קורסים - ויניקוט, ביון והעצמאים בפסיכואנליזה*
שנה א' - שנה"ל תשפ"ה 2024/2025*
סמ' א':
טראומה 1/ שנדור פרנצי: הילד הלא-רצוי, טראומה ודיסוציאציה – ד"ר עמית פכלר
סירלס ובאלינט: מסע לאזור השבר הבסיסי – ד"ר אילן אמיר
השבר הבסיסי הינו שבר שנוצר בחיבור הראשוני בין התינוק לבין אימו, המטביע את חותמו בנפשו של האדם. שבר זה יבוא לידי ביטוי בהמשך חייו של האדם במגוון רחב של פתולוגיות נפשיות. גם מיכאל באלינט וגם הרולד סירלס טוענים שעל מנת לטפל בפסיכותרפיה פסיכואנליטית במטופלים שמאחורי סיבת פנייתם לטיפול עומד קיומו של שבר בסיסי, יש לאפשר קיומו של תהליך רגרסיבי משמעותי, וזאת על מנת להגיע לאזור השבר הבסיסי ולאחר מכן לצאת ממנו באופן חדש וטוב יותר. מסע טיפולי שכזה דורש מהמטפל להתייצב בטיפול עם עמדה טיפולית מיוחדת. המאפיינים הקליניים של אזור השבר הבסיסי והעמדה הטיפולית הנדרשת על מנת להגיע אליו הם הנושאים שנתמקד בהם במהלך הקורס. גישתם של מיכאל באלינט והרולד סירלס לגבי סוגיות אלה דומה, אך גם שונה. באלינט מתכנס לעבר יחסי-אובייקט ראשוניים, בהם האינטראקציה עם מטפל והמסגרת הטיפולית מהווים סביבה ראשונית לא-אובייקטלית (כמו אויר, מים, אדמה), ומספקים נוכחות ראשונית הכרחית ומיטיבה; בעוד סירלס נע לכוון התחברות עמוקה של מטפל ומטופל, שמצליחים להגיע דרך קשר סימביוטי אמביוולנטי (תלות מערערת) לקשר סימביוטי פרה-אמביוולנטי (תלות מיטיבה).
ההשוואה בין הדומה והשונה בשתי הגישות מרחיבה ומחדדת את המבט על אזור השבר הבסיסי ומספקת למטפלים הכרות ראשונית עם הגישה הטיפולית הנדרשת על מנת לעבור את המסע הזה בהצלחה.
סמינר קליני
סדנאות:
ויניקוט, ביון, ומחדשי זרם העצמאים בפסיכואנליזה המודרנית: הקדמה ומיפוי לפי המודל האינטגרטיבי של ורמוט, ולפי חלוקה ללא-מודע מודחק ולא-מודע לא-מודחק וספקטרום של התאחדות מטפל-מטופל – עפרה אשל
המודל האינטגרטיבי של וורמוט להתמודדות עם הלא-ידוע בפסיכואנליזה (2013) מציע אפשרות מקיפה וחדשנית לתאר את מלוא רוחב היריעה של העבודה הפסיכואנליטית. הוא מבדיל בין שלושה אזורים או שלוש אופנויות של תיפקוד נפשי, כאשר לכל אחד מהם דרגות שונות של דיפרנציאציה, מודלים פסיכואנליטיים מרכזיים שונים והשלכות קליניות שונות עבור המטפל: חשיבת-הגיון, טרנספורמציות ב- K, טרנספורמציות ב- O. מודל זה ישמש כהקדמה ללימודים במסלול לשם מיפוי ההתפתחויות התיאורטיות והקליניות בפסיכואנליזה, כשהתפתחויות זרם העצמאיים מתמקדות באזור 2 – טרנספורמציות ב- K (Knowledge – ידיעה): ביון המוקדם, אוגדן, פרו, בולאס, מאטי, דה מוז'אן, בוטלה ובוטלה; ובאזור 3 – טרנספורמציות ב-O, כשעוסקים באזור הכי לא-ידוע, לא-ניתן-לחשיבה ולא-נפרד של תיפקוד נפשי: ויניקוט, מילנר, ביון המאוחר, לאקאן המאוחר.
מיפוי נוסף שממשיך ומפתח כיוון זה הוא לפי חלוקה ללא-מודע מודחק ולמצבי לא-מודע לא-מודחק, וספקרום של חיבור התאחדותי של מטפל-ומטופל בעבודה הקלינית, שנע בין נפרדות עד להיות-באחד (אשל, 2021).
סדנה בת מפגש אחד ביום ה' ה- 06/02/2025 בין השעות 16:00-20:30.
סדנה על ויניקוט - אמנון אייל
סמ' ב':
טראומה 2/ שדה הטראומה הנפשית – נעמה בר-שדה ויעל דשא
טראומה 3/ סדנה:
טראומה, דיסוציאציה, חזרה כפייתית ואינטרסובייקטיביות – ד"ר בעז שלגי
חומרי הקריאה:
פרויד, ז. (1914): היזכרות, חזרה ועיבוד. בתוך: הטיפול הפסיכואנליטי. תל-אביב, עם-עובד, 2002, עמ': 114-119.
ויניקוט, ד.וו. (1963): פחד מהתמוטטות. בתוך: עצמי אמיתי, עצמי כוזב. תל-אביב, עם-עובד, 2009, עמ': 300-287.
ויניקוט, ד.וו. (1954): היבטים מטא-פסיכולוגים של רגרסיה. בתוך: עצמי אמיתי, עצמי כוזב. תל-אביב, עם-עובד, 2009, עמ' 137-120.
Russell, P.L., (1998): The Role of Paradox in Repetition Compulsion. In: Teicholtz, j., and Kriegman, D., (Eds): Trauma, Repetition and Affective Regulation: The Work of Paul Russell.
סדנה מרוכזת בת מפגש אחד בחופשת הקיץ ביום חמישי ה- 03/07/2025.
ויניקוט 1/ ויניקוט – תרומותיו המרכזיות לפסיכואנליזה – נילי שור, ממי שלוש ודורית מעוז
ויניקוט פיתח תיאוריה על ההתפתחות הרגשית דרכה הוא משרטט את הזיקה בין התינוק לאם, הילד והאם, האדם וסביבתו כמאפשרים או פוגעים בהתהוותו של היחיד כאדם שחייו נחווים כראויים לחיותם. בקורס נדון ונתעמק במושגים מרכזיים שפיתח מתוך מאמרים שכתב ובהקשרם לקליניקה.
סמינר קליני
שנה ב' - שנה"ל תשפ"ו 2025/2026*
סמ' א':
ביון 1/ מה חשב ביון על החשיבה ועל הטיפול הפסיכואנליטי? מבט על התקופה האפיסטמולוגית (1962-1965) בכתיבתו – ד"ר אילן ברנט
ויניקוט 2/ קו הרגרסיה, חלק I : ויניקוט – עפרה אשל
סמינר קליני
סדנה:
ביון 2/ קריאה בסמינרים של ביון: סאו פאולו 1978 – חני בירן
נעסוק במטופלים שמתקשים לעכל את חומרי הטיפול ונשארים ברמה הקונקרטית. ביון מציג כאן מלאכת מחשבת על האופן בו חומרים בסיסיים כמו מזון לגוף עוברים התמרה למזון נפשי דרך התובנות הפסיכואנליטיות.
בסמינרים אלה נעסוק במושג ייחודי לביון שלא זכה לתהודה רבה וביון מגדיר אותו כדחף הקיום - THE URGE TO EXIST. זהו דחף אוטומטי הכופה עצמו עלינו. הוא שונה מדחף החיים של פרויד. זה דחף המשאיר אותנו בחיים גם כשאין לנו רצון חיים. חקירת דחף זה חשובה ועוזרת להבין מטופלים שחיים בלא לחיות באמת.
בסמינרים אלה עוסק ביון, בין היתר, גם במצוקה של המטפל. המטפל הפסיכואנליטי שכל הזמן לומד; לומד עוד ועוד וככל שהוא לומד, הוא יודע כמה אינו יודע. זה תהליך אין-סופי. ביון מראה שאם המטופל לא מתגמל אותנו בכלל על תהליך ארוך וקשה זה, אנחנו הולכים ומתרוששים. מכאן עולות באופן מיידי התובנות של ביון על היחסים בין המכל למוכל. אנו זקוקים לנתינה של המטופל על מנת לשרוד כמטפלים.
סמ' ב:
ביון 3/ מחשבות על התפתחות התיאוריה של הטכניקה של הקליניקה אצל ביון: מביון המוקדם לביון המאוחר – אתי לנדאו-פרכטר, ד"ר אילן ברנט, נעמי בר
״אחרי ביון, הטכניקה הקלינית נעשתה הרבה יותר קשה מאשר לפניו...הפרקטיקה האנליטית נהייתה יותר עשירה, יותר מרטיטה ואולי גם יותר יעילה לפציינטים שלנו וזה הכי חשוב...״, כותבת איזבל לוזריאגה (W.R. Bion: Between Past and Future, 2000).
ביון בונה את הטכניקה ה״ביוניאנית״ בהמשך לרעיונותיהם של פרויד וקליין ומהם הרחק הלאה. נלמד אותה כפי שהיא מתפתחת מראשית כתיבתו על עבודה עם קבוצות ועם פסיכוטים ועד לכתביו המאוחרים. נלמד התפתחות מושגים שלו כמו מכל-מוכל; alpha function; beta elements; past present-ed ; here and now ; reverie ;observation ;intuition ;attention ;becoming the analyst וכמובן 'הערות על זכרון ותשוקה' ועוד.
נשלב בסמינר קריאה של טקסטים תיאורטיים וקליניים של ביון.
ויניקוט 3/ קו הרגרסיה, חלק II: ויניקוט, קלייר ויניקוט, מרגרט ליטל, גאנטריפ, דוי, מסעוד חאן, בולאס – עפרה אשל
בחלק II נמשיך בגילגולי מחשבת הרגרסיה אצל ויניקוט וממשיכיו - מטופליו מרגרט ליטל, גאנטריפ, ומסעוד חאן, ולאחר מכן – בולאס, שהיה מטופלו של חאן. כן יצורפו דברים שכתב הפסיכואנליטיקאי היפני דוי. בנוסף, יודגמו גלגולים עכשוויים של מחשבת הרגרסיה בארה"ב (סטוארט פייזר + אשל). כתיבתו המאוחרת של ויניקוט הוסיפה אפשרויות חדשות ורדיקליות למחשבותיו אלה על הטיפול הנפשי במצבי שבר מוקדמים וחרדה-בלתי-ניתנת-לחשיבה ולחוויה – החל במאמרו החשוב מאוד "פחד מהתמוטטות" ( נכתב כנראה ב- 1963?, פורסם ב- 1974),
והמשכו במאמרים "הפסיכולוגיה של השיגעון" (1965) ו"מושג הרגרסיה הטיפולית בהשוואה לזה של ארגון ההגנות" (1967), שפורסמו כולם לאחר מותו, ומאמרים ממשיכים של קלייר ויניקוט, אוגדן, אייגן, ואשל. מתוך כל אלה נתמקד ונבחן בעבודה הטיפולית את מהות ומשמעות האפשרויות הרדיקליות האלה של נוכחות המטפל והתחברותו למטופל בתוך אימת התמוטטות מוקדמת.
סמינר קליני
סדנה:
ביון 4/ וינייטות על הרשת (הגריד) – ד"ר משה ברגשטיין
שנה ג' - שנה"ל תשפ"ז 2026/2027*
סמ' א':
מחדשים בפסיכואנליזה העצמאית הבריטית והתפתחותה של הוויה קלינית חדשנית – ד"ר מור שחורי-סטאל
הקורס עוסק בהתפתחויות תיאורטיות חשובות ומשפיעות על אופן הטיפול הנפשי בימינו, אשר התרחשו בחברה הפסיכואנליטית הבריטית בעקבות המחלוקות התיאורטיות בין מלאני קליין ותומכיה לבין אנה פרויד ותומכיה. בתקופה זו נוצרה תנועה שלישית בחברה הבריטית: הקבוצה העצמאית (שנקראה לכן בהתחלה קבוצת האמצע). בעוד שעבודתו של וויניקוט, ההוגה הבולט ביותר בזרם העצמאי, מוכרת היטב, יש עניין רב גם בתרומותיהם של מחברים מחדשים נוספים בקבוצה זו. החל מפאולה היימן, דרך מסעוד חאן ועד כריסטופר בולאס.
בקורס נלמד על תרומותיהם המרכזיות בתחומים התיאורטיים והקליניים אשר פיתחו הבנות חדשות לגבי הקשר הטיפולי, העברה והעברה-נגדית, משחק הגומלין בין מציאות נפשית פנימית והסביבה, התהוות מרחבי העצמי, טראומה וחשיבות החוויה הטיפולית מעבר לפירוש. הקורס יעסוק בהבנת הקבוצה והמאפיינים הייחודיים לה, בהבנת נפש האדם ובדרכי העבודה הקלינית ברוח הגישה הפסיכואנליטית העצמאית.
אוגדן 1/ על התהוות חשיבתו של תומס אוגדן - פסיכואנליזה כאמנות החיים - פרופ' עפרית שפירא-ברמן
הקורס יבחן כמה ממאמריו המרכזיים של תומאס אוגדן, אשר חשיבתו הלכה והתחדדה
במהלך כ- 50 שנות עיסוקו בפסיכואנליזה. אף שאוגדן כתב, לכאורה, על נושאים רבים
למעשה הוא עוסק, במהלך כל השנים, בחיות ואובדן ובאופן בו הם באים לידי ביטוי נפשי
ורגשי, בעולמנו הפנימי וביחסי המטופל והאנליטיקאי .
מחדשים בפסיכואנליזה הצרפתית:
I. מבוא לרעיונותיו של אנדרה גרין – אסף לוריא
תרומתו של אנדרה גרין לפסיכואנליזה ולהתפתחותה בימינו עשירה ויוצאת דופן. גרין משלב בין פרויד, תוך שמירה על מושג הדחף, לבין ויניקוט וביון, אותם הוא מכנה "האחים הפסיכואנליטים הגדולים שלי" ובונה פרדיגמה תאורטית ייחודית, המאפשרת מבט על התפתחות הנפש.
על מנת להבין את חשיבתו של גרין נכיר את הרקע שלו בקהיר ונפליג איתו מנמל אלכסנדריה ועד נמל מרסיי ומשם לפריז. נחשוב יחד על המצבים הגבוליים כפי שהוא מתאר אותם במאמרו The analyst, symbolization and absence in the analytic setting. ונבין את היווצרותם על רקע התנועה בין עודפות לחסר. דרך מאמר זה, נתחיל להכיר את "הסדרה הלבנה" - הפסיכוזה הלבנה, החרדה הלבנה והאבל הלבן. נתוודע גם אל השלילי, ההלוצינציה השלילית, מבנה ממסגר ולמצבי ריק וחורים בנפש. נבין את התנועה החשובה אותה משרטט גרין בין פונקצית איון האוביקט disobjectelizing לפונקצית בריאת אוביקט objectelizing ואת החשיבות של כל אחת מהן. ככל שיותיר לנו הזמן, נמשיך לחיבור היפה בין אנגליה לצרפת, בין הפסיכואנליזה הבריטית לצרפתית, דרך שני מאמרים, המאמר של וויניקוט, בו הוא מספר על פציינטית שלו, בפרק מתוך Playing and Reality, ומאמר שני של גרין, The Intuitiaon of the Negative in Playing and Reality בו הוא מספר על פציינטית שנגשה אליו בכנס בלונדון וביקשה להתחיל טיפול אצלו, היות ונאמר לה שהוא "ויניקוט הצרפתי". מאוחר יותר גרין גילה כי זו המטופלת עליה ויניקוט כתב ב"היבטים של פנטז". כל זה מהווה בסיס לעבודתו של גרין שנכתבת (גם) כהוקרה לוויניקוט, על כך שניצני התיאוריה של גרין על השלילי, כבר נמצאים ב - Playing and Reality.
סמינר קליני
סדנה:
II 'האם המתה' לפי אנדרה גרין – נעמה קינן / עפרה אשל
הסדנה תעסוק באם המתה׳ בהמשגה החשובה של אנדרה גרין (1986), שהיא אובייקט אשר מת באופן נפשי, ולא מוות ממשי. הסיטואציה של ׳האם המתה׳ אינה נגרמת מטראומטיזציה קשה של עזיבה ואובדן פיזיים של האם או אבל ממשי עליה, אלא הילד נתון במצב מתמשך של נוכחות אובייקט ששקוע בתוך ושואב לתוך עולם של דיכאון, מוות וחידלון (deadness). אנדרה גרין מדבר כאן על ״חורים נפשיים״ של ריק (blankness), של ריקנות (emptiness): הדיכאון והאבל הריק (blank) של האם גורם לביטול-השקעה (דקטקסיס) מסיבי של דמות האם הראשונית, אשר יוצר ׳חורים נפשיים׳ במרקם יחסי-האובייקט עם האם והזדהות לא-מודעת עם ה׳אם המתה׳, כלומר הזדהות עם החור שנוצר על־ידי ביטול-ההשקעה (ולא עם האובייקט); ועל שפת תהום הריקנות מצטברות שנאה משנית ועוררות (אקסיטציה) ארוטית. הדבר נושא בעקבותיו בנוסף לאובדן האהבה גם אובדן משמעות בגלל הפער הלא־מובן בין מה שהילד עושה ובין תגובת האם, כך שהאשמה נקשרת אצל הילד להוויה (being) שלו ולא למשאלה אסורה. ״למעשה, נעשה אסור עבורו להיות״ (1986, Green, עמ׳ 152).
דברים אלה מקבלים את מלוא משמעותם אם חושבים על החשיבות העצומה של האם ומרקם הקשר אם־ילד עבור התפתחות עולמו הרגשי, הבין־אישי ועצמיותו של הילד. בסדנה נתמקד במשמעות 'האם המתה' בחייו הרגשיים של אדם, ובמיוחד במשמעותה בסיטואציה הטיפולית.
סדנה:
ממשיכי ביון בפסיכואנליזה האיטלקית:
אנטונינו פרו – תיאוריית השדה הביוניאני – רן לוי
בעקבות פרו נתעמק בתורת השדה הביוניאני. נחוצה מערכת יחסים עם מטפל זמין וקשוב כדי לפתח את היכולת להרגיש,לחשוב, לחלום. המטופל והמטפל יוצרים שדה התייחסותי רגשי. השדה הוא זמן-מקום-מרחב אשר בו מתרחש המפגש עם כל מה שמביא לתוכו הזוג הטיפולי. בשדה מתעוררות סערות רגשיות ומתקיים זרם לא-מודע של הזדהויות השלכתיות של שני המשתתפים. המטופל שמוגדר כ"העמית הטוב ביותר של המטפל" מאותת על מחסומים וכשלים ביכולת ההכלה וההתמרה של החוויה הרגשית. נפשו של המטפל ואופן תפקודו נכנסת לשדה בכל כובדה, תוך תשומת לב לכשלונות ביכולת ההכלה ולזרימה הלא-מודעת של השלכותיו שלו לתוך השדה. השדה מתרחב ברצף מתמיד של מיקרו-התמרות. נכיר את המושגים הקשורים לשדה: אלפאבתיזציה, פרשנויות חלשות, טיפוסים ודמויות, הולוגרמות אפקטיביות, נגזרות נרטיביות, נקודות מבט.
סמ' ב':
ויניקוט 4: מ"שם ואז" אל "כאן ועכשיו" – קריאה מחדש במקרים קליניים – ד"ר קרין בן-ארי סמירה
בסמינר נקרא, משפט אחר משפט, קטעים מתוך וינייטות קליניות של ויניקוט ואוגדן - חלקן מוכרות וחלקן פחות מצוטטות - ונחשוב אותן מחדש בקבוצה. באמצעות קריאה זו, כפי שכתב אוגדן עצמו: "אנו לא רק דנים ברעיונות של המחבר, אלא משקיעים עצמנו אינטלקטואלית ורגשית בדרך שבה המחבר חושב/כותב, איך הוא מדבר, מה הוא מוקיר, מי הוא, מי הוא הופך להיות, ואולי חשוב מכול, מי אנו הופכים להיות בעקבות חווית הקריאה יחדיו של החומר" (אוגדן, 2009 [2013], עמ' 75).
אייגן: אמונה, אקסטזה והמיסטי במפגש הפסיכואנליטי – עיון במשנתו של מייקל אייגן – ד"ר גדעון לב
ויניקוט 5/ המימד הרוחני במשנתו של ויניקוט – מיקי פטרן
המימד הרוחני במשנתו של ויניקוט משתקף בהגותו הפרדוקסאלית: האמונה העמוקה "שאצל בני אדם לא יכולה להיות הפרדה אלא רק סכנת הפרדה...איך זה שהפרדה זו ...מתרחשת בפועל, למרות חוסר האפשרות שבהפרדה? יש לקבל את הפרדוקס" (משחק ומציאות, עמ' 125).
מעבר למופע הגלוי של התופעות המטריאליות המובחנות קיים מימד פוטנציאלי רוחני, סמוי מן העין ועמוק של אחדות, שלמות, חבור, התהוות גומלין ושזירות. ריפויה של הנפש מונח בחזרה אל מימד זה - לחוויית אחדות שמאחה את הנפש השבורה ומשיבה לה חוויית ממשות קיומית.
המטפל הוויניקוטיאני, כמו האם ששרויה במשוקעות אימהית ראשונה, משהה את נפרדותו המטריאלית ומטפח מימדים רוחניים של אחדות, התמסרות, סבלנות, אהבה ללא תנאי, חכמה וחמלה. יכולתו הרגשית-רוחנית לשמור על שקט וחיבור, גם לנוכח גילויי תוקפנות של העצמי השבור של המטופל הסובל, עשויה להפחית את ייאושו של המטופל, לאפשר לו לברוא מציאות חיצונית וגם להשתמש בה.
נקרא ביחד את ויניקוט, ונחווה את התרוממות הרוח במפגש עם הפיוטיות שלו, שבאופן פרדוקסאלי ממזגת אניגמאטיות ונחישות צלולה. נחבר את הקריאה לווינייטות קליניות, שבהן נראה את הממשות שנבראת שוב ושוב במהלך ההתפתחות הרגשית והטפול הפסיכואנליטי על ידי אחדות רגשית-רוחנית.
סמינר קליני
שנה ד' - חצי שנה"ל תשפ"ח 2027/28*
סמ' א' (חובה):
קוהוט וויניקוט – רות שוודרון
נוכחות המשיבה-נפש: היבטים בעמדה טיפולית-נפשית ייחודית המאפשרת התהוותה של חוויית-עצמי ממשית וחיה – ענת שומן
השבה עמוקה כזו מתאפשרת דרך עמדה נפשית ייחודית אליה מתמסר המטפל. בסמינר ננסה לחקור ו"להחיות" בינינו עמדה זו, מפרספקטיבות של כותבים שונים ובעזרת חומרים קליניים שיביאו המשתתפים.
נדון בטיבה של נוכחות טיפולית המאפשרת את מחיקתה כאובייקט וכסובייקט, בכדי להוות מצע להנצת הסובייקטיביות של המטופל (גרין), ובאתגר שבהשגתה של עמדה שאינה-פולשנית ועם זאת נוכחת ומחזיקה ב"מרחק הנכון" (באלינט), תוך חיפוש אחר שפה נוגעת ומחייה (קינודוז, אוגדן). נחשוב על ההתמסרות לתהליך המפגיש את נפשו של המטפל עם מקומות עוצמתיים ובלתי-נודעים בתוכו, הנוגעים בחוויות חרדה ראשוניות (סימינגטון, אשל), תוך העמקה במושגים: Live an experience together"" (ויניקוט), "Negative capability" (ביון, בעקבות קיטס) ועוד.
סמינר קליני
*****
*ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים.