לימודי המשך - לבוגרי מסלול מצבים מנטאליים ראשוניים
תכנית הלימודים עבור המחזור שהתחיל את לימודיו בשנה"ל 2019/20:
לימודי המשך - שנה ה' - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024
השלילה - התמודדות עם ההעדר והדרך הפתלתלה אל ההתחייבות לחיים
בסמינר זה נתבונן על התנגדות ועל מצבי שלילה שונים של הנפש כתגובה פתולוגית להעדר או לעודפות לא מותאמת וכיצד אלה פוגשים מציאות פנימית סוערת. ננסה לזהות את הדרך לקראת התחייבות לחיים.
ננסה להתחקות אחרי כמה מהגורמים המשפיעים על היווצרות מנגנוני השלילה על תצורותיהם השונות (הכחשה, התנגדות ועוד) ואחרי הניסיונות להתמודד עימם בתהליכי איחוי מורכבים.
נתייחס לחשיבה התאורטית על מנגנונים אלה ונתבונן על אופני הביטוי שלהם בחיי היומיום ובקליניקה באמצעות מקרים שיובאו מהספרות התאורטית ומקרים מתוך הקליניקה של משתתפי הקורס.
נקרא מתוך כתביהם של פרויד, גרין, קליין, ביון, פונטאליס, אוגדן, אושאנסי, גרוטשטיין, שטיין, רוזנפלד, גאדיני, ריבייר.
סמסטר א' יום חמישי 15:00-16:30
מיניות ילדית - יואל מילר
המושג מיניות ילדית מהווה את אחת מאבני היסוד בחשיבתו של פרויד ובפסיכואנליזה. לדבריו הייצריות מהווה גורם מרכזי בהתפתחות ובהבניית האישיות. היא מהווה ציר התפתחותי ומבנה בנפש. לעומת זאת, מזה כמה עשורים בשיח התאורטי והקליני נעדרת חשיבה ממוקדת במיניות. הדגשי התיאוריה הפסיכואנליטית מתמקדים ביחסי אובייקט ובהתפתחות העצמי. בסמינר נלמד שיצר מיני וקשר הם שני צירים התפתחותיים מקבילים, שזורים זה בתוך זה בהבניה ובהבנה של כלל האישיות, ושתיאוריה אחת איננה מיתרת את השנייה. יחסי האובייקט משפיעים על המיניות והמיניות משפיעה על יחסי האובייקט. ננסה ליצור מרחב לחשיבה והמשגה של שני צירים אלה ונחדד את המבט של המטפל על מופעי המיניות בשיח הטיפולי. נתבונן במיניות כפנטזיה שמעצבת מבנים תוך אישיים (פנטזיה, מבני חשיבה, יכולת הכלה, מנטילזציה וסימבוליזציה, רמות ארגון) ובין אישיים (יחסי האובייקט הפנימיים). בסמינר נקרא ספרות קלאסית (פרויד, קליין, ומלצר) וגם ספרות עכשווית בנושא (בריטון, בירקסטד-ברין, וילדלושר, סקרפונה, לאפלנש).
סמסטר א' יום חמישי 17:00-18:30
הגותו של תומס אוגדן - רות סגל
תומס אוגדן נחשב על ידי רבים ככותב המשפיע ביותר כיום – תיאורטית וקלינית. הסמינר יעסוק ברעיונותיו המרכזיים תוך התמקדות במושגיו כמו הפוזיציה האוטיסטית-מגעית, השלישי האנליטי האינטרסובייקטיבי והשימוש הנרחב שהוא עושה במושג REVERIE בעבודתו. נושאים חשובים בהם נעסוק הינם סוגיית החיות בטיפול, עבודה סביב הגוף, מרכזיות החלימה והקושי לחלום, וצורות חשיבה שונות. כן נקשר את רעיונותיו של אוגדן לרעיונותיהם של תיאורטיקנים מרכזיים אחרים איתם הוא נמצא בהדברות מתמשכת.
סמסטר ב' יום חמישי 15:00-16:30
'למה כל כך קשה להיות מטופל? - על נרקיסיזם ודרכי פעולתו בטיפול - ד"ר שרון שטרית
טיפול נפשי מפגיש אותנו ביתר שאת עם הקושי להיות מטופל. למה קשה כל כך להיות מטופל? מדוע קשה לנו לפגוש את עצמנו, לדעת את נפשנו, על מגבלותינו, נזקקותנו ופגיעותנו?
״…נדמה היה כי התנהגותם הנרקיסיסטית (של הנוירוטים) הציבה את אחד הגבולות לאפשרות ההשפעה עליהם״, אומר פרויד ב׳הצגת הנרקיסיזם׳ 1914. הנרקיסיזם של הנוירוטים, כלומר של כולנו, מציב מחסום, בונה שריון מפני ההשפעה של האחר, לרבות ההשפעה של המטפלת ומהווה את אחד הכוחות העקשניים ביותר שמנהלים מאבק בטיפול.
נוכחותו של הנרקיסיזם בתרבות העכשווית דומיננטית ובזיקה ישירה גם בקליניקה. בסמינר נעסוק בקושי להיות מטופל דרך הפריזמה של הנרקיסיזם. נכיר את אופן פעולתו של הנרקיסיזם בנפש, את מאפייניו והקשיים שהוא מציב באפשרות של האדם להיות מטופל ובאפשרות שלו לפגוש את עצמו והלא מודע שלו. נבחן מה מושך בנרקיסיזם, מה מפתה, מפני מה הוא מגן ומה המחירים הכרוכים בהיענות לו. נלמד על היבטיו השונים של הנרקיסיזם מתוך החיבור לקליניקה וקריאה בכתביהם של פרויד, קוהוט, שטיינר ואנדרה גרין.
סמסטר ב' יום חמישי 17:00-18:30
*****
תכנית הלימודים עבור כתה שמורכבת מתלמידים שהחלו את לימודיהם במסלול
בשנה"ל 2015/2016, 2009/2010, 2007/2008
ו- 2011/2012, 2013,2014 ו- 2017/2018
לימודי המשך - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024
קשרים אפשריים בין המבנה והתהליכים הביולוגים לבין פרה קונספציות נפשיות, פנטזיות לא מודעות ויחסי אובייקט - שירי בן-בסט
מטרת הקורס: לבחון את השינוי שהתחולל ומתחולל בתפיסת המיניות בחברה בכלל ובפסיכואנליזה בפרט מימי פרויד ועד היום ולברר את
"הביולוגיה היא באמת ובתמים ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות....ואין לנחש מה הן התשובות שתביא לנו בעוד כמה עשרות שנים לשאלות שהצגנו בפניה. הן יכולות להיות כאלה שיהרסו לחלוטין את המבנה המלאכותי של ההנחות שלנו" (פרויד ב"מעבר לעקרון העונג" 1920).
במסגרת הקורס ברצוני להציג, להמשיך ולחקור את "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות" אליה התייחס פרויד – כלומר להרחיב את הידוע לנו על תהליכים ביולוגים מרכזים שמהווים/יוצרים את התבנית שבתוכה, גם לפי קליין, ויניקוט, ביון ואנזייה, משתכנת ומתפתחת הנפש. הקורס יעמיק בתהליכים המרכזיים הביולוגים והנפשיים וביחסי הגומלין ביניהם, מרגע ההתעברות וההיריון עד הלידה ולאחריה המשפיעים על ומושפעים מתבנית זו. איכותו של מבנה זה, שיתבטא במהלך ההתפתחות הנפשית במידת חוזק האגו וישקף את מידת המיזוג בין דחפי החיים והמוות ומתוך כך את אופן ומידת ההתמודדות עם המציאות, הוא שיכריע בין מסלול התפתחות תקין לבין מסלול משובש יותר שעלול להתבטא בפסיכופתולוגיות נפשיות.
בעזרת דוגמאות קליניות וספרות מחקרית עדכנית נבחן היבטים של התהליכים הביולוגים והנפשיים הנגזרים מהתבנית שתוארה לעיל, דוגמת התקפה, שימור והגנה; הרס ובניה; תנועה וקיפאון; אטימות וחדירות; פירוק, פיצול ואינטגרציה, המתרחשים בתוך התא ובאינטראקציה שלו עם הסביבה ובהתאמה בתוך הנפש ובאינטראקציה שלה עם הסביבה. בנוסף נראה כיצד הבנות אלה יכולות לאפשר הכלה, חשיבה ופירוש טובים יותר של תהליכים ראשונים בתוך יחסי ההעברה בטיפול, וחידוד המובחנות התיאורטית, הקלינית והטכנית בין אנליזה של סימפטום לאנליזה של מבנה.
סמסטר א' יום חמישי 15:00-16:30
סמינר עם אלינה שלקס
נושא הסמינר יפורסם בהמשך
סמסטר א' יום חמישי 17:00-18:30
קריאה קלינית ב"התקפות על החיבורים" וב"על היהירות" - ליהי נוי-ניצן
"בהיסטוריה של הפסיכואנליזה יש רק קומץ מאמרים ששינו את מרכז הכובד של החשיבה, לא רק בתוך אלא גם מחוץ לקהילה התיאורטית של מי שכתב אותם. "התקפה על החיבורים" של ביון הוא אחד מהמאמרים האלו. אין כמעט מקום בעולם האנליטי של היום שלא ננגע על ידי אחד מהרעיונות שמוצגים בו, במספר עמודיו הקצר" (Jay Greenberg, 2017)*
במאמר זה ביון מתאר את מה שיהפוך להיות המודל שלו על מיכל-מוכל, מגדיר היבט חדש של ההזדהות ההשלכתית ומתייחס לקשר המכריע שבין התינוק וסביבתו, כמהווה גורם מכריע בייצור החלק הפסיכוטי באישיותו של התינוק (ושל כולנו).
במהלך הקורס נקרא ב"התקפה על החיבורים" וב"על היהירות" שכתב ביון בשנים 1958 ו – 1959. נכיר את המושגים האלו ובעיקר את ההשלכות הקליניות שלהם דרך הדוגמא הקלינית של ביון, שמופיעה בשניהם, ודרך דוגמאות קליניות שיעלו במהלך המפגש עם החומר.
* Bronstein, C., & O'Shaughnessy, E. (Eds.). (2017). Attacks on Linking Revisited: A New Look at Bion's Classic Work (1st ed.). Routledge.
סמסטר ב' יום חמישי 15:00-16:30
שכרון החושים של הטרנספרנס - פרספקטיבה על הפרעות תפיסתיות כתוצאה מתנועה רגרסיבית - איילת רוטר
From Hang over to hanging on
זהר / ביאליק
"בעצם ילדותי יחידי הוצגתי,
ואשאף כל ימיי סתרים ודממה
מגופו של עולם אל אורו ערגתי,
דבר מה בל ידעתיו כיין בי
המה. ואתור מחבואים. שם דום
נסתכלתי,
כמו צופה הייתי בעינו של עולם.
שם נגלו לי חבריי, רזיהם קבלתי
ואחתום בלבבי האלם את קולם"
ביאליק התייחס אל הילדות כאל אור גנוז. בעבודה הטיפולית אנו שבים אל מקורותיהם של מטופלינו וההשפעות שעיצבו את עולמם הנפשי. אנו מקיימים תנועה מתמדת המחזיקה מתח בין המשיכה אל הבית , ממנו באנו, להתרחקות ממנו. תנועה זו מייצרת תהליכי פירוק והבנייה מחדש של זהותינו ומשפיעה על חוויית רציפות העצמי.
בסמינר תאורטי- קליני זה נעמוד על תופעות תפיסתיות וחושיות הקשורות בערעור ובעיוות האחיזה, למול מרכיבים מעגנים ומקרקעים המבססים התמצאות במרחב ובזמן. נעבוד דרך מקרים קליניים שיובאו לדיון בקבוצה תוך כוונה להתחקות אחרי תופעות כבידה, גדלים, מרחב וזמן כפי שעולים מעולמם הפנימי ומתגלים בחלימה ובחוויה בחדר.
חומר קריאה ישלח בהמשך
סמסטר ב' יום חמישי 17:00-18:30