוות ונרקיסיזם שלילי״ ו - ״קשיים וכישלונות בעבודה האנליטית" .
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30
סמינר קליני - ד"ר מישל גרנק, יעל קירש-גולדשטאוב
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
מבוא לפסיכואנליזה לאקאניאנית - ד"ר שלומית ידלין-גדות ופרופ' אורי הדר
הקורס יציג מונחי יסוד של הפסיכואנליזה הלאקאניאנית, כמו גם רעיונות תיאורטיים וטיפוליים ייחודיים לה. נציג את שלושת מגזרי הנפש שהגדיר לאקאן (הסימבולי, הדמיוני והממשי), נדון במושגי 'הסובייקט' ו'האחר', ונבחין בין אחר אספקלרי-קטן לבין אחר גדול. נדון במושג ההתענגות ובאופן שבו ההתענגות מגדירה הבדלי מגדר ומכוננת יחסים בין המינים. נשווה בין ההתייחסויות של פרויד ושל לאקאן לגוף וללא-מודע ונראה כיצד הבדלים אלה מתכתבים עם תפיסות מודרניות ופוסט-מודרניות של הסובייקט. נקרא בכיתה קטעים מטקסטים של לאקאן וננסה להבין כיצד סגנון כתיבתו נקשר הן למסריו התרבותיים והן להוראתו עבור המטפל הפסיכואנליטי.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
סדנאות קיץ:
פרויד של התרבות - תרבותו של פרויד - ד"ר הנרי שור
הסדנה תעסוק בהגות הפרוידיאנית לאורך שנות היצירה של פרויד ותדגיש את הקונטקסטואליות שלה על ממדיה השונים: הביוגרפי, המדעי, התרבותי, יהדותו של פרויד והפסיכואנליזה המתהווה בעצמה כקונטקסט. ההתייחסות תהיה הן לכתביו הקליניים והתיאורטיים והן לכתביו ה"תרבותיים" כיחידה בניסיון להראות את פרויד כמושפע וכמשפיע.
כדוגמה לחומר הקריאה, המדגים את יחסי הגומלין בין החומרים הקליניים-תאורטיים וה"תרבותיים" נעיין ב:
Freud, S., (1939) Moses and Monotheism: Three Essays. SE XXIII, pp 1- 138
סדנה מרוכזת בחופשה הקיץ בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 25/06/2023 בין השעות 15:00-20:30.
הפירוש לפי פרויד ולאקאן - אילנה גולדשמידט-היימן
מה מפתיע אותנו אצל פרויד, מה מעורר את התשוקה למסור את תורתו? יתכן כי הפיתוי לחזור ולהעמיק שוב ושוב בחיבוריו נעוצה בנחישות הבלתי מתפשרת, המשוגעת ו"המדבקת" שלו לרצות "לתפוס" את המניעים שמאחורי מעשיו של האדם ואת הגורמים לסבל החבוי בנפשו.
מראשית דרכו ראה פרויד בפירוש כלי עיקרי לחקירה וריפוי. הוא סבר כי על הפירוש לגעת בקונפליקט שבין המשאלה הלא מודעת לבין ההגנות הפועלות כנגדה. מאוחר יותר, גילה פרויד שהשפעתו של הפירוש על היעלמות הסימפטומים פחותה מכפי שקיווה וקשר גילוי זה לדחף המוות.
לאקאן קרא תיגר על עבודתם הפרשנית של האנליטיקאים בני זמנו, אשר התרחקו לדידו מהרוח הפרוידיאנית והזהיר מפני "היסגרות של הלא מודע". הוא הציע דרך פרשנית חדשה וייחודית לו המאפשרת הקשבה ל"אמת" של המטופל ופותחת מחדש את הדרך אל הלא מודע.
בסדנה ננסה להתחקות אחרי הלוגיקה של הפירוש האנליטי תוך דגש על תרומתם של פרויד ולאקאן, הן מבחינה תאורטית והן מבחינה קלינית. הסמינר יזמין השתתפות פעילה סביב חומר קריאה, וינייטות מהספרות ומעבודתם של המשתתפים.
סדנה מרוכזת בחופשה הקיץ בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 02/07/2023 בין השעות 15:00-20:30.
מראשית דרכו ראה פרויד בפירוש כלי עיקרי לחקירה וריפוי. הוא סבר כי על הפירוש לגעת בקונפליקט שבין המשאלה הלא מודעת לבין ההגנות הפועלות כנגדה. מאוחר יותר, גילה פרויד שהשפעתו של הפירוש על היעלמות הסימפטומים פחותה מכפי שקיווה וקשר גילוי זה לדחף המוות.
לאקאן קרא תיגר על עבודתם הפרשנית של האנליטיקאים בני זמנו, אשר התרחקו לדידו מהרוח הפרוידיאנית והזהיר מפני "היסגרות של הלא מודע". הוא הציע דרך פרשנית חדשה וייחודית לו המאפשרת הקשבה ל"אמת" של המטופל ופותחת מחדש את הדרך אל הלא מודע.
בסדנה ננסה להתחקות אחרי הלוגיקה של הפירוש האנליטי תוך דגש על תרומתם של פרויד ולאקאן, הן מבחינה תאורטית והן מבחינה קלינית. הסמינר יזמין השתתפות פעילה סביב חומר קריאה, וינייטות מהספרות ומעבודתם של המשתתפים.
סדנה מרוכזת בחופשה הקיץ בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 02/07/2023 בין השעות 15:00-20:30.
***