לימודי המשך - לבוגרי מסלול הגישה ההתייחסותית
תכנית הלימודים עבור המחזור שהחל את לימודיו בשנה"ל 2020/2021:
לימודי המשך - שנה ד' - שנה"ל תשפ"ד 2023/2024
"איך הם מטפלים באמת" - מפגש עם קלינאים התייחסותיים - ד"ר רוני באט
בקורס נעסוק במושג הקרדו (credo) המתאר את מערך האמונות הבסיסיות שלנו כמטפלים. על מושג הקרדו בטיפול אומר גנט :
I believe, credo, sounds cognitive, as if it were a close cousin to I think, and in practice the words are often used interchangeably. In fact, however, the word believe, stemming from the Indo-European root leubh, is much closer in origin to words like love or beloved, words meaning to hold dear, to trust, to have faith in, and to libido, Latin for desire.
In our field where hard facts are hard to come by, beliefs are often transacted as if they were facts. Belief plays an immensely important role in psychoanalysis but it is seldom spoken about
(Ghent, 1989)
בסדרת המפגשים הקרובה ננסה להכיר את הקרדו שלנו, ההנחה שתעמוד בבסיס הקורס היא שגם אם אנו שותפים לעמדה תאורטית זהה, כל אחד מאיתנו יפתח עם השנים עמדות ואמונות אישיות שבמידה רבה יעצבו את האופן הדרך שבה נבין ונגיב למטופלים שלנו. חלק מההנחות עשויות להיות לא מנוסחות ולעיתים אף שונות מהתאוריה בה אנחנו מחזיקים באופן פורמלי. במפגשים עם קלינאים התיחסותיים נעשה מאמץ להפנות את המבט פנימה והחוצה בו זמנית. כלומר להכיר טוב יותר את הדרך בה מטפלים אחרים עיצבו את האני המאמין הטיפולי שלהם ובו זמנית נזמין את המשתתפים להתבונן על הקרדו שלהם כמטפלים.
הקורס בהשתתפות מרצים אורחים:
1. 26/10/2023 – ד"ר רוני באט
2. 09/11/2023 – עדית ניר
3. 23/11/2023 – ד"ר אילן טרבס
4. 07/12/2023 – ד"ר רינה לזר
5. 21/12/2023 – סנדרה הלוי
6. 04/01/2024 – ד"ר מומי ביינארט
7. 18/01/2024 – ד"ר בעז שלגי
קורס סמסטריאלי (סמ' א') אחת לשבועיים בין השעות 17:00-18:30
סמינר קליני - תמי דרור-שיבר
"שבת אחים גם יחד" - יחסי אחאות מנקודת מבט התייחסותית - אודי חן
הפסיכואנליזה מראשית דרכה, מיעטה לעסוק באחאות, ביחסי אחים, ומכאן בהעברה אחאית, ושחזורים אחאיים בטיפול. המודל הפרוידיאני, היה במובהק מודל אנכי של קשר, ועם התבססות המודל האדיפלי כמודל מעצב, הבנתנו התיאורטית והקלינית את הדינמיקה הטיפולית, במשך שנים רבות, נסמכה בעיקרה על הבנת ולמידת הטרייאדה- אב, אם , ילד.
הדינמיקה שאנו מכירים טוב כל כך מהחיים האמתיים ,של יחסי אחים ובהרחבתה יחסים עם חברים, ועם קבוצת השווים ככלל, כל מה שאנו קוראים לו הציר האופקי של היחסים, הוזנחה, הן בהבנת הכוחות המעצבים והמשפיעים על המטופל בציר זה, והן בהתבוננות ובהבנת הדינמיקה ההעברתית .
רק בעשורים האחרונים החלו יותר ויותר תיאורטיקנים להתייחס לציר היחסים האופקי, הרבה מאוד בשל תרומתה של ג'ולייט מיטשל, שהחלה להמשיג מושגים שהפכו חשובים ביותר בהבנת הדינמיקה האחאית, כמו- "טראומת האחים" ," חוק האם", "ההדחה מכס המלך" וחשיבה על "רגילות" למול "ייחודיות" ביחסי אחים. כיום מתווספות תרומות חשובות הן מהתחום ההתייחסותי, שחשיבה אחאית מאוד טבעית לו, והן מתחום האנליזה הקבוצתית , שמרחיבות ומעשירות את החשיבה הקלינית והתיאורטית.
בסדנא נעסוק בציר הרוחבי של היחסים, וננסה לראות איך וכיצד אנו נפגשים איתו בקליניקה, איזה תחושות מעלות העברות ושיחזורים אחאיים, וכיצד לעבוד עימם, וכן כיצד ציר יחסים זה נפגש עם הציר האנכי של הקשר בטיפול.
לקראת הסדנא נקרא טקסטים שונים העוסקים ביחסי אחים ונחשוב עליהם גם בהקשר של החשיבה ההתייחסותית( ג'ולייט מיטשל, גרוסמרק, אלטמן, אשוח, אשוח וברמן) ננסה להתייחס לוורבטים ולחומר טיפולי חי דרך חשיבה עליו בהקשרים של הציר הרוחבי של היחסים, וכן תתקיים בסדנא התנסות קבוצתית- חווייתית.
אודי חן - פסיכולוג קליני, יו"ר הפורום ההתייחסותי הישראלי, בוגר התוכנית ההתייחסותית באוניברסיטת תל אביב והמכון לאנליזה קבוצתית, מלמד את הגישה ההתייחסותית במרכז ויניקוט תל אביב, ובתוכנית "זרמים" באוניברסיטת חיפה.
סדנה בת מפגש אחד בחופשה בין הסמסטרים ביום חמישי 14/03/2024 בין השעות 15:00-21:00.
טיפול התייחסותי עם מטופלים הסובלים בעקבות טראומה מינית מורכבת - ד"ר צביה לזיגמן
הקורס ידון בסוגיות שונות הנוגעות לעבודה הטיפולית ההתייחסותית עם מטופלים שנפגעו מינית, פגיעה מורכבת, במהלך ילדותם. ננסה לעקוב אחר ההסתגלות הנפשית ההישרדותית של ילדים במציאות של פגיעה על ידי הקרובים להם אשר מאפשרת את המשך הקיום לנוכח המציאות של הרוע, ובהשלכות של הסתגלות הישרדותית זאת על מהלך החיים. נתבונן בעמדה של המטפלת בעבודה טיפולית זו עם נפגעי טראומה מורכבת וננסה להבין מהי המשמעות של להיות/לחיות עם המטופל באזורי הטראומה והדיסוציאציה. נתייחס לסוגיות הקשורות למבנה הייחודי של הזיכרון הטראומטי, התקשרות לתוקפן, דיבור אל אזורי חיות ומוות, ועבודה עם חלקים מנותקים בנפש. הרעיונות התיאורטיים והקליניים ילוו בקריאה קרובה של טקסטים תיאורטיים וקליניים ויודגמו באמצעות תיאורי מקרה.
קורס סמסטריאלי (סמ' ב') אחת לשבוע בין השעות 17:00-18:30
סמינר קליני - ד"ר צביה זליגמן
פרנצי, ביון, דיוויס והרכיב הסודי של פנטזיית ההצלה - ד"ר עמית פכלר
סדנא בת מפגש אחד בחופשת הקיץ ביום חמישי 27/06/2024 בין השעות 15:00-21:00.
*****