סדנאות חורף

סדנאות חורף - שנה"ל תשפ"ה - 2024/25 - שנים ב' ו-ג'

 

ימי שני 10/01/2025 + 17/02/2025 בין השעות 17:00-09:00

הרחב הכל
שלישיים אנליטיים במפגש עם כתיבתו של תומאס אוגדן - אנקה דיטרוי

אוגדן כותב באופן יצירתי, אישי וקומוניקטיבי את מושגיו התיאורטיים; דוגמאותיו הקליניות, המתארות תנועה תוך- נפשית ואינטרסובייקטיבית- הן חגיגה. מה שאפשר לשמוע בין התיאוריה והקליניקה שלו יוצר מסע הנבנה במשותף- בהדדיות בין הכותב,

 

 

 

הקורא והשיח שנוצר על כך. הדבר מצריך תמהיל מאוד מסוים של התמסרות מחד ומשמעת עצמית מאידך.

העבודה בקבוצה תאפשר היכרות מעמיקה עם ניסוחים חשובים מאוד של Ogden על מושג הסובייקט, השלישי האנליטי, רוורי, טכניקה אנליטית, צורות של חיוניות ומוות במפגש נקרא את המאמרים הרלוונטיים בשילוב הצגת חומר קליני ע"י המשתתפים.

בסדנא נשתמש בשדה האינטראקציות שבקבוצה, על מנת להקשיב למוסיקה של הדברים של Ogden המהדהדת בכל אחד מאיתנו.

קריאה מומלצת תפורסם בהמשך.

המשתתפים מוזמנים לחשוב על דוגמאות קליניות, אשר יעשירו את השיח בינינו ויהפכו את הלמידה לחוויה אישית.

 

הפרעות אישיות - קיפאון מול תנועה - ד"ר חגי הררי

המושג של הפרעת אישיות הינו רחב ומשמש במובנים שונים .
הוא משתרע  מהמשגה פסיכיאטרית של קטגוריות פנומנולוגיות, דרך שימוש לתיאור ארגון ומבנה האישיות ועד להבנה של תהליכים המתרחשים בטיפול ושמעוררים חוויות עוצמתיות הן אצל המטופל והן אצל המטפל.
לצד זה, ניתן לחשוב על האזורים הראשוניים יותר של האישיות כחלקים המצויים תמיד ושיכולים להתבטא במידה כזו או אחרת בכל טיפול, ללא קשר לעומק הפתולוגיה .

הסדנה תחולק לחלק ראשון בו נתייחס לחלקים הסכיזואידיים/ נרקיסיסטיים של האישיות 
ובמפגש השני  נעסוק בהפרעה הגבולית ובמרכיבים דיסוציאטיביים באישיות

אמונה, ספק ומה שביניהם: תיאוריה של מגע נפשי ושימוש קליני באינטואיציה - ד"ר אליס בר-נס

ביון הוריש לממשיכיו את הציווי החידתי להתמסר לאמונה, במקום לזיכרון ולתשוקה. הדרך לעשות כן, לטענתו, היא להישען על אינטואיציה.  אולם, כיצד מבחינים בפועל בין חוויות אינטואיטיביות לתחושות שהן נגזרת הזיכרון והתשוקה של המטפל? ביון, שמיעט בדוגמאות קליניות, השאיר במידה רבה את העבודה על שאלה זו לממשיכיו.

 בסדנה זו נחדד את הבסיס התיאורטי שעומד ביסוד העמדה האמונית של ביון וממשיכיו (במה עלינו להאמין? מדוע יש להישען על אינטואיציה? כיצד עושים בה שימוש?) על ידי היחשפות להנחות המרתקות והמפתיעות של תיאורית השדה על המגע הנפשי בין מטפל למטופל. נכיר תחילה את ההיסטוריה של חשיבה על אינטואיציה בפסיכואנליזה, דרך המחלוקת בין פרויד לפרנצי. נמשיך ונתבונן  בהולדתה של תיאורית השדה בשילוב הפורה בין רעיונותיהם של ויניקוט וביון. לאחר מכן נטעם מרעיונותיהם של פרו, אוגדן ובראון יוצרי תיאוריות השדה בני ימינו.

ייעשה שימוש בדוגמאות קליניות ממקרים טיפוליים של המשתתפים כדי להמחיש וליישם הבנות אלו.

האובייקט המשולב ואידיאל האני במשנתו של מלצר - מרגי קפלינסקי

דונלד מלצר עסק רבות ביחס ובעמדה של התינוק  כלפי האוביקטים, ובעולם האוביקטים הפנימיים בפרט .על פיו זהו יחס המספר את העולם הפנימי על הפנטזיות העשירות שלו ועל החרדות ועל ההגנות  הנגזרות מכך. האוביקט  שלו הקדיש רבות  והוא מרכזי במשנתו הינו האוביקט המשולב .זהו  אוביקט פנטסמטי המורכב מהזוג הבראשתי ההורי והפנמתו היא התנאי להתפתחות הנפשית.

מלצר ראה את התפתחות היכולת לפריון והתפתחות היצירתיות לשיאה של  הבשלות הנפשית,  והיא תלויה בהפנמת האוביקט המשולב. ועל כן גם עסק במעכבים ובחסמים שמנעו יכולות אלה.

נקודת מבט נוספת שלו ,שאליה נתיחס בסדנה ,היא התחושה והחוויה של האדם כשייך לרצף ההתפתחות האנושית ולהיסטוריה האישית שלו .

שתי נקודות מבט אלה ילוו אותנו בסדנה שבה ננסה ללמוד ולהבין את משמעותם והשפעתם של שני מושגים  – האוביקט המשולב ואידאל האני. שני מושגים הטומנים בחובם את אפשרות הבנת תהליכים נפשיים  במרחב הטיפולי ובכלל.

נקרא בספרו של מלצר "מצבי נפש מיניים" , ננסה לתהות על מהותם של המושגים תוך כדי הבאת חומר קליני.

מן הגוף למילים – תהליכי הסמלה - ד"ר שרון שטרסבורג

הסמלה (סימבוליזציה) מהווה נדבך חשוב בהתפתחות הנפשית כמו גם בעבודה הטיפולית. בהיעדר יכולת סימבולית הגוף "מדבר" במקום המילים. בחדר הטיפול הסמלה מרכזית בכל ההיבטים של התהליך הטיפולי, החל מחקירת עולם החלומות, דרך הסמלה של חוויות המטופל ועד להעברה והעברה נגדית ובחינת החוויה במרחב המשותף. היא משפיעה על אופני ההקשבה ועל ניסוח ההתערבויות הטיפוליות. 

בסדנא נבחן את התפתחות החשיבה על הסמלה בפסיכואנליזה- החל מפרויד, דרך קליין וחנה סגל ועד לתרומתם הייחודית של ויניקוט וממשיכי דרכו. נשאל כיצד יכול תהליך ההסמלה להשתבש במהלך ההתפתחות ומהם הכשלים הסימבוליים במקרים של טראומה? אילו מופעים קליניים נראה ומהם הכלים העומדים לרשות המטפל במצבים אלה.

נדגים את המושגים התיאורטיים הן באמצעות דוגמאות קליניות של המנחה והמשתתפים, והן מתוך יצירות ספרותיות. בעזרת קריאה במספר יצירות של דויד גרוסמן נראה כיצד מרחיבות התובנות מן הספרות את הבנת תהליכי הסימבוליזציה, וכיצד הן מעשירות את העבודה הקלינית.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>