יישומה של גישת הוראה והכשרה מבוססת מיומנויות בתחום בריאות הציבור ואפידמיולוגיה בקרב תלמידי רפואה של אוניברסיטת ת"א

ברכות לפרופ' רחלי דנקנר, ד"ר אורי גבאי, פרופ' לאונרד ליבוביץ', פרופ' סיגל סדצקי וגב' מאיה שדה על פרסום מאמרם בנושא יישומה של גישת הוראה והכשרה מבוססת מיומנויות בתחום בריאות הציבור ואפידמיולוגיה בקרב תלמידי רפואה של אוניברסיטת תל אביב. תכנית הלימודים מתוארת במאמר מיושמת בהצלחה רבה בקרב תלמידי רפואה של האוניברסיטה מזה 4 שנים.

המאמר מתאר את תהליך העבודה של ועדה שמונתה בשנת 2012 על ידי ראש בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב במטרה לשפר את ההוראה ואת ההכשרה של תלמידי רפואה  בתחומי בריאות הציבור והאפידמיולוגיה.

עם הקמתה, מיפתה הועדה את כל הקורסים המועברים לתלמידי הרפואה בתחומים אלו, עברה על תכני ההוראה ונפגשה עם מרכזי הקורסים. כתוצאה מתהליך זה זוהה חוסר בהוראת נושאים כגון: "מערכת בריאות הציבור", "קידום בריאות" ועוד.

הועדה בנתה תכנית הוראה 6 שנתית לתלמידי רפואה בבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר. התכנית החדשה שומרת על מסגרת השעות הקיימות, משלבת בקורס אינטגרטיבי אחד את הכלים האפידמיולוגים והסטטיסטיים הבסיסיים, ובנוסף לקורסים אחרים שעודכנו, מציעה 2 קורסים חדשים בבריאות הציבור ובקידום בריאות. תכנית הלימודים העדכנית מבססת כל קורס על חומר שנלמד בקורסים קודמים תוך הימנעות מכפילויות וחזרה על חומרי לימוד. תכנית לימודים זו, שנכנסה לתקופה בשנת הלימודים תשע"ד, מיושמת בהצלחה מזה 4 שנים. בשנת הלימודים הבאה צפויים לסיים את לימודיהם תלמידים שלמדו לראשונה ע"פ תכנית לימודים זו.

התכנית העדכנית נותנת מענה לנושאים שהיו חסרים בתכנית הלימודים הקודמת, תוך דגש על פיתוח מיומנויות באמצעות התנסות מזוויות מבט מגוונות בקורסים השונים.

המיומנויות שתכנית הלימודים העדכנית באה להדגיש הן:

  1. פיתוח היכולת לאסוף, להבין ולבקר את המידע המוצג בספרות המדעית. כמו גם היכולת לתכנן, לבצע, לנתח ולסכם באופן מקצועי מחקר רפואי על רמותיו השונות: מעבדתי, אפידמיולוגי או קליני-התערבותי. מיומנות זו נדרשת מכל רופא באשר הוא כדי לתת טיפול מושכל ומבוסס הוכחות לחולה.
  2. הרופא באופן כללי, ללא תלות במומחיותו, נדרש למיומנות מחקרית ביצועית, ועל ביה"ס לרפואה החובה להכשירו לכך. לראייה – הקידום המקצועי של הרופא תלוי בקידומו האקדמי, אשר מותנה ביכולת המחקרית על כל רבדיה.
  3. הכרה, הבנה, ויכולת יישום הרפואה המונעת על מכלול רבדיה ותחום בריאות הציבור: צורת החשיבה בתחומים אלו שונה מזו שברפואה הקלינית הפרטנית ונדרשים לה כלים ייחודיים המתייחסים לבריאות הציבור כולו. זו הזדמנות כמעט יחידה לרופאים הצעירים הפונים למקצועות הקליניים להיחשף לבריאות הציבור ולרפואה מונעת. על הרופא, כמשווק התנהגויות הקשורות לאורח חיים בריא ושמירת מצב הבריאות בטרם חולי, להיות מיומן בשיווק מרכיבים הקשורים לנושא ושימוש בכלים הקיימים במערכת לטובת קידום אורח חיים בריא. 

קישור למאמר

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>