שנה א' - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024*
סמ' א':
התפתחות תפיסת הסובייקט אצל פרויד - ד"ר יוסי טריאסט
הקורס מניח את התשתית להבנת התהוות הרעיונות הפרוידיאניים דרך בחינה (בדיעבד) של התפתחות תפיסת הסובייקט בשלושת המודלים שנוסדו תחת קורת גגו של 'מודל הדחף הפרוידיאני': – הקתרטי, הטופוגרפי והסטרוקטוראלי. נעקוב אחר התנועה הדיאלקטית שהולידה אותם האחד מתוך השני ואחר זיקות הגומלין המתקיימות בהן בין המטה-פסיכולוגיה והתיאוריה הקלינית אשר שואבות בדרך כלל מתוך דיסציפלינה שלישית (פיסיקה, נוירופיזיולוגיה, ספרות, אנתרופולוגיה, פילוסופיה וכו') מונחים ומושגים כאנלוגיות. בין השאר יעקב הקורס אחר הממדים המגדירים את הסובייקט – העיקרון הטופי, המשקי, הדינמי והגנטי. חומרי הקריאה יכללו קטעים מטה פסיכולוגיים נבחרים ותיאורי מקרים רלוונטיים.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - מיכאל סידי-לוי, יעל סמואל, מאיה קומר
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
פרויד המוקדם והאמצעי - אבי ריבניצקי
בסמסטר זה ננסה להתוודע באמצעות קריאה משותפת בכתבי פרויד לגילוי הפרוידיאני ויסודותיו האתיים כפי שהונחו על ידו, כגון הלא מודע, הדחף, ההעברה, מושג המיניות, והשלכותיהם על הבנת נפש האדם, על הטיפול האנליטי ועל הבנת אי-הנחת בתרבות. הקריאה בקורס תעשה בהתאם להתפתחות הלמידה ובשיתוף עם הסטודנטים.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
סדנה בחופשת הסמסטר:
מיניות ילדית - שגית יצחקי-קדם
בסדנה, נפגוש את המשגתו פורצת הדרך של פרויד אודות המיניות הילדית: עצם קיומה, איפיוניה המרכזיים, וציר התפתחותה. נתעמק בתפיסתו אודות קווי ההתפתחות הנפרדים של המיניות אצל הבן ואצל הבת, ונכיר את חשיבתו אודות התאוריות המיניות הילדיות. לסיום נציץ אל עושר החשיבה הפסיכואנליטית שעוררו המשגותיו החלוציות, דרך הצעתה של מלאני קליין אודות ההתפתחות המינית, אשר מצד אחד נשענת על התובנות של פרויד וצומחת מתוכן, ומצד שני חולקת עליו בכמה נקודות יסודיות ומציעה תפיסה שונה.
סדנה בת מפגש אחד ביום ראשון ה- 10/03/2024 בין השעות 15:00-20:30.
סמ' ב':
פרויד האמצעי והמאוחר: התפתחות מחשבת פרויד - המטא-פסיכולוגיה המתפתחות: גיבוש וחידוש (1914-1923) - פרופ' שמואל ארליך
הקורס עוקב אחרי התפתחות מחשבת פרויד בשנים המאוחרות, שנים של ביסוס הפסיכואנליזה. מחד התגבשה בהן המטה-פסיכולוגיה (התיאוריה הפסיכולוגית של הנפש, התפתחותה ותפקודה) ומאידך התחוללו שינויים ותיקונים מרחיקי לכת במודלים שעוצבו בתקופה הקודמת. נתחיל את הסקירה מהמאמר "מבוא לנרקיסיות" ונסיים אותה ב"אני והסתמי". נעסוק בקונפליקט הפרוידיאני הליבתי – הקונפליקט האדיפאלי במופעיו החיובי והשלילי ובגרסאותיו הגברית והנשית. נבדוק את גישתו הייחודית של פרויד לחקר הנפש ואת נכונותו לעדכן ולפתח את המודלים התיאורטיים שיצר לאור ממצאיו הקליניים. כך נתוודע למעבר מהדואליות הדחפית הראשונה לשנייה ולמעבר מהמודל הטופוגרפי לסטרוקטורלי.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - מיכאל סידי-לוי, יעל סמואל, מאיה קומר
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
כתבים על הטכניקה הפסיכואנליטית והדגמה מהמקרים של פרויד - ד"ר גד בן-שפר
בקורס זה נתוודע לכתבים הטכניים של פרויד (1911-1914), ובאמצעותם נכיר את יסודות הטכניקה הפסיכואנליטית כפי שניסח אותם פרויד. ההנחיה למטפל הפסיכואנליטי תילמד תוך התייחסות למכלול המטה-פסיכולוגיה הפרוידיאנית וכנגזרת מתוכה. נבחן כיצד כתבים אלה כוננו את הסטינג של הקליניקה הפסיכואנליטית וניסחו לראשונה את העמדה האנליטית של המטפל במסגרתו. הכתבים ייבחנו בהקשרם ההיסטורי וברלוונטיות שלהם לקליניקה בת-זמננו. הרעיונות העומדים במרכז הכתבים הטכניים יידונו גם בהקשר של פיתוחים מאוחרים יותר שלהם בחשיבה הפסיכואנליטית. בין הנושאים שידונו: שימוש בחלומות, העברה, התנגדות, אסוציאציות חופשיות ותשומת לב מרחפת ואחידה, יחס לזיכרון, פירוש ועיתויו, עיבוד, ועוד. הקורס ישלב קריאה מונחית בחלקים מתוך מאמריו הטכניים של פרויד, הדגמה מתיאורי המקרים של פרויד, וסקירה תיאורטית של מאמרים בני זמננו המתייחסים אליהם.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30.
סדנאות קיץ:
תיאוריות פסיכואנליטיות של יצירתיות ודמיון - ד"ר איתמר לוי
יש קרבת משפחה בין שני המושגים - יצירתיות ודמיון, ויש להם גם גורל דומה בתולדות הפסיכואנליזה: למרות שאין עוררים על חשיבותם בבריאות נפשית, הדיון בהם מועט ולא עקבי. לעיתים הם בלב השיח (למשל בפסיכולוגיית האני או אצל ויניקוט) ולעיתים כמעט ואינם מוזכרים (אצל קליין למשל). בסדנה נסקור את ההיסטוריה של שני מושגים אלה, ונמשיך לשאלות על תפקיד הדמיון והיצירתיות בטיפול האנליטי.
סדנה בת מפגש אחד ביום ראשון בין השעות 15:00-20:30. תאריך הסדנה יפורסם בהמשך.
מקתרינה לאיש העכברושים - על האינטרקציות הטיפוליות של פרויד - ד"ר איתמר לוריא
הדיון בסדנה יהיה קליני בעיקרו, ויעסוק בהתערבויות שפרויד נקט ומשמעותן בהיווצרות יחסי ההעברה. נעסוק גם בדיאלוג דמיוני עם פרויד בו נציע מחשבות משלנו ביחס לנקודות ציון מסוימות בשיחות הטיפוליות שפרויד מתאר בשני טקסטים ייחודיים בהם נתמקד - תיאור המקרה הקצר של 'קתרינה' המופיע במחקרים בהיסטריה (1893-5) שבו כבר עסקתםן קצרות [בשיעור שפתח את השנה: 'התהוות הסובייקט האנליטי אצל פרויד'] - וכן באיש העכברושים' : הערות אודות מקרה של נוירוזה כפייתית (1909). שני תיאורי המקרים הינם ייחודיים בכך שהם מפרטים את הדיאלוג של פרויד עם מטופליו. בסדנה זו נדון תחילה במקרה של קתרינה, אשר נכתב טרם פריצת הדרך הפסיכואנליטית בפירוש החלום (1900), תוך בחינת המשגותיו של פרויד בשלב זה של התפתחות חשיבתו הטיפולית והעיונית. המשגות אלה יונגדו וייבחנו ביחס לעמדה הקלינית שפרויד ניסח באחד ממאמריו האחרונים, "הבניות באנליזה" (1937). עם תובנות אלה נלמד את האינטראקציה בין פרויד ו"איש העכברושים" תוך דגש על הבהרת התהליכים הלא מודעים שנתגלו תוך כדי השיח עם המטופל, והרחבת ההבנות ממקרה ספציפי זה להבנת הדינמיקה הכפייתית.
סדנה בת מפגש אחד ביום ראשון בין השעות 15:00-20:30. תאריך הסדנה יפורסם בהמשך.
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ה 2024/2025*
סמ' א':
קריאת המקרים הקליניים של פרויד - ד"ר איזבל בן-אמו
מבין חמשת תיאורי המקרים שכתב פרויד, נבחר להתמקד באנליזה של "איש הזאבים", שהייתה הארוכה ביותר ובה הונחו היסודות לרבים מהעקרונות התאורטיים של הפסיכואנליזה ובמיוחד השפעתה של המיניות הילדית על הנפש. נחקור את האנליזה גם בעזרת כתביו של גיבור תיאור המקרה: סרגי פנקייב. בערוב ימיו כתב 'איש הזאבים' זיכרונות אודות הטיפול שעבר עם פרויד ואודות פרק אנליטי נוסף שעבר עם תלמידתו של פרויד (רוט מק ברונסוויק בשל משבר פסיכוטי). כך תתאפשרנה פרספקטיבות נוספות על המבנה הנפשי של הפציינט, כמו גם על ההיסטוריה של התנועה האנליטית בתקופה זו. בין השאר נחקור את האופן בו נקודת המפנה של שנות 1920 (ניסוח הטופיקה שניה ודחף המוות) סייעה לפרויד להמשיך בהמשגת המכשולים שפגש באנליזה זו).
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30.
סמינר קליני - מדריכי הסמינר ייקבעו בהמשך מתוך רשימת הצוות
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
מין, מיניות ומגדר - ד"ר ענת פלגי-הקר
קורס זה יעסוק במושג-מפתח במשנתו של פרויד: המיניות, מגלגוליה הילדיים ועד להתגבשות מופעיה הבוגרים. הקורס יעקוב אחר החשיבה הפסיכואנליטית במושגי המין, המיניות והמגדר, מפרויד ועד ימינו. נפתח במחשבתו של פרויד על ההבדל המיני, הפיתוי המיני, התפתחות המיניות והביסקסואליות, שהונחו על ידו כיסודות תשתיתיים של הנפש האנושית, המודעת והלא-מודעת. על בסיס זה נקרא את הרב-שיח שהתנהל סביב המיניות הנשית, בשנים 1920-1933( THE FREUD-JONES DEBATE) ושהיו שותפות לו בין השאר מלאני קליין, קארן הורני וג'ואן ריבייר. מנקודה זו, נדלג קדימה בזמן, דרך מאמרו המתריס של אנדרה גרין (1995) שכותרתו האירונית הנה: Has Sexuality Anything to do with Psychoanalysis? נבחן כיצד בשנים האחרונות שבו סוגיות אלו למרכז החשיבה והקליניקה הפסיכואנליטית. נתמקד בעיקר בממשיכי פרויד – ז'אן לפלנש וג'ויס מקדוגל. במקביל לקריאה התיאורטית נבחן את עמדת המטפל/ת ואת אופני ההקשבה והפירוש דרך ווינייטות קליניות רלבנטיות לנושא הקורס.
קורס סמסטריאלי (סמ' א') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
סדנאות בחופשת הסמסטר:
משה והמונותאיזם - ד"ר מירב רוט
בסדנה נתבונן בחיבורו של פרויד "משה והמונותיאיזם" תוך התמקדות בשאלות שונות הנגזרות מתוכו, כגון זיקתו של פרויד ליהדות; צורות ההזדהות ויחסי ההעברה של פרויד כלפי הסיפור וגיבוריו; תפקיד הכפילים (שני משה, שני אלהים, שני עמים) וזיקתם למשה ככפילו של פרויד; מושג הארץ המובטחת כאנלוגיה למקום שלעולם אין מגיעים אליו בפסיכואנליזה ועוד. ניעזר בקריאתו של הפילוסוף קירקגור את סיפור אברהם אבינו בחיבורו "חיל ורעדה" כמפתח לשאלות שמעסיקות את אבי הפסיכואנליזה מול לוחות הברית שהוא חיבר עבורנו.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
מהחשיבה של לפלאנש אל "הפיתוי האתי" - ד"ר ויויאן שטרית-וטין
בסדנה זו נתוודע לרעיונותיו ולכתיבתו של אחד מגדולי ממשיכיו הצרפתיים של פרויד – ז'אן לפלאנש. נדון ברעיונותיו של לפלאנש באמצעות מושגים בסיסיים, ביניהם הפיתוי הראשיתי, מנגנון התרגום והמסר האניגמטי. נתוודע אל הקריאה הביקורתית של לפלאנש את הכתבים הפרוידיאניים, ובמסגרתה נדון באופן שניסח לפלאנש את ההבדל בין אינסטינקט ודחף, את דחפי החיים והמוות , את מקורות הלא מודע המודחק, ואת סוגי ההעברות הקשורות לשלושה סוגי פיתוי שונים. במסגרת הסדנה נעסוק גם בפיתוח של ויויאן שטרית - וטין את הרעיונות הללו דרך מושג "הפיתוי אתי", מושג המסמן את השילוב של הפיתוי הראשיתי והממד האתי. המצב האנליטי ייבחן דרך מושג הפיתוי האתי והאופן בו הוא מגדיר את האחריות האסימטרית ואת המושקעות הרגשית של המטפל.
סדנה מרוכזת בחופשה בין הסמסטרים. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
סמ' ב':
פרויד, גרין והפסיכואנליזה העכשווית - מיכאל סידי-לוי
בקריאתו את פרויד מציע גרין אינטגרציה תיאורטית חדשנית המתמקדת במבנים ה"לא-נוירוטיים" בקליניקה העכשווית. נקרא שני מאמרים תיאורטיים-קליניים קלאסיים: "האם המתה" (1980) ו"הפוזיציה הפובית המרכזית" (2002). נכיר את ההבחנה בין "מודל החלום" ל"מודל הפעולה" (2000), ונרחיב את הדיון סביב מושגים מרכזיים כגון: המבנה הממסגר, הנרקיסיזם השלילי, הגבול הכפול, השיגעון הפרטי, עבודת השלילי, הפונקציה הבוראת/המאיינת אובייקט, הדחף-אובייקט, והשלישיות (tiercéité). כמו כן, נפגוש את הפיתוח המאוחר בהמשגתו של גרין את מושג דחף המוות (2007).
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 15:00-16:30
סמינר קליני - מדריכי הסמינר ייקבעו בהמשך מתוך רשימת הצוות
מיועד לעיבוד ההשלכות הקליניות של החשיבה הפרוידיאנית על מעשה הטיפול ויישומיה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בת זמננו.
סמינר שנתי (סמ' א' + סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 17:00-18:30.
מבוא לפסיכואנליזה לאקאניאנית - ד"ר שלומית ידלין-גדות ופרופ' אורי הדר
הקורס יציג מונחי יסוד של הפסיכואנליזה הלאקאניאנית, כמו גם רעיונות תיאורטיים וטיפוליים ייחודיים לה. נציג את שלושת מגזרי הנפש שהגדיר לאקאן (הסימבולי, הדמיוני והממשי), נדון במושגי 'הסובייקט' ו'האחר', ונבחין בין אחר אספקלרי-קטן לבין אחר גדול. נדון במושג ההתענגות ובאופן שבו ההתענגות מגדירה הבדלי מגדר ומכוננת יחסים בין המינים. נשווה בין ההתייחסויות של פרויד ושל לאקאן לגוף וללא-מודע ונראה כיצד הבדלים אלה מתכתבים עם תפיסות מודרניות ופוסט-מודרניות של הסובייקט. נקרא בכיתה קטעים מטקסטים של לאקאן וננסה להבין כיצד סגנון כתיבתו נקשר הן למסריו התרבותיים והן להוראתו עבור המטפל הפסיכואנליטי.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') בימי ראשון בין השעות 19:00-20:30
סדנאות קיץ:
פרויד של התרבות - תרבותו של פרויד - ד"ר הנרי שור
הסדנה תעסוק בהגות הפרוידיאנית לאורך שנות היצירה של פרויד ותדגיש את הקונטקסטואליות שלה על ממדיה השונים: הביוגרפי, המדעי, התרבותי, יהדותו של פרויד והפסיכואנליזה המתהווה בעצמה כקונטקסט. ההתייחסות תהיה הן לכתביו הקליניים והתיאורטיים והן לכתביו ה"תרבותיים" כיחידה בניסיון להראות את פרויד כמושפע וכמשפיע.
כדוגמה לחומר הקריאה, המדגים את יחסי הגומלין בין החומרים הקליניים-תאורטיים וה"תרבותיים" נעיין ב:
Freud, S., (1939) Moses and Monotheism: Three Essays. SE XXIII, pp 1- 138
סדנה מרוכזת בחופשה הקיץ. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
אהבה בפסיכואנליזה היא העברה - אילנה גולדשמידט-היימן
פרויד מיקם את העברה כהתרחשות המרכזית בפסיכואנליזה: "אין אנליזה ללא העברה". בהעברה הופך האנליטיקאי בשל "קישור שגוי", לאוביקט התשוקה של האנליזנט.
פרויד הוסיף שכאשר האזוציאציות החופשיות נעצרות, נוכל להניח שהמטופל עסוק במחשבותיו במשהו שקשור לאנליטיקאי.
אם כך, ההעברה בו זמנית, עם היותה הכרחית מהווה גם את ההתנגדות החזקה ביותר לאנליזה.
לאקאן ממציא בהקשר להעברה את המושג: " הסובייקט שמונח לו הידע", כלומר המטופל מניח שלאנליטיקאי יש את הידע על הלא מודע (שלו) שהוא (המטופל) חסר, כמובן. במובן זה, בהעברה מגולמת מעין תרמית, יש בה הולכת שולל...
כיצד אם כן, יש לנהל את הטיפול תוך העברה?
בסדנא ננסה לענות על שאלה זו, תוך דגש על עבודתם של פרויד ולאקאן.
נשתמש בחומר קריאה ובעבודתם הקלינית של המשתתפים כמשענת לדיון.
סדנת מרוכזת בחופשת הקיץ. מועד הסדנה יפורסם בהמשך.
***
*ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים המוצעת.